Gå till innehåll

The Mean Jean Machine

seww

Rekommendera Poster

12 timmar sedan, adventura säger:

Fina bilar som går riktigt skönt att åka långt i. Jag kör väldigt mycket då jag har projekt i olika delar av landet och det bli nästan varje vecka några längre resor så det är inte ovanligt att det hamnar på 150 mil i veckan.... Den går tyst, bekvämt och billigt.... Så länge man inte ligger i 140km/h förstås :) Jag låg för ett tag sen på farthållaren i ca 80km/h bakom en lastbil i några mil och då låg förbrukningen på dryga 0,5 liter milen...

Har du 3.0 med automat? Det hade vi, jäkla fin pickis alltså.

Svärfar från USA var riktigt avis, han ville att jag skulle exportera den åt honom dit. De har ju bara Tacoma/Tundra som är bensinare, svårt att hitta diesel bilar over there.

Men Tacoma är en fin pickis. Fruns brorsa köpte en ny sån för nåt år sen, kontant. $40k minst. Men ack så fin bil!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste skriva lite, inte så projekt relaterat dock.

Firman jag köpte Jean av, ringde häromveckan att de glömt byta ett knutkors samt att det fanns mer grejer som hörde till bilen.

Rullar in på morgonen idag, lämnar bilen till verkstadskillen och går sedan med en säljare för att få resten av grejerna. Får ännu en nyckel, har 3 totalt nu. Får även 3 st takräcken (borde det inte vara 2 eller 4?) Land Cruiser specifika också. Sen frågar hon mig om jag fick all dokumentation.

- Jaa nog tror jag det, har en manual och lite info om stereon o alarmet i handskfacket.

Då kommer hon med en 30 cm hög med böcker! En tjock repair manual, en manual enbart för motorn, en för body and chassi, en för all elektronik. Samt original specifikationen när gubben köpte bilen 1998. 

Helt otroligt måste jag säga! Ska fota högen så får ni se.

Måste ringa och ge gubben en eloge över sin noggrannhet.

• Like 6
  • Haha 1
Länk till kommentar

Wow!  ? Som julafton en gång till ?

Såna överaskningar när man handlat begagnad bil är sällsynta.

Dom verkstadshandböckerna är till ovärdelig hjälp om man behöver skruva på sin LC ?

/ Mecki

• Like 1
Länk till kommentar

Tre nycklar är ett tecken på välskött bil.?

Har alltid baktalat 90or men de är faktiskt både bekväma och kapabla.
Colorado kallas dom i England.
Här susar vi fram med en 90 med treliters diesel och automat i Vallée Blanche i Mauretanien förra året.
Entrén till dalen är rätt svår
7lP266NcZ5F2QjXgproyN4e6CYLutsQzZi9-XsCTrVdu5ZvzAU5bpt5bhElCgO9AZTupnY6KC2XPQ_ZDrgtept9WRHaTsulDxUcQbXvU_e7sZlsBpIR5aWR2njQoUrhh5duMjSImMXBsPKLBKHqTwLkHQBX7mrCeKFsjtu54astDaHZFu9lw2jdFgGGMq4cB_ftkraysGupWk0jzll51bh0_WaCj35KIaOU52aUb952u_-NLh_z58PJH7zhqOA3QSAOZNHv7g-BlVc_RGTwyztQR3wOEUsmYxCx9536E47MJAx8bmrbOkpnykACiZhKtqlY4wAwzEWVUucSOipik91qS7mUzkwFFVobmNgmwMhDiQwApRwomqDlEip4kwMU8C0gyOYlEiqfupLqommemC5mbOHYfYMLJ9ONTM8JQFePM_0fPkftbZ7HsDqYmaPhWKOZCHSBGVyfEYxMy9-YuU7wnu9fQyOcgb9E_w65dnvwnmYQCcEBGmg1eFkAyMGfU_nrFjTqqSgGKaPglS_VqSpnZTdV2g53vgQe4XqO79gHIfaP7qqI-5rNGfH0tolUaSxwQQRSUc39CRgG7i1mHS_7IIT2G5C91V2sze_44Qn75JH7K0sz_aWGQj5q4b3Q8LkRYxZIVIxEBiC6DkQekOxZA-w8fqi7L=w1240-h292-no

https://photos.app.goo.gl/JBepKmfUskVKvHCa7

Försökte klättra upp för en 15% sandyn med det gick fan inte.
Hade behövts en 80a för det
https://photos.app.goo.gl/qsDHTDjShywYkzYE7

Redigerad av priffe
Länk till kommentar

Grattis!

Lyfte värdet på bilen med bra många pengar det där. 

Ang takräcke - kommer inte ihåg om 90 ser lika dan ut som 120 men på 120 sitter railsen fast i taket med tre fästen = 3 takräcken. Om det stämmer är det ju ytterligare en bonus :) .

Länk till kommentar

15 timmar sedan, Mecki säger:

Wow!  ? Som julafton en gång till ?

Såna överaskningar när man handlat begagnad bil är sällsynta.

Dom verkstadshandböckerna är till ovärdelig hjälp om man behöver skruva på sin LC ?

/ Mecki

Jodå, verkar också som att de är mer ingående än t ex Haynes manualen.

Har inte hunnit grotta mig i dem ännu, men sett lite anteckningar osv, kul!

• Like 1
Länk till kommentar

10 timmar sedan, priffe säger:

Tre nycklar är ett tecken på välskött bil.?

Har alltid baktalat 90or men de är faktiskt både bekväma och kapabla.
Colorado kallas dom i England.
Här susar vi fram med en 90 med treliters diesel och automat i Vallée Blanche i Mauretanien förra året.
Entrén till dalen är rätt svår
7lP266NcZ5F2QjXgproyN4e6CYLutsQzZi9-XsCTrVdu5ZvzAU5bpt5bhElCgO9AZTupnY6KC2XPQ_ZDrgtept9WRHaTsulDxUcQbXvU_e7sZlsBpIR5aWR2njQoUrhh5duMjSImMXBsPKLBKHqTwLkHQBX7mrCeKFsjtu54astDaHZFu9lw2jdFgGGMq4cB_ftkraysGupWk0jzll51bh0_WaCj35KIaOU52aUb952u_-NLh_z58PJH7zhqOA3QSAOZNHv7g-BlVc_RGTwyztQR3wOEUsmYxCx9536E47MJAx8bmrbOkpnykACiZhKtqlY4wAwzEWVUucSOipik91qS7mUzkwFFVobmNgmwMhDiQwApRwomqDlEip4kwMU8C0gyOYlEiqfupLqommemC5mbOHYfYMLJ9ONTM8JQFePM_0fPkftbZ7HsDqYmaPhWKOZCHSBGVyfEYxMy9-YuU7wnu9fQyOcgb9E_w65dnvwnmYQCcEBGmg1eFkAyMGfU_nrFjTqqSgGKaPglS_VqSpnZTdV2g53vgQe4XqO79gHIfaP7qqI-5rNGfH0tolUaSxwQQRSUc39CRgG7i1mHS_7IIT2G5C91V2sze_44Qn75JH7K0sz_aWGQj5q4b3Q8LkRYxZIVIxEBiC6DkQekOxZA-w8fqi7L=w1240-h292-no

https://photos.app.goo.gl/JBepKmfUskVKvHCa7

Försökte klättra upp för en 15% sandyn med det gick fan inte.
Hade behövts en 80a för det
https://photos.app.goo.gl/qsDHTDjShywYkzYE7

Välskött är den, syns inte på något sätt att den är 20 år gammal, förutom att det saknas modern elektronik, vilket är skönt!

Det är inte bilen det hänger på utan föraren... ?

Länk till kommentar

4 timmar sedan, Wiberg Sr säger:

Grattis!

Lyfte värdet på bilen med bra många pengar det där. 

Ang takräcke - kommer inte ihåg om 90 ser lika dan ut som 120 men på 120 sitter railsen fast i taket med tre fästen = 3 takräcken. Om det stämmer är det ju ytterligare en bonus :) .

Man kan alltid hoppas...

Men då är det säkert original takräcken då, tror tom det var installerat spännband på dem. Helt fantastiskt.

Måste verkligen ringa gubben och snacka med han...

• Like 1
Länk till kommentar

Är det inte cruise control på dessa från fabrik? Verkar finnas en manual på en sådan...

Överdrev kanske om 30 cm hög med böcker, men döm själva...

Ska spendera kvällen här på hotellet o läsa lite!

20190815_201308.jpg

• Like 4
Länk till kommentar

11 minuter sedan, JanneJ säger:

Cruise control är inte standard från fabrik, kostade ett antal tusenlappar extra...

Se där. 

Även larmet var tillval gubben valde vid nyköp.

Länk till kommentar

Okej, nu behöver jag lite hjälp..

Märkte att Jean börjat typ tjuta vid körning, låter så jäkla konstigt, dovt men låter även på tomgång.

Sen idag såg jag på den billiga voltmeter/tempmätar grejen gamla ägaren satt in, att laddningen pendlar mellan 11.8 och 13.0 volt vid körning. Är generatorn kaputt?

Den har varit upp till 14 volt tidigare i veckan.

Tips?

Länk till kommentar

Har tyvärr inga tips på vad det kan vara, men min voltmätare (som jag antar är kopplad till generatorn) ligger stadigt på runt 14V, under det så känns det lite sådär.
Du hade väl problem med ditt batteri innan? Kan ju hänga ihop med generator som börjar ge upp, verkar ju inte helt otroligt iaf.

Om du inte kan/orkar/vill göra det själv, så har jag för mig att generator-byte är en av de sakerna som Toyota har en riktigt bra prislapp på.

Finns väl något som heter laddrelä (?) också som skall se till att generatorn matar lagom med ström till batteriet, kan ju vara den också, men kanske sitter ihop med generatorn ?

Nu blev det nog mer förvirrat ;)

Länk till kommentar

2 timmar sedan, MrWIB säger:

Har tyvärr inga tips på vad det kan vara, men min voltmätare (som jag antar är kopplad till generatorn) ligger stadigt på runt 14V, under det så känns det lite sådär.
Du hade väl problem med ditt batteri innan? Kan ju hänga ihop med generator som börjar ge upp, verkar ju inte helt otroligt iaf.

Om du inte kan/orkar/vill göra det själv, så har jag för mig att generator-byte är en av de sakerna som Toyota har en riktigt bra prislapp på.

Finns väl något som heter laddrelä (?) också som skall se till att generatorn matar lagom med ström till batteriet, kan ju vara den också, men kanske sitter ihop med generatorn ?

Nu blev det nog mer förvirrat ;)

Jo exakt, batteriet blev dåligt då det inte klarade att hålla laddningen. Men med nytt batteri så har den laddat ok.

Förvirrat, ja minst sagt :)

Länk till kommentar

2 timmar sedan, Klydd säger:

@seww det är inte så enkelt som att remmen till generatorn är dåligt spänd och slirar?

Kan ju vara så enkelt, får kolla i veckan då vi är i stugan nu och tog Corollan. Hoppas bara batteriet håller över helgen... jäkla skumt.

Länk till kommentar

Kom hem nu från stugan och mätte med multimetern. 12,48 volt vid avstängd bil och 13,89 volt igång. Och sen visade även voltmätaren inne i bilen samma.

Måste varit nåt knas förra veckan med volt mätaren i bilen.. billigt skräp.

Länk till kommentar

1 timme sedan, seww säger:

Kom hem nu från stugan och mätte med multimetern. 12,48 volt vid avstängd bil och 13,89 volt igång. Och sen visade även voltmätaren inne i bilen samma.

Måste varit nåt knas förra veckan med volt mätaren i bilen.. billigt skräp.

Nej nu var jag för snabb. 

Startade bilen igen bara för att se hur spänningen sjunker o sjunker. Speciellt vid tomgång. 

Körde en sväng, upp i 70 så ligget volten lite över 13 volt tills rpm sjunker, då sjunker spänningen.

Remmen känns tight, måste väl vara generatorn som börjar ge med sig... kanske får slå en pling till Toyota imorgon.. fan.

• Sad 1
Länk till kommentar

1 timme sedan, seww säger:

Nej nu var jag för snabb. 

Startade bilen igen bara för att se hur spänningen sjunker o sjunker. Speciellt vid tomgång. 

Körde en sväng, upp i 70 så ligget volten lite över 13 volt tills rpm sjunker, då sjunker spänningen.

Remmen känns tight, måste väl vara generatorn som börjar ge med sig... kanske får slå en pling till Toyota imorgon.. fan.

Generatorn behöver lite varv för att ladda, 13.8 volt är rimligt om batteriet behöver laddas, sen sjunker spänningen tills batteriet är fulladdat. 

Spänningen i batteriet ska vara enligt bifogad tabell när batteriet är obelastat. Gäller bly/syra oavsett om det är agl eller gel. Men gäller inte för LiPo eller LiIon. 

grundmall.thumb.jpg.7b3e1714f3be7278b58fab7df1ed276e.jpg

• Like 1
Länk till kommentar

4 minuter sedan, MFI9 säger:

Generatorn behöver lite varv för att ladda, 13.8 volt är rimligt om batteriet behöver laddas, sen sjunker spänningen tills batteriet är fulladdat. 

Spänningen i batteriet ska vara enligt bifogad tabell när batteriet är obelastat. Gäller bly/syra oavsett om det är agl eller gel. Men gäller inte för LiPo eller LiIon. 

grundmall.thumb.jpg.7b3e1714f3be7278b58fab7df1ed276e.jpg

Jo den här biten förstår jag när det kommer till startbatteriet. Det konstiga är hur låg spänningen är vid körning. Om jag förstår rätt så ger inte generatorn tillräckligt med ström för att orka ladda batteriet. 

Har en voltmeter i bilen så jag ser att spänningen sjunker kraftigt vid tomgång, under 12 volt. Sen när jag gasar stiger den lite över 13 volt. Och den ska ju ge kring 14 volt vid normal körning.

Bara tidigare under förra veckan så rörde den sig knappt under 14 volt, sen en dag hörde jag ett nytt ljud, typ ett sus eller liknande, och på fredag såg jag hur spänningen varierade så kraftigt.

Olustigt, borde ta bort voltmetern från kupén så man inte vet om det.. ?

Länk till kommentar

Nu i morse körde jag ca 13 mil med bilen, så länge RPM ligger kring 2000 så laddar generatorn 13,8-14,2 volt, så den är inte helt slut.

Men när jag saktar ner vid en stoppskylt eller liknande, då sjunker volten till 12,2 (det var lägsta jag mätte upp idag). Så något är galet med den, ska ringa en verkstad idag och höra vad mekanikern säger och kanske han får beställa en ny generator och remmar åt mig.

Länk till kommentar

Det var generatorn. Tog Jean till en verkstad och fick en ny.

Dyrt men värt det. 

Mekanikerna sa att det var original generatorn i bilen, kan det stämma? 20 år o 34k mil, känns otroligt.

Nåja, får se vad som måste ersättas snart igen :)

• Like 3
Länk till kommentar

Inget konstigt mitt frihjulsnav gav upp för några år sedan, jag lämnade in den och bytte frihjulsskivan förslog att dom skulle kolla lager och kol och byta om det var dags.

Men dom såg inga fel på generatorn så den åkte tillbaka i bilen och fungerar ännu efter 38k  

• Like 1
Länk till kommentar