Gå till innehåll

Bromsok fram


mattan

Rekommendera Poster

Hej gott folk

 

Bytte däck igår (som säkert många andra oxå)

 

Brukar passa på att se över bromsarna så att de löper bra och inte ligger på och bromsar.

Upptäckte att den nedre kolven på insidan på båda sidorna var stumma. Fick lös den högra efter att ha utökat mitt ordförråd en smula. Men den vänstra gick jag bet på.

 

Nu har jag efter min förmåga dammsugit nätet efter att hitta nytt ok. Misstänker att det kan vara läge att byta det för att vara på den säkra sidan. Kan kanske gå att renovera.
Men nu till det svåra i mina sökningar.

Det verkar vara nya ok 2015. Iom det så begränsas marknaden enormt.

 

Enligt de reservdelslistor jag har hittat ska vänster ok ha numret 47750-60350. 

 

Är det verkligen nytt ok fr.o.m. 2015?

 

Mvh // Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Verkar vara ett vanligt problem. Som du kanske sett i bromstråden bytte jag vänster fram i höst. Men även höger sida nedre inre kolv såg ut som skit men funkade.

 

Min rekommendation är att kolla på Teodor.se de har online katalog med reservdelsnummer samt kollar din beställning (med garanti antar jag) att delarna passar på din specifika bil.

 

Mvh

Wille

Redigerad av Wille
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tack för svar, men jag kommer inte åt den sidan. Det står bara "a site about nothing" :-)

 

Men när jag letat runt så har jag en gissning om att de har gjort någon mindre förändring på oket genom åren som gått och då har artikeln fått ett nytt artikelnummer.

Annars så har man ju alla artikelnummer här: toyodiy.com 

 

Undrar om det skulle löna sig att skaffa en repsats med packningar och kolvar...? Eller om det bara är konstgjord andning?

 

// Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Trist, men bromsarna verkar vara akilleshälen på dessa bilar.

Båda mina ok fram hade en stum kolv, jag tog loss oket, och satte det i skruvstädet.

Då gav det sig, och kolven for in.

Men misstänker att det bara var att skjuta fram kostnaden ett eller två år.

Jag tänker byta ok nästa gång det är dags för bromsklossar.

Om du är händig, har tid och tålamod, så kan du renovera, men vilket helvete det var på min förra bil, det gör jag inte om.

Mysko med förändringen till 2015, kollade på Autodoc, och dom har inte till den, så tyvärr vet jag inte.

Hoppas att det löser sig.

 

  /Tobias

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
På 2020-10-21 på 20:00, Hannu säger:

Hej.

Trist, men bromsarna verkar vara akilleshälen på dessa bilar.

Båda mina ok fram hade en stum kolv, jag tog loss oket, och satte det i skruvstädet.

Då gav det sig, och kolven for in.

Men misstänker att det bara var att skjuta fram kostnaden ett eller två år.

Jag tänker byta ok nästa gång det är dags för bromsklossar.

Om du är händig, har tid och tålamod, så kan du renovera, men vilket helvete det var på min förra bil, det gör jag inte om.

Mysko med förändringen till 2015, kollade på Autodoc, och dom har inte till den, så tyvärr vet jag inte.

Hoppas att det löser sig.

 

  /Tobias

Tobias var det den inre nedre kolven som var stum? I så fall verkar det ju vara specifikt de som strular. Mattan hade ju samma. Jag bytte ju på vänster sida och på höger sida var just den kolven MYCKET mer angripen än de övriga.

 

/Wille

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ny på detta forum men detta problem är allt annat än nytt för mig 😏 Är inne på min andra LC har haft en 120 innan som jag körde 44k mil med innan jag bytte. Dock är detta problem med fastkärvade inre nedre kolvar exakt lika på båda bilarna. Jag är dock lite halv snål av mig så jag brukar alltid riva bort kolven och putsa bort rosten som blir mellan tätning och yttre damask. Sen är det bara att sätta ihop igen.

 

Jävlades många gånger med att ta bort kolven till slut kom jag på att jag skulle låta oket sitta och ta bort belägget på insidan och lägga en distans på den övre och trycka ut den hydrauliskt ibland har jag dock fått ta rörtången och rotera lös den.

 

/Emil 

 

 

 

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

...och så ringde de från Toyota (service...)     Bromsoket måste bytas pga att det kärvat fast...  F_N!   7.400kr för vänster fram.  Ligger nu an och sliter på de nyligen bytta klossarna...   Vad trött jag blir.  Vet inte vilken kolv det gällde dock.

Bilen är en 2016 med 7000mil.  Bilen har rullat i trakterna Linköping, Göteborg och lite övrigt norr o söder.

 

Material 4.300kr och arbete 3.100kr   Suck

Jag sa att detta är ett vanligt och känt problem med dessa bilar. Inget de kände till.  Man önskar ju att tillverkaren tog till sig bristerna...   😕 

Redigerad av cervo99
  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OJ....det var riktigt surt.

Och en bil som inte rullat långt alls. Min har iaf rullat snart 20000 mil.

Det finns repsatser att beställa på nätet. Men de jag har hittat har dock inte innehållit kolvarna, utan endast packningarna. Så sitter de fast så är de säkert så pass skadade att kolvarna måste bytas.

Möjligtvis går det att kunna köpa kolvarna lösa om man fick tag på måtten eller artikelnummer (om de finns lösa).

 

Jag lär nog åka dit på det där för eller senare misstänker jag :-(

 

Beklagar än en gång.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.   Ja, lite surt..    MEN - jag tröstar mig med att det är förhållandevis BILLIGT mot andra bilar jag nyligen haft i min ägo. Service idag kostade 1/3 mot de andra bilarna, för motsvarande insats  :-D    Man måste se det positiva...   :-) 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj ja det lät tidigt. Vår -13 har gått 13000 men hur det var före 12200 mil vet jag ju inte 😃

Kan ju vara saltet i västkusluften som gör att det går fortare, allt annat drabbas ju hårdare där.

Det trilskades ju en del, men gick ju helt klart att göra själv. Sen att jag svarvade nya låspinnar i rostfritt är ju överkurs (hade beställt/fått fel längd) men jag känner att jag får ihop det om 7000 mil när oket skall bytas igen ;)

För att återgå till tidigare diskussion tycker jag det är märkligt att det verkar vara en specifik kolv som rostar och fastnar. De sitter ju med säkert 5 cm mellanrum, arbetsmiljön kan ju inte vara så olika. Men vad vet jag Toyota verkar ju inte ha löst problemet iaf...

 

//Wille

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet efter många år med bilar och även >6 år på Bilprovningen är att krävande bromsok, så länge det inte gäller avställda och långtidsparkerade bilar, beror på att man bromsar för mjäkigt. Förutsatt att ingen kolv redan sitter fast så mår bromsarna bra av att man tar i lite och grejerna får bli ordentligt varma emellanåt. Alla mekaniska system behöver motioneras för att inte oxidation mm ska få det att kärva ihop. Så slå en blick i backspegeln och kolla att det är tomt bakom innan du tar i och trampar till ordentligt från hög fart, och gör det ett par gånger i veckan. Kostnaden för ökat slitage på beläggen är försumbart jämfört med byte eller renovering av ok. Tror inte att jag haft ett krävande bromsok på 40 år. Och vad än körskolan säger, så ökar inte bränsleförbrukningen av att man bromsar hårt ibland 😀

  • Like 4
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Nu köpte jag min LC begagnad, en 2013, och jag köpte den 2018.

I vanliga fall byter jag bromsvätska varje år, och då har jag inte haft några problem av denna karaktär på mina tidigare bilar.

Vet inte om LC har någon konstruktion som kanske är särskilt känslig?

Så ingen vetenskap i det, bara mer en reflektion.

 

Däremot kan du spara lite pengar om du byter oket själv.

Jag tog ju loss mina, för att pressa in kolvarna i skruvstädet, och det var inte speciellt svårt.

Så om du har lite tid över, och en bra verktygssats, så kan du göra det själv, och då finns det kanske en bonus i tillfredsställelse där.

 

Märkligt som tusan att det inte finns ett främre bromsok att köpa till 2016???

Bakre ok verkar inte vara något problem, men vad tusan är det för skillnade med dom främre?

 

 /Tobias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man byter själv skall man nog se till att ha bromsröret (sista biten med en fin krokböj på som går in i oket) Jag kunde inte få loss min utan fick bryta systemet vid fjäderbenet där röret går över till slang, dvs koppling två räknat från oket. Med några clips som man kan åka på att byta så kostade det 110:- har jag för mig.

 

//Wille

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
På 2020-12-17 på 08:56, cervo99 säger:

...och så ringde de från Toyota (service...)     Bromsoket måste bytas pga att det kärvat fast...  F_N!   7.400kr för vänster fram.  Ligger nu an och sliter på de nyligen bytta klossarna...   Vad trött jag blir.  Vet inte vilken kolv det gällde dock.

Bilen är en 2016 med 7000mil.  Bilen har rullat i trakterna Linköping, Göteborg och lite övrigt norr o söder.

 

Material 4.300kr och arbete 3.100kr   Suck

Jag sa att detta är ett vanligt och känt problem med dessa bilar. Inget de kände till.  Man önskar ju att tillverkaren tog till sig bristerna...   😕 

 

...och idag var det dags för service...    Nu rullat 8.800mil och då var det så dags för nästa kärvande bromsok fram - HÖGER. Samma visa...

Väntar i skrivande stund fortsatt på prisförslag...  😕     Blir ju knappast under 7.400kr som det kostade sist  :-( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-12-17 på 16:36, MFI9 säger:

Min erfarenhet efter många år med bilar och även >6 år på Bilprovningen är att krävande bromsok, så länge det inte gäller avställda och långtidsparkerade bilar, beror på att man bromsar för mjäkigt. Förutsatt att ingen kolv redan sitter fast så mår bromsarna bra av att man tar i lite och grejerna får bli ordentligt varma emellanåt. Alla mekaniska system behöver motioneras för att inte oxidation mm ska få det att kärva ihop. Så slå en blick i backspegeln och kolla att det är tomt bakom innan du tar i och trampar till ordentligt från hög fart, och gör det ett par gånger i veckan. Kostnaden för ökat slitage på beläggen är försumbart jämfört med byte eller renovering av ok. Tror inte att jag haft ett krävande bromsok på 40 år. Och vad än körskolan säger, så ökar inte bränsleförbrukningen av att man bromsar hårt ibland 😀

 

F_n...   Måste börja praktisera detta...!!    Glömmer hela tiden  😕 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2022-03-31 på 14:31, cervo99 säger:

 

...och idag var det dags för service...    Nu rullat 8.800mil och då var det så dags för nästa kärvande bromsok fram - HÖGER. Samma visa...

Väntar i skrivande stund fortsatt på prisförslag...  😕     Blir ju knappast under 7.400kr som det kostade sist  :-( 

Klossarna bak dåliga så med byte av kärvande/fast kolv i höger front-ok blir det 10 kakor jämnt nu vid inlämning i april   😕 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, cervo99 säger:

Klossarna bak dåliga så med byte av kärvande/fast kolv i höger front-ok blir det 10 kakor jämnt nu vid inlämning i april   😕 

10k för att byta ett ok och klossar runt om kändes blodigt. Bytte ju vänster fram för två sommar sedan det var lite grinigt med att få lös slangen i oket, men på din som gått så pass kort borde det ju gå lättare...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Wille säger:

10k för att byta ett ok och klossar runt om kändes blodigt. Bytte ju vänster fram för två sommar sedan det var lite grinigt med att få lös slangen i oket, men på din som gått så pass kort borde det ju gå lättare...

Japp - får revidera mig lite ser jag. Det är 9 blankt, inkl klossarna bak. 966kr ytterligare var byte av olja i växellådan. Pluggen var dålig så de fick beställa ny och kunde således inte byta oljan vid servicen. Rätt skall vara rätt - 9 kakor för bromsok höger fram samt nya klossar bak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2022-03-31 på 14:31, cervo99 säger:

 

...och idag var det dags för service...    Nu rullat 8.800mil och då var det så dags för nästa kärvande bromsok fram - HÖGER. Samma visa...

Väntar i skrivande stund fortsatt på prisförslag...  😕     Blir ju knappast under 7.400kr som det kostade sist  :-( 

Just det ja servicedags...
Jag vill gärna få tag på ett serviceschema för exakt en sådan bil som du (och jag) har. Var hittar man det?
Helst vill jag göra jobbet själv. För att ha bättre koll och kunskap om bilen och för att VETA att allt blir (rätt) gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag ser att det inte är så komlicerat att serva själv.

Oljebyte i motor, med filter varje år.

Vartannat år byter man olja i diffarna och fördelningslådan.

Bromsvätska byter jag vartannat år, och kylvätska vart 4:e år och även oljan i servot.

Det finns inget intervall angivet för kylvätskan, men erfarenheten säger att 4-5år är lämpligt.

Bromsvätska verkar dom aldrig byta på Toyota, trots att dom tar betalt för det.

Jag tror att dom suger behållaren tom, och fyller på ny där, väldigt dåligt, och det märktes när jag dränerade oken, den vätskan var som kaffe i färgen.

I övrigt är det inte så mycket mer för att hålla den rullande.

När det gäller automatlådor så finns det många olika skolor där, men jag anser att ett oljebyte inte är helt fel någongång, det blir ju fukt även i den.

Kamremsbytet ska man naturligvis inte tulla på, där lämnade jag in den, och det var faktiskt billigt, och jag kände att jag saknade kompetensen och eventuella verktyg till detta.

Och om du känner dig osäker på något moment så finns det fina verkstadshandböcker i PDF-format för några hundralappar, det tycker jag är en bra investering.

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har en LC 150 2016 som jag haft sedan ny. Den har nu gått 125000 och som brukligt så har bromsoket på väster fram fått en kärvande cylinder.

Lämnade det till en lokal auktoriserad verkstad i Stockholmstrakten som hanterar flera LC 150 som bytte det för 4900:- här i veckan.
Bytte även för ett litet tag sedan skivor och belägg bak vilket kostade strax under 5000:- 

Dom priserna ni nämner ovan verkar lite höga, ungefär som från en Toyota märkesverkstad.

Ni får gärna höra av er om ni vill ha kontakt.

Claes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.