Gå till innehåll

Hilux 1980 delar

Onetrickpony

Rekommendera Poster

Jag tog in offerter på OME i Sverige och från flera andra länder, det är ca 4 år sedan, och då var Trasek offraod i Polen klart billigast, ca 30% under priset som jag fick i Sverige. 

Dom är bra på engelska så det är lätt att kommunicera med dom. 

Härligt att se renoveringen rulla på 👍

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• 1 month later...

Då har jag kommit en bit längre på renoveringen. En pall med delar på ingång från Milners senare i veckan.

Snart kan bakdelen vara färdig och då är de dags att lyfta av motor m.m och ge sig på framvagnen.

Eftersom garaget är så jävla litet finns de bara plats att renovera en halva i taget 😅

39EEB934-0874-412B-878B-2617A02CD5C5.jpeg

7B9597C1-A09D-4F89-9936-65D0BEE6D6EB.jpeg

• Like 8
Länk till kommentar

• 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 5 months later...

Hallå! Tack.
Allt har stått still över sommaren.

Men nu har Milners meddelat att dom får in nya bladfjädrar i slutet av augusti OCH kan skicka till E.U. (Jevla Brexit) så i september ska framvagn monteras ihop. Alla delar är blästrade och målade så de är bara de roliga kvar. 
Sen är de dags att ge sig på motor och växellåda. 👍

• Like 3
Länk till kommentar

• 3 months later...

Då har de äntligen skruvats lite igen.

Fjädrar, framaxel och en sidan är halvvägs. Tyvärr lyckades Milners missa att skicka med lite delar, och när dom skicka de dom glömt glömde dom lite till.. Mycket extra tull blir de!

Även intressant hur mycket delar man får moda för att få och passa. Blir nog inget mer Milner beställning.

Någon som har tips på hur man lättast får ihop Stabillizer baren? 
Kan man värma bussningarna för att göra dom lite mer medgörliga?

8248F164-6DAC-4BB0-BFE2-E4BDE1F71562.jpeg

0DFB7FE4-49EE-4B1C-95FA-A2836BC3EE78.jpeg

05C07A6B-1D92-4DD4-88BB-985AD5AC7074.jpeg

• Like 3
Länk till kommentar

Jäkla fint jobb du gör och på en utav mina favoritbilar... har alltid slängt lystna blickar på tidiga Hilux med stela axlar. Själv är jag i tagen att köpa en BJ-73. Ser att du bor i Förslöv så det är ju bara på andra (fel) sida åsen... själv bor jag i Skottorp.

Länk till kommentar

På 2021-12-01 på 19:07, Onetrickpony säger:

Någon som har tips på hur man lättast får ihop Stabillizer baren? 
Kan man värma bussningarna för att göra dom lite mer medgörliga?

Att värma bussningarna är nog ingen bra ide, men prova att spänna ner fjäderbladen så att axeln kommer närmre ramen.

• Thanks 1
Länk till kommentar

2 timmar sedan, JAK säger:

Att värma bussningarna är nog ingen bra ide, men prova att spänna ner fjäderbladen så att axeln kommer närmre ramen.

Jag kom på det med. Väntar med att skruva fast dom tills motor och växellåda är tillbaka och hjälper till att tynga ner.

Men tack för svar!

Länk till kommentar

På 2021-12-06 på 17:38, Yderholt säger:

Jäkla fint jobb du gör och på en utav mina favoritbilar... har alltid slängt lystna blickar på tidiga Hilux med stela axlar. Själv är jag i tagen att köpa en BJ-73. Ser att du bor i Förslöv så det är ju bara på andra (fel) sida åsen... själv bor jag i Skottorp.

Såpass! Du bor alltså där uppe i mörkret på skuggsidan.. 

Då får vi ju ses och köra ihop när jag är färdigskruvad!
Dåligt med Toyota på Bjäre. Mest massa Landrovers.

Hör av dig när du handlat så tittar jag gärna förbi och kikar!
BJ 73 är ju en drömbil den med!

Länk till kommentar

På 2021-12-07 på 19:16, Onetrickpony säger:

Såpass! Du bor alltså där uppe i mörkret på skuggsidan.. 

Då får vi ju ses och köra ihop när jag är färdigskruvad!
Dåligt med Toyota på Bjäre. Mest massa Landrovers.

Hör av dig när du handlat så tittar jag gärna förbi och kikar!
BJ 73 är ju en drömbil den med!

Ja det får vi göra, gå in på FB för där har vi (klubben) vår klubbsida. Sök bara Terrängfolket och joina där (kostar inget). Vi kör i stort varje månad och då blir det oftast Hästveda som har mycket trevlig terräng. När det gäller våran vagnspark så tror jag vi har lika många Jeep som vi har Toyota LC, sedan även en och annan Suzuki, Land Rover mm. Bara här på Bjäre känner jag till 5 st LC, både 40-, 70 och 80 serie.

• Like 1
Länk till kommentar

• 4 weeks later...
  • 1 month later...

De här har blivit någon sorts tråd om mitt bygge. Kanske fel placering i forumet men här kommer iallafall en bild på ”renoverad” motor tillbaka på ramen. 
Bilmekanikern som hjälpte mig tror att den faktiskt inte gått mer än dom 8000mil mätaren visar, om inte någon gjort en motorrenovering tidigare. 
Nu är iallafall ventilerna slipade och div slitdelar utbyta. Tyvärr blev de inte rätt färg på blocket, skulle varit grönblå för original. Men jag hoppas den startar igen ändå. 

FBDAAF44-9790-4EAB-A9C8-275BAF1A74C4.jpeg

Redigerad av Onetrickpony
  • Like 8
  • Haha 1
Länk till kommentar

6 timmar sedan, Onetrickpony säger:

De här har blivit någon sorts tråd om mitt bygge. Kanske fel placering i forumet men här kommer iallafall en bild på ”renoverad” motor tillbaka på ramen. 
Bilmekanikern som hjälpte mig tror att den faktiskt inte gått mer än dom 8000mil mätaren visar, om inte någon gjort en motorrenovering tidigare. 
Nu är iallafall ventilerna slipade och div slitdelar utbyta. Tyvärr blev de inte rätt färg på blocket, skulle varit grönblå för original. Men jag hoppas den startar igen ändå. 

FBDAAF44-9790-4EAB-A9C8-275BAF1A74C4.jpeg

Tjusigt, klart den startar och med den blåa färgen blir det ca 20 hk mer än original 👍👌

• Like 2
  • Haha 2
Länk till kommentar

• 4 weeks later...