Jump to content

Stefan_P

Members
  • Content Count

    139
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Stefan_P last won the day on July 15

Stefan_P had the most liked content!

Community Reputation

31 Excellent

Profile Information

  • Location
    Malmö
  • I drive
    HJ60 - 82 turbo

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Min var nersliten och jag löste med att höja mässing/kopparsringen med brickor under.
  2. Angående tutan så är där en fjäderbelastad pigg som glider mot en mässings ring på ratten. Är den nersliten så blir det ingen kontakt. Titta in i springan precis bakom ratten samtidigt som du vrider på ratten så ser du den, det ska vara ett huvud på den men är den nersliten så kan piggen vara helt rak. Kan ju börja där.
  3. Mina batterier är kass och tänkte byta. Biltema har silver-kalciumbatterier på 95Ah för 1349:-. Dom där sitter är på 100Ah, men det spelar väl ingen roll egentligen? kallstartströmmen är på en aning mer än dom som sitter där, men det är väl sånnafall bara bättre eller?
  4. Ojdå, då får jag nog ringa dig.
  5. Utväxlingen har jag nog fått rätt. Har fått reda på att det går bra att bara snurra på ett hjul och sen dubbla antalet varv man räknar, kardanen snurrarede 20,5 varv på 10 däckvarv, dubbla det blir 41, delat på 10= 4,10. Jo, jag får nog hitta nån som kan hjälpa mig
  6. Det låter som i allafall ett steg över min kunskapsnivå. Jag måste ställa in backlashen på kronhjulet menar du? Skillnaden mellan 4.10 och 3.73 är 10% och min verkar vara lägre växlad än så från original, tror dom ändrat i transfern också.
  7. Jag har ju arb diffspärr. Spelar det nån roll och hur svårt är det att byta kronhjul och pinjon? Kan man göra det under bilen eller måste axeln av?
  8. Får kanske köpa 35:or istället
  9. Då fortsätter jag på denna tråd. Jag har nu kollat och jag har 4.10-utväxling i diffarna vilket förklarar iallafall en del av varför den är så högvarvig(kanske allt). Måste man byta kronhjul också om man byter pinion eller kan man sätta dit en 9-kuggare mot samma kronhjul?
  10. Ja, har fått kontakt med en som eventuellt vill byta.
  11. Hej! Jag har nog en transferlåda med crawler kit i min HJ60 och skulle behöva byta till en vanlig utväxling. Det känns lättare att byta hela lådan än att byta alla drev så jag undrar om nån vill byta eller har en vanlig att sälja.
  12. 20 liter räcker ju ett tag, men 50 spänn litern är ju helt rätt pris. https://www.motoroljakungen.se/sv/meguin/meguin-megol-vaxelladsolja-gl4-sae-75w-90-20l.html
  13. Jag tror jag skiter i växellådsolja och kör med motorolja, det går ju det med, här är nån expert som förklarar. Kör jag med sae 40 motorolja så ska det ju funka. https://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20180502/ersattningsolja-till-sae-80w-90-gl1/
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.