Mats Posted January 27, 2010 Report Share Posted January 27, 2010 Hej, Jag tycker mig ha kunnat konstatera på våra träffar att PR-radion 27Mhz för en allt mer tynande tillvaro. Låt vara att min inte PR-radio inte har varit av bästa kvalitet och därmed ej lämnat mig lite utanför. Det vore intressant att få igång en tråd som sprider lite kunskap om VHF-radion och dess plats i vårt sammanhang, dvs utflykter, expeditioner etc. Frågor som t.ex.: Används samma frekevenser som i marin miljö? Är det OK att ha VHF i bilen för våra syften, dvs att kommunicera fordonen emellan? Själv har jag en jaktradio 155Mhz till vilken inget tillstånd krävs. Ni som har VHF i bilen, är era apparater tillståndspliktiga eller? Vad skall jag tänka på vid införskaffande av en VHF? ETC. ETC... Mvh Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted January 27, 2010 Report Share Posted January 27, 2010 Generellt kan sägas att VHF radio kräver någon form av tillstånd. För marin användning är det absolut tillståndsplikt. Under senare år har man släppt ett antal frekvenser på 155 bandet, 155.400, 425,450,475, 500 samt 525 som utan tillstånd får användas för jakt o skogsbruk. Använder man sig av dessa frekvenser vid våra träffar bör det gå bra även om det är en gråzon. Man bör lyssna av tänkt frekvens så att man inte stör annan behörig trafik. Vi är några stycken som har VHF/UHF stationer vilket ger större möjligheter då både 136-174 o 400-450 Mhz kan användas allt efter läge o lämplighet. Inom SWES har jag funderingar på att vi kanske borde söka o få ett tillstånd från PTS (Post o telestyrelsen). Det gäller ju dock då bara i Sverige. Utrikes får man laga efter läge om du förstår mig rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Globecruiser Posted January 28, 2010 Report Share Posted January 28, 2010 Jag är en av de som kör med VHF istället för CB. Som Carl skrev så finns det en del fria kanaler. men med lite avlyssning och vetskap så kan man använda ganska många frekvenser utan att bli störd. Detta kräver dock lite kunskap som man skaffar sig genom att gå en VHF kurs och skaffa sig behörighet att använda VHF. Tycker det system som vi använt de senaste resorna som b.la Carl, Peder, Ralston och Östen har fungerar förträffligt. Vi räckvidden är bra öven vid svår terräng och bra kvalitet på ljudet. Sedan så är VHF enheterna betydligt mer välbyggda än cb stationerna. (Dock även priset) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted January 28, 2010 Report Share Posted January 28, 2010 Mats, jag tror inte 27Mhz tynar bort. Det är fortfarande det vanligaste på träffar och det som är enklast att använda (inga tillstånd osv). Är även betydligt billigare. Dock tror jag att du haft lite otur med din radio, och jag skulle gissa att det beror på antennen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted January 28, 2010 Report Share Posted January 28, 2010 Pratar man komradio så kan man enligt min mening dela in de hela I ett flertal områden med apparater anpassade för det samma. 27MHz – Traditionellt det man kallar komradio i Sverige. Detta är en kortvågs station (HF), även om den ligger i övre delen av bandet. Just att kortvåg innebär att vågorna studsar och kommer ner igen. Det gör att man om det vill sig väl kan prata med syd Europa. Det innebär också att man ofta får in massor med stöningar där ifrån. Både FM, full AM och SSB används även om det inte är tillåtet men knappast reglerat. Sub toner eller selektiv anrop används sparsamt och man får lära sig att leva med oljudet. Där finns massor med skräp apparater och antenner för detta band. Trotts det, får man tag på en riktigt bra station (till exempel modifierad amatör radio station) är det faktiskt här du kan få den längsta räckvidden. Efter som att frekvensen är lägre blir antennerna större 1 – 1.8m (en bra antenn på denna frekvensen skulle minst vara gott och väl)… VHF bandet som används för den här typen av kommunikation är 144-172MHZ är ganska lika användningen av UHF bandet 440 – 480 MHz. Det gör därför ingen större skillnad vilken man väljer. Generellt kan man säga att båda använder sig enbart av markvåg. Det innebär att jordens krökning avgör hur långt dom går; till horisonten. Står man högre, ser man längre… VHF är lite bättre på att ta sig igenom byggnader och skog. UHF däremot studsar bättre mot berg och föremål. Det är inte så stor skillnad men har man ett val så gå för VHF. Man använder ofta under toner för att öppna högtalaren. Det gör att man slipper lyssna på buset utan att förlora mycket i känslighet. Den fysikiska antennen på VHF är längre än på UHF för att få ut samma verkningsgrad. Men ser ofta skillnad på hand apparater där UHF antennen är 5 cm medan VHF:n har 25. På bilantenner är det inte lika lätt att se skillnad. Antennerna är ofta lika långa 0.5 – 1.2m. UHF antennen är dock mycket mer effektiv. Man kan dela in apparaterna för detta bandet i 4 kategorier: - PMR / FRS / GMRS / jakt radio beroende på marknad. Små ganska billiga apparater som man får använda med några undantag utan tillstånd. Låg effekt och ofta fast antenn för att man inte skall kunna sätta på något som ger bättre räckvidd. Perfekt när man skall ut och vinscha eller leda någon. - Amatör radio. Andra frekvens band än vad som används på PMR / Jaktradio. Apparaterna kan dock ganska enkelt modifieras för att användas på vilken frekvens man vill. Hög effekt och massor med möjligheter att koppla in tillbehör så som modem, GPS trackning, förstärkare och andra ”leksaker”. Dock är apparaterna fulla med knappar och inställningar så det kan lätt bli fel. Apparaterna kan fås med både UHF och VHF i samma apparat. Dyrare än PMR men billigare än professionella stationer. Kräver amatör radio licens. Men modifierar man radion för att sända där man vill så… - Företags/proffs radio. Normalt öppna för hela bandet men programmeras med dator till dom frekvenserna som skall användas. Lättarbetade radio apparater med hög effekt och tillförlitlighet som håller att tappas i leran och bli avsköljda under kranen. Ganska dyra men man får vad man betalar för. Det krävs inget tillstånd eller speciell utbildning av användaren men apparaterna tillhör normalt ett system där man betalar för frekvensen. - Flyg radio (118MHz) och sjö radio. Fungerar alldeles utmärkt för ändamålet, men frekvenserna är välanvända och många av dom avlyssnade. Använder du dom så kan du vara ganska säker på att PTS kommer att bli sura på dig… Avrådes!! En kombination av ovanstående går ju utmärkt. Till exempel en amatör radio station modifierad får hela bandet och fast monterad i bilen samt en eller flera jakt/PMR/proffsradio när man skall ut och vinscha. Oberoende av vad man väljer är ju det viktigaste att man har samma system som dom man pratar med. Dom vanligaste felen och problemen med radio beror på antennen. Är den dåligt eller felaktigt installerad påverkar det med stor sannolikhet funktionen på radion. En bra installation och en bra antenn är det absolut enklaste sättet att förlänga räckvidden. Ju högre frekvens du använder, desto viktigare är installationen. En dålig eller skadad kabel på UHF leder sannolikt till att din radio fungerar dåligt. Samma skada på en kabel för 27MHz kanske inte gör någon större skillnad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted January 28, 2010 Author Report Share Posted January 28, 2010 Wow, jag är överväldigad av all den kunskap som har kommit fram här. Min spontana reflektion är att vi, som Carl föreslår, kanske skulle söka komma till en gemensam nämnare vad gäller VHF kommunikation (utrustning, frekvenser m.m.). Henriks tips om att jag bör se över min antennlösning för komradion tar jag till mig. Ny antenn skall införskaffas. Mvh Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Globecruiser Posted January 28, 2010 Report Share Posted January 28, 2010 Jag tror att den standard som kommer att förbli på t.ex träffar m.m i Sverige kommer vara CB-radio. VHF kräver licens och enheter som kostar betydligt mer än motsvarande CB. VHF fungerar mycket bra på expeditioner eller t.ex länder som Island där mycket trafik går just genom VHF/UHF. jag tycker att om man åker på träffar och lite sådant är det ingen ide att skaffa sig VHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted June 24, 2012 Report Share Posted June 24, 2012 Hej, Lånar denna tråden lite (igen), och frågar lite om VHF radios. Tänkte att det kan vara bra att ha på Island efter att ha läst på denna sidan lite. Citat: "Channel 45 (153,100 Tx/Rx) is open for every one but is only usable for line of sight. The channel who is most often used in the highland is channel 42 ( Rx 154,700 Tx 163,900) and is owned by 4x4 Jeep Travel Club and you need to be a member to be able to use that channel." Dvs kanal 45 och kanal 42 vill man kunna använda. Antar att 153,100, 154,700 & 163,900 är frekvenser, som ligger i kanal 42 och 45? Jag hittade en lista där alla marina kanaler med resp frekvenser är med, där är inte kanal 42 o 45 med. VHF apparaterna jag hittar, ex vis den här, säger att de har alla internationella kanaler programmerade, men kan man lägga till ovanstående? Beror kanske på apparat? Försökt hitta den där "4x4 Jeep Travel Club", men vet inte om jag hittar rätt. Hur kan de hindra en från att använda kanal 42, eller åt andra hållet, öppna upp den för en? Tänkte gå den däringa VHF kursen så man har lite koll på saker å ting, men tänkte fråga här först Eller bara läsa på här Någon som har tips på en bra apparat, gärna handhållen? Kan man koppla in extern antenn på de handhållna? Har nämligen inte plats för mer saker i bilen förrän jag införskaffar sån där takförvaring till bilen Tack på förhand för input! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted June 25, 2012 Report Share Posted June 25, 2012 Löst sig ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg Sr Posted December 5, 2012 Report Share Posted December 5, 2012 Jag blåser liv i denna tråden men mer för att få ett tips på en billig men ok CB radio. Jag har VHF i båten och den riskerar att åka in i bilen den oxå men har förstått att det är CB som gäller för de flesta. Har någon tips på antenn som grejar både VHF och CB eller blir det svårt? " Hejsan hejsan hejsan här e radio Göööteborg " Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg Sr Posted December 5, 2012 Report Share Posted December 5, 2012 Jag blåser liv i denna tråden men mer för att få ett tips på en billig men ok CB radio. Jag har VHF i båten och den riskerar att åka in i bilen den oxå men har förstått att det är CB som gäller för de flesta. Har någon tips på antenn som grejar både VHF och CB eller blir det svårt? " Hejsan hejsan hejsan här e radio Göööteborg " Kan detta vara något? CB Radiokit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rylander Posted December 5, 2012 Report Share Posted December 5, 2012 Jag lurar också på att köpa en Cobra, det är ju ett känt märke inom radio kommunikation. Har en Danita 1240 nu, men efter att tändningen varit avslagen så startar den alltid på kanal 9, irriterande. ”Nile city 105,6, vem e det jag tjötar me” Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted December 5, 2012 Report Share Posted December 5, 2012 Jag har precis köpt en sådan här (men, jag vet inte om det, för tomten kommer med den ) https://www.pmr-funk...259-seite-.htm? Jag ville ha en med frontmonterad högtalare, för jag har tänkt montera den i en tak-konsol. Det blir nog svårt att hitta en antenn som fungerar för båda. Jag, förlåt, tomten, köpte en https://www.pmr-funk...120-seite-.htm? Vet inte hur bra/dåligt detta är, men det blev inte mer än ca 1400:- spänn hem i brevlådan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peder Posted December 6, 2012 Report Share Posted December 6, 2012 Ang att söka egna frekvenser för VHF (SWES m.fl) så kan man göra detta hos PTS. Men för oss är detta helt utan intresse då man bara kan söka för ett mindre avgränsat område (t.ex. Taxi och bussbolag). Det blir ju tämligen ointressant att endast kunna använda tilldelade frekvenser i t.ex. Stockholms närhet etc. Att licensfria jaktradio sänder på VHF är också ointressant för oss då effekten på denna utrustning är begränsade till några enstaka milliwatt. Den utrustning jag har i bilen sänder på XX Watt och även på XXX Watt effekt vilket kan få håret på PTS att resa sig över takåsarna. Som sagt - allt handlar om en gråson som man inte gärna pratar om. Åker man utomlands och råkar sända på effekter och frekvenser som militären och polisen använder - ja då får man vackert resa hem utan bil genom konsulatets försorg efter man tillbringat en viss tid i buren. Detta kan ju i och för sig kännas spännande och äventyrligt. Summasumarum - VHF i våra fordon är ett no-no hur man än vrider och vänder på det. Men livet skall väl vara lite utmanande kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
millgard Posted December 24, 2012 Report Share Posted December 24, 2012 Jag använder en VHF-radio (jaktradio) som jag utan kostnad fått omprogrammerad med marina kanaler förutom de vanliga öppna jaktkanalerna. Nu hade jag VHF-cert sedan förut, vilket var ett krav, men då har jag haft med den på fiskeresor i Norge och lyssnat på lokalt sjöväder och också haft den ökade säkerheten det innebär. Men en vanlig jaktradio hade ju funkat, sedan kör man samma kanal med gemensam pilotton. En sådan radio kostar allt mellan 2 och 3 tusen kronor, och det finns billiga kinaapparater som tydligen funkar jättebra. Hette de Puxking eller nåt ditåt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted December 25, 2012 Report Share Posted December 25, 2012 Har både Cobra o Puxing VHF stationer som funkat alldeles utmärkt. Puxing finns både i VHF o UHF o kostar som bärbar under 1000SEK. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts