Gå till innehåll

Mecki´s BJ42:a

Mecki

Rekommendera Poster

Då var det dax för att få på OME kitet.

Bakaxeln demonterad

post-917-075281700 1299954686_thumb.jpg

Ramen är i väldigt bra skick , men trots det hittade jag 2 st små hål precis framför fjäderfästet.

post-917-098355400 1299954938_thumb.jpg

Lika bra att få det lagat när man ändå håller på .

post-917-074029900 1299955012_thumb.jpg

Passade även på att måla axlarna innan dom monterades tillbaka med dom nya fjädrarna och dämparna.

post-917-068442300 1299955113_thumb.jpg

Den blev 50mm högre än tidigare.

post-917-025965200 1299955208_thumb.jpg

Nu är det framxaelns tur .

post-917-015929200 1299955623_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att städa runt bilen innan man tar foto är fusk. För inte har du så rent och snyggt när du meckar?

Men det är nog bara jag som inte kan hålla rent omkring mig när jag far runt i garaget :wacko:

:oops: :blush:

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Så ja !

Då va det dax att återmontera framaxeln.

post-917-075181200 1301166874_thumb.jpg

Framaxeln har inte bara fått nya fjädrar och färg . Förra året byttes alla lager och packboxar förutom packboxen på pinjongen som missades.

Det hade blivit ganska kraftiga spår efter packboxeln i axeln .

post-917-021393900 1301167119_thumb.jpg

Men det gick att fixa med en uppsättning Speedi Sleeves.

post-917-077571500 1301167247_thumb.jpg post-917-083214500 1301167357_thumb.jpg

Så att packboxen får en ny slät yta att täta emot.

post-917-076477200 1301167285_thumb.jpg

Bägge axlarna o fördelningslådan fick nya packboxar , det behövdes speedi sleeves på båda pinjongerna samt på den bakre utgående axeln på fördelningslådan så nu skall man väl slippa att markera revir med små oljepölar ;)

post-917-011335700 1301167451_thumb.jpg post-917-070837400 1301167471_thumb.jpg

Det känns skönt att den kommit ner och står på hjulen igen för i dag har det varit vårväder i Göteborg och det finns fortfaraden en hel del kvar att göra innan den är klar för vårträffen.

Länk till kommentar

Det där blir gör bra Mecki 00tumme.gif

Att titta på andras mekbilder smittar av sig, man blir sugen på att börja skruva.

Speedi Sleeves, vilken finurlig grunka för att fixa ny anläggningsyta för packboxar,

hade ingen aning om denna grunka. Ytterligare en dag som man har lärt sig något nytt.

>Thomas

Länk till kommentar

"Man lär så länge man äter lever sa Roger"

Det blev betydligt billigare att köpa speedi sleeves än att byta ut axlarna.

Hur går det med 70:an ? Det har varit lite tyst från Solrosgaraget på sista tiden ; )

Syns o hörs

Länk till kommentar

Hur går det med 70:an ? Det har varit lite tyst från Solrosgaraget på sista tiden ; )

Syns o hörs

´

Jo, bilen har varit inne i garaget ett par gånger för att vänja sig :blink: men nu till

torsdag är sista dagen den rullar på ett halvår eller så.

Länk till kommentar

• 3 months later...

Ser väldigt fint ut :)

E den klar för Kola oxå, eller skall det mer på?

Tackar !

Den börjar att kännas färdig nu, det som skall göras innan Kola är att få dit en extra tank så man slipper att köra med jeepdunkar på taket. Jag har haft 2 kollegor från KJK ( Rylander och "Putin" ) på besök nere hos Dansken och spanat på delar så det får bli ett besök där efter hemkomsten från SOA. (Jag hör av mig Lenni) :D

Sen skall jag snygga till det med ett lådsystem under och bakom kylen , nu fick det bli en nödlösning med plastlådor pga. tidsbrist.

Det går att få plats med en hel del grejor i en 42:a om man ger sig f-n på det. Nu finns det inne i bilen : 3 personer, 1 st 49 liters komressorkyl, 65 liter vatten, mat , husgeråd, gasolkök, verktyg, leksakslåda till Lukas så han kan hålla sig sysselsatt + div smått o gott. Dom lättare sakerna så som sovsäckar , kläder , tält , solsegel, bord o stolar mm får åka på takräcket tillsammans med sol/regnmarkisen .

Så nu under SOA blir det generalrepetion för att se hur det håller och vad som fattas ;)

Skall föröka att återkomma med löpande rapporter under helgen.

/ Mecki

Länk till kommentar

• 1 month later...

Tur att man är ute i god tid :rolleyes:

Gjorde lite översyn i helgen och upptäckte att det var ett radialspel på flera mm på utgående axel på translådan som inte skulle vara där. Det kändes ju inte så bra att ge sig iväg flera hundra mil på det viset .

Som tur var så var det ett standardlager så det var hemma på en dag .

post-917-079093000 1313163559_thumb.jpg

Det enda krångliga var att det skulle skimsas in så det blev att skruva upp och ner några gånger .

Nu är allt tillbaka och det återstår bara att fylla på med ny olja .

post-917-031844000 1313163837_thumb.jpg

Mecki

Länk till kommentar

Hallo Thomas. Jodå det börjar att ta form. Det blir en käck sväng ut ställningpå bakre kofångarhörnet med plats för 3st dunkar + en låda ovanpå. Återkommer i slutet av veckan, då bör det vara klart.

Mecki

Länk till kommentar

• 9 months later...

Ljudnivån i 42:an har ökat på sista tiden så nu var det dax att undersöka var i från det kommer. Den har kommit lite i skymundan då vårens mekande har tillägnats åt att få 80:an i skick som bruksbil.

Detta kan vara förklaringen till den höga ljudnivån :

Trots att lagret låter som en stenkross så känns det inget glapp , så nu blir det att beställa delar så att 42:an kan möte sommarens strapatser väl förberedd :D

Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Lika bra att passa på att göra lite mera saker nu när den ändå står upp pallad.

En av sakerna som skall åtgärdas är det inbyggda felet med att växellådan "suger" olja i från transmissionslådan .,

Det beror på olika tryck i lådorna och att packboxen där imellan inte kan hålla tätt. Risken med detta är att växellådan blir överfull och att translådan går med för låg oljenivå .

Detta åtgärdas på två olika sätt , antingen river man ner alltihop och byter packboxen eller så gör man det lite enklare för sig .

Man låter helt enkelt oljan i växellådan rinna tillbaka till transen genom en slang fastsatt i oljepåfyllningshålen .

Jag använde dessa delar i från min andra favoritbutik , Swedol .

post-917-040261700 1337981396_thumb.jpg

Två stycken skarvmuffar med M18 gänga i båda ändar ( muttrarna och konerna åker i bingen) , två styck vinklade slanganslutningar och några kopparbrickor .

Eftesom växellådans påfyllning sitter högre upp än transens så fungerar det och oljan rinner tillbaka där den hör hemma :-) .

Växellådan till vänster .

post-917-096878200 1337981812_thumb.jpg

Detta gick fort så jag hinner säkert med nått mer att göra innan hjullagren kommer.

.

post-917-081926800 1337981860_thumb.jpg

Redigerad av Mecki
Länk till kommentar

• 2 weeks later...

För att kunna hålla extra koll på saker o ting så har jag nu installerat en avgastemp mätare för att kunna se så att motorn inte kommer upp i för höga temeraturer . Turboglide som satt ihop turbokittet rekomenderar att man inte överskridwr 500 graders avgas temp för det är inte så nyttigt för ventiler o annat i toppen.

Tempgivaren svetsades fast i downpipen .

post-917-015801700 1338843178_thumb.jpg

Och mätaren hängdes under instrumenbrädan.

post-917-035292900 1338843277_thumb.jpg

Även takräcket får sig en omgång, det ändras för att kunna rymma nånting att bo i . Sargen runt om kapas bort, det skall förlängas ut en bit över motorhuven samt förses med ett räcke runt om i nederkant som skall tjäna som treeslider vid skogskörning så att inte dropplisten knycklas till av närgågna träd .

post-917-080178300 1338843573_thumb.jpg

Länk till kommentar

Här går det undan som vanligt! Synd på det fina takräcket men det blir nog kalas med tältet. Var hittade du tempgivaren och vad har den för specar?

//solk

Länk till kommentar

Ja det gäller att smida medans järnet är varmt (hö , hö) stål är som sagt ett föränderligt material så takräcket håller bara på att transformeras till en ny skepnad.

Tempgivaren är en extra superduper heavy special edition non specified från Biltema :D

Länk till kommentar

Då förstår jag varför du satte den post- turbo ;) Du har inga planer på att sätta en före turbon? Skall man tro Klydd tappar man minst 200 grader där men du kanske räknar baklänges istället?

Länk till kommentar

Har jag varit för snabb nu igen :blink: skall givaren sitta före turbon?

Det kändes inte helt självklart att svetsa fast muttern för givaren i gjutjärnsgrenröret.

Fler synpunkter i frågan efterfrågas .

Länk till kommentar

Beror nog lite på vad man är ute efter. Globecruiser satte en efter turbon i samband med intercoolerinstallation (kolla hans tråd under 80-serien) för att kolla att tempen inte stack för mycket jämfört med utan IC. Skall du skruva pump och hålla koll på avgastemp för att veta hur nära gränsen du ligger skall du definitivt mäta pre-turbo. Som vanligt har Klydd nån länk till en bra sammanfattning om det där.

Länk till kommentar

Ingen länk, men en kort kommentar.

Vanligast mäta efter turbon. Enklare att montera och inte så dyrt om givaren går sönder (turbo-haveri om delar lossnar från givare).

Mäta före turbo ger såklart bättre mätvärden av temperatur eftersom det är närmre källan och ömtåliga delar. Men, det är viktigast om man vill ligga och pressa gränserna (läs race-nissar och liknande).

En skapligt konservativ bedömning är att temperaturen sjunker ca 200 grader över turbon och man kan då räkna baklänges till avgastemp vid topp/ventiler.

På en landcruiser vill man nog oftast köra med marginal och då räcker det säkert att mäta efter turbo och göra en konservativ bedömning av mätvärdet.

Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Tack för det uttömmande svaret Klydd . Jag kom ihåg att avgastempen inte borde överstiga 500 grader och nu blev jag osäker på mätstället i och med Solks inlägg så jag var tvungen att leta fram montagebeskrivningen.

I montagebeskrivningen av turbon står det: exhaust temp must not exeed 500 deg c if measure EGT at rear of turbocharger into cast dump elbow .

Så givaren skall väl monteras i kröken efter turbon om det skall vara riktigt , jag flyttade ner den några cm för jag bedömde inte att skillnaden i temp skall vara så stor.

42:an kommer aldrig att bli nån racerbil så jag kommer inte att försöka att lägga mig på temperaturgränsen utan mätaren är för att hålla koll så att man inte pressar den gamla damen för hårt på nästa expeditionsresa.

Redigerad av Mecki
Länk till kommentar