Garnolle Posted January 2, 2019 Report Share Posted January 2, 2019 Nu börjar resan med min GRJ 79 som jag importerade från Tyskland i somras! I januari ska flaket byggas om, återkommer med fler bilder då! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted January 2, 2019 Report Share Posted January 2, 2019 Riktigt fin bil! Ser fram emot att följa bygget och är såklart nyfiken på vad planerna är för bilen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ewoldern Posted January 9, 2019 Report Share Posted January 9, 2019 On 1/2/2019 at 10:33 PM, Klydd said: Riktigt fin bil! Ser fram emot att följa bygget och är såklart nyfiken på vad planerna är för bilen Samma här 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Garnolle Posted January 16, 2019 Author Report Share Posted January 16, 2019 (edited) Vinterdäcken monterades här om dagen och sedan bar det av till Efab i Uppsala för ombyggnation! Edited January 16, 2019 by Garnolle 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Garnolle Posted January 16, 2019 Author Report Share Posted January 16, 2019 Bygget av nytt flak är på påbörjat! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Posted January 16, 2019 Report Share Posted January 16, 2019 När jag gjorde nytt flak på min x-cab så satte jag in en extratank 140 liter underflaket strax bakom hytten. extratank måste vara av godkänd typ, inte hemmagjord så det kallas vattentank. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Posted January 16, 2019 Report Share Posted January 16, 2019 Jag gjorde bredden 2,2m det är för mycket. väldigt besvärligt med sikten bakåt. har alltid med mig ett par extra glas till backspegel. jag byggde även ut bakåt med 60 cm men det fick jag såga bort och göra om. det blev fel belastning mellan bak och framaxel. nu åker jag kring med ständig överlast. stötdämpare och fjädring är bytt till 400kg ständig överlast. räckte bak men inte fram. nu sitter det rejäla grejer fram i stället. lycka till. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Garnolle Posted January 17, 2019 Author Report Share Posted January 17, 2019 9 timmar sedan, Klas säger: När jag gjorde nytt flak på min x-cab så satte jag in en extratank 140 liter underflaket strax bakom hytten. extratank måste vara av godkänd typ, inte hemmagjord så det kallas vattentank. Härligt! Det är ju dubbla 90L-tankar på denna så det sitter redan en under flaket, meeeen man kanske kan klämma in en till 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Garnolle Posted January 17, 2019 Author Report Share Posted January 17, 2019 9 timmar sedan, Klas säger: Jag gjorde bredden 2,2m det är för mycket. väldigt besvärligt med sikten bakåt. har alltid med mig ett par extra glas till backspegel. jag byggde även ut bakåt med 60 cm men det fick jag såga bort och göra om. det blev fel belastning mellan bak och framaxel. nu åker jag kring med ständig överlast. stötdämpare och fjädring är bytt till 400kg ständig överlast. räckte bak men inte fram. nu sitter det rejäla grejer fram i stället. lycka till. Ojoj! 2,2 bredd!! Originalflaket på min är ca 170 men jag gör det nya flaket 180 för att slippa hålla på med skärmbreddare bak och för att skåpet som ska på sedan (b187cm) ska få stöd så långt ut på sidorna det går. Vad gäller längden så håller jag mig till original, ca 230. Men däremot kommer bakljusrampen vara utskjutbar ca 0-40cm för när jag har skåpet på som blir ca 260 cm långt. Jag får se hur jag gör med dämpning och fjädrar när bygget är klart jag jag vet vad den väger. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Garnolle Posted January 18, 2019 Author Report Share Posted January 18, 2019 Det händer grejer! Durken är tillbockad men inte fastsatt än och på tisdag ska hela ramen in för galvning. Sedan är det hjulhus, bakljus, fästöglor och dyl kvar! Kommer bli så jäkla bra det här!! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg Sr Posted January 18, 2019 Report Share Posted January 18, 2019 Jag frågar istället för att googla . Vad sitter det för motor i din bil? Är det inte samma som Rohnny Dahl och hans gubbar dundrar runt med? Men de har ju scoop på sina? Vad är planen med projektet? Campern bak på flaket eller en " Ute "? Fet bil, följer tråden . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Garnolle Posted January 18, 2019 Author Report Share Posted January 18, 2019 4 timmar sedan, Wiberg Sr säger: Jag frågar istället för att googla . Vad sitter det för motor i din bil? Är det inte samma som Rohnny Dahl och hans gubbar dundrar runt med? Men de har ju scoop på sina? Vad är planen med projektet? Campern bak på flaket eller en " Ute "? Fet bil, följer tråden . Hej! Kul att ni följer mitt bygge! Jag har en GRJ 79, en V6 bensinare på 272 hk. Ronny har med största sannolikhet en VDJ 79, alltså en diesel V8 på ca 200 hk. Det är ju den man helst skulle vilja ha men den går tyvärr inte att regga i Europa än. Om ni fortsätter följa tråden så får ni se vart detta bär hän! ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg Sr Posted January 19, 2019 Report Share Posted January 19, 2019 Tack för snabbt svar @Garnolle . Då följer vi spänt med vidare . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Garnolle Posted January 22, 2019 Author Report Share Posted January 22, 2019 Liten uppdatering på bygget. Ramen är nu på galv. Hjulhus bockas. Durken är färdig. Öglor utplacerade. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Felix Posted January 29, 2019 Report Share Posted January 29, 2019 Fan den där är så jävla cool?? vad är tanken med det ombyggda flaket? Något mer som ska byggas om? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Garnolle Posted February 2, 2019 Author Report Share Posted February 2, 2019 På 2019-01-29 på 21:02, Felix säger: Fan den där är så jävla cool?? vad är tanken med det ombyggda flaket? Något mer som ska byggas om? Tanken är att göra bilen mer multifunktionell. Jag börjar med flaket. Sen får vi se... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Garnolle Posted February 5, 2019 Author Report Share Posted February 5, 2019 Nu är ramen och bakljusrampen galvad. Tyvärr funkade det inte så bea att föra över originalljusen från flaket så det fick bli nya led-varianter. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Felix Posted February 9, 2019 Report Share Posted February 9, 2019 Schysst! ser bra ut. Hur kommer det sig att det blir stål som galvas och inte Alu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Garnolle Posted February 10, 2019 Author Report Share Posted February 10, 2019 På 2019-02-09 på 13:36, Felix säger: Schysst! ser bra ut. Hur kommer det sig att det blir stål som galvas och inte Alu? Min tanke var att köra på alu men firman som gör bygget rekommenderade stål pga att det kommer bli en del belastning på stakhålen. Viktskillnaden är marginell eftersom bygget inte är så stort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Garnolle Posted February 10, 2019 Author Report Share Posted February 10, 2019 Lite uppdatering. Bakljusrampen snart klar. Hjulhusen ska flyttas ut och sänkas ned och monteras. Regplåten är flyttad lite för att glädja farbror blå. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted February 10, 2019 Report Share Posted February 10, 2019 Den blir grym, spännande bygge att följa! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soll Posted February 18, 2019 Report Share Posted February 18, 2019 Fin bil! Vad räknar du med för bränsleförbrukning med den motorn? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frewal Posted March 4, 2019 Report Share Posted March 4, 2019 Varje dag loggar jag in och hoppas på nya bilder. Grymt bygge! //Walle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Garnolle Posted March 4, 2019 Author Report Share Posted March 4, 2019 På 2019-02-18 på 15:14, soll säger: Fin bil! Vad räknar du med för bränsleförbrukning med den motorn? Tackar! Jag har försökt räkna men det krävs lite mer mil och några fler tankningar för att få en bra median. Blandad ligger väl på ca 1,5 men vi får se längre fram. Återkommer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Garnolle Posted March 4, 2019 Author Report Share Posted March 4, 2019 7 timmar sedan, frewal säger: Varje dag loggar jag in och hoppas på nya bilder. Grymt bygge! //Walle Haha! Sorry! Jag hämtade bilen strax innan sportlovet så här kommer några bilder till. Snart är det dags att börja bygga arbetsskåpet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts