Jump to content

Kylbox

Carl

Recommended Posts

• Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

WAECO CoolMatic. Du skall använda en riktig kompressormatad kyl (dessa drar minst ström och effektivast) men kostar tyvärr lite mera än "thermo....någonting").

mvh,

Jag har en Waeco CF-50 som jag köpte på Ebay från england. Köpte samtidigt till Östen och Daniel. Jens har en likadan. De var nya och har garanti som man kan lämna in på Waeco här i Göteborg om något skulle krångla. Jag kommer inte ihåg exakt vad vi gav för dem, men kan kolla det när jag kommer hem om du är intresserad. Vill minnas att det var ganska exakt halva priset mot listpris i sverige. Dock var ju pundet lite billigare då. Det var en mycket sympatisk man vi hade att göra med på ebay som i deras ranking hade 100% nöjda kunder.

Tänk på att om det är 25 grader ute och bilen står i solen så blir det betydligt varmare inne i bilen. Kompressor-driven kyl är nog att föredra om man har möjlighet just pga att den är betydligt strömsnålare och kan hålla kollare (även minusgrader). Dock är den en hel del dyrare.

Hittade han som vi handlade av:

http://shop.ebay.co.uk/merchant/aliandjoe

En CF-50 kostar där £466 + frakt

Thermoelektriska = Peltier kylda kylboxar är bara att glömma.. Otrolig ineffektiva och klarar inte av att hålla kylan mer än ca 15-20grader kallare än omgivande temp. Dessa kyler inte heller så mycket utan du måste hjälpa till med kylklampar.

En kompressormatad kyl fungerar precis som ett vanligt kylskåp med R134a. Om jag minns rätt så är effekten ca 45watt och tiden den går ca 20% det är lika med 9watt i förbrukning. Alltså klarar du dig länge på ett vanligt batteri.

Om du går i funderingar på att köpa på ebay så skulle jag vara intresserad av ett samköp.

Har länge kört på thermoelektriskt nu, har inga problem med att kyla mer än när bilen står still i solen, men däremot så har jag problem med att den drar ur batterierna på natten då den har en förbrukning på 65watt.

Tackar för tipsen. Ska kolla närmare på Waeco.

Dagens tips, om flera är spekulant på att köpa kyl från ebay är att gå ihop och göra en gemensam beställning. När vi köpte 3 st på en gång så bjöd han på frakten till Sverige. Idag är förresten £ lite bättre igen, £1=12.16SEK just nu :)

Har själv CF50 modellen och den tycker jag är perfekt för två personer om man är ute en

längre period.

Kommer inte riktigt ihåg men CF35 om jag minns rätt går det inte att ha två liters flaskor stående i. Men jag kan ha fel.

Naktdelen med 50liters är att den tar ganska stor plats.

Hejsan!

Jag har ingen erfarenhet av att handla på Ebay men går gärna med på ett samköp. Jag ska i så fall ha en kompressormatad kyl på minst 35 liter gärna ngt större.

Jag har handlat på Ebay förut, det är inget problem alls.. Men om det är några som är intresserade av ett samköp så kan vi ordna nåt tillsammans...

Jag kan tänka mig att fixa köpet isf, om ingen annan vill. Men då måste vi ha ett par seriösa spekulanter och gärna en liten handpenning så att man inte står där sen med 4 kylboxar..

Hejsan Björn

Eftersom jag har en liten bil, LC 120, får jag nöja mig med en 35liters. Mkt tacksam om du tar på dig kontakten med England.PM:a om övriga uppgifter du behöver.

Jag kikade lite på CF40 Waeco-CF-40-fridge-fixing-kit-insulating-cover då slipper man problemet som Jens sa att 2-liters flaskor inte får plats plus att man får lite annat godis på köpet som monteringssats och en liten fin isolerad väska att ha kylboxen i.. Enda skillnaden på den och CF35 är några centimeter på höjden. Skulle nog vara den som skulle vara intressant för min del isf. Dock går den på 5800 med dagens valuta, fortfarande lite dyrt tycker jag.

Ser en annons i dagens NA. NE Marin säljer Waeco Coolfreeze CDF-35 (kompressorkylbox) för 5.495, enl annonsen tillåter den 1,5 liters PET flaskor. Volymen på boxen 31 liter.

Har kollat runt lite nu och det verkar som att CDF är en lite mindre påskostad variant av CF. Det är tydligen samma kompressor. Men exakt vad skillnaden är vet jag ej...

Låter ok med CF 40. Kollade länken, antar att du räknat på ett "Buy Now" pris. Man kanske kan maila o höra efter pris om man köper fler??

När vi beställde frågade jag just detta och fick svaret att han inte kunde göra något på priset, men kunde bjuda på frakten

CF 40 blir bra för mig med.

Någon som vet hur lång tid det tar för leverans etc?

/ralston

När vi beställde så tror jag det tog 2 dagar mellan betalning och att vi kunde hämta ut paketet.

Kollade i WAECOs katalog och det verkar som om CDF35 inte är samma som CF35. Den är ca 2cm högre och har annan kompressor och elektronik. Drar därför lite mer ström men tar istället 2liters flaskor enligt katalogen.

/Johan

Tror även att skillnaden mellan CDF35 och CF35 är att CF serien har.

Digital termometer Belyst display

Turbo läge

3-vägs Batteriskydd "stänger automatiskt av kylen om batteriet kommer under inställt Volt tal"

Innebelysning

5 års garanti på kompressor och 3 år på resten.

inbyggd 230V trans.

CDF har.

2 vägst batteriskydd

manuell tempratur inställning

3 års garanti på allt.

Skillnaden med stömförbrukning är 0.85A/h mot 1.01 A/h för Cf fördel

Är 220-voltskontakten av svensk modell? Om inte, är det bara att byta kontakt? OBS att CF18 och CF25 ej är förberedd för nätdrift.

Jag är inne på CF35:an. Någon som har koll på vad frakten hamnar på vid singelbeställning?

(Sköna priser på svenska Waeco... 8000 balobas, som en fullhöjds kyl/frys.)