Jump to content

Xenon konventering


Globecruiser

Recommended Posts

Testade helljuset häromdagen och det visade sig inte vara något att hänga i granen.

Så jag köpte mig tre stycken Xenon konventeringar 70Watt.

Monterade in dessa i Hella Rally 3000, två flod ljus och en Pencilbeam.

VILKET ljus det blev. Kan absolut rekommendera om ni saknar ljus på kärran.

 

Skall försöka ta lite bilder på ljuset för dom som är intresserade.

Globe1.JPGGlobe2.JPG

Link to comment
Share on other sites

Har kört runt någon timme och jag är jätte nöjd med ljuset. Kan bli lite jobbigt vid trafikskyltar då de bländar väldigt mycket. Jag tog 5000k vilket ger ett behagligt vit ljus.

 

Mina Xenon kommer från Xenonkungen och kvaliten verkar vara bra.

Har hört många som köpt från http://www.vvme.com och blivit nöjda. Det är extremt prisvärt i alla fall.

 

LED ljus ger nog ännu bättre ljusbild än Xenon dock är dessa EXTREMT dyra.

Har också funderat på färdiga xenon lampor men tyvärr är dessa ganska stöldbegärliga och dyra.

Har du några Hella eller Bosch ljus liggandes så är det bara att plugga in ett kit.

Jag tycker det är värt pengarna att köpa till xenon på extraljus efter att ha sett den ljusbild jag precis fick.

Link to comment
Share on other sites

Är det samma kit om man vill byta ut original helljus till HID? Vilka regler gäller för detta?

 

Som jag förstår så kan du konvertera helljuset utan problem. Men om du ska konvertera halvljuset behövs automatisk nivåreglering i lamphuset. Så har du olika lampor på hel och halvljus bör det inte vara några problem att konvertera helljuset. Jag tror det brukar står lite om sånt i FAQ hos dom vanliga internet försäljarna..

Link to comment
Share on other sites

Globecruiser, hur blir det med halvljus nu när du har så mycket helljus? Upplevs det som dåligt nu när det blir större skillnad på hel och halvljus?

Funderingar runt att byta halvljus till lampor med blåare/vitare ljus än standard H4?

Link to comment
Share on other sites

Värt att notera. Det går inte att konvertera bilens original ljus med Xenon/HID utan ganska omfattande ombyggnad av strålkastarinsatserna då dessa måste ha automatisk höjdreglering för att Bilprovningen skall godkänna dem.

Eaxtraljus är dock helt ok så länge de är kopplade till helljuset och med en separat strömavskiljare.

 

--- Sorry Anton, du var lite snabbare där ----

Link to comment
Share on other sites

Först och främst så är det som Peder och Anton skriver att man behöver nivåreglering för att ha xenon i halvljuset.

Är din bil helbilsgodkänd får du ej byta helljuset till Xenon men det skall nog mycket till innan man får problem pga det.

Dock har jag på flera håll hört att det finns dom som har problem att besikta med xenon helljus i orginal lamporna även på äldre bilar?

någon som kan reglerna om just det ?

 

Klydd. Precis som du skrev så är det en väldigt stor skillnad mellan helljus och halvljus. Halvljuset upplevs som i det närmaste obefintligt när man bländar av på en mörk väg. Specielt om man kört en längre stund med helljuset på.

 

Xenon har en mindre naktdel som tål att funderas på.

jämnfört med halogen tar xenon ett par sekunder innan du har full effekt på ljuset och det kanske kan upplevas störande för några.

Jag har även märkt att har radion dålig motagning på FM så stör ballasterna ut radio signalerna och upplevs som brus.

 

Klydd. Har testat några olika halogen Xenon lookalike och tycker absolut inte dom ger nämnvärt bättre ljus. Om man kör en upphottad Civic kanske det är en styling factor men för oss nej.

Link to comment
Share on other sites

Precis som Jens skriver så tar det några sekunder innan full effekt uppnås. Sen har jag upplevt en sak till som är lite dumt med Xenon. Jag har det på den andra bilens extraljus, eftersom lampan inte blir lika varm som halogen så bildas det ofta ett islager på lampan vid vinter körning. Detta är inget stort problem men lite störande.

 

Om man ska konvertera stora Bosch/Hella så kan man med fördel behålla positionsbelysningen som finns i vissa av dom lamporna. Håller man den lilla lampan igång samtidigt så skapar den värme nog (oftast) för att hålla lamporna is fria.

 

Men detta till trotts kan jag varmt rekommendera Xenon, jag har NBB X3M på en bil och dom ger bra ljus med tanke på storleken!! Sen är lamphuset lätt så det behövs ingen stabilisering för att förhindra skakig ljusbild.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick igenom min 200 på regstreringsbesiktningen med konverterat helljus. Bilen har standard HID på halv ljuset men manuell ljusinställning. Dom sa ingenting. Men det finns ju en risk att dom inte upptäckte att dom var konverterade...

 

Jag har också konverterat mina Bosch extraljusen och dimmljusena i ARB baren. Alla är konverterade med billigast möjliga kit. Helt ärligt skulle jag nog spenderat ett par kronor mer för att få lite bättre kvalite. Dom lyser alldeles utmärkt man i bland tänder dom inte som dom skall... Jag valde också 12000k i alla lampor vilket ger väldigt blått ljuse. Skulle jag välja nya hade det nog blivit 8000k istället. Betydligt vilosammare för ögonen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag kört några mörkerkörningar med xenon ljusen och är fortfarande mycket nöjd. En sak som jag lagt märke till är att xenon fungerar bättre i dimma och regn än halogen. Skall absolut sätta in en sats i 80´an.

 

Martin: 12000k är väll näst intill lila ? alla fabriksmonterade xenon är på 4300K och så man skall nog hålla sig mellan 4000-6000k.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också konverterat mina Bosch extraljusen och dimmljusena i ARB baren. Alla är konverterade med billigast möjliga kit. Helt ärligt skulle jag nog spenderat ett par kronor mer för att få lite bättre kvalite. Dom lyser alldeles utmärkt man i bland tänder dom inte som dom skall... Jag valde också 12000k i alla lampor vilket ger väldigt blått ljuse. Skulle jag välja nya hade det nog blivit 8000k istället. Betydligt vilosammare för ögonen.

 

Vad är vitsen med att ha så "blåa" ljus. Är det inte det mer vita ljuset man vill åt? Finns det någon mer fördel med det mer blåa ljuset?

Link to comment
Share on other sites

Jag har också konverterat mina Bosch extraljusen och dimmljusena i ARB baren. Alla är konverterade med billigast möjliga kit. Helt ärligt skulle jag nog spenderat ett par kronor mer för att få lite bättre kvalite. Dom lyser alldeles utmärkt man i bland tänder dom inte som dom skall... Jag valde också 12000k i alla lampor vilket ger väldigt blått ljuse. Skulle jag välja nya hade det nog blivit 8000k istället. Betydligt vilosammare för ögonen.

 

Vad är vitsen med att ha så "blåa" ljus. Är det inte det mer vita ljuset man vill åt? Finns det någon mer fördel med det mer blåa ljuset?

 

 

Det är nog en vanesak vad man föredrar. Likaväl som man kan ha gult/blått/vitt glas på vanliga halogen. Om man kör mycket på torr asfalt, vinterväglag eller ökenkörning så finns det garanterat olika färgtemperaturer på lamporna som är att föredra. Finns kanske någon här som har erfarenhet av det? Och precis som Martin skriver så hade han valt lampor med lägre temperatur vid ett ny-köp.

 

Jag har faktiskt ingen aning om hur många kelvin det är i mina NBB X3M lampor. Hur som helst är är dom underbara ;)

Link to comment
Share on other sites

Anledning till att jag valde blåast möjliga var att jag hade möjlighet att välja. Dom hade olika lampor ut mot en bakgård och den som lyste bäst var 12000. Man kunde se många fler detaljer än med lägre temperatur.

 

Jag tror fortfarande att dom blåa ger bäst ljus, men ögonen blir trötta på ljuset jättefort. Det är inte så att man behöver stänga av dom, men där är skillnad.

 

Jag haft blåa linser på mina senaste bilar. Jag gillar det blåa ljuset. Men denna gång blev det för mycket. Vit sand och blåa ljusen är ingen vilsam kombination. Jag har inte kört mycket i mörker och inte alls i snö sedan jag fick bilen till Sverige. Jag får rapportera min erfarenheter...

Link to comment
Share on other sites

Är väldigt tveksam till att 12000k skulle ge bättre ljus än t.ex 4000k.

 

What is Kelvin (K) ? :

 

Color Temperature is a measurement in Degrees Kelvin that indicates the hue of a specific type of light source. Many people believe the misconception that colour temperature is a rating of the brightness of the bulb or Hid kit . This belief is completely false. The reality of the matter is that the higher the colour temperature, the less useable light output you will obtain. A perfect example would be a black light. This light has a colour temperature of approx 14,000k and has almost no useable light or lumens output. Higher K kits such as 12,000k, 14000k, etc. have been manufactured for individuals that are more concerned about the actual colour output of their lights as opposed to the actual useable light output.

 

 

What is Lumen (lm) ? :

The international unit (SI) of luminous flux (quantity of lights). For example, a dinner candle produces about 12 lumens and a standard 60-watt incandescent bulb produces 830 lumens.

 

Omega Color (K) and Lumen (lm) chart :

 

3500K Gold Yellow 3,600 (lm)

6000K Pure White - Blueish 3,200 (lm)

8000K Purple White 2,600 (lm)

10000K Pure Blue 2,400 (lm)

Link to comment
Share on other sites

Ingen aning... Jag är rätt säker på att jag inte har svart lyse i alla fall... Där står 12000 på förpackningen, men läser man ovan så stämmer det säkert inte. Dom som tillverkat lamporna har tydligen lika lite koll som jag.

 

Ännu en anledning att inte köpa det billigaste man kan hitta...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.