Gå till innehåll

MrWIBs HDJ100

MrWIB

Rekommendera Poster

Så, nytt "öga" vänster fram monterat, Toyota kan även släcka anmärkning så man slipper åka till besiktningen igen, väldigt bekvämt :)

Tjuvströmmen noterades till 0.15A dvs ca 3.6A/dygn ... inte tokigt mycket men kanske lite för mycket?

Kom även fram till att det finns ett hemligt batteri som driver larmet, för när vi kopplade bort batterierna för att mäta tjuvström gick larmet igång =)

Det kanske är en liten förklaring till dessa 0.15A, att batterierna ligger ligger och underhållsladdar det "hemliga" batteriet, det är trots allt 12år gammalt nu och kanske inte 100%igt (=drar lite mer ström än det skall?).

Är det någon som har en idé så bring it on, ju mindre bilen drar desto bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• 3 weeks later...

Firade att "min" tillbockning av skyddsplåt gick så bra, tack Mecki för bockningen :) så jag köpte lite annat skydd till bilen http://www.weathertecheurope.com/en/toyota/2001/land-cruiser-100-series/floorliner-digitalfit/

ser ju väldigt bra ut på bild iaf, vi hoppas att det blir lika bra i verkligheten.

Nu kan jag i vilket fall slänga ut de icke färgmatchade Biltema mattorna :P

Länk till kommentar

Jag antar att du för bok över kostnaderna. Vad betingar din bil för investeringsvärde just nu? Eller snarare, hur mycket har du utrustat den för?

Det är ju en bra hjälp för andra att få en slags överblick över vad det kostar att modifiera en bil på det eminenta sätt du hittills gjort.

Länk till kommentar

Jag tror min bror kör dubbel bokföring... Helst vill man väl bara glömma all deg man petar in i dessa och liknande projekt.

Själv har jag iofs ett litet Notes dokument med alla investeringarna, men det ligger i så många undermappar och annat så det hittar familjens finansminister aldrig. Toffel, jag? :oops:

• Haha 1
Länk till kommentar

Jag antar att du för bok över kostnaderna. Vad betingar din bil för investeringsvärde just nu? Eller snarare, hur mycket har du utrustat den för?

Det är ju en bra hjälp för andra att få en slags överblick över vad det kostar att modifiera en bil på det eminenta sätt du hittills gjort.

A true gentleman never tells ;)

Mycket pengar är det, alldeles för mycket för att räkna efter ...

Jag för inte bok, men sparar alla kvitton för garantier mm så den dagen jag ev säljer bilen, kan jag räkna ut exakt hur mycket jag har investerat i detta projekt.

Men som en klok man sa: hellre utfattig och helnöjd, än halvfattig och halvnöjd :)

Skulle egentligen lagt upp lite bilder hur fint jag monterart min skyddsplåt, men det verkar inte bättre än att min SSD-disk har lämnat in :(

Skönt att iaf ha en bra anledning till att investera i en ny och större ;) jobbigt med all tappad data och jobb att installera en ny dock ...

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Vad är bättre än att efter att ha varit ute och rest hela veckan komma hem till ett stort fint paket :) ?

IMG-20130503-01240.jpg

IMG-20130503-01241.jpg

Och vad fint det blev i bilen sen ...

IMG-20130503-01242.jpg

H%25C3%25A4rryda-20130503-01243.jpg

H%25C3%25A4rryda-20130503-01244.jpg

Perfekt passform som utlovat och färgmatchningen e helt ok, ser iaf mycket bättre ut än med Biltema mattor ;)

Det kommer mera ...

Länk till kommentar

Jag har ju haft lite problem med ett spökande larm som gått av lite då och då, givetvis istort sett 100% vid gryning 4-5tiden på morgonen, roligt både för mig och grannarna. Toyota har nämligen inte snålat på larmtutan, utan den hörs ganska väl :P

Fick tipset på vårt eminenta grannforum, nlck att plocka bort gummit i nedre vänstra hörnet på övre bakluckan. Lite otydligt vad som menades ända tills jag monterade ner plasten och tittade efter.

H%25C3%25A4rryda-20130504-01246.jpg

Japanerna bygger bra bilar, men har en förkärlek att lägga/applicera skumgummi där det absolut inte skall vara.

Här har de byggt in 2 skarvkontakter med skumgummi och eftersom det är något slags fuktproblem med 100an i bakluckorna (detta kan ju vara ett skäl?) så kan man tänka att det samlas en del fukt i detta skumgummi som leder till div fuktrelaterade problem med elen.

H%25C3%25A4rryda-20130504-01252.jpg

Rensade bort skumgummit

H%25C3%25A4rryda-20130504-01256.jpg

Och förseglade/la på skydds/antiskrammel tejp.

H%25C3%25A4rryda-20130504-01257.jpg

Nu håller iaf jag tummarna att operationen var lyckad och att patienten kan fortsätta leva ett långt och lyckligt liv utan några alarmerande problem (ordvits, man bor trots allt i Gbg :P )

Någon som vet var man kan åka och få sin baklucka kurerad mot den lilla rost som uppkommit kring öppningsmekanismen?

Länk till kommentar

Hoppas operationen funkar nu då. Kändes skumgummit fuktigt? Kan detta varit bidragande strömtjuv som du har/ hade problem med?

Rosten slipar du väl själv? Lite grundfärg och förbättringslack hos biltema så blir det jättebra.

Länk till kommentar

Dette var en flott garasje! Har blitt litt "lei" av det lille miljøet vi har i Norge, så det er fornøyelig å lese litt rundt hos nabolandene.

Her var det mange flotte oppgraderinger og godt dokumentert med bilder, så slikt hjelper på motivasjonen for egne prosjekt. Nå må jeg følge videre med i toyota4x4se`s garasjer etter mer deilig LC stoff :-P

Länk till kommentar

Dette var en flott garasje! Har blitt litt "lei" av det lille miljøet vi har i Norge, så det er fornøyelig å lese litt rundt hos nabolandene.

Her var det mange flotte oppgraderinger og godt dokumentert med bilder, så slikt hjelper på motivasjonen for egne prosjekt. Nå må jeg følge videre med i toyota4x4se`s garasjer etter mer deilig LC stoff :-P

Har du "desertert" du også Ole? Velkommen hit:)

Länk till kommentar

Roligt att våra grannar i väst hittar hit, välkomna! :)

Stärkt av lyckad(? återstår iof att se/höra) operation igår och uppmaning av äldre bror att fixa bakluckan själv, så bestämde jag mig för att ta i tu med det idag.

Först åk till affären som har allt, och införskaffa färg och div andra saker, bla Dremmels billigare kusin ... what a life saver den var idag, utan den hade det aldrig gått att slipa så mycket som behövs.

139 spänn, rena gåvan.

H%25C3%25A4rryda-20130505-01263.jpg

Patienten innan ingreppet

H%25C3%25A4rryda-20130505-01260.jpg

H%25C3%25A4rryda-20130505-01261.jpg

Slipningen har börjat

H%25C3%25A4rryda-20130505-01262.jpg

Mer eller mindre klar

H%25C3%25A4rryda-20130505-01266.jpg

Maskerat och redo för färg

H%25C3%25A4rryda-20130505-01268.jpg

Antirost/grundfärg applicerat ...

H%25C3%25A4rryda-20130505-01269.jpg

Silverfärg ...

H%25C3%25A4rryda-20130505-01272.jpg

Missade det där med färgmatchning :P bara viktigt på golvmattorna ;)

Hur som helst, ganska nöjd med resultatet. Ingen rost finns kvar, lite rinning mm blev det, men för att vara första "lackjobbet" så ger jag mig själv ett OK. Sen kröp ju grundfärgen ut under den lite dåliga maskeringen och silverfärgen följde inte med ... Eftersom det tyvärr finns lite mer rost på bakluckan så kan jag öva lite mer innan det skall lackas på något synligt ställe :)

H%25C3%25A4rryda-20130505-01277.jpg

Länk till kommentar

Ble vel meget bra det der, øvelse gjør mester vet du:) Har litt rust på 105'en min som jeg må ta tak i, har kjøpt inn alt nødvendig så får vel finne fram slipemaskin mm og begynne. De weather tech mattene så meget bra ut, tror jeg må bestille meg et sett selv:)

Länk till kommentar

Ble vel meget bra det der, øvelse gjør mester vet du:) Har litt rust på 105'en min som jeg må ta tak i, har kjøpt inn alt nødvendig så får vel finne fram slipemaskin mm og begynne. De weather tech mattene så meget bra ut, tror jeg må bestille meg et sett selv:)

Tackar :)

Bara att sätta igång, det var inte så svårt som jag trodde. Nu har vi inte sett hur bra mitt jobb håller, men tror nog det skall vara ok. Väldigt tillfredsställande att få bort rosten iaf, har stört mig på den i 2 år nu ... :P

Weather Tech mattorna är nästan ett måste! ;)

Väldigt skönt att ha riktiga mattor som täcker hela golven och som är anpassade till bilen, har saknat det. Biltema är bra på mycket, men bilmattor klarar de inte av :D

Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Snyggt jobbat bror!

Som SE skrev, övning gör mästare. Jag lät frugan lacka... :).

Du lät det torka ordentligt mellan lagen färg? Det är väl det viktigaste. Och att du slipade bort all rost så klart.

Tack o bock :)

Jorå, det torkade enligt vad som stod på burkarna, så det skall inte vara orsaken till ev fel. Och jag slipade som en tok, hela eftermiddagen, till alla grannars stora glädje kan tänka ;) Så den eventuella rost som finns kvar är jag ändå inte man nog att få bort ...

(Frun pysslade i trädgården)

Redigerad av MrWIB
Länk till kommentar

Bra jobbat , jag har precis gjort samma reparation på min lc 100. Och jag blir med säkerhet aldrig bil lackerar . ;-) Dom Weather tech mattorna ser bra ut. Dom beställar jag nästa gång .

Mvh

Jes

Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Vad gör man med fint väder och lite på agendan? Fortsätter laga rost givetvis ;)

Stärkt av gårdagens lyckade(?) jobb så satte jag igång med de andra ställena jag upptäckt rost ...

Under skyltbelysningen hittade jag lite.

H%25C3%25A4rryda-20130507-01281.jpg'

Som ett tips kan jag meddela att för att få loss denna belysning så trycker du den "utåt" kanten på bilen och sen drar ut den sida närmast mot mitten så lossar den hur lätt som helst.

Var väldigt osäker på hur jag skulle få loss den, så jag ringde Toyota.

De sa att man lossar den innefrån, dvs river ner dörrens insida.

Eftersom jag hade gjort det för två dagar sedan och faktiskt tittade efter vad man kunde komma åt då, och inte mindes några baksidor på lampor så tog jag till Google, och hittade ovanstående tips på Ih8mud :)

Även lite rost kring ett av dräneringshålen (bortslipat på denna extremt suddiga bild)

H%25C3%25A4rryda-20130507-01283.jpg

Grundfärg

H%25C3%25A4rryda-20130507-01285.jpg

Arbetsplats i solen, Engelkylar kan fungera till mycket dom, i detta fallet "tie down" punkt till bakluckan så den höll sig på någorlunda arbetshöjd :)

H%25C3%25A4rryda-20130507-01286.jpg

Silverfärg

H%25C3%25A4rryda-20130507-01287.jpg

Färdigt resultat

H%25C3%25A4rryda-20130507-01288.jpg

Jag vart nöjd ända till jag tog bort maskeringstejpen ... tydligen missat att lacken släppt ytterligare mot vad jag slipat, så när jag tog bort maskeringstejpen följde lite lack med :(

Fort och fel ...

Well, har ju långhelg att se fram emot, och trädgården står väl kvar nästa vår oxå, så påt igen bara ;)

H%25C3%25A4rryda-20130507-01289.jpg

Note 2 myself: var lite noggrannare med maskeringen! :P

Men det tar sig! :D

Edit: Måste korrläsa noggrannare innan jag postar ...

Redigerad av MrWIB
Länk till kommentar

Om du använder dig av den där pappskivan med ett hål i som vi snackade om så behöver du inte maskera så mycket och får dessutom inte de skarpa kanterna ny/ gammal färg.

Kolla mitt garage när frugan svingar sprayflaskan. Lent som en barnrumpa i skarvarna. Sen att det är ett rätt pissigt grundjobb mtp spackel etc spelar ingen roll :oops: .

Men gött att du fixar detta innan det faktiskt blir ett problem.

Länk till kommentar

Om du använder dig av den där pappskivan med ett hål i som vi snackade om så behöver du inte maskera så mycket och får dessutom inte de skarpa kanterna ny/ gammal färg.

Kolla mitt garage när frugan svingar sprayflaskan. Lent som en barnrumpa i skarvarna. Sen att det är ett rätt pissigt grundjobb mtp spackel etc spelar ingen roll :oops: .

Men gött att du fixar detta innan det faktiskt blir ett problem.

Jo hade jag velat ha det 100a så hade jag nog gjort så, men eftersom färgen inte ens e i närheten av att matcha så får det bli som det blir just nu.

Huvudsaken är att rosten försvinner. Och IRL så syns det faktiskt inte så tydligt som med kameran, den lägger väl på både kilon och färg ;)

Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Kom på att jag kan montera Xenon i extraljuset och helljuset :)

Extraljuset är enklast. Montering påbörjas nog imorgon, då staket-helvetes-projektet får pausa lite, jag tydligen är bosatt på ett granitstenslager täckt med ca 20cm jord ...

Ligusterhäck blir bra trots allt ... :P

H%25C3%25A4rryda-20130509-01292.jpg

Toyota har juh lite "krångligare" lampor, men det skall inom kort beställas från det jättestora landet i Öst.

Det skall tydligen vara helt ok saker, och va fan, allt vi köper tillverkas ju där, bara med olika klistermärken ...

Butiken i fråga.

Redigerad av MrWIB
Länk till kommentar

Blah!

Bara att slänga in handduken och erkänna, Mission not completed! :(

Fick inte isär de jä-la extraljusen, här har B-tema snålat på muttrarna så det e helt omöjligt att få isär skiten. Muttrarna är alldeles för låga och plasten som skall hålla dem alldeles för mjuk ...

Hade det gällt livet hade det nog gått, men eftersom jag ändå tänkte xenon-konvertera helljusen så får jag nog ändå den kraft som behövs. Sen upptäckte jag även att xenonkitten tar en del plats och det börjar bli mycket eldragning under motorhuven nu, dvs ont om plats att placera xenon-tändsatser å annat.

Men men lite mer rost på bakluckan hittades, så jag skall nog hålla mig sysselsatt imorgon med :)

Länk till kommentar

Lite tråkigt med bara "rostuppdateringar", men så är det nuförtiden, bara tråkjobb ... :P

Tänker att det kan va lite bra info för den som har eller är intresserad av en 100a att veta var den förargerliga rosten finns och uppkommer. Antar att den dyker upp på samma ställen på alla 100or.

Lärdom oxå, när du hittat rost på ett ställe på bakluckan, då finns det ganska 100%igt på fler ställen. Hur jag kunde missa detta är en gåta. Får skylla på min bristande (rost)kunskap ...

Hittade som sagt rost under gummilsten oxå:

H%25C3%25A4rryda-20130511-01299.jpg

På bilden syns även en av tre kontakter som var inlindade i skumgummi. Tog bara bort skumgummit här, man kanske skall vira lite tejp runt som skydd?

Rengjort

H%25C3%25A4rryda-20130511-01300.jpg

Fixade även det stället där jag missade första rostlagningsförsöket (det som ser ut som mer rost är missfärgad plast)

H%25C3%25A4rryda-20130511-01320.jpg

Hade jag inte varit så crappy på att maskera så hade detta nästan blivit osynligt ...

H%25C3%25A4rryda-20130511-01319.jpg

Well, nästan osynligt är det ;)

H%25C3%25A4rryda-20130511-01321.jpg

Nu är det dags att gå upp en klass ...

Bilen har några "battle-scars" på lite mer framträdande, eller i vilket fall synliga (om man tittar efter noga) ställen.

Var kan man hitta originalfärg någonstans, och då menar jag inte en "stenskottsburk" (för dom antar jag att man kan traska till Toyota och köpa) utan sprayburk (kanske oxå finns på Toyota?).

Länk till kommentar