Jump to content

Nog var det bättre förr ?

JAK

Recommended Posts

Blev lite service på toyotorna i går då slog det mej att det skiljer en del på storleken på oljefiltren. På 90an det stora och på 150an det lilla men samma oljevolym?

Båda med treliters motorn. Kan vara jag som tänker fel, men är det någon som har en vettig förklaring.

IMG_4236.thumb.JPG.d6f90d85fb2f03b6c5d8d84979178b6b.JPG

• Like 3

Så är det...

150:an har också mer hk och Nm, högre belastning och mera stress på motorn helt enkelt.

Visst kan det vara att kvalité på motoroljan blev bättre genom åren men men...

Förr byggdes bilar för att dom ska hålla , nu byggs bilar för att dom ska bytas  var 3:e -4:e år...

• Like 2

Med alla skandaler som varit under 2000-talet med Audi, Toyota och andra så är det en helt korrekt iakttagelse.

Toyota hade fantastiska motorer på 90-talet både bensin och diesel

bensin lean burn som drog 0,6 blandad körning, outslitliga,  non-interferens,  sen kom VVTI med kamkedja och allt gick åt helvete

och några av de bästa dieslar som byggts

Jag har dessa data oljevolym / filter

2H               10,7 liter

12HT            9,7 

1HZ              9,3  /  1,3

1HDT           9,3  /  1,3

1HDFTE      11,4 / 1,3

1KZT                7,7   / 0,6                1993 - 1996                                                      10 000 km/ 12 months

1KZTE                7   / 0,6                   1996 - 2009

sen spårade det ur

Land Cruiser 3.0 D-4D (120 kW) (2009 – )  1KD-FTV             7 / 0.3                15 000 km/ 12 months

Land Cruiser 3.0 D-4D (127 kW) (2009 – )  1KD-FTV             7 / 0.3                15 000 km/ 12 months

Land Cruiser 3.0 D-4D (140 kW) (2010 – )  1KD-FTV             7 / 0.3                15 000 km/ 12 months

Mer effekt, mindre olja, mindre filter, längre serviceintervall.
Varför snålar man på olja och filter? Obegripligt. En anledning att  t ex 2H är outslitlig är låg effekt, ett jättetråg med olja och lastbilsfilter.

• Like 4

Ska man ha ett extrafilter så satsa på ett centrifugal filter annars så är det bara att byta olja oftare.....  Har du en mjölk separator så kan du köra oljan genom den för att ta bort partiklar och ev vatten ... regenerera oljan lite ..  Jobbat lite på motorprovningen i Södertälje  Scania...  

• Like 1

Det är mer än bara föroreningar som gör att oljan behöver bytas, många tillsatsämnen dunstar/förbrukas vilket är minst lika stor orsak till att byta. 

https://www.horizonautocenter.com/about/blogs/articleid/1300/10-reasons-why-oil-change-is-important.aspx

https://www.yourmechanic.com/article/what-is-the-shelf-life-of-motor-oil

Edited by MFI9
  • Like 1

Jag menade inte att man ska snåla på oljan håller du service intervallerna samt förbättrar reningen av oljan så har du en motor som håller länge...  På Scania så testade vi oljan veckovis för att se hur sliten den va samt hur mycket föroreningar som ackumulerats och de resurserna har inte vanliga dödliga...  Finns Biltema för snåljåpar..  köper sen de den billigaste oljan så har du ett koksverk.....    

Jag byter olja var 1000ende mil. Min fundering är ju varför man har valt att gå ner i storlek i jämförelse med det filtret som sitter på 90an.

Hittade detta filter som verkar stämma med diametern men 40mm längre undra om det är värt att testa, eller så kan man lika gärna byta filer en gång i mellan oljebytena.

Skulle köpa oljefilter till 42:an hos Toyota i Mölndal förra året och då sa dom först att det gamla filtret blivit ersatt av ett nytt. Det nya filtret såg ut att ha varit tillverkat till en Starlet eller liknande, filtret passade men det var bara 1/3 av den ordinarie storleken .

Eftersom dom gamla Japanska ingenjörerna en gång i tiden räknat ut att det skulle behövas ett stort filter kändes det lilla filtret inget bra ?

Kollade upp reservdelsnumret på det gamla filtret på nätet och där fanns det att köpa, påtalade detta hos Toyota .

När dom hade letat lite "hittade" dom det gamla filtret igen så nu är allt som vanligt igen ??

Så kolla lite så hittar du säkert din gamla storlek igen.

/ Mecki

• Like 2

Vad var det han hittade?!

https://www.streetperformance.se/product/k-n-oljefilter-3-4

Dom har alltså ändrat filter mellan bilmodellerna 90 och 150 och även gjort utrymmet runt filtret trängre, så att få plats med ett filter med större diameter är uteslutet.

Men på höjden bör det fungera att få plats med ett högre filter. Alternativet är att flytta filtret till en annan plats viket inte känns helt ok på en så ny standard bil.

Jag vill ju bara att att motorn ska hålla 40 000 mil till.

• Like 2

• 2 weeks later...

Har forskat vidare angående det mindre filtret på 150an, det skulle kunna vara så man bytt filtermaterialet i normala fall så är det cellulosa men i lite bättre filter så är det glasfiber som då skall vara lite bättre, och därmed skulle kunna vara lite mindre.

Men så var inte fallet det lilla originalfiltret innehåller cellulosa, då kan det bara bli bättre om man får tag på ett högre filter.

• Like 3

Lånar tråden och frågar, om man inte använder originalfilter, vilken tillverkare rekommenderas då?

Jag har några jag tror lite mer på: Mahle, Mann och Herth+Buss och Bosch. Varför just dessa kan jag inte riktigt förklara, därför fråga till er andra :) 

Vad använder ni och varför?

Egentligen kanske man bara skall köpa original, 250kr/st istället för att chansa på någon av ovanstående för runt 100kr/st, det är ju inte där den stora kostnaden på bilen ligger direkt :rolleyes:
Men man vill ju inte betala 150% mer i onödan heller ... 

På 90an använder jag Bosch filter orsaken till det är att oljetryckslampan släcks snabbare med Bosch filtret än andra jag provat.

Sedan är det vad man själv tror på, jag kan tänka mej att orginalfiltren kommer från olika tillverkare som uppfyller kraven och för tillfället vinner en upphandling.

• Like 1