Jump to content

Toyota4x4 Kola Peninsula 2011

Globecruiser

Recommended Posts

Toyota4x4 Kola Peninsula 2011

Hej !

Det gäller att vara ute i tid...

Skulle vilja veta intresset för att åka en grupp till Kola Peninsula nästa år ?

Vi kommer att åka någon gång mellan mitten och slutet på September. (beroende på myggen)

Färja från Sthlm till Finland och sedan över gränspassagen Salla. Hemvägen via Sveriges östkust.

Från Fredag kväll tills helgen där efter.

Max antal deltagare blir 8 Bilar.

Kommer innehålla en del längre körsträckor genom Sverige och Finland så var beredd på långa dagar om så behövs.

Kola Peninsula bjuder på storslagen natur och djurliv.. B.la såg alla utom Östen björn sist vi var där.

Terrängen är tuff men inte omöjlig.

Väldigt mysigt att sitta runt lägerelden och lyssna på djurlivet, ta en Cola och ha det GÖTT.

Obs: Detta är långt ifrån någon charter resa utan alla tar hand om sitt och ser till att papper, fordon m.m är i sin ordning.

Alla kommer att få uppleva rysk byråkratin som bäst vilket både är spännande och något som testar ens tålamod.

Låter det som en kul idé ?

En liten film snutt från föra gången..

• Replies 133
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Låter ju hur kul som helst!

Är det några större kostnader förutom soppa och det vardagliga att räkna med? Hur många mil från Svenska gränsen får man räkna med att köra?

Hur stort krav ställer det på bilen, klarar man det men en något sånär standard BJ75 med 33" däck?

Gustav

Förbaskat snygg FJC på filmen! Jag följer med och sätter lite "färg" på tillvaron. Fast denna gång måste vi upp till Revda på den omöjliga vägen. Krisar det till sig får vi bygga lite flottar. Eller hur?!

Har då rätt stolar i bilen för att slå hopprekordet.

Jag är således inbokad.

Låter ju hur kul som helst!

Är det några större kostnader förutom soppa och det vardagliga att räkna med? Hur många mil från Svenska gränsen får man räkna med att köra?

Hur stort krav ställer det på bilen, klarar man det men en något sånär standard BJ75 med 33" däck?

Gustav

Går utmärkt med en BJ75. Prioritet är att ha en robust fjädring och bra däck. Fjädringen får en del stryk.

Kör på och häng med!

Min tanke är att åka andra vägen alltså till holländaren först och höra lite om läget och fortsätta upp till Revda därifrån. sedan vända ner mot umba och har vi tid blir det verzuga ToR.

Precis som Peder skrev så går det med de flesta bilarna.. Grövre däck och bra fjädring är rekommendationen.

Meningen är att alla hjälps åt och ser till att alla kommer igenom svårigheter.

Kan vara ett perfekt tillfälle om du vill testa på att åka på långresor men inte riktigt vågar ge sig av.

Självklart intresserad! Men bör vi inte åka in i Ryssland längre norrut och ut vid Salla! Blir liksom mer rundtur då! Tar med mig det ryska lexikonet. Vi vill inte förväxla björn med president!

Östen

Jag hänger på!!

Hej Östen.

Sitter på båten i Marseille och njuter av +17 C och solen! Hur har du det ;) ?

Vägen från den norska överfarten och söderut är tris. Mesta delen bara riktigt dålig asfalt och bersusade lastbilschauförer. Jens idé känner jag mig bekvämare med. Denna gång skall vi välja lite andra vägar från Revda och ner mot Umba och Vita Havet.

Är det en sämre väg så är Sallavägen o k. Tänkte bara att få variation på vägen till o från!

Annars är det kanon väder i Roslagen också. Här har vi 24 grader just nu! Desvärre minusgrader!

Östen

Viljan är det inget fel på :) Skulle vara hur kul som helst att hänga med.

Tyvärr tror jag inte min ekonomi pallar en sån expedition. Skulle nog klara själva resan men man måste ju ha lite buffert också för alla eventualiteter som kan hända. Vill ju inte vara tvungen att lämna bilen i Ryssland om den skulle gå sönder.

Har ni någon ungefärlig siffra vad själva resan skulle kunna kosta? Hur många mil blir det ungefär t.ex?

/Johan

Ungefärliga kostnader...

Visum: Per person ca 1200kr

Bränsle: Ca 300mil Beror på hur mycket man kan fylla på i Ryssland där dieseln kostar ca 5kr/litern. Runt 2500kr kanske.

Mat: Samma som hemma för en vecka. Finns inget att köpa på Kola.

Övernattning: Förra gången tog vi in på ett guesthouse en natt för ca 300kr/natten

Kanske någon Camping natt på vägen hem om man inte fricampar vid någon fin älv.

Viljan är det inget fel på :D Skulle vara hur kul som helst att hänga med.

Tyvärr tror jag inte min ekonomi pallar en sån expedition. Skulle nog klara själva resan men man måste ju ha lite buffert också för alla eventualiteter som kan hända. Vill ju inte vara tvungen att lämna bilen i Ryssland om den skulle gå sönder.

Har ni någon ungefärlig siffra vad själva resan skulle kunna kosta? Hur många mil blir det ungefär t.ex?

/Johan

Vaddå?! Detta är en team-effort. Bilar som kan bogsera finns det gott om. Varför skulle den gå sönder?

Förutom en samlad egen kunskap om bilarna - så är ryssarna fena på att trockla ihop det mesta. De är mycket hjälpsamma kan jag intyga. Köpa några billiga pannlampor på Biltema så kan du få en hel motorrenovering gjord :)

Det låter ju inte som så farliga kostnader alls. Trodde att det var en längre sträcka faktiskt.

Boka in mig också :D Det blir första expeditionen utomlands för mig och bilen.

Peder, det finns egentligen ingen anledning att bilen skulle gå sönder men med min "tur" så kan det mesta hända.

Har bl.a. stått och bytt bränslepump mitt i skogen klockan 12 på natten i ösregn, tappat (!) bränslepumpen på en annan bil, expansionkärlet har lossnat och trillat ner i fläkten, framaxeln har skruvat loss sig plus diverse andra kul äventyr.

Allt detta har visserligen varit på GM-produkter så det kanske går bättre nu när man kör Toyota :)

/Johan

Skulle den gå sönder så går den sönder. Inget vi kan lösa här. Det fixar sig alltid. Jens älskar att hålla på och meka bilar. Låt han fixa det hela så kan vi andra gå ta en pilsner. Så brukar vi alltid lägga upp våra resor :)

När vi senast var på Kola tappade jag muttern till övre bärarmen. Jag hamnade så småningom på ett gammalt pansarregemente - och vad hittar man där? - Jo finaste tänkbara muttrar med Japan-fingänga. Fick inte ens själv dra fast dem utan de skulle mekarna göra.

He he, det låter ju bra. Allvarligt talat så har jag inget emot att meka jag heller. Har lagat många bilar på olika offroadträffar. Kan aldrig låta bli att "bara kolla lite" när något gått sönder och sen så håller man på och lagar bil helt plötsligt :)

/Johan

För er andra så gick vi miste om Ralston i tullen förra gången rekommendationen är att ha med alla papper i ORIGINAL.

Angående sönderkörningar så kan vi inte utgå från att något går sönder redan här... är det några som är uppfinninsrika och har grejer att fältlaga så är det ryssarna.

Glömmer alldrig att när vi kom ut på morgonen till Peders bil låg det en liten påse med två extra muttrar i ifall att det skulle gå sönder igen.

l

Pass, visum, int.körkort. Trafikförsäkring köper du vid gränsen. Förutom detta krävs ett gott humör, lite "never mind", humor och mat. Rubel (kan växlas på banken vid den finska eller norska gränsen). MasterCard eller Visa kan vara bra om man vill tanka på Statoils supermoderna mackar. Skall man tanka på vischan - så gäller rubel.

Ganska enkelt således (för vissa). ATM (bankautomat) finns i de flesta större städer.

Pass, visum, int.körkort. Trafikförsäkring köper du vid gränsen. Förutom detta krävs ett gott humör, lite "never mind", humor och mat. Rubel (kan växlas på banken vid den finska eller norska gränsen). MasterCard eller Visa kan vara bra om man vill tanka på Statoils supermoderna mackar. Skall man tanka på vischan - så gäller rubel.

Ganska enkelt således (för vissa). ATM (bankautomat) finns i de flesta större städer.

Hej!

vi åkte i somaras 2009 i spåeren av "ladoga trophy" och enda papper vi behövde var

pass

visum ( in klistrad i passet)

greencard

sedan gäller det att VERLIGEN ha KOLL på ALLA papper man FÅR fr gränsen emd sig:

imigrations kort-ska stämplas

tulldeklaration ( var lite bekymmer då det står "för lite" i Svenska reg papper) ha gärma med dubletter.

Tappar du bort denna papper så anser tullen att du sålt bilen och släpper dig inte ur landet för du betalat "Import tullen"

from 1/1-09 gäller greencard

Ryssland anslöt sig till det internationella Gröna kort-systemet 1.1.2009. Det inverkar både på trafikförsäkringens och på kaskoförsäkringens (bilförsäkringens) giltighet i Ryssland.

det tog 2h in till ryssland och 30min därifrån! Gäller att undvika "rush tider" dvs mellan 10-14. fast "där uppe" lär det inte finnas sånt...!

kontanter är bra och ha. vi spenderade 15 000rub på 2 veckor 4pers då köpte vi mat. soppa, 1 hotel natt ( för att få stämpel i imigrations kortet), en hyra av stu´ga med VARMT vatten och bastu.

Kort använde vi 1 gång på en bankomat och 12h senare var kortet spärrat av handelsbanken pga misstänkt "kapning " av kortet! Tur vi hade kontanter!

soppan var aldrig problem, förutom när man måste betala i förskott...viste ju "ungefär" vad man rymde! slutade med att vi kankade 2 25l jerrys och fre jerrys till bilen!

får man åka med med en LR 110a? ;)

--Janne--

:) Finns det plats för en till ?

Detta verkar som ett perfekt tillfälle för att göra den första expedition och på 1 1/2 år så skall jag hinna färdigställa bilen samt testa den ordentligt.

Hur brukar vädret/temperaturen vara där i september?