Jump to content

Vart går din nästa resa 2010?

Globecruiser

Recommended Posts

Jag vill köra bil i alperna och frugan sola, så vi siktar på Kroatien till sommaren. ;)

Kommer förmodligen köra ->tysklad ->Schweiz ->Italien ->Kroatien ->Slovenien ->Tjeckien ->Tyskland

Detta ska hinnas med på 2 veckor, så vi får väl se hur mycket solande det blir ;)

Jag vill köra bil i alperna och frugan sola, så vi siktar på Kroatien till sommaren. ;)

Kommer förmodligen köra ->tysklad ->Schweiz ->Italien ->Kroatien ->Slovenien ->Tjeckien ->Tyskland

Detta ska hinnas med på 2 veckor, så vi får väl se hur mycket solande det blir ;)

svetsa igen dörrarna och gör en hardtop, så löser det sig nog med solandet

Jag och Anton här på forumet kommer att åka till Tanzania i Afrika. Resedatum är satt till 8 Februari så det närmar sig. Just nu håller vi på att färdigställa bilen och hoppas bli klara nästa vecka :)

Resväg kommer att bli Sverige, Danmark, Tyskland, Schweiz, Österrike, Italien, Tunisien, Libyen, Egypten, Sudan, Etiopien, Kenya, Uganda, Rwanda, Tanzania, Sverige.

Lite mer info.

http://www.toyota4x4klubben.se/forum/viewtopic.php?f=29&t=359

http://www.swedesontour.se

Man kan ju köra på nätterna :)

svetsa igen dörrarna och gör en hardtop, så löser det sig nog med solandet

Tack för hjälpsamma tips!! :D

Redan förra året på Gotland insåg hon att man kunde stå upp genom takluckan och sola när man körde, så det kanske är lösningen denna sommaren oxå... :D

pic 269.jpg

Har du inte takräcke på när du åker?

Förövrigt så nästa resa kommer antagligen gå till södra Sverige, tänkte åka en vända till i vinter till Skåne samt besöka så många vapenbutiker som möjligt i jakt på en "ny" studsare. Sen ska jag väl försöka ta mig till någon toyota4x4klubbenträff, om det blir nån. Givetvis blir det väl också nån vända norrut, kanske pite.

Men det var knappast det ni undrade över. Och nej, min bil är för risig för att plocka utomlands.

Förövrigt så nästa resa kommer antagligen gå till södra Sverige, tänkte åka en vända till i vinter till Skåne samt besöka så många vapenbutiker som möjligt i jakt på en "ny" studsare. Sen ska jag väl försöka ta mig till någon toyota4x4klubbenträff, om det blir nån.

Det låter trevligt stanna då till Huskvarna så kan vi prata bössor o sparka däck jag bjuder på fika!

JAK

Det låter trevligt stanna då till Huskvarna så kan vi prata bössor o sparka däck jag bjuder på fika!

JAK

Det är uppfattat! Det ligger ju faktiskt på vägen...nästan

Och nej, min bil är för risig för att plocka utomlands.

det tror jag inte på, fråga Jah. Även en risig LC pallar en massa stryk och ni har väl sett den här?

:)

Inte för att det är nåt fel på Pite

Nja, inte för att den inte skulle hålla ihop, det är jag nog inte så oroad över så, det är bara oväntliga problem. Men det är inget jag åker runt europa med, då vill jag ha en mer upprustad bil. Dessutom skulle min bil aldrig klara en riktig tullkontroll, det kan ligga ammunition både här och där och drälla...

Hade varit jätte intressant att se lite bilder/text från dina resor... Indien är jag mycket intresserad av..

Indien är verkligen ett spännande land att resa i, jag har just rest i området norr om Mumbai! Helt fantastisk natur! Och helt fruktansvärt galet att ta sig fram på vanliga vägar då trafiken inte påminner om något annat jag vart med om!

Jag har tyvärr inget skrivet om mina resor, men har en del bilder. Hoppas ju på att man skulle ha lite mer tid, då skulle det kunna bli en samlings websida!

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Hej.

Jag följer några sköna outbyggda norrlandsälvar från kust upp till fjällen varje sommar, så även 2010.

Vi har några gudomliga platser där uppe som vi inte missar!

Inplanerat en tredje Islandsresa Sept- Okt 2010. Hilux med Camper.

http://www.4x4resa.com

Vilken är bästa älven att åka längs?

Torne så blev det väl en del 4x4...

Jag har prexis varit med familjen genom Europa till Marocko två veckor

mycket lyckat - - - Fez , Mellanatlas, Merzouga, Vallée du Draa, Zarzaouate.

Sen åkte de hem och jag fortsatte själv en månad till Mauretanien, Mali, Burkina. Fast hade ofta fullt å folk i bilen

Missade inget härhemma...synd om sambon som fick skotta & elda själv. Men hellre +40 än -40...små avstickare till Guinea, Ghana, Cote d'Ivoire, Senegal.

20100105489.jpg

20100113735.jpg

21012010938.jpg

Fick köra 60 km på fälgen efter två snabba däcksexplosioner. ;)

Nästa 4x4 resa kanske Algeriet, Norge eller Island. Fast först USA.

Jag har ju inte varit vid alla älvar förstås :roll:

Men jag trivs bra längs Gaustaälven (Stekkenjokk), Piteälven, Vindelälven och Laisälven, och vem skulle tro mej ändå om jag påstår att Sveriges finaste sandstränder ligger i Hornavan där Skellefteälven börjar, ett par mil från Arjeplog? :lol:

Men det är otroligt trevliga områden!

• 2 weeks later...

Jag har ju inte varit vid alla älvar förstås ;)

Men jag trivs bra längs Gaustaälven (Stekkenjokk), Piteälven, Vindelälven och Laisälven, och vem skulle tro mej ändå om jag påstår att Sveriges finaste sandstränder ligger i Hornavan där Skellefteälven börjar, ett par mil från Arjeplog? :)

Men det är otroligt trevliga områden!

Jag antecknar...tack för tipset!

En bredare fråga - var har man Sveriges bästa 4x4 körning?

Jag antar att vi inte har något som kan konkurrera med Nordnorge eller Island, men ändå.

Finns det nåt öht?