Jump to content

Byta batterier

Stefan_P

Recommended Posts

Mina batterier är kass och tänkte byta. Biltema har silver-kalciumbatterier på 95Ah för 1349:-. Dom där sitter är på 100Ah, men det spelar väl ingen roll egentligen? kallstartströmmen är på en aning mer än dom som sitter där, men det är väl sånnafall bara bättre eller?

16 timmar sedan, Stefan_P säger:

Mina batterier är kass och tänkte byta. Biltema har silver-kalciumbatterier på 95Ah för 1349:-. Dom där sitter är på 100Ah, men det spelar väl ingen roll egentligen? kallstartströmmen är på en aning mer än dom som sitter där, men det är väl sånnafall bara bättre eller?

Stämmer bra, 95Ah eller 100Ah spelar ingen större roll. Kolla även priser på andra batterier, inte alltid som Biltema är billigare. Senast köpte jag Banner och är mycket nöjd med dessa. 

• Like 1

2 timmar sedan, MFI9 säger:

Stämmer bra, 95Ah eller 100Ah spelar ingen större roll. Kolla även priser på andra batterier, inte alltid som Biltema är billigare. Senast köpte jag Banner och är mycket nöjd med dessa. 

Tack för svar.

• Like 2

7 timmar sedan, valdas-76 säger:

Oavsett märke, ett bra batteri ska vara tungt och helst tillverkat i år.

Så länge det inte är LiFePO4, då dessa är grymt lätta 😁

Edited by MFI9

• 4 months later...
På 2021-08-05 på 09:19, MFI9 säger:

inte alltid som Biltema är billigare

Nej verkligen inte! Men finns det någon annan som har 4års garanti?
Deras garanti är 1-3 år längre än många konkurrenter. Ett antagande är att den som vågar ge längst garanti säljer batteriet med längst livslängd. Rimligen räknar man med att produkten håller garantitiden, men att risken för haveri ökar markant därefter. Om man nu skall anta, fundera, spekulera och gissa utan andra fakta.

Jag och bekanta har provat 4-års garantin utan problem. Deras AGM verkar hålla bra, men de är knappast det billigaste alternativet, nej.

Edited by Mr.O
  • Like 1

Har haft fyra eller fem AGM från  Biltema. En del av dom har haft problem med självurladdning. Har då bytt ut dom på garanti.
Men senaste gångerna bidde det problem. De ville testa batteriet och återkom med beskedet "felfritt". Så jag tog hem det, och det självurladdade igen.
Köpte då VARTA istället. 
Nästa AGM som strulade sa de att jag redan bytt in det en gång. "Jo, men det höll bara i två år sen". "Men garantin gäller från det första köpet och har gått ut nu".
Har nog inte råd att testa fler AGM nu, I alla fall inte från Biltema.
Köpte också ett standardbatteri från Biltema till Avensisen. Det laddade bara upp till 11,9V sen tvärnit. Alltså nytt batteri. Kunde sen förtretligt nog inte hitta kvittot.
Man blir lite trött.

• Sad 1

Jag köpte en bil i Tyskland 2004. Den hade då ett relativt nytt Banner-batteri. Bilen har rullat som sommarbil men inte använts alla år. Senast var 2018 och den har sedan stått med helt urladdat batteri. Dvs 0 volt. I höstas satte jag dit en "dum" laddare för att se om det gick att få liv i batteriet och fick till 8-9 volt. Därefter kopplades en CTEK smart laddare in och fick stå något dygn. Nu funkar batteriet ua. 17 år gammalt 😮👍

• Like 1

• 2 weeks later...