Jump to content

GRJ 79

Garnolle

Recommended Posts

När jag gjorde nytt flak på min x-cab så satte jag in en extratank 140 liter underflaket strax bakom hytten. extratank måste vara av godkänd typ, inte hemmagjord så det kallas vattentank.

• Like 2

Jag gjorde bredden 2,2m det är för mycket. väldigt besvärligt med sikten bakåt. har alltid med mig ett par extra glas till backspegel.

jag byggde även ut bakåt med 60 cm men det fick jag såga bort och göra om. det blev fel belastning mellan bak och framaxel. nu åker jag kring med ständig överlast.

stötdämpare och fjädring är bytt till 400kg ständig överlast. räckte bak men inte fram. nu sitter det rejäla grejer fram i stället.

lycka till.

• Like 1

9 timmar sedan, Klas säger:

När jag gjorde nytt flak på min x-cab så satte jag in en extratank 140 liter underflaket strax bakom hytten. extratank måste vara av godkänd typ, inte hemmagjord så det kallas vattentank.

Härligt! Det är ju dubbla 90L-tankar på denna så det sitter redan en under flaket, meeeen man kanske kan klämma in en till ;)

• Like 1

9 timmar sedan, Klas säger:

Jag gjorde bredden 2,2m det är för mycket. väldigt besvärligt med sikten bakåt. har alltid med mig ett par extra glas till backspegel.

jag byggde även ut bakåt med 60 cm men det fick jag såga bort och göra om. det blev fel belastning mellan bak och framaxel. nu åker jag kring med ständig överlast.

stötdämpare och fjädring är bytt till 400kg ständig överlast. räckte bak men inte fram. nu sitter det rejäla grejer fram i stället.

lycka till.

Ojoj! 2,2 bredd!! Originalflaket på min är ca 170 men jag gör det nya flaket 180 för att slippa hålla på med skärmbreddare bak och för att skåpet som ska på sedan (b187cm) ska få stöd så långt ut på sidorna det går. Vad gäller längden så håller jag mig till original, ca 230. Men däremot kommer bakljusrampen vara utskjutbar ca 0-40cm för när jag har skåpet på som blir ca 260 cm långt. Jag får se hur jag gör med dämpning och fjädrar när bygget är klart jag jag vet vad den väger.

• Like 2

Jag frågar istället för att googla ;) . Vad sitter det för motor i din bil? Är det inte samma som Rohnny Dahl och hans gubbar dundrar runt med? Men de har ju scoop på sina?

Vad är planen med projektet? Campern bak på flaket eller en " Ute "?

Fet bil, följer tråden :) .

• Like 1

4 timmar sedan, Wiberg Sr säger:

Jag frågar istället för att googla ;) . Vad sitter det för motor i din bil? Är det inte samma som Rohnny Dahl och hans gubbar dundrar runt med? Men de har ju scoop på sina?

Vad är planen med projektet? Campern bak på flaket eller en " Ute "?

Fet bil, följer tråden :) .

Hej!

Kul att ni följer mitt bygge! Jag har en GRJ 79, en V6 bensinare på 272 hk. Ronny har med största sannolikhet en VDJ 79, alltså en diesel V8 på ca 200 hk. Det är ju den man helst skulle vilja ha men den går tyvärr inte att regga i Europa än. Om ni fortsätter följa tråden så får ni se vart detta bär hän! ?

• Like 2

På 2019-01-29 på 21:02, Felix säger:

Fan den där är så jävla cool??

vad är tanken med det ombyggda flaket? 

Något mer som ska byggas om?

Tanken är att göra bilen mer multifunktionell. Jag börjar med flaket. Sen får vi se...

På 2019-02-09 på 13:36, Felix säger:

Schysst! ser bra ut. Hur kommer det sig att det blir stål som galvas och inte Alu?

Min tanke var att köra på alu men firman som gör bygget rekommenderade stål pga att det kommer bli en del belastning på stakhålen. Viktskillnaden är marginell eftersom bygget inte är så stort. 

• 2 weeks later...
På 2019-02-18 på 15:14, soll säger:

Fin bil! Vad räknar du med för bränsleförbrukning med den motorn?

Tackar! Jag har försökt räkna men det krävs lite mer mil och några fler tankningar för att få en bra median. Blandad ligger väl på ca 1,5 men vi får se längre fram. Återkommer.

• Like 1

7 timmar sedan, frewal säger:

Varje dag loggar jag in och hoppas på nya bilder. Grymt bygge!

//Walle

Haha! Sorry! Jag hämtade bilen strax innan sportlovet så här kommer några bilder till. Snart är det dags att börja bygga arbetsskåpet!