Jump to content

Hilux 1980 delar

Onetrickpony
 Share

Recommended Posts

Hej. Jag har kommit över en Hilux från 1980 i sisådär skick. Den tutar och går men jag behöver lite delar, bla ett orginal flak.

Jag har sett att det finns mycket reservdelar i USA till denna modellen så de får kanske blir en tur över dit för att leta prylar.

Har någon här inne erfarenhet av att skeppa hem grejer därifrån? 

Det behövs ju inte en hel container men iallafall plats i en för flaket är longbed (220cm).

Eller vet någon här inne ett annat land man kan leta reservdelar till dessa gamla bilar?

Tacksam för svar! 

FEDFFCDB-455C-4A44-B812-B220CD946C97.jpeg

Edited by Onetrickpony
  • Like 5

20 timmar sedan, Onetrickpony säger:

Är detta nere i Tyskland?

Ja, bilderna kommer från Buschtaxi träffen i Tyskland, som går av stapeln andra helgen i September varje år. Världens största Land Cruiser träff!

• 1 month later...

Haha! Efter jag rullar av båten stanna jag och prata med tullen. Sen ville den inte starta. Tillslut gick den igång och jag rullade ner till Varberg. Efter tankning va det tvärstopp och sen fick de bli hämtning av farsan och grannen med biltrailer. 

Vetifan va som är fel. Antingen tändningen bränslet eller kanske en vakuum slang. Den försöker starta men kommer inte hela vägen. Ska plocka av förgasaren och se hur där ser ut.

• Like 1

Inte så långt borta. Farsan fick igång den en stund sen dog den igen så helt klart något med bränslet. Pumpen efter filtret pumpar för fullt om man tar av slangen så någonstans där fram till förgasaren sitter felet tror jag. Ja är fast på jobb men ska de skruvas. Tack för tipset! 

• Like 2

Hej 

Jag har ett liknande projekt (LN46 1982) som jag importerade från Norge i somras (inte klar med ursprungskontrollen, men den är på gång). Flaket är förstås upprostat, men resten är i någorlunda skick. När det gäller att hitta flak i Europa är det nog i stort sett omöjligt såtillvida du inte har enorm tur. Kan finnas i Grekland och Cypern, men de är också rostiga och framförallt ofta rejält buckliga. Från USA kan du eventuellt hitta flaksidorna/bakskärmarna (jag har varit i kontakt med en firma Showcars Fiberglass som säger sig göra i plåt, men de är rejält sega i kommunikationen) i plåt och på ebay kan du hitta baklämmen. Själv funderar jag på att bygga ett helt nytt flak med sidor från USA. Bakläm har jag fått från England. En möjlighet är att köpa en hel bil från USA, men de börjar bli sällsynta. Det exporteras Hilux av alla årsmodeller dagligen till Mexico, Honduras och Guatemala. Det finns egentligen inte särskilt många kvar i vettigt skick ens i USA. Kompletta glasfiberflak från Canada hamnar nog på minst ca 35 000 kr inkl. frakt och tull etc. Men de är av hög kvalitet.

• Like 1

• 4 weeks later...

Hallå! Missade ditt tidigare inlägg. Kul projekt. När du importerade, fick du papper skickat till dig från vegvesendet efter importen? Jag har än så länge inte fått något som helst bevis från Norge på att bilen är i mitt namn. Tullen sa att -”Kom in med alla papper när du fått dom så registrerar vi importen då”. 

Ja helt klart att glasfiber flak är rätt väg att gå. Att hitta ett flak rostfritt i Europa blir svårt. Men tydligen har den sålts i Finland med. En kompis som handlar mycket med bilar där har slängt ut lite trådar.

Var bor du i Sverige?

• 1 month later...

Jag håller till i Värmland.

Från säljaren fick jag vognkort del 1 och 2 (registreringsbevis) och kvitto. Jag mejlade sedan Statens Vegvesen och fick något sorts exportdokument som bekräftade att bilen inte var stulen. I den svenska tullen visade jag upp vognkort och kvitto och fick sedan ett dokument på att jag passerat tullen. Allt detta skickade jag sedan in till Transportstyrelsen i samband med ursprungskontroll. Förra veckan fick jag besked att ursprungskontrollen beviljades. Den verkar bara gälla i fem år så inom fem år måste jag göra en registreringsbesiktning.

Just nu letar jag flak och funderar på att byta ut motorn. Originalet är en diesel på 62 hk. Lite i klenaste laget.

• 2 months later...
  • 1 month later...
  • 6 months later...

Då va renoveringen igång igen efter en sommar med mycket arbete (inte på bilen). Förra veckan lyfte vi av karossen och sen började jag plocka rent ramen från allt som ska av innan rengöring och målning.

Insåg att fjädrarna behöver bytas både fram och bak. Har kollat på Old Emu liftkit och att det finnas att köpa i Sverige. Men vet ni några andra ställen i Europa där man kan köpa delar till Toyota? Det är ju mycket mer som behöver bytas ut. 

0C59A285-EC7F-4A21-8593-75D43F402C85.jpeg

• Like 1