Gå till innehåll

GRJ 79

Garnolle

Rekommendera Poster

På måndag ska bilen in på lackverkstan.  För bättring av lack på ett par ställen där rost redan börjat krypa lite. Som ni kan se på tidigare bilder så måste jag även bättringslacka under bakfönstret då de tydligen har lackat bilen med flaket på...suck!!! Vi kommer även räta upp förardörren som måste åkt på en smäll i tillverkningen då den är lite konvex och pga det lite svårstängd (nyper upptill och nedtill). När vi ändå går på dörren så kommer vi svetsa fast en liten förstärkning i form av en trekant där fönsterkarmen möter dörren (akter över om man säger så) på båda sidor. Ett känt problem är att dessa bilar tyvärr är väldigt svaga i godset just där. Det ska samtidigt göras en ordentlig rostskyddsbehandling av hela bilen eftersom man tydligen inte bryr sig om sådant i Dubai... 

• Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, Josh säger:

Grymt Bygge/bil!

Vad kommer du använder den till?

För man frågor vad allt kostar? (Inköpspris av bilen, flak osv) 

Tackar! Den kommer bli min företagsbil. Bygge av skåp påbörjas snart. Och vad gäller pengar...nä... blir bara deppigt ;)

• Haha 1
Länk till kommentar

Igår var jag på landet och hämtade skåpet som jag köpte i somras som ska bli mitt framtida arbetsskåp. Kallt, blött, mörkt och lerigt var det men nu står skåpet äntligen hemma. Bygget börjar nästa vecka.

C2107AFD-3620-4CEC-A49A-3644E56B2A87.jpeg

AA590F22-2A3A-4FFD-9857-BC03FA160765.jpeg

• Like 6
Länk till kommentar

• 1 month later...
1 timme sedan, adventura säger:

antar att den lilla garagedomkraften gled lätt fram på gräsmattan :)....

Hahaha! Nä jävlar va tungt det var!! Tur att det inte har regnat på länge och att huset står på en knalle!

Länk till kommentar

Hela skåpet stod på bockar först men blev tvungen att bygga en riktig jäkla abrovink till ställning som går ut ur sidofönstret, sidodörren och bakdörren som gör att hela skåpet hänger i sitt egna tak. Sedan kunde jag kapa loss golvet och låta det falla ned på bockarna. Men jävlar vilket gediget bygge herr Hägglund har gjort! Bara golvet är ju så tungt att jag måste kapa upp det i delar för att kunna få in det i bilen och sedan till tippen. Eller om någon är sugen på en väldigt platt båt så är det bara att komma och hämta! 

• Like 1
Länk till kommentar

26 minuter sedan, Garnolle säger:

Hela skåpet stod på bockar först men blev tvungen att bygga en riktig jäkla abrovink till ställning som går ut ur sidofönstret, sidodörren och bakdörren som gör att hela skåpet hänger i sitt egna tak. Sedan kunde jag kapa loss golvet och låta det falla ned på bockarna. Men jävlar vilket gediget bygge herr Hägglund har gjort! Bara golvet är ju så tungt att jag måste kapa upp det i delar för att kunna få in det i bilen och sedan till tippen. Eller om någon är sugen på en väldigt platt båt så är det bara att komma och hämta! 

Ja ibland måste man vara kreativ :) å skam den som ger sig, (vilket vissa av oss aldrig gör) påminner lite om när jag lyfta av karossen på BJ40an, då räckte inte höjden till på min domkraft, så det blev en mycket stabil adapter av en 60cm lång 45x45 regel :)...

Annars om du kapar upp botten efter sektionerna å vänder den ena upp ochner, lite gångjärn etc så ser du ju ut att kunna göra en riktigt manlig takbox, inbrottsäker och MIL standard :)...

Är botten i glasfiber eller vad är det för mtrl?

• Like 2
Länk till kommentar

På 2019-05-08 på 22:02, adventura säger:

Ja ibland måste man vara kreativ :) å skam den som ger sig, (vilket vissa av oss aldrig gör) påminner lite om när jag lyfta av karossen på BJ40an, då räckte inte höjden till på min domkraft, så det blev en mycket stabil adapter av en 60cm lång 45x45 regel :)...

Annars om du kapar upp botten efter sektionerna å vänder den ena upp ochner, lite gångjärn etc så ser du ju ut att kunna göra en riktigt manlig takbox, inbrottsäker och MIL standard :)...

Är botten i glasfiber eller vad är det för mtrl?

Haha. Nja, jag har nog med abroviker för tillfället. Golvet åker på tippen. Ja det är av glasfiber och väger ju lätt över hundringen..

Länk till kommentar

• 4 months later...

Har äntligen hunnit meka lite! Min svängradie har varit helt fruktansvärd så idag fick jag äntligen tummen ur och gjorde något åt saken. Stoppbultarna skruvades ut i sitt yttersta läge och sedan max rattutslag åt båda hållen för att sedan skruva in dem igen till en bra nivå. En testkörning senare och nu känns det plötsligt som att köra en mini cooper istället för ett godståg! Underbart! Heja mig!

42C954C1-F170-44C8-99D2-CF908430F8EC.jpeg

• Like 4
Länk till kommentar

1 timme sedan, Garnolle säger:

Har äntligen hunnit meka lite! Min svängradie har varit helt fruktansvärd så idag fick jag äntligen tummen ur och gjorde något åt saken. Stoppbultarna skruvades ut i sitt yttersta läge och sedan max rattutslag åt båda hållen för att sedan skruva in dem igen till en bra nivå. En testkörning senare och nu känns det plötsligt som att köra en mini cooper istället för ett godståg! Underbart! Heja mig!

42C954C1-F170-44C8-99D2-CF908430F8EC.jpeg

Eller nä jag skruvade faktiskt in dem i sitt innersta läge och sedan ut, för att vara korrekt! 

Redigerad av Garnolle
  • Like 3
Länk till kommentar

• 3 months later...
  • 3 weeks later...

Det går riktigt jäkla långsamt med bilen tyvärr men några små framsteg har jag gjort iaf. I förrgår blev jag äntligen klar med monteringen av bullbaren som jag blev mycket nöjd med. Jag kunde självklart inte nöja mig med en standardfärg på den så jag bestämde mig för att lacka om den i en svart bedliner från Raptor, inköpt på tipro.se. Lätt att lacka själv men det är bra att ha en ordentligt stor kompressor. Jag passade även på att lacka sommarfälgarna på samma gång. Vad gäller bygget av arbetsskåp så går det desto långsammare. Hägglundsskåpet står nu på lut tyvärr eftersom jag har insett att det inte kommer lämpa sig så bra som just arbetsskåp, det får bli en framtida camper istället. Innan jul köpte jag ett jättefint skåp byggt av Karossan på blocket i Örebro som jag ”bara” skulle bygga om (förminska lite i alla ledder) men jag insåg här om dagen när jag påbörjade detta att det inte kommer att eftersom det är alldeles för välbyggt. Sandwichpaneler som är popnitade och limmade i aluminiumprofiler. Min tanke var att borra ur popnitarna och sedan demontera hela skåpet men som sagt så är det för ordentligt limmat så det går inte utan att förstöra allt. Så tanken är nu att helt enkelt köpa material så jag kan bygga ett eget sandwichskåp. Jaja. Lärpengar som det heter...

3FF01897-E073-4CB4-BD92-BC5BF4BB9095.jpeg

EF32A784-B353-4426-854E-E52DAC9F923A.jpeg

C388988D-919A-4BA1-B032-DC94A52CA5B4.jpeg

55D9FC9D-A739-47FB-8328-7847D1650A18.jpeg

6E092B1A-8746-4D74-A5F4-AFE419353ED4.jpeg

F4524B1C-B21B-48D6-8A15-13FD8993AD97.jpeg

8EDC2C84-C9D1-4AF4-87F9-19BC99F0E33E.jpeg

4A328541-0CE4-455E-A242-7B5DC956DFCD.jpeg

5E6073B6-8751-4430-8DE4-0BD10EE6D1E7.jpeg

E75E848D-83BD-4945-A797-CC23E3F30269.jpeg

• Like 10
Länk till kommentar