Gå till innehåll

Solrosgaraget.

Rylander

Rekommendera Poster

Nu är Luxen inkörd i garaget och kommer inte att vara flyttbar på ett tag. Blev ett träningspass när

dom gamla bladfjädrarna skulle bort men nu är det avklarat.

144130375218471100_resized.jpg

Trummorna åkte av för att riva av bromsbackarna, men det såg alldeles för bra ut så det rör jag inte. Vet inte vem som har kopierat vem,

men det ser lika dant ut som på Wranglern. Vajer och annan bröte för självjusteringen :mad:

144130375114762100_resized.jpg

I morgon blir det en road tripp tillsamman med pappa för att hämta hem höjningssats m.m.

Redigerad av Rylander
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är Luxen inkörd i garaget och kommer inte att vara flyttbar på ett tag.

Trummorna åkte av för att riva av bromsbackarna, men det såg alldeles för bra ut så det rör jag inte.

Jag råder dig att lyfta lite på damaskerna på bromscylindrarna och se om det är fuktigt där, i så fall är det hög tid att byta.

Länk till kommentar

Ser ju ut som nytt ju :-)

På 42:an så har det varit fuktigt under damaskerna på dom bakre bromscylindrarna i 6 år och nästan 6000 mil utan att det blir värre :-)

Vi får hoppas att Luxen ärvt brorsan egenskaper och inte kusinens från andra sidan av Atlanten ;-)

/Mecki

Länk till kommentar

Ser ju ut som nytt ju :-)

På 42:an så har det varit fuktigt under damaskerna på dom bakre bromscylindrarna i 6 år och nästan 6000 mil utan att det blir värre :-)

Vi får hoppas att Luxen ärvt brorsan egenskaper och inte kusinens från andra sidan av Atlanten ;-)

/Mecki

Det är inte så att det är fett du ser under dina damasker, är det bromsvätska så läcker cylindern. Jag tycker det ser ut som cylindern är lite fuktig på utsidan och att det fastnat en massa damm i vätan.
Länk till kommentar

Det är inte så att det är fett du ser under dina damasker, är det bromsvätska så läcker cylindern. Jag tycker det ser ut som cylindern är lite fuktig på utsidan och att det fastnat en massa damm i vätan.

Ursäkta trådkapningen Thomas ;-)

Nja.. det ser ut som bromsvätska i alla fall.

Men som sagt så hålls det under uppsikt och det håller sig innanför gummidamasken och det blir inte värre än så här :-)

Det kan ju vara så att det har blivit applicerat där med vilje för att inte kolven skall rosta fast då det händer att bilen får sig ett bad ;-)

/Mecki

Länk till kommentar

Har inte lagt märke till att det är fuktigt på bromscylindrarna men jag skall ta och syna dom i morgon.

Man har lovat bra garageväder i morgon, REGN. Så det blir en heldag i garaget. Blev ett par timmar i

garaget i eftermiddags, svetsade fast balken mellan rambenen bak som skall bli en del av det nya

draget och fick hängt upp bladfjädrarna på lösen.

144138635431062300_resized.jpg

Redigerad av Rylander
Länk till kommentar

Dagens träningspass är över. Meckat loss ena sidan på framaxeln.

144147053149238600_resized.jpg144147053280712000_resized.jpg

144147053368426500_resized.jpg

144147053430882200_resized.jpg

En lagerbana från ett lager som har haft fel förspänning.

144147053227011400_resized.jpg

Bara att göra rent delarna tog ett par timmar.

144147053637632500_resized.jpg

I morgon blir det att ge sig på nästa sida.

144147053712465700_resized.jpg

Nä, nu skall jag fylla på med B-vitaminer så jag orkar med träningspasset i morgon.

Länk till kommentar

Ett kraftigt slag med hammaren på sidan av styrarmen rakt mot konan så flyger den iväg, sätt på muttern några varv först så slipper du leta efter konan :twisted:

Tänk på att behålla samma shims både uppe och nere annars centrerar inte drivaxeln i packboxen.

Redigerad av yota
Länk till kommentar

Vi kan kolla om det är samma bultmönster som till 3B-motorn. Jag tog ett plattjärn och borrade hål för 3 av bultarna på remskivan, slipade ur lite i mitten så att hylsan gick dit.Lägg 3 st stora muttrar eller liknande bakom plattjärnet som stöd så att du kan dra bultarna ordentligt.

Plattjärnet skall vara så långt att det tar stop mot ena rambalken.

Sen tar du det längsta skaftet på hylsan och tar i utav h**vete ;-)

Det ligger ett sånt plattjärn i 42:a-garaget om du inte har nått hemma.

Behöver du nån med mer tyngd i får du slå en signal så kommer jag över :-)

/Mecki

Länk till kommentar

En kompis tittade in i garaget idag och kom med goda idéer. Vi tillverkade ett mothåll som vi bultade

fast på fördelningslådan och nu gick det lätt att få loss bulten på remskivan. Men glädjen var kortvarig,

en av dom övre bultarna till vattenpumpen gick av 3cm i blocket. Lösningen blir att gänga upp hålet till

m10 och dra i en kortare bult men det får bli i morgon.

144267466697640000_resized.jpg

144268159724958400_resized.jpg

Redigerad av Rylander
Länk till kommentar

• Klydd changed the title to Solrosgaraget.