Klas Posted February 6, 2020 Report Share Posted February 6, 2020 Hej jag ska köpa ny exp.bil. Jag vill ha en Hilux eller en Toyota Hilux GUN126R SR 4D 4WD eller vanlig hilux eller en Toyota Landcruiser 76/78/79 eller en Workmate. Jag vill ha en pickup, fyrhjulsdrift. problemet är att jag inte förstår skillnaden mellan modellerna? Jag ska köpa den i Australien. Vilken modell ska jag välja? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg Sr Posted February 6, 2020 Report Share Posted February 6, 2020 Jag hade lagt mina pengar på en 79a. Kolla Ronny Dahl på Youtube så förstår du varför jag resonerar så. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SID112233 Posted February 8, 2020 Report Share Posted February 8, 2020 Alla modellerna funkar bra var du än vill köra med den. Alla som är värderar sitt egna och famlijens liv köper en toyota i Aus. ? Kommer du köra huvuddel stad landsbyggd och strandkörning kanske en Hilux. Kommer du köra längre sträckor i bushen, skulle jag kika lite mer på LC modellerna som går att få med dubbla bränsletankar original. Men oavsett vilken modell du köper så är utbudet på tillbehör/ombyggnadskit mm ingen begränsning! Ska du köpa den ny så finns de någon form av ”lyxbils” skatt som faller ut över 60.000AU$ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soll Posted February 8, 2020 Report Share Posted February 8, 2020 Utan att veta vad din budget är instämmer jag med Wiberg. 70-serien är liksom den heliga graalen av alla Land Cruisers som stora delar av världen bara kan drömma om. I Australien finns den dessutom med fantastisk V8 diesel. Jag skulle lätt välja den framför Hilux. Man lever bara en gång? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Posted February 9, 2020 Author Report Share Posted February 9, 2020 Ja min dröm redan första gången jag såg en LC 76/78/79 PICKUP den kantiga modellen med flak. Den måste jag bara ha. Men sedan kommer verkligheten ikapp mig. Priset. Jag tror att jag försöker övertala mig själv att Hilux nog är lika bra. Min budget är 200`, för det får jag en hyfsad Hilux en LC79 i samma skick kostar 300'. Hur ska jag kunna övertala mig själv. Den här gången ska jag utforska den inre delen av AU, bortom asfalten och bortom vägarna. Därför behöver jag en bil som har mycket kvar att ge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted February 9, 2020 Report Share Posted February 9, 2020 100k i skillnad är lite när du sitter 2000km från närmaste bebyggelse med en trasig ifs och blir strandsatt, sikta på något som är skottsäkert och håller. Sköter du bilen så får du garanterat tillbaka mellanskillnaden mellan en Lux och 70-serien när du säljer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Posted February 9, 2020 Author Report Share Posted February 9, 2020 (edited) 1 timme sedan, MFI9 säger: 100k i skillnad är lite när du sitter 2000km från närmaste bebyggelse med en trasig ifs och blir strandsatt, sikta på något som är skottsäkert och håller. Sköter du bilen så får du garanterat tillbaka mellanskillnaden mellan en Lux och 70-serien när du säljer. Ja Ja Ja jag håller med, hela min drömvärld nästan kräver en LC 79. Men hur hostar jag upp 100' extra i kontanter. Att låna fungerar inte med kort visum och utan adress. 100' extra är väldigt mycket pengar. Edited February 9, 2020 by Klas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted February 9, 2020 Report Share Posted February 9, 2020 Håller med tidigare inlägg om att det finns mycket ha begärt för en 70 serie. Men köpa en bil för att tillfälligt resa! Jag skulle lägga mer fokus på att hitta rätt bil med rätt utrustning i rätt skick för den den typen av miljö och resa. Mindre fokus på att hitta en speciell modell. Har du kollat alt. att hyra expeditions utrustade 4x4..? kolla med @priffe han har ju en LC i AU Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Posted February 9, 2020 Author Report Share Posted February 9, 2020 Vitsen med att köpa är att jag skulle ha den i tre år och sedan är jag färdig med AU. normalt så stannar jag borta sex månader i taget. Att hyra 3x6 månader blir betydligt dyrare än att köpa. Nackdelen är att den måste extrautrustas. I min budget har jag räknat in 50k för utrustning (ovanpå inköp) en del av de 50 får jag nog tillbaks. Problemet är var jag ska stå och meka. Jag har goda vänner där jag kan stå men det funkar inte. ca 50 mil till närmaste Biltema eller liknande ju mer jag tänker ju mer problem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted February 9, 2020 Report Share Posted February 9, 2020 50k försvinner snabbt för att utrusta en 4x4 overlander. Jag skulle leta efter något så färdigt som möjligt. komfort och framkomlighet - köp en Hilux med automat eller liknade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted February 9, 2020 Report Share Posted February 9, 2020 7 timmar sedan, Klas säger: Ja Ja Ja jag håller med, hela min drömvärld nästan kräver en LC 79. Men hur hostar jag upp 100' extra i kontanter. Att låna fungerar inte med kort visum och utan adress. 100' extra är väldigt mycket pengar. Du ställde frågan om vilken modell du skulle välja utan att ge "alla" parametrar, och jag tror de flesta förespråkar en 70:a, hur du skall finansiera dina bilaffärer är nog inte detta rätt forum att svara på. Hoppas det blir en bra resa, lägg gärna upp en resetråd när det blir dax ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted April 4, 2020 Report Share Posted April 4, 2020 På 2020-02-09 på 12:03, Klas säger: Vitsen med att köpa är att jag skulle ha den i tre år och sedan är jag färdig med AU. normalt så stannar jag borta sex månader i taget. Att hyra 3x6 månader blir betydligt dyrare än att köpa. Nackdelen är att den måste extrautrustas. I min budget har jag räknat in 50k för utrustning (ovanpå inköp) en del av de 50 får jag nog tillbaks. Problemet är var jag ska stå och meka. Jag har goda vänner där jag kan stå men det funkar inte. ca 50 mil till närmaste Biltema eller liknande ju mer jag tänker ju mer problem Lite sent på det, men va fan, har du inte köpt bilen än så kommer en tanke här: Jag tror tvärtom Klas, försök att hitta en så färdigkittad bil du kan, extrautrustning är ju bara värt något om personen som köper bilen är ute efter just det. Så lägger du pengar på extrautrusta din bil så räkna inte med att få tillbaka dem alls. Och så en en annan vinkel på bilval. Drömmen är väl att få se Australien, inte att köra LC70 serien? Du kan hyra en sådan i några dagar så är den drömmen klar Har själv fått göra ett liknande ilands-val denna semestern (om den nu blir av). Jag hade köpt den bilen som gjort resan möjlig och då tror jag gott du klarar dig med en HiLux, inte lika bekväm och "cool", men en sjukt pålitlig bil och den bör ta dig både fram och tillbaka. Lycka till med resan (om det nu kan bli av i dessa tider). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landmann Posted May 18, 2021 Report Share Posted May 18, 2021 Hur gick det? Corona kanske satte stopp för dina planer.. Ett till alt är ju, att det finns väldigt gott om GU och GQ pickups i Australien och vad jag förstått finns det reservdelar över hela landet till dom, till bra pris dessutom. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jah Posted May 18, 2021 Report Share Posted May 18, 2021 Ja hur gick det? Kolla Ronny Dahl igen för bil tips, nu börjar killen fatta! Tycker han har vart ute å cyklat i flera år med sjukt överlastad bil. 😂 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg Sr Posted May 18, 2021 Report Share Posted May 18, 2021 Ja Ronny har fått samma gramhysteri som cyklister . Men hans HiLux ser riktigt fin ut. Om jag fattade riktigt så står 79an inför en rejäl makeover den oxå. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landmann Posted May 20, 2021 Report Share Posted May 20, 2021 Han har ju sunda tankar men verkar fort gå överstyr då han är en riktigt materealist och SÅ fåfäng 😂 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts