Gå till innehåll

Toyota4x4 Kola Peninsula 2011

Globecruiser

Rekommendera Poster

Lite frågor:

Skall Ni åka i en 18 bilar lång karavan? Antar inte, så hur stora grupper, uppdelat efter "bilprestanda" och antal kg bly i högerfoten? :rolleyes:

Jag och dottern kanske vill med om BJ45 är klar och det inte är för stora grupper.

Hur lång tid i förväg måste man söka visum, dvs när är sista dag för att bestämma sig?

/Mr D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Svars 133
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hej Daniel !!

Jag kommer komma ut med ett e-mail till samtliga i mail listan inom några veckor med mer info angående visum sökningen m.m.

Då kommer jag även kräva in en betalning för visuminbjudan samt för mat, boende, guide på kola halvön.

Gruppen kommer indelas i mindre grupper om max 5 bilar i varje grupp.

Länk till kommentar

Vi kommer att åka till Kola under samma period men hoppar av själva "eventet". Det kommer inte att fungera med så pass många bilar (även om den delas in i 5-bilars grupper - så är även det för många). Max 3 bilar är lagom. Inklarering av 18-20 expeditionsfordon kommer bli kaos vid gränsstationen.

Jag rekommenderar att alla söker visum individuellt och har individuella visum som inte är relaterade till er grupp. Om ni har grupp-visum måste alla åka in och ut samtidigt vilket kan bli ett problem.

Som sagt, stryk oss från listan - men förhoppningsvis kommer vi ses i skogen någon stans.

Länk till kommentar

Vi kommer att åka till Kola under samma period men hoppar av själva "eventet". Det kommer inte att fungera med så pass många bilar (även om den delas in i 5-bilars grupper - så är även det för många). Max 3 bilar är lagom. Inklarering av 18-20 expeditionsfordon kommer bli kaos vid gränsstationen.

Jag rekommenderar att alla söker visum individuellt och har individuella visum som inte är relaterade till er grupp. Om ni har grupp-visum måste alla åka in och ut samtidigt vilket kan bli ett problem.

Som sagt, stryk oss från listan - men förhoppningsvis kommer vi ses i skogen någon stans.

Jag får instämma med Peder (någon gång skall vara den första :rolleyes: ). Ryska gränsen är ett kapitel för sig själv, och halva resan kommer nog att gå åt till att lyckas ta sig in och ut med 18-20 bilar, om Ni ens lyckas. Nej jag tror på enskilda visum, vilket inte hindrar att man väntar på varandra en bit från gränsen (inte vid gränsen för då kommer det med säkerhet krävas pengar för att få komma in, om man inte vill vänta ett dygn eller två).

Jag kommer även att åka "traktor" (BJ45) så tror inte på att åka tillsammans med moderna spiralfjädrade turbo saker som HDJ80 osv.... kommer inte att hinna med :lol: 3-4 bilar (jämn lika) per grupp håller nog humöret uppe också (inte kul att sitta och vänta på folk, och inte kul att vara den som sitter och jagar för att hinna med). Så jag kanske inte skall blanda mej med detta "event" jag häller då jag bara sitter här och tycker en massa :lol:

Jag kommer iaf fixa eget visum för mej och dottern. Vilka datum har Ni tänkt att åka (och med vilka uppgifter i visumansökningarna).

Länk till kommentar

Daniel jag tycker nog inte du skall beblanda dig med detta event nej :-) Gick inte ryska gränsen bra för dig sist?

Visum får var och en söka dock löser jag det praktiska med inbjudan m.m.

Även om det är många anmälda till resan betvivlar jag starkt att alla kommer med.

Länk till kommentar

1. Globecruiser / HDJ80 MK2

2. Östen / HDJ80 MK2

3. Carl / KDJ120

4. Geir / VZJ 95

5. Mecki / BJ42

6. Ralston / HSR Hilux Special Raid

7. Bertil / ??

8. Ankarback / HJ60

9. MrWIB / HDJ100

10. Egirevs / HDJ80

11. Anton / ??

12. Anders /HZJ78

13. Mats / HDJ100

14. Jens / Jeep Grand Cherokee

15. Jah / BJ45 ?

16. Retro / HJ60

17. Largo42 / HZJ 105

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Daniel jag tycker nog inte du skall beblanda dig med detta event nej :-) Gick inte ryska gränsen bra för dig sist?

Visum får var och en söka dock löser jag det praktiska med inbjudan m.m.

Även om det är många anmälda till resan betvivlar jag starkt att alla kommer med.

Hmmm hur skall jag tolka det?!?!?! ;-) Sist skulle jag in och ut via Moskva med 3st "hockeytrunkar" med blandat innehåll....jäääävlar vilken byråkrati och tid det tog!!!

Vilka datum är det som planeras att vara borta? Dottern börjar i ny skola i höst så kanske inte läge att vara borta precis vid skolstart :D Annars åker vi säkert med, om vi får, och kommer med likasinnade med snigelbilar :lol:

Länk till kommentar

• 3 weeks later...

1. Globecruiser / HDJ80 MK2

2. Östen / HDJ80 MK2

3. Carl / KDJ120

4. Geir / VZJ 95

5. Mecki / BJ42

6. Ralston / HSR Hilux Special Raid

7. Bertil / ??

8. Ankarback / HJ60

9. MrWIB / HDJ100

10. Egirevs / HDJ80

11. Anton / ??

12. Anders /HZJ78

13. Mats / HDJ100

14. Jens / Jeep Grand Cherokee

15. Jah / BJ40 lr något annat på 4 hjul

16. Retro / HJ60

17. Largo42 / HZJ 105

Maila gärna mig oxå!

Mvh Jon

Länk till kommentar

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Jag och Ronnie kom hem från Kola idag. Min bil tog Kola hårt. Båda främre drivknutarna ligger i grus i hubbarna. Vi fick ta bort främre kardanen, "locken" på hubbarna samt rycka ur kablarna till styrningen av spärrarna för att kunna köra hem de 150milen med bakhjulsdrivning. Sedan hade jag en massa andra missöden, men inget så allvarligt. Jag är dock glad att jag köpte en HDJ80 istället för att åka med min BJ45 som först var planen. Där vi körde hade det aldrig gott utan spiralfjädrar och diffspärrar. Eller gott hade det kanske, men varit outhärdligare:-)

Länk till kommentar

• 2 weeks later...