Gå till innehåll

Solrosgaraget.

Rylander

Rekommendera Poster

En antenn monterad fram får oxo ett jordplan. Dock blir det riktverkan i bilens längdriktning med bästa strålningsloben bakåt. Kan vara värt att tänka på om man inte får kontakt med den man försöker nå, man får helt enkelt vända bilen så att nosen pekar bort. Även vid montage på taket blir det riktverkan, men inte lika påtagligt. Att montera högt är bra, samtidigt som just det kan vara ett problem i skogen. Pinnen fram på stötfångaren ger iofs fördelen av att du enkelt ser var bilen börjar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är Biltemas rörbockare som jag använder. Tricket är att man lägger en offerplåt mellan stödrullarna och röret man skall bocka, annars blir det rejäla märken efter rullarna. Jag har kapat av 10cm från ett 80mm rör med 4mm i godstjocklek, detta har jag delat i två halvor, fungerar kanon som offerplåt.

Jag körde med offerplåt jag med. Byggde dessutom ett mothåll som trycker ner röret enligt den här videon

. Tror den stora skillnaden är att jag hade bara 2 mm godstjocklek. Så här i efterhand inser jag att jag borde haft minst 3 mm godstjocklek.

En annan grej jag upptäckte där jag köpte stålet var att alla rördimensioner de hade utgick från innermått (tex 40 mm) medan Biltemaverktyget verkar utgå från jämna yttermått på rör.

Länk till kommentar

En antenn monterad fram får oxo ett jordplan. Dock blir det riktverkan i bilens längdriktning med bästa strålningsloben bakåt. Kan vara värt att tänka på om man inte får kontakt med den man försöker nå, man får helt enkelt vända bilen så att nosen pekar bort. Även vid montage på taket blir det riktverkan, men inte lika påtagligt. Att montera högt är bra, samtidigt som just det kan vara ett problem i skogen. Pinnen fram på stötfångaren ger iofs fördelen av att du enkelt ser var bilen börjar.

Hade tänkt sätta antennen på skåpet bakom hytten för att få den rundstrålande men då hade man säkert glömt av att fälla den när man skall in i garaget. Kommer ihåg en gång i ungdomens dagar, då stod jag vid Skåpesundsbron på Orust och pratade med en kille i Spanien. Så med hyfsade radioprylar och gynnsamma väderförhållande så når man lång med 27Mzh.

Jag körde med offerplåt jag med. Byggde dessutom ett mothåll som trycker ner röret enligt den här videon

. Tror den stora skillnaden är att jag hade bara 2 mm godstjocklek. Så här i efterhand inser jag att jag borde haft minst 3 mm godstjocklek.

En annan grej jag upptäckte där jag köpte stålet var att alla rördimensioner de hade utgick från innermått (tex 40 mm) medan Biltemaverktyget verkar utgå från jämna yttermått på rör.

3mm godstjocklek är ett måste annars så knippar sig röret. När jag har byggt kofångare så har jag använt Ø 48,3 x 3,2mm, finns en dyna at som passar perfekt till den dimensionen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kofångaren har fått ett lager färg på sig och i väntan på att den skall torka så tänkte jag göra rent bränsletanken. Men den liknade mer en septiktank inuti så det fick bli en ny tank. Beställde den från Tyskland, hoppas att den kommer under nästa vecka.

Redigerad av Rylander
Länk till kommentar

I går kom ett par paket, det en var en golvmatta och gummilister till dörrarna. Så idag blev det en

lång dag i garaget, 9 timmar.

Det blev stor skillnad med grå inredning i bilen.

143220936147849300_resized.jpg

145150159991511900_resized.jpg?width=1280&height=960

Fick monterat kofångaren och winchen också.

145150160050299600_resized.jpg?width=1280&height=960

Det var på håret att jag fick plats med winchen, fick flytta reläet ett par cm för att det skulle funka.

Winchmonteringen kan inte bli tajtare utan att kapa i bilen.

145150159886978000_resized.jpg?width=1280&height=960

Redigerad av Rylander
Länk till kommentar

I går kom ett par paket, det en var en golvmatta och gummilister till dörrarna. Så idag blev det en

Det var på håret att jag fick plats med winchen, fick flytta reläet ett par cm för att det skulle funka.

Var köpte du heltäckningsmattan?

Länk till kommentar

Jag loppade ihop liknade grej uppepå mitt stora bilsläp, vart rakt och bra... Om du har tillgång till nått sånt

¨

Ett släp hade varit bra att använda sig av. Men i brist på släp, plats och bra väder så får jag gillra upp något på garagegolvet. Det ger sig imorgon hur det går.

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Flak och flakbotten är ditsatt, även belysningen har jag fått snurr på.

145305194891988000_resized.jpg

145305194935845400_resized.jpg

Vet inte riktigt hur jag skall lösa påfyllningen till tanken. Den kan inte placeras under flaket, då

hamnar påfyllningen i samma höjd som anlutningen på tanken. Då kan man inte tanka fullt.

Det jag är inne på nu är att montera påfyllningen inne i skåpet. Men då vill jag ha till någon

abrovinsch med avrinning ifall man sölar när man tankar.

Någon som har några förslag på hur man löser detta?

145305194742744300_resized.jpg

145305194852977400_resized.jpg

Fick hjälp i kväll med att baxa in skåpet, så nu får det stå och tina tills i morgon. Det som hänger på

bakdäcket är en mall för att knäcka till ett på aluminiumskärmar.

145305194992400400_resized.jpg

Länk till kommentar

Svårt att förklara men kan du inte offra främre nedre hörnet på kåpan, bygga en liten låda där med gummitätning mot luckan? På så sätt kan du slippa dieselångor i kåpan men ha samma lucka...

Hur långt är flaket? Får du plats att sova ?

Länk till kommentar

Med hjälp av lite reglar på garagegolvet så gick det bra att svetsa ihop ramen till flaket.

145235934885705700_resized.jpg

145235935040616000_resized.jpg

Gamla karossgummin från Wranglern kom till användning.

145235934984936600_resized.jpg

145235935090719000_resized.jpg

Köpte 12 meter 80x40 profil och detta är vad som blev över.

145235935144639300_resized.jpg

Hej,

En liten fråga, varför har du lagt profilen på flakbalkarna ??

Med den lösningen hade du kunnat använda 40x40 och sparat vikt utan att förlora nämnvärt på styrkan.

Styrkan i profilen ligger i höjden och med balken stående hade det blivit betydligt stabilare.

Du har säkert en bra anledning, jag blev bara nyfiken.

Mvh

/M

Länk till kommentar

Svårt att förklara men kan du inte offra främre nedre hörnet på kåpan, bygga en liten låda där med gummitätning mot luckan? På så sätt kan du slippa dieselångor i kåpan men ha samma lucka...

Hur långt är flaket? Får du plats att sova ?

Bra idé med att låta sidoluckan täta, vet bara inte hur jag skall få till ett skvallerrör om man råkar söla.

Skåpet är bara 1,53m lång så där får jag inte plats. Tanken är att jag skall ha taktältet uppepå skåpet.

Hej,

En liten fråga, varför har du lagt profilen på flakbalkarna ??

Med den lösningen hade du kunnat använda 40x40 och sparat vikt utan att förlora nämnvärt på styrkan.

Styrkan i profilen ligger i höjden och med balken stående hade det blivit betydligt stabilare.

Du har säkert en bra anledning, jag blev bara nyfiken.

Mvh

/M

Från början var jag inne på att köra med 40x40 profil men då hade flaket inte flaket följt karossens

yttermått. Skåpet är bara 1,5m bred och karossen drygt 1,6m bred, samtidigt så behöver jag vikt på

bakaxeln därför blev det 40x80 profil.

/Thomas

Länk till kommentar

Bra idé med att låta sidoluckan täta, vet bara inte hur jag skall få till ett skvallerrör om man råkar söla.

Skåpet är bara 1,53m lång så där får jag inte plats. Tanken är att jag skall ha taktältet uppepå skåpet.

Från början var jag inne på att köra med 40x40 profil men då hade flaket inte flaket följt karossens

yttermått. Skåpet är bara 1,5m bred och karossen drygt 1,6m bred, samtidigt så behöver jag vikt på

bakaxeln därför blev det 40x80 profil.

/Thomas

Tack, då förstår jag varför.

Trevligt bygge.

/M

Länk till kommentar

• Klydd changed the title to Solrosgaraget.