Gå till innehåll

Kylbox

Carl

Rekommendera Poster

• Svars 60
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

• 2 years later...

Thermoelektrisk som den du visar drar mycket mer ström och kyler sämre än en med kompressor tex isotherm, de kostar dock generellt betydlig mer..

Min kompressor kyl klarar att kyla ner varma varor eller att frysa, thermoelektriska klarar Tror jag mest att hålla redan kylda varor kalla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra genomgång / förklaring vad som skiljer de olika, dessutom ett purfärskt test ...

http://www.thermoprodukter.se/pdf/SartryckKylboxar.pdf

Som jag ser det så är kompressorboxarna mer en investering "för livet".

Till min Engel finns det iaf reservdelar att byta ut minsta pinal om det mot förmodan skulle behövas.

Länk till kommentar

@Rylander

Jag tror du får fundera på hur du tänkt använda den. Om du ska på dagsutflykter och någon enstaka övernattning fungerar termoelektrisk säkert bra, men om du tänker dig vara på lite längre äventyr så är nog strömförbrukningen avgörande för valet av kyl till förmån för kompressorvarianten.

Länk till kommentar

Peltierkylning/Termoelektrisk kan väll bara kyla max 20-25 grader under omgivningstemp ?

Detta är totalt värdelöst till en bil. Lämnar du bilen i solen en stund så är det säkert 40 grader i bilen när du kommer tillbaka. Beroende på isoleringen på boxen skulle det nu kunna vara 20 grader på grejerna i bilen.

Har testat MÅNGA termoelektriska kylboxar på jobbet och det har alldrig fungerat framtill att jag köpte en kompressor driven kyl.

Här är det verkligen (man får vad man betalar för)

Länk till kommentar

• 1 year later...

Har haft en sådan i några säsonger nu, inklusive flera dagar i 45-gradig värme i Kroatien (hur varmt det var i den stillastående bilen vill jag inte tänka på).

http://www.jula.se/kylbox-12-230-v-45-l-604026

Den håller betydligt bättre kyla än de uppgivna 25 grader under omgivande temperatur. Smöret blir för hårt... Möjligheten att köra på gasol tilltalade oss, eftersom man blir strömoberoende på ett annat vis vid fricamping. Rymden 45 liter och möjligheten att ha stora PET-flaskor är riktigt bra, särskilt när man åker i länder där dricksvatten enbart gives på flaska.

Ett fynd till det priset, tycker jag. 12V-uttaget alltid ikopplat så den kyler när tändningen/motorn är på, medan 220V-sladden kopplas i på campingplatser. Det blir en sömlös kylning utan avbrott. Den kyler genom en platta i boxen och är helt ljudlös. Lätt att rengöra, dock blir plasten lätt repig och det måste vara ventilerat ovanpå baksidan, där "avgasröret" kommer ut.

Vi är mycket nöjda med denna box och kan verkligen rekommendera den.

Länk till kommentar

Har haft en sådan i några säsonger nu, inklusive flera dagar i 45-gradig värme i Kroatien (hur varmt det var i den stillastående bilen vill jag inte tänka på).

http://www.jula.se/k...0-v-45-l-604026

Den håller betydligt bättre kyla än de uppgivna 25 grader under omgivande temperatur. Smöret blir för hårt... Möjligheten att köra på gasol tilltalade oss, eftersom man blir strömoberoende på ett annat vis vid fricamping. Rymden 45 liter och möjligheten att ha stora PET-flaskor är riktigt bra, särskilt när man åker i länder där dricksvatten enbart gives på flaska.

Ett fynd till det priset, tycker jag. 12V-uttaget alltid ikopplat så den kyler när tändningen/motorn är på, medan 220V-sladden kopplas i på campingplatser. Det blir en sömlös kylning utan avbrott. Den kyler genom en platta i boxen och är helt ljudlös. Lätt att rengöra, dock blir plasten lätt repig och det måste vara ventilerat ovanpå baksidan, där "avgasröret" kommer ut.

Vi är mycket nöjda med denna box och kan verkligen rekommendera den.

Klockren! Som dom sa ca 1500 idag - " Honom ska vi ha! " :).

Länk till kommentar

Swedol säljer kylbox från Waeco, Tropicool TC 35 12/24/230 V. drar 2amp. Jag tror det är en kompressor men ej säker pris 2750:-.

Waeco säljer själva samma men med tillägget FL efter TC35 tror det samma men lite finare pris 3600.

Jag tror jag hellre lägger 2750:- än Biltemas billigare och utan kompressor

Här på Gotland är det tö och snön är nästan borta

hlsn

Klas

Länk till kommentar