Gå till innehåll

Bj42 i garaget


Larsson

Rekommendera Poster

8 timmar sedan, Larsson säger:

Oljetrycket ligger lite lågt, strax över L på mätaren. Oljenivån ligger fint, några förslag på felkälla och åtgärder?

 

 Precis som Jah säger.

Originala oljetrycksmätare har en tendens att visa mycket lägre värden på oljetrycket än vad det verkligen är. Samma på 60 och 80 serien. Hade man endast haft en varningslampa för oljetrycket så hade man inte brytt sig speciellt mycket heller :)  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, valdas-76 säger:

 

 Precis som Jah säger.

Originala oljetrycksmätare har en tendens att visa mycket lägre värden på oljetrycket än vad det verkligen är. Samma på 60 och 80 serien. Hade man endast haft en varningslampa för oljetrycket så hade man inte brytt sig speciellt mycket heller :) 

vid tomgång 0,7 bar och vid lite gas 2,5!

efter oljebyte 1,0 och 3,0

mätarn visar lite snålt precis som sades ovan👍

19 timmar sedan, valdas-76 säger:

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Den rullar lite mjukare med 31 tummarna än dom Torra 205/16 som följde med! Men den är fruktansvärt stötig och gasen går för lätt, så kör man i ett gupp och har foten på gasen hamnar man i självsvängning😵

nån som har tips på 5 cm höjning som även ger bättre komfort?

har kollat runt lite och prismässigt känns det som skillnaderna är för små för att bry sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört med en 2 tums OME-höjning i ca 10,000 mil och den fungerar fortfarande lika bra men det gäller att "motionera" alla bilar med bladfjädrar om dom inte skall bli stumma och stötiga.

Börja med att köra fram och tillbaka tvärs över ett dike så att axlarna får rotera och hjulen flexa ut. När du skaft bort den värsta rosten mellan fjäderbladen kan du lyfta upp bilen i ramen så att du avlastar fjädringen , spreja sedan WD40 eller liknande mellan bladen och ge dig på diket igen.

Nu kommer du att få uppleva en betydligt mjukare fjädring.

/ Mecki

751048947_42anflexar.thumb.jpg.582b183a3bdc04aa2abb551ccbee832b.jpg

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Mecki säger:

Jag har kört med en 2 tums OME-höjning i ca 10,000 mil och den fungerar fortfarande lika bra men det gäller att "motionera" alla bilar med bladfjädrar om dom inte skall bli stumma och stötiga.

Börja med att köra fram och tillbaka tvärs över ett dike så att axlarna får rotera och hjulen flexa ut. När du skaft bort den värsta rosten mellan fjäderbladen kan du lyfta upp bilen i ramen så att du avlastar fjädringen , spreja sedan WD40 eller liknande mellan bladen och ge dig på diket igen.

Nu kommer du att få uppleva en betydligt mjukare fjädring.

/ Mecki

751048947_42anflexar.thumb.jpg.582b183a3bdc04aa2abb551ccbee832b.jpg

Smörjningen gjorde susen, som en ny bil fast med rost👍

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Nya fjädrar och dämpare beställda! Julklapp från ironman, höjer ca 50mm och med smörjbara schacklar! Hoppas dom dyker upp innan man går på julledighet så man kan ta en julöl i garaget! Bilder kommer.

nån som har koll på ironman? 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Larsson said:

Nya fjädrar och dämpare beställda! Julklapp från ironman, höjer ca 50mm och med smörjbara schacklar! Hoppas dom dyker upp innan man går på julledighet så man kan ta en julöl i garaget! Bilder kommer.

nån som har koll på ironman? 

Ironman brukar funka fint, har haft det på 3 bilar B)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter bra!

Nån som har ett bra tips på färg till axlarna ifall tiden räcker till för lite målning? Såg tidigare att mecki klämt in nåt schims för att korrigera vinklarna vid höjning, är det nåt man bör adressera när man ändå skruvat isär allt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-12-12 på 18:45, Larsson säger:

Låter bra!

Nån som har ett bra tips på färg till axlarna ifall tiden räcker till för lite målning? Såg tidigare att mecki klämt in nåt schims för att korrigera vinklarna vid höjning, är det nåt man bör adressera när man ändå skruvat isär allt?

Om du får för lite castor vinkel efter höjning korrigerar du enkelt med en liten tårbits shims mellan fjäder och axel. Jag har shimsat på alla 40 serier jag höjt. Men inget måste på 2 tums höjning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite övning i garaget, en julklapp till mig själv. Har aldrig använt tigsvets tidigare så det är lite besvärligt! Har provat aluminium med men det blir för varmt hela tiden, måste beställa en pedal.

anledningen att det övas är att målbilden är att snickra ihoptryckta eget grenrör till framtida turboinstallation.

D3556F0B-E473-4F4A-B191-161D8DD9AFBA.jpeg

3D86743D-0EED-4E77-8092-0E985CE10AF5.jpeg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min bästa julklapp till mig själv uteblev tills vidare!

speditördj....ln har tappat bort mitt kolli, hur tappar man bort en pall som väger typ 100kilo? Dom har små förhoppningar att återfinna kollit av erfarenhet säger dom. Inga fler i lager i Europa var nästa nyhet så jag får invänta båt från Australien, med min tur går årorna av på båten!

  • Sad 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det visar sig att det är livsfarligt att vara ledig längre än en helg! Vanvettesaffärerna haglar! Slog till på en uppsättning däck och fälg, 33/12.50 R15 Bfg. Har suttit på en silverado tidigare och dom passar rakt av utan att ta i, sticker dock ut lite väl mycket men det går nog till sig. 
kommer bilder!

lite väl mycket däck och skit i garaget, rensning kommer i köp och sälj eller helst bytes😁

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det bekräftat!

min leverans är borta och en ny uppsättning ironman kommer inte förrän i april! Tips på likvärdiga grejer på lager gärna i Sverige mottages tacksamt. Höjning som önskas är ca 50mm. Om det skulle vara lite dyrare/bättre gör inget, helst inte billigare/sämre då det går på blåskontot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Nytt försök på höjningsfronten!

Nu är det tyska grejer på ingång, trailmaster är beställt och skall levereras på en vecka eller två, schacklar ingår inte så det måste jag skaka fram från annat håll. 
nån som provat trailmasters grejer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.