Gå till innehåll

Traktorns HJ60

traktorn

Rekommendera Poster

Då har även jag fått julklappar,  om än något efter jul.

Tittade runt ett tag innan jag bestämde mig för att köpa bladfjädrar från Milner,s. Gick självklart inte att beställa rakt av på deras hemsida,  men med några mail så var affären klar.

Så nu är det bara att kavla upp skjortärmarna och börja skruva. 

20220110_161303.jpg

• Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, traktorn säger:

Då har även jag fått julklappar,  om än något efter jul.

Tittade runt ett tag innan jag bestämde mig för att köpa bladfjädrar från Milner,s. Gick självklart inte att beställa rakt av på deras hemsida,  men med några mail så var affären klar.

Så nu är det bara att kavla upp skjortärmarna och börja skruva. 

20220110_161303.jpg

Hur fungerade det med avgifter samt frakt?

Det var länge sedan jag beställde något därifrån men kanske snart är det dags igen.

• Like 1
Länk till kommentar

4 timmar sedan, valdas-76 säger:

Det var länge sedan jag beställde något därifrån men kanske snart är det dags igen.

Frakten var ju inte helt gratis. 145 pund gick Frakten på.  Får väl se om jag får någon räkning från svenska staten på moms och tull. 

• Like 1
Länk till kommentar

42 minuter sedan, traktorn säger:

Frakten var ju inte helt gratis. 145 pund gick Frakten på.  Får väl se om jag får någon räkning från svenska staten på moms och tull. 

Jag fick offert på 175 pund ink VAT  i frakt på ca 120kg delar

var det lång lev tid??

Redigerad av OE Alltjänst
Länk till kommentar

11 timmar sedan, OE Alltjänst säger:

Jag fick offert på 175 pund ink VAT  i frakt på ca 120kg delar

var det lång lev tid??

Jag betalade via banköverföring och Milners såg pengarna den27 eller 28 dec. Delarna kom i måndags. 

Länk till kommentar

På 2022-01-11 på 16:55, valdas-76 säger:

Frakten betalade jag direkt vid beställning  och idag damp räkningen på tull och moms ner. Ca 1500kr. Så totalen slutar på ca 7000kr.

Redigerad av traktorn
Länk till kommentar

Min så pålitliga gamla bil har börjat bråka. 

Började ganska omgående efter att jag bestämde mig för att lägga lite pengar på nya bladfjädrar...

Avstängningen krånglade i några dagar vid jul men har nu självläkt.  Lär väl dyka upp igen men för tillfället är det problemet borta. 

Idag kom ett betydligt värre problem. Kopplingen trilskas. Ibland frikopplar det inte ordentligt trots nertryckt pedal. 

Klurar på om det är lagret i svänghjulet som rasat och kärvar.  Det känns som tryckplattan rör sig som den ska. 

Tips mottages!!

Länk till kommentar

14 timmar sedan, Robert säger:

Jag skulle kolla slavcylindern, även kolla efter läckage på slangen före slaven

Var under bilen ikväll och kunde inte hitta något som tydde på oljeläckage eller annat fel. 

Bilen frikopplar som den ska 9 av 10 gånger. Ibland märker jag att det ligger på lite kraft in i växellådan trots frikopplat.

Men sen rätt som det är ligger det mycket kraft in i lådan trots nertryckt koppling, och trots att jag inte rör kopplingen det minsta släpper det igen.

Tycker att om problemet sitter i slavcylindern ska inte frikoppling komma och gå med orörlig nedtryckt pedal.

Ska försöka få med mig någon in i verkstaden som kan sitta i bilen och koppla när jag ligger under för att se hur kopplinsarmen uppför sig. 

Länk till kommentar

Idag började jag bryta loss dom gamla bladfjädrarna på bilen och hänga dit dom nya.

Började med framvagnen och det gick ganska enkelt. Allt lossade som det skulle och det gick bra att få dit dom nya. 

9cm höjdskillnad. Men det klart, när 5 av 6 blad är av så sjunker bilen. 

Angriper nog bakvagnen i morgon. 

Kopplingen skötte sig igår.

20220122_132025.jpg

20220122_194243.jpg

20220122_190528.jpg

20220122_133547.jpg

• Like 4
Länk till kommentar

Byta bladfjädrarna på bakaxeln var inte det lättaste. Gummibussningarna i bägge ändarna har fastnat på bultarna. Höger sida är bytt men det blev många svordomar och mycket svett. Fick krypa till korset och kapa bultarna med vinkelslip.  Bökigt och det osade bränt gummi.

Nu kämpar jag med vänster sida.  Har lyckats få loss bakre fästet och byglarna runt axeln. Kämpar med främre fästet. Ger det inte med sig så får jag väl kapa igen. 

20220123_201214.jpg

20220123_201156.jpg

20220123_201124.jpg

• Like 3
Länk till kommentar

Det fick bli vinkelslip på främre fästet på sista fjädern också.  Fick ihop bilen igår.  Fjädrarna ibak var bara utmattade,  ett blad var av på höger sida. Dom jag tog bort innehöll 8 blad medans dom nya är 7 (6 ifram)

Blev inte lika stort lyft ibak men det kan jag trycka upp med luftbälgarna som fick sitta kvar. Ratten står lite snett nu när jag kör så axlarna hamnade inte riktigt på samma plats som innan

Kopplingen sköter sig igen men det är väl en tidsfråga. 

20220124_205048.jpg

20220122_132008.jpg

• Like 3
Länk till kommentar

På 2022-01-19 på 18:49, traktorn säger:

Frakten betalade jag direkt vid beställning  och idag damp räkningen på tull och moms ner. Ca 1500kr. Så totalen slutar på ca 7000kr.

Ja det var ju inte gratis direkt, men å andra sida så väger bladfjädrarna en hel del.  

Redigerad av valdas-76
Länk till kommentar

22 minuter sedan, valdas-76 säger:

Ja det var ju inte gratis direkt, men å andra sida så väger bladfjädrarna en hel del.  

Beror lite hur man ser på det. 

7000 kr för fjädrar med alla fästdetaljer runt om +2 p-ändar är helt ok.  Hittade inget annat som var i närheten av det priset.  Men att nästan hälften är tull, frakt och moms känns väl sådär. 

Länk till kommentar

21 timmar sedan, traktorn säger:

Beror lite hur man ser på det. 

7000 kr för fjädrar med alla fästdetaljer runt om +2 p-ändar är helt ok.  Hittade inget annat som var i närheten av det priset.  Men att nästan hälften är tull, frakt och moms känns väl sådär. 

Ja det var just dom extra avgifterna jag menade. Priset på bladfjädrar är inte mycket att klaga på, snarare tvärtom.

• Like 1
Länk till kommentar

• 1 month later...

Idag körde jag in i verkstaden för kontroll av mystiskt ljud vid inbromsning/acceleration. Visade sig att bakaxeln vred sig i sina fästen.  Kunde dra åt muttrarna en hel del. 

Måste ge mig på kopplingen med, nu är det svårt att lägga i växel när den står still. Är väl bara att ta bort växellådan se vad som felaktig.

Länk till kommentar

• 1 month later...

Hmmm, min trotjänare försöker att begå självmord. Känns som att den inte vill vara med längre.

Har ett mystiskt fel med kopplingen,  haft sen före jul och väl det.

Rosten anfaller på flera fronter,  tyvärr även i balkarna.

Rätt som det är funkar inte avstängningen.

Och nu senast sprack ett bromsrör, kört med bara handbromsen sen påskhelgen när jag var ute på bärgningsuppdrag. Ägaren till granngården hade kört fast en skapligt tung skylift som han behövde draghjälp för att få upp på fast mark. Jag drog ut vinschvajern och började dra. Av ren reflex tryckte jag hårdare på bromsen när bilen började kana. Hjulen stod redan still men jag tryckte för kung och fosterland samtidigt som skyliften lättade från hålet. Rätt som det är känner jag att pedalen börjar sjunka.

Nu står bilen upplyft i verkstaden och jag har hittat läckan. Blir spännande och se om jag får loss det gamla röret utan att förstöra resten av bromssystemet. 

IMG_28741.jpg

20220424_123004.jpg

• Like 2
Länk till kommentar

Jag gjorde nya på axlarna när jag bytte dom (bytte till axlar med mekanisk diffspärr) för ett antal år sedan. Detta  rör är ett av två som ligger längs med ramen framifrån och bakåt. Jag tillverkar rören själv så det kostar inget å tala om. 

• Like 4
Länk till kommentar

• 1 month later...

Långt mellan inläggen här...

Kopplingen har inte självläkt än, hoppas att jag får tid nu på semestern och plocka ner lådan för att se vad det är som inte är som det ska.

Om några hundra meter blir det bara 5,or på rad, såg det när jag körde in i garaget nu ikväll. 

20220623_192133.jpg

• Like 7
Länk till kommentar

• 4 months later...

Jahapp,  inte fick jag någon tid över för kopplingskoll på semestern.  Har vant mig vid att kopplingen drar lite så jag tänker inte så mycket på det längre.  Den har faktiskt självläkt lite, numera går det att lägga i 1,an från stillastående utan att stänga av motorn. Ska backen i så måste jag stänga av motorn. 

Även fyrhjulsdriften har självläkt. När jag mekade med bromsrören i våras slutade fyrhjulsdriften att fungera.  Kollade lite då och kunde konstatera att det fanns vakuum i bägge slangarna ( i den ena med fyrhjulsdrift och i den andra utan fyrhjulsdrift) som går ner mot högra rambalken men det blev aldrig fyrhjulsdrift.

Fastnade på en gräsmatta med en skylift på dragkroken häromdagen och testade att låsa frihjulsnaven och tryckte in knappen för fyrhjulsdriften innan jag började släpa ut vajer. Och tammetusan, bilen med skylift åker iväg utan problem 

Fantastiskt med självläkande bilar😉💪

Redigerad av traktorn
  • Like 5
  • Haha 2
Länk till kommentar

8 timmar sedan, priffe säger:

Gamla Landcruisers gillar inte att stå hellre långresor där de får vara igång hela dagarna i veckor.
Då brukar det mesta hoppa igång. 
Lite smörjning är förstås inte fel.

Ingen risk att min står några längre stunder. Det är min bruks/jobb/jaktbil så den körs dagligen.  Inte direkt långa sträckor men den är igång i princip varje dag👍😊

• Like 2
Länk till kommentar