Jump to content

Skivbromsar

Recommended Posts

Hej! Är det någon som har koll på hur man kan fixa skivbromsar fram på sin 40 serie. Jag har idag en Hj45 från 80. Är enda chansen att hitta någon därute med en 40 alt. 60 serie där man som man kan ta delar ifrån. 

Mvh

• 1 month later...

Jag har mailat honom, men har inte fått något svar. Nu när det är människor på tråden tänkte jag passa på att fråga vad ni tycker en 2H motor och 5 växladlåda kan vara värd. 

• Like 1

Australiensarna är experter på detta och vet vad som funkar.
Obegränsad (nästan) tillgång till delar också.
Byta framnav? Framaxel? Kanske hela chassit? :)
(när man ändå håller på)
Servobromsar kommer med nyare axel, så det blir lite mer att byta.
Kanske servostyrning också?
Här en som använder framaxel från en 60.

Edited by priffe
  • Like 1

Jag har gjort denna konvertering på flera 40 serier. Antigen tar du delar 40 serie med skivor dvs 42 eller 45.

Alt. ta delar från 60 eller 70 serien. Du behöver inneraxel/cv och hela huben och allt där till utanför...

Alt. köper du ett konverterings kit från USA där detta är väldigt vanligt. Du behöver även byta huvudbromscylinder till en som är anpassade för skivor fram och trummor bak. 

• Like 3

Jag har också gjort det en gång i tiden, delar som användes kom från en LJ70 framaxel. HJ60 axel går med att använda (fördelen med den är ventilerade skivor).

Det är det vettigaste alternativet prismässigt, man kan även passa på att byta alla packboxar, tätningar, lagren, bronshylsor mm. i samma veva.

Kan också tipsa om att det mest effektiva "bolt-on" bromsok är dom som suttit på nyare LJ/KZJ70, dvs. årsm. 91- och framåt. 

• Like 1

På 2023-08-29 på 15:44, Marc70 säger:

Jag har mailat honom, men har inte fått något svar. Nu när det är människor på tråden tänkte jag passa på att fråga vad ni tycker en 2H motor och 5 växladlåda kan vara värd. 

Jag köpte min 2H för 10.000 och tillhörande låda för 5.000kr

• Like 1

Hej Marc70

Hemskt ledsen men jag har inte fått nåt mail från dig. Gick du via min hemsida?

Bra att veta om det inte fungerar👍🏼

Jag ska bli bättre på att kolla alla trådar oxå.

Tror det finns folk i forumet som vet vad du behöver för konvertering/ombyggnad.

Det finns ju lite olika modeller på bromscyl.

IMG_9724.thumb.jpeg.a57c32d4a8d4b3353e55ec59df14be11.jpegIMG_9723.thumb.jpeg.9891257c8ff1e5eafc7fe458219ccc5b.jpeg

Återkom till mig så fixar jag de delar du behöver.

mvh

Magnus

LandCruiser.se

• Like 1