Jump to content

HJ60 1988

Magnus H

Recommended Posts

Tänkte att det kan vara kul med en projekttråd om min bil. Det finns ju inte så många så det är nog inte mer än rätt att jag bidrar :)

Jag får erkänna att jag är lite dålig på att ta foton. Och inte är jag bra med datorer heller men vi gör ett försök!

Bilen blev min i höstas. Underbar känsla att äntligen kunna bli ägare till en HJ60! Kördes hem från Norrköping 30 utan problem (såklart)

Den var då obesiktigad och det uppenbara att fixa var rost. Vänster hjulhus och bakom hjulet var ruttet. Men svets och plåt har jag! Skar ur, tillverkade och svetsade i nya bitar. Kör alltid på kant-i-kant så jag slipper överlappande plåtar och inbillar mig att det sen går att rostskydda bättre. Men det tar tid... Bytte de fjädrande styrlederna. Toyota beställde hem utan problem. Seglade igenom besiktningen!

Det är ju såklart inte den enda rosten, det här är ett rullande projekt. Nästa rostlagning blir höger hjulhus, det är mycket bättre. Sen ska trösklar lagas, dörrar, tak...

Har fixat mer saker som dykt upp vartefter jag använt bilen - ny kylare, termostat, tempgivare, bromsbelägg, avgassystem, lite allmän service också. Lyckades hitta den saknade givaren till varvräknaren på Ebay så nu fungerar den också.

Kunde tyvärr inte motstå ett taktält som dök upp på Blocket i närheten :) Så jag gjorde om två Thuleräcken för att klara takhöjden. Provmonterade i solen igår, blev sjukt bra.

Inked20191028_180133_LI.jpg

20191014_213044.jpg

20200223_104622.jpg

20200223_104643.jpg

• Like 16

Ja, det är jätteroligt att kunna ha en. Nog är den rostäten allt men den har lagats genom åren (med blandade metoder..) Rejäla kakor med spackel har jag tagit bort. Tror nog ändå att jag lagat det värsta stället. Höger hjulhus är inte lika illa. Taket blir spännande! Trösklarna har lite skador också. Man har målat över massor med ytrost, dock bara med pensel så det är lätt att se. Ska blästra alla fläckar och måla med epoxigrund. Ramen behöver snyggas till. Speciellt bak där dom där inläggen sitter. Har sett att Cruiserworld säljer nya så jag kommer ta bort de gamla, laga ramen där det behövs och bulta dit nya. Ramen har några lagningar som jag tänker göra om. Ska renovera knogarna på framaxeln snart då både olja och fett hittar ut. Kanske spar ihop till en ny stötfångare bak också. Men det bästa är att den går utmärkt att använda ändå :) En vacker dag så vill jag lacka hela bilen i originalkulör.

• Like 4

• 2 years later...

Nu har det gått två år och bilen har besiktigats nyligen. Ser att jag skrev här tidigare att jag trodde att jag lagat den värsta rosten, mer fel kunde jag inte haft. 

Det högra hjulhuset och det mesta bakom det och upp i golvet var bara skit. Ramen har jag ersatt stora delar av, nya balkar för draget samt inläggen i ramen. Den bakre balken fanns ej att köpa så jag lät en mekanisk verkstad vika en. Den inre + iläggen köpte jag från Cruiserworld i Nederländerna. Blev bra tillslut. Innanför bakdörrarna fanns inget att sätta listen på längre. Helt borta. Stora hål.  Man har dolt det bra med kemisk metall såg det ut som...

Hur som, bilen blir bättre och bättre. Precis påbörjat reparation av tak och dropplist.

Det är en massa mer som gjorts till följd av detta, bromsrör och sånt. Skönt att få bort det som gör bilen så sunkig. 

Försöker kasta in lite bilder!

20220120_164439.jpg

20220129_171231.jpg

20220112_210225.jpg

20220106_103449.jpg

20220214_204541.jpg

20220316_192131.jpg

• Like 3

Tack!

Ja, jag inspekterade noga innan jag gjorde något som är hett med taket. Lossade innertaket vid bakdörren och petade in en brandfilt så att det blev "tätt".

Sen svetsade jag och kylde med tryckluft i långsam takt. Bild kommer. Ska epoximåla ikväll. Förarsidan är inte riktigt lika otäck, tror jag.

Skadan här var två meter lång 😄

Före och efter. Dropplisten fick bytas över bakdörren, annars fanns det liv kvar i den.

Målat med etsprimer då bilen inte kunde stå inne, men den ska jag tvätta bort och ersätta med epoxi. Oerhört skönt att få lite ordning på denna styggelse. Förstår varför de rostar i taken när man ser konstruktionen.

20220316_192131.jpg

20220322_204404.jpg

• Like 11

• 1 year later...
Posted (edited)

Nu har jag kommit lite längre äntligen.

Lagat bakdörrarna, så gott det gick. Bytt yttre, nedre del men hade önskat att man kunde köpa hela inre delen som reservdel. Fick lov att ta ur rutan på den högra och byta inre + yttre plåt under glaset.

Fanns inget för listen att sitta på. Jaja, blästring, epoxi och färg. Det ser helt ok ut.

Blästrade under dropplisten och i dörröppningen, epoximålade och la nytt karosserikitt där det släppt. Sen färg på det. Äntligen kunde jag få dit kromlisterna igen 😄

Jag har tänkt att jag lagar och målar dörrar och ytorna mellan dörrarna seriöst och så tar jag utsidan senare när tid finnes. Måste säga att en seriös sprayburk i 2K är förvånansvärt bra...

20230330_211549.jpg

received_204522752209974.jpeg

Edited by Magnus H
  • Like 9