Larsson Posted August 11, 2019 Report Share Posted August 11, 2019 Nybliven ägare av en bj42, Ska försöka få till en rullande renovering under kommande år? Årtionde?Den är kexig i plåten i nederkant av alla dörrar, hjulhus vänster bak, hardtop skarv höger bak. Och någon tidigare har lagt på ett lager aluminiumplåt utanpå bakskärmarna, lite av en kinder överraskning väntar där. kortsiktigt skall hjulhusen bak fixas så medföljande säten kan monteras och registreras så. Under vintern skall samtliga dörrarna renoveras. Sen får vi se vad som behövs göras? Har en nyrenoverad turbo liggandes som hör hemma i min Hiace, nån som vet om den kan passa till en 3B? Tror jag det är! Har smygstartat med att sparka igång den mekaniska winchen, den kärvade överallt och drev dåligt tills jag smorde den. Då avtog driften helt, brytpinnen till drivaxeln saknades och friktionen i rosten drev winchen. Raggarlagade med en m 3 skruv för att få in Wiren på trumman igen så nu lirar det som nytt! bilder kommer! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted August 11, 2019 Report Share Posted August 11, 2019 Det låter som att du fick med den sedvanliga 40-serie rosten på dom vanliga ställena ? Som tur är så finns det ekonomiplåt att köpa till så gott som alla ställen en 40-serie kan rosta ( och det är några stycken ? ) Turbon från Hiluxen bör funka, ett vanligt sätt är att vända upp o ner på grenröret och få ett högt montage. Har du en BJ42:a skall det vara en 3B- motor på 3,4 liter. 3B står ingjutet på sidan av motorblocket. 3B- motorn är lämpligare att turbokonvertera än den tidigare B-motorn på 3 liter. Det skall bli kul att följa ditt projekt ? / Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted August 11, 2019 Author Report Share Posted August 11, 2019 Turbojobbet är egentligen prio tusen men eftersom jag verkar ha det mesta så vet man aldrig! vart plockar man ut oljesmörjningen till turbon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted August 11, 2019 Report Share Posted August 11, 2019 Du kan ta oljesmörjningen ifrån slangarna som går till smörjningen för vacumpumpen på generatorn. Det syns lite på bilderna och filmen på första sidan i min garagetråd. Syns det dåligt kan jag ta en bättre bild om du vill. / Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted August 11, 2019 Author Report Share Posted August 11, 2019 Håller på och gräver under huven och undrar om jag saknar oljestickan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted August 11, 2019 Author Report Share Posted August 11, 2019 Lägger in lite garagebilder att glo på, turbon, vinterdäck, leksaker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted August 11, 2019 Author Report Share Posted August 11, 2019 Lite rostbilder med 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted August 11, 2019 Report Share Posted August 11, 2019 Den rosten ser inte så farlig ut, passar bra med en rullande renovering ?? / Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted August 11, 2019 Author Report Share Posted August 11, 2019 Pto winch, hade varit praktiskt att skita i pto winchen och monterat hydraulpump på kraftuttaget istället och kanske fått till nåt coolt? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted August 11, 2019 Author Report Share Posted August 11, 2019 1 minut sedan, Mecki säger: Den rosten ser inte så farlig ut, passar bra med en rullande renovering ?? / Mecki Jag har ingen erfarenhet av Bilfix överhuvudtaget, ramen ser riktigt bra ut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted August 13, 2019 Author Report Share Posted August 13, 2019 Demontering fortsätter! Ser naken utan reserven på! aluminium grejen som är fotad satt kopplad på släputtaget, kan det vara så att bilen är 24vdc och denna ändrar till 12vdc? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted August 13, 2019 Author Report Share Posted August 13, 2019 Medföljande husvagnsspeglar, antar att dom är one of a kind 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted August 13, 2019 Report Share Posted August 13, 2019 1 timme sedan, Larsson säger: Demontering fortsätter! Ser naken utan reserven på! aluminium grejen som är fotad satt kopplad på släputtaget, kan det vara så att bilen är 24vdc och denna ändrar till 12vdc? Japp det är 24vdc till 12 vdc omvandlaren, jag hade en likadan på min bil... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted August 13, 2019 Author Report Share Posted August 13, 2019 Då måste man lösa det även i framtiden men kanske montera omvandlaren i motorrummet istället för i kupén. finns det nån smäckrare ny produkt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted August 13, 2019 Report Share Posted August 13, 2019 Min satt i motorrummet, men jag tänkte ta bort den.... Kommer nog??. Inte att dra så många släpvagnar med bilen och mitt släp har fått led som klarar både 12 och 24 volt. Annars så finns det lite smidigare modeller som exempelvis denna http://home.smelinkweb.com/ArticleAssembler.asp?TreeID=49450&customerid=1104&objectid=62618&previous=TreeID%3D49450%26CustomerID%3D1104%26requirepass%3D%26postedfrom%3D%26objecttype%3D5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted August 16, 2019 Author Report Share Posted August 16, 2019 Jag tänkte göra lite provisoriska plåtlagningar inför regbesiktningen och undrar om det kan tänkas gå igenom. Popnita plåt för att få hjulhusen att hålla för säten, synpunkter mottages! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted August 17, 2019 Report Share Posted August 17, 2019 Det går nog bra så länge det är stabilt, kan ju även lägga en sträng konstruktionsritningar mellan om det provisoriskt, det brukar fixera fint, ta inte för mycket bara då det kan bli svårt att få bort när det är dags att göra slutgiltig reparation Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted August 17, 2019 Report Share Posted August 17, 2019 1 timme sedan, adventura säger: en sträng konstruktionsritningar mellan om det provisoriskt Har jag missat något viktigt i skolan, eller spökar rättstavningen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted August 17, 2019 Author Report Share Posted August 17, 2019 6 minuter sedan, Klydd säger: Har jag missat något viktigt i skolan, eller spökar rättstavningen Ooo! En messerschmitt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted August 17, 2019 Author Report Share Posted August 17, 2019 Gjorde en liten upptäckt igår på den lokala sophanteringen. Dom har en våg för att väga fordon på väg in och ut från tippen, obevakad? min bj42 väger 2O20kg utan reservdäck, grind men med två pers. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted August 17, 2019 Report Share Posted August 17, 2019 59 minuter sedan, Larsson säger: Ooo! En messerschmitt Haha kunde lite låta bli Kul med vågen! ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted August 17, 2019 Report Share Posted August 17, 2019 5 timmar sedan, Klydd säger: Har jag missat något viktigt i skolan, eller spökar rättstavningen Nej nej konstruktionsritningar ska det vara, gärna 4/5 lager.... konstruktionslim skulle det stå ???? Märker tyvärr att rättstavningen ofta spökar till det i mina inlägg ??? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted August 18, 2019 Author Report Share Posted August 18, 2019 På 2019-08-11 på 18:31, Mecki säger: Du kan ta oljesmörjningen ifrån slangarna som går till smörjningen för vacumpumpen på generatorn. Det syns lite på bilderna och filmen på första sidan i min garagetråd. Syns det dåligt kan jag ta en bättre bild om du vill. / Mecki Behöver lite bättre handledning i oljefrågan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted August 18, 2019 Report Share Posted August 18, 2019 Till turbokitet från Turbo-Glide fick man med en ny banjobult där dom hade lödat på en mutter så att man kunde skruva fast en mässingsvinkel för att leda tillbaka returoljan från turbon . Matningen på oljan till turbon tar man från matningen av olja till vacumpumpen och där får man byta ut den befintliga banjobulten mot en dubbel. Länken går bara till ett exempel, gängstorleken får kollas upp innan. https://www.motoaction.se/dubbel-banjobult-goodridge-p1294444?gclid=CjwKCAjw7uPqBRBlEiwAYDsr13GFc_GhhlPfdVj1jyI4k-_EaEPBowvHVaeEnjzswnI2vY6zrWlHwxoCrbYQAvD_BwE#v1291885?gclid=CjwKCAjw7uPqBRBlEiwAYDsr13GFc_GhhlPfdVj1jyI4k-_EaEPBowvHVaeEnjzswnI2vY6zrWlHwxoCrbYQAvD_BwE#v1291885 Det är lite trångt att komma åt och ta några vettiga bilder. Den blå slangen är returslangen och den klenare metallomspunna är matningen. / Mecki 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted August 24, 2019 Author Report Share Posted August 24, 2019 Händer inte så mycket i garaget just nu, så jag kastar in lite kuriosa! Ett besiktningsprotokoll från Suomi/Finland som är godkänt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts