Gå till innehåll

MrWIBs HDJ100


MrWIB

Rekommendera Poster

  • 2 months later...

Så var en av servicepunkterna åtgärdade inför semester, bytt generatorremmar.

"Bytte" faktiskt redan i måndags, men efter att ha slitit och nästan gett upp efter nästan åtta!! (ja, 8!) timmar så var allt monterat, dubbelkollat att det var rätt monterat osv, då insåg jag, när jag skulle slänga de gamla remmarna, att jag i min förtvivlan/förvirring hade monterat de gamla remmarna tillbaka, ridå ... 😆 bara att skriva det är smärtsamt :) 

Så fick vila upp mig i veckan och ge mig på det idag, då gick det betydligt snabbare!

Ca 50min så var de bytta, de gamla noggrant ivägslängda långt bort ;) inga gnissel och än så länge verkar det funka som det skall, tiden ger väl sin din dom.

 

Det som ställde till det förra gången var ganska dåligt med Youtube videor hur man skall göra när man byter, en del videos finns det på generator byte osv, men de skippar ofta själva remmarna. 

Detta kanske kan ha med att göra att många tycker det är sjukt svårt/krångligt att få på remmarna igen, det var mitt problem förra gången. Dessutom försökte jag gena med att inte plocka bort hasskyddet under, thats a big no no ...

Hur som, hemligheten är att plocka bort fläkten helt och hållet, ta loss remhjulet

IMG_9786.thumb.JPEG.c524eab8a7af28ea8c556471d3d5e286.JPEG

 

innanför och trä på remmarna när hjulet är "löst" så att säga, sen är det bara att putta på det på bultarna, nemas problemas. Har läst många olika varianter på hur folk låter fläkten sitta på och sedan tvingar på remmen på hjulet på olika sätt, inte rätt.

 

Hemligheten är även att skruva ut, ja ut, spännskruven på generatorn till max, jag tycker (och det nämndes även i någon av alla videos jag tittade på) att det är emot intuitionen, men så skall det vara. 

IMG_9792.thumb.JPEG.ca62116168d00ebf4ea73e21e95d32bf.JPEG

Då kan man trycka in generatorn max och sedan få på remmarna på resten av hjulen, det var denna detaljen jag missade helt för några år sedan när jag gjorde detta första gången, och då fick bända lite lätt på fläktremhjulet. 

 

Så mycket lycka än så länge ... 

Bild på gamla remmarna, dessa sprickorna är det som det skall vara eller var det dags att byta (även utan gnissel?)

IMG_9808.thumb.JPEG.e91691a70f760dfaef96a66f2fb34884.JPEG

 

Märke på de gamla

IMG_9809.thumb.JPEG.8e44758d5526b6e150606517827fa658.JPEG

 

Nya är Gates, hoppas på bättre hållbarhet på dessa :P 

 

Får se vad det blir här näst at åtgärda, mögligvis den bråkande 12=>240V omvandlaren, var hittar man "billiga" och bra sådana nuförtiden när Biltema inte säljer dem längre? 🤔

 

 

  • Like 4
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Bam! 

Hemma igen efter en "kort" men intensiv resa till Portugal, ca 7100km.

Bilen skötte sig givetvis felfritt, utom ett litet missöde relaterat till undertecknads tumme i handen, refererat till tidigare mek-inlägg, för pinsamt för att gå i på detaljer :oops: men det löste sig på knappt 45 min med bistånd av en, extremt turligt nog, närliggande verkstad som kunde bistå med rätt del.
Men som sagt, bilen är 100% oskyldig :) 

Förbrukning 15l/100km då håller vi ca 110km/h på motorvägar för att ligga över de magiska 2100 varven, över det så är bilen stark och klarar de flesta backar utan att krokna, under 2000 varv är motorn lite trött, så därav den relativt höga hastigheten.

 

Bytte aldrig omvandlaren och den sög (dvs funkade knappt alls) i år också. Dags för en ny som sagt. Tror jag kommer satsa på en hög-kvalitativ men med lite lägre effekt. Har gått över till gaskokande av vatten, galet snabbt, så varför använda långsam vattenkokare liksom (= enda anledningen till att vi behöver 1000W omvandlare).

 

Nästa års resa är redan under planering, förhoppningsvis lämnar vi kontinenten ... :D

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, MrWIB säger:

Jag är inte så mycket inne på kyrkor(?), så den bilden säger inte så mycket tyvärr ;) 

 

 

Borde vara Oskar II kapell i nord Norge vid Jakobselv var där, tror det var -07

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.