Hunnjakt Posted December 24, 2022 Report Share Posted December 24, 2022 God kväll på er Hoppas ni fått en God jul! Nu när jag sitter och jäser på maten spånar jag i telefon. Och ser att denna ligger fortfarande ute. https://www.blocket.se/annons/stockholm/toyota_land_cruiser_j80_automat_156hk_4x4_6_sits_nybes/101391790 Jag är spekulant men har tvekat pga tvivelaktig historik. Är det någon som har input på vad man ska kika på speciellt när den rullat 62000 mil. Tack på förhand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted December 25, 2022 Report Share Posted December 25, 2022 Halloj! kan tänka mig att bensinare är lite trögsåld i Sverige nu🤔 vad menar du med tvivelaktig historik? Rost under och inte bara kaross skulle jag kolla. På de milen borde axlar vara renoverade mer än en gång, kanske någon dokumentation på det? har du varit och tittat på den? Allmänt skick och försöka se genom eventuell ”bilhandlaruppfix” säger väl förhoppningsvis en del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hunnjakt Posted December 25, 2022 Author Report Share Posted December 25, 2022 Är just bensinare jag letar. Dom växer verkligen inte på träd. Tyvärr har jag långt att åka. Så jag har inte kikat något alls om man bortser från dreglandet på bilderna. Tänkte miltalet har varit kraftigt varierande. Bilden från motor utrymmet visar mycket rost just där. Dock är det väl en relativt bra fingervisning för hur det mest troligt ser ut under och i ramen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted December 25, 2022 Report Share Posted December 25, 2022 Tror nog att miltalen är fel hos Transportstyrelsen, de har inte räknat om miles till km, så bilfirman uppger nog rätt km (matten stämmer väl överens i vilket fall). Maila dem och be om US reg-papper, borde finnas kan man tycka och visar dem (aldrig sett sådana, men nog borde det stå Florida någonstans på dem) att bilen bott i Florida så är det väl lugnt. Sen killgissar jag att det är en privatperson som flyttat hem/till Sverige och tagit med bilen, då tar man väl inte med skräp kan man hoppas men kanske lite slagningar på Chassinummer kan ge en hint (fann inget själv, men ansträngde mig inte 100a). Vissa bilar tar ju en sväng förbi Östeuropa för kosmetikfix ... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted December 26, 2022 Report Share Posted December 26, 2022 Det är en FJ80 och inte den mer eftertraktade FZJ80 dvs du saknar både hästar, lockup och antagligen diffspärrar vilket i mina ögon sänker ha begäret en hel del. Km eller miles är inte det avgörande utan hur den kört och framförallt servats. Men om den är fin i karossen, ram osv så är det bara att byta till en modernare motor och låda så har du en super bra bil 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted December 26, 2022 Report Share Posted December 26, 2022 Chassi nr borde typ vara JT3FJ80W osv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valdas-76 Posted December 27, 2022 Report Share Posted December 27, 2022 Korrekt miltal ska vara 38600 mil vid senaste besiktningstillfälle enligt biluppgifter.se Bilen ser bra ut på bilderna, förutom att: en list på främre stötfångaren saknas, stötfångare är skadad på flera ställen; dragkrok saknas; något konstigt fäste/skruvhål vid tanklocket. Motorrummet däremot är inte så vackert, slangklämmor på övre kylarslangen är inte original, kylfläktkåpa är skadad, ganska mycket rost på plåtdetaljer. Är det verkligen så fuktigt i Florida? Inredning är inte heller perfekt. Visserligen är det 30+ år gammal bil (skattefri samt besiktning vartannat år) men för den begärda summan ska den vara i 'mint condition' vilket inte är fallet. Rapporten visar inga direkta fel eller problem men men. Land Cruiser FZJ80.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted December 28, 2022 Report Share Posted December 28, 2022 13 timmar sedan, valdas-76 säger: Korrekt miltal ska vara 38600 mil vid senaste besiktningstillfälle enligt biluppgifter.se … Inte för att jag kan vara 100% säker på att min hypotes stämmer, men om du tar 38600 och multiplicerar det med 1,6 så får man runt de km som firman angett som km-ställning. Inte helt otroligt att de som besiktigar bilen missat att det är miles och inte km. Och vem har varit med om en bilhandlare som anger högre km-ställning än vad som bilen faktiskt har 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valdas-76 Posted December 28, 2022 Report Share Posted December 28, 2022 4 timmar sedan, MrWIB säger: Inte för att jag kan vara 100% säker på att min hypotes stämmer, men om du tar 38600 och multiplicerar det med 1,6 så får man runt de km som firman angett som km-ställning. Inte helt otroligt att de som besiktigar bilen missat att det är miles och inte km. Och vem har varit med om en bilhandlare som anger högre km-ställning än vad som bilen faktiskt har 😉 Ja det kan också vara möjligt. Info gällande miltalet på denna LC'n saknas hos Transportstyrelsen. En annan sak- jag tror att hastighetsmätaren har dubbel gradering som visar både miles och km, men hur är det med milräknaren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valdas-76 Posted December 28, 2022 Report Share Posted December 28, 2022 Så ser hastighetsmätaren ut på en högerstyrd HJ60, miles samt km 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hunnjakt Posted December 29, 2022 Author Report Share Posted December 29, 2022 Tusen tack för erat engagemang! Jag åkte i en hdj80 och blev kär i formatet av bil. Jag googlar mig sjösjuk och hittar lika många frågor som svar. Kan man eftermontera diffar på denna? Vad jag kan se på bilderna om bilen så är det rosten som oroar mig, tex motorutrymmet ser inte jätte fräscht ut. Frågan blir hur ser då insidan av ramen ut? Jag ska eventuellt söderut och då åker jag förbi och tittar på den om den är kvar. Har även hittat några exemplar i Finland där pris kontra skick verkar vara mer i nivå med varandra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soll Posted December 29, 2022 Report Share Posted December 29, 2022 Som med alla gamla bilar är historiken helt avgörande. Med så många mil på mätaren har den säkert renoverats någon gång. Finns det dokumentation på hur detta utförts kan den säkert vara ett rätt vettigt köp. Finns det ingen dokumentation eller historik skulle jag skippa den och leta vidare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valdas-76 Posted December 30, 2022 Report Share Posted December 30, 2022 På 2022-12-29 på 13:13, Hunnjakt säger: Tusen tack för erat engagemang! Jag åkte i en hdj80 och blev kär i formatet av bil. Jag googlar mig sjösjuk och hittar lika många frågor som svar. Kan man eftermontera diffar på denna? Vad jag kan se på bilderna om bilen så är det rosten som oroar mig, tex motorutrymmet ser inte jätte fräscht ut. Frågan blir hur ser då insidan av ramen ut? Jag ska eventuellt söderut och då åker jag förbi och tittar på den om den är kvar. Har även hittat några exemplar i Finland där pris kontra skick verkar vara mer i nivå med varandra. Visst kan man montera diffar eller kompletta diffade axlar men det är inte lönt rent ekonomiskt, med tanke på bilens redan höga pris... Ramarna brukar inte rosta speciellt mycket på 80:or, inget at oroa sig för. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted December 30, 2022 Report Share Posted December 30, 2022 Rost är helt klart det värsta att hålla på med, både tidskrävande och dyrt. Där av skulle jag skulle hellre laga/byta drivlina än att jaga rost. Men å andra sidan finns det i dag så pass bra rostskydd. Så lite ytrost spelar ingen roll om man konserverar den i tid 😎 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansF Posted February 11 Report Share Posted February 11 Hej! Är lite sen på bollen här. Jag kollade o körde denna i somras innan jag köpte min FZJ80. Den är ett ras. Skramlig, otajt i chassi. Inget fungerar. AC, hissar, fläkt etc. Luktar mögel inne i de oxå. Säkert ett bra projekt men behöver mycket kärlek o pengar/Hans 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valdas-76 Posted February 11 Report Share Posted February 11 Å den är ute till salu fortfarande... Kollar man noga bild nr. 12 och 14 så kan man se att plåten under handskfacket är rostig. Så antingen har bilen stått ute ganska länge eller vadat djupt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
priffe Posted February 13 Report Share Posted February 13 Floridabilar rostar om de gått vid kusten annars inte så mycket. Luktar ofta mögel om de stått. Men denna är misstänkt flood damage, dvs har hamnat under vatten och sedan exporterats med en damage title. Kanske kan man hitta den på carfax eller liknande, en googling på VIN numret kan ge ledtrådar. Gammal bil utan massa elektronik kan det vara ok ändå, men priset då lägre. FJ80 är väl den minst intressanta 80an, speciellt om den har dörrar bak. Kollade på https://biluppgifter.se/fordon/JMN50A#import-anchor och man kunde faktiskt få en gratis rapport om importen Den visade inga problem med title eller odometer 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts