Gå till innehåll

MrWIBs HDJ100

MrWIB

Rekommendera Poster

• 2 months later...

Så var en av servicepunkterna åtgärdade inför semester, bytt generatorremmar.

"Bytte" faktiskt redan i måndags, men efter att ha slitit och nästan gett upp efter nästan åtta!! (ja, 8!) timmar så var allt monterat, dubbelkollat att det var rätt monterat osv, då insåg jag, när jag skulle slänga de gamla remmarna, att jag i min förtvivlan/förvirring hade monterat de gamla remmarna tillbaka, ridå ... 😆 bara att skriva det är smärtsamt :) 

Så fick vila upp mig i veckan och ge mig på det idag, då gick det betydligt snabbare!

Ca 50min så var de bytta, de gamla noggrant ivägslängda långt bort ;) inga gnissel och än så länge verkar det funka som det skall, tiden ger väl sin din dom.

Det som ställde till det förra gången var ganska dåligt med Youtube videor hur man skall göra när man byter, en del videos finns det på generator byte osv, men de skippar ofta själva remmarna. 

Detta kanske kan ha med att göra att många tycker det är sjukt svårt/krångligt att få på remmarna igen, det var mitt problem förra gången. Dessutom försökte jag gena med att inte plocka bort hasskyddet under, thats a big no no ...

Hur som, hemligheten är att plocka bort fläkten helt och hållet, ta loss remhjulet

IMG_9786.thumb.JPEG.c524eab8a7af28ea8c556471d3d5e286.JPEG

innanför och trä på remmarna när hjulet är "löst" så att säga, sen är det bara att putta på det på bultarna, nemas problemas. Har läst många olika varianter på hur folk låter fläkten sitta på och sedan tvingar på remmen på hjulet på olika sätt, inte rätt.

Hemligheten är även att skruva ut, ja ut, spännskruven på generatorn till max, jag tycker (och det nämndes även i någon av alla videos jag tittade på) att det är emot intuitionen, men så skall det vara. 

IMG_9792.thumb.JPEG.ca62116168d00ebf4ea73e21e95d32bf.JPEG

Då kan man trycka in generatorn max och sedan få på remmarna på resten av hjulen, det var denna detaljen jag missade helt för några år sedan när jag gjorde detta första gången, och då fick bända lite lätt på fläktremhjulet. 

Så mycket lycka än så länge ... 

Bild på gamla remmarna, dessa sprickorna är det som det skall vara eller var det dags att byta (även utan gnissel?)

IMG_9808.thumb.JPEG.e91691a70f760dfaef96a66f2fb34884.JPEG

Märke på de gamla

IMG_9809.thumb.JPEG.8e44758d5526b6e150606517827fa658.JPEG

Nya är Gates, hoppas på bättre hållbarhet på dessa :P 

Får se vad det blir här näst at åtgärda, mögligvis den bråkande 12=>240V omvandlaren, var hittar man "billiga" och bra sådana nuförtiden när Biltema inte säljer dem längre? 🤔

• Like 4
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• 1 month later...

Bam! 

Hemma igen efter en "kort" men intensiv resa till Portugal, ca 7100km.

Bilen skötte sig givetvis felfritt, utom ett litet missöde relaterat till undertecknads tumme i handen, refererat till tidigare mek-inlägg, för pinsamt för att gå i på detaljer :oops: men det löste sig på knappt 45 min med bistånd av en, extremt turligt nog, närliggande verkstad som kunde bistå med rätt del.
Men som sagt, bilen är 100% oskyldig :) 

Förbrukning 15l/100km då håller vi ca 110km/h på motorvägar för att ligga över de magiska 2100 varven, över det så är bilen stark och klarar de flesta backar utan att krokna, under 2000 varv är motorn lite trött, så därav den relativt höga hastigheten.

Bytte aldrig omvandlaren och den sög (dvs funkade knappt alls) i år också. Dags för en ny som sagt. Tror jag kommer satsa på en hög-kvalitativ men med lite lägre effekt. Har gått över till gaskokande av vatten, galet snabbt, så varför använda långsam vattenkokare liksom (= enda anledningen till att vi behöver 1000W omvandlare).

Nästa års resa är redan under planering, förhoppningsvis lämnar vi kontinenten ... :D

• Like 3
Länk till kommentar

1 timme sedan, MrWIB säger:

Jag är inte så mycket inne på kyrkor(?), så den bilden säger inte så mycket tyvärr ;) 

Borde vara Oskar II kapell i nord Norge vid Jakobselv var där, tror det var -07

• Like 2
Länk till kommentar

• 11 months later...

Inte mycket att rapportera här, just hemkommen från en resa till Tunisien för att testa ökenkörning, det funkar bra med bilen, förutsatt att man vet hur man skall köra, det visste guiden som tur var ;)

Bilen är till salu 😮

Har ingen annons uppe ännu, men det kommer, säljes enbart 100% komplett, dvs fullt utrustad för äventyr.

Är du intresserad, kontakta via meddelande i forumet/ mail.

• Like 3
  • Confused 1
Länk till kommentar

7 timmar sedan, Klydd säger:

Ser kul ut!

Men, what?! Ska du sälja pärlan?! Vad blir det istället?

Det var kul :)

Den är till salu, vad det blir istället är väldigt oklart, känns som vi sett/upplevt det vi vill inom "närområdet" (finns givetvis oändligt att se & göra, men världen är stor), så kanske blir mer fly&drive, typ USA osv. 

/O

• Like 1
Länk till kommentar

• 4 weeks later...
På 2024-07-13 på 19:06, MrWIB säger:

Det var kul :)

Den är till salu, vad det blir istället är väldigt oklart, känns som vi sett/upplevt det vi vill inom "närområdet" (finns givetvis oändligt att se & göra, men världen är stor), så kanske blir mer fly&drive, typ USA osv. 

/O

Vi har funderat lite till, bilen är inte till salu längre 🙃 

Det finns väl en del kvar att se även i Europa ... 😉

Nya navkapslar har den fått och idag kom det hem några filter, så den kan få lite omvårdnad efter sina hårda timmar (som jag önskat var dagar) i öknen. 

• Like 4
Länk till kommentar

På 2024-08-08 på 11:39, MrWIB säger:

Vi har funderat lite till, bilen är inte till salu längre 🙃 

Det finns väl en del kvar att se även i Europa ... 😉

Nya navkapslar har den fått och idag kom det hem några filter, så den kan få lite omvårdnad efter sina hårda timmar (som jag önskat var dagar) i öknen. 

Tänk att ett par navkapslar kan få en att tänka om totalt 👍

Keep it or you will miss it !

• Haha 2
Länk till kommentar

• 5 weeks later...

Bilen har inte bara fått nya navkapslar, de blänker verkligen. 

Utan i helgen gjorde vi den klar för vintervila, dvs tog vi ur sängkläderna ur taktältet 😁 har liksom inte blivit av innan ... 
Taktältet var "lite" sandigt (på utsidan).

Bytte luftfilter, det var mycket! sandigt, trots snorkel ... man skall antagligen ha med ett extra och byta direkt efter att man lämnat öknen, men sånt lär man sig.

Bytte givetvis olja också. 

Efter all denna omvårdnad så fick bilen arbeta lite också, dra upp rötter är winchen bra till 👍

IMG_1492.thumb.JPEG.2a064474668c5b4539b4b86835757501.JPEG

Kanske man skulle ta tag i den värdelösa 220V-omformaren, betala så lite för (ren)sinus-omformare visade sig givetvis inte vara en bra affär, tvärtom :( 

Man lär sig som sagt ...

• Like 1
Länk till kommentar

• 7 months later...
På 2024-09-08 på 19:48, MrWIB säger:

Kanske man skulle ta tag i den värdelösa 220V-omformaren, betala så lite för (ren)sinus-omformare visade sig givetvis inte vara en bra affär, tvärtom :( 

Man lär sig som sagt ...

Så här knappa året senare kan jag ha fått en insikt ...

När bilen plockades ut ur vinter-förvaringen förra veckan så gick knappt startmotorn runt, trots bortkopplade batterier under förvaringen. 

Lånade hem en batteritestare och konstaterade att ett batteri var halvslut och ett var helslut. 

5500!!!! kronor senare så snurrar startmotorn så glatt så, men shit vad dyrt det var. Batterikillen tyckte ändå det var galet bra att batterierna klarat sig sedan 2013 (99% säker på att det var då de byttes senast, hade skrivit något på batterierna som såg ut som 2013 i vilket fall).

Nåväl, efter denna erfarenhet att batterier faktiskt kan bli dåliga, trots underhållsladdning 6 månader per år och sedan helt bortkopplade från förbrukning. 
Det är nog så det är med "fritidsbatteriet" som driver 220V-omformaren, det är nog inte ens så att min gamla Biltema-inverter var dålig, det är nog batteriet som är tokslut (sedan många år) :( 

Återkommer med resultat när batteriet är testat och ev utbytt. 

Men att återgå till att koka vatten med el, nä, håller mig nog till gas där ...

Sommarens resa går till Como-sjön i jakt på George C, vi kanske kan hitta/se något mer ;) 

• Like 2
  • Haha 1
Länk till kommentar

• 2 months later...

Oj oj, nu har jag ägnat eftermiddagen/kvällen åt att läsa igenom min egen bil-tråd, galet hur mycket tid och pengar det är nerlagt på bilen :) men det har det varit värt, alla gånger!

Kom hem tidigare i veckan efter årets semester, denna gången utan barn, bara jag och fru. 
Inga "äventyr", bara Como-sjön och alperna, bockade även av Lichtenstein 😒

Äventyret kom med bara några mil kvar hem, en däckexplosion på vänster bakdäck 😲 det gjorde viss skada på innerskärmar och annat, så nu skall bilen in på reparation i september (det är tur man inte har bråttom ;) ), som tur var gick det bra annars, det skedde på E6an så kunde ju blivit dumt om det var mycket trafik, men det var tomt runt omkring oss när det hände.

Fick "beröm" av Toyota-folket för bilen, det finns inte många LC100 kvar i bra skick.

IMG_2911.thumb.JPEG.fae6aec3c9b0d424d6ecfe9327f4ed86.JPEG

Men själva bilen har skött sig utmärkt i vanlig ordning :)

Nu behöver det införskaffas nya BFG MT 255/85x16 däck, det verkar inte vara det lättaste att lösa, tips mottages tacksamt.

Just det, det är nog inte invertern som är kass, det är nog batteriet som inte håller måttet längre (och troligtvis inte gjort på några år).

• Like 5
Länk till kommentar

På 2025-07-06 på 13:35, Mecki säger:

Gött att det inte blev några personskador när däcket small 🙂

/ Meck

Tack :)

Bilen betedde sig "helt ok", inga direkta rörelser som behövde panik-hanteras, men nu var vi troligtvis ganska ensamma på vägen när det hände (fick lite black-out trots allt när det började låta hel-ete från bilen och den drog sig åt vänster), kan ju ha blivit lite sämre med bilar runt omkring oss.

Så tacksam att det hände när det hände 👍 på autobahn några timmar tidigare hade ju kunnat få helt andra konsekvenser 🤔

Länk till kommentar

Hoppla 😱

Skönt att höra att det gick bra i alla fall 👍🏼 

Verkar överlag svårt att få tag på däck till vettiga priser nu för tiden. Om du inte hittar BfGoodrich så har jag hört gott om Toyo som också finns i 255/85-16 om det kanske kan vara ett tips 

• Like 1
Länk till kommentar

• 2 weeks later...
På 2025-07-08 på 22:28, Rylander säger:

Annars så har du bra pris KM3:or här om man vill åka på

grovmönstrade däck.

https://www.reffdack.se/webbutik/toode/suv/bfgoodrich/mud-terrain-t-a-km3-_fvv2cb/

Tack! Hur har jag kunnat missa den sidan 😲 jag har googlat mitt bästa men nästan gett upp, så frågade däckfirman där jag har tjänstehjulen, ca 6k/st 😪 ville de ha. 
Blir till att beställa här 👍 

• Like 1
Länk till kommentar

Efter flera år av ickehändelser, nu har det plötsligt hänt flera saker nästan samtidigt ...

Först så slog däcket sönder inte bara innerskärmen och böjde lite plåtbitar (mycket kraft onekligen), den gamla dieselpumpen från extratanken fick sig en smäll och gick söner :( 
När Toyota-killen inspekterade skadan så trodde han att det var massa rör och annat skadade så han trodde en ny tank var nödvändig, vilket gav visst magont. Men efter lite noggrannare undersökning av mig visade det sig bara vara pumpen.

Ett mail till tankleverantören senare så fick jag snabbt svar om ersättningspump och en snabb Googling senare så fann jag en svensk! återförsäljare av sagda pump och någon dag senare så landande den hemma.

Monterad (tillfälligt, då Toyota antagligen behöver lossa den för att kunna åtgärda plåtskador), använde till och med momentnyckel för anslutningarna, mycket proffsigt. Fick nästan till de 45 gradernas lutning de rekommenderar att den monteras 👍

image.thumb.jpeg.67f60200d4435a802149f9ebe977808b.jpeg

Skall snyggas upp efter att Toyota varit där.

Men den funkar bra, har pumpat runt 100 liter diesel och den har grymt mycket högre flöde en den gamla, dock låter den liiite mer också.

Sen har det ju uppstått ett litet småhål på dörrtröskeln på höger sida, längst bak vid bakhjulet. 
Toyota har ju världens sämsta skarvning där, där det går upp lite och blir som en "grop" för skit att samlas i, och det gör det ju eftersom hjulet sitter där och sprutar smuts mest hela tiden.

Efter några fåfänga försök att få en firma att åta sig det, det visar sig nämligen att de flesta firmor slutat med rostlagning pga gnälliga/krävande kunder, så hittade jag Masens Rost och PLåt, https://share.google/hJJF1HVVTO3oittD4 

Inga problem, bara att komma hit sa han, jag åkte dit och visade upp skadan, han sa att jag kunde komma när som helst så skulle han fixa det. så det bestämdes idag och efter två timmars väntan på Biltema, så var det klart.

Kan ju inte gå i god för lagningen, men va fan, bara att någon gör det blir man ju glad över, inget knussel här inte. Och priset! Galet bra 😁👍

Före-bild (med roststoppare påmålat under tiden jag letade rostlagningsfirma)

image.thumb.jpeg.948c1b5044c03029312f6ed49e8605ac.jpegimage.thumb.jpeg.0a8ba3de116d4d636714b73bee222a9f.jpeg

Numera lagat

image.thumb.jpeg.62c3b6510f026833e3cb007ab426e7c7.jpeg

image.thumb.jpeg.256e8ba36ff87c894ceb37656a284e09.jpeg

image.thumb.jpeg.2918c080077d2d657f279c7d23540fd2.jpeg

Nu skall jag ut och montera tillbaka fotstegen, där givetvis 5 av 6 av bultarna gick av vid demontering 🥳

Får väl återkomma när Toyota gjort sitt och visa upp hur det blev ... jag är lite nervös 😒

• Like 1
  • Sad 1
Länk till kommentar

Gott att det inte blev värre skador än så, Land Cruisers är byggda för tuffa tag 😁.

Om du har en bra kontakt på bränsletankar till 100:an får du gärna dela med dig, det skulle varit bra med en ny till min.

/ Mecki

• Like 1
Länk till kommentar