Gå till innehåll

Solrosgaraget.

Rylander

Rekommendera Poster

Det finns speciella låsmuttrar som inte fastnar och som alltid är lätta att lossa. Dom är kopparfärgade och jag tror det är någon form av kopparlegering till dom, sitter som original på några bilar på grenröret och håller främre avgasrör. Leta upp sådana när du monterar ihop den igen så får du aldrig mer problem att lossa dom.

http://shop.j-spec.s...m10x125-2.html

http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/pinnbult-grenror-m10x125.html

Redigerad av yota
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns speciella låsmuttrar som inte fastnar och som alltid är lätta att lossa. Dom är kopparfärgade och jag tror det är någon form av kopparlegering till dom, sitter som original på några bilar på grenröret och håller främre avgasrör. Leta upp sådana när du monterar ihop den igen så får du aldrig mer problem att lossa dom.

http://shop.j-spec.s...m10x125-2.html

http://shop.j-spec.s...or-m10x125.html

tummenupp100.gif

Länk till kommentar

TA-DA, nya turbon på plats.

På väg mellan kundbesöken idag så svängde jag in till Toyota verkstan i Kungälv. I verkstads killarnas

diverse låda hittade jag vad jag behövde, en pinnbult M10x1,25. Så efter mitt sista kundbesök idag

var jag som en oljad blixt hem till garaget.

Men turbon var inte bolt-on, vatten och oljeanslutningarna var förskjutna. Vattenanslutningarna var

ett mindre problem, oljeanslutningarna var lite knöligt att lösa. Dom kom alldeles för nära grenröret,

då höll jag på att ge upp. Men stärkt av frugans goda middag så återvände jag till garaget och rotade

runt i bra att ha lådan, och mycket riktigt där hittade jag en användbar nippel till oljematningen.

Returröret fick smaka lite på gasens hetta och vipps så hade det fått en annan vinkel.

Bilen är provkörd och verkar inte lida av någon inkontinens.

146039816985462100_resized.jpg

Länk till kommentar

I dag var det dags att besöka bilprovningen. Det är ungefär lika nervöst som att gå till tandläkaren.

Det var 12 år sedan bilen hade en godkänd besiktning. Den besiktigades i dag med blankt papper B) ,

dom mumlade något om att en del har för mycket fritid :blink: . Men så är det kanske. Man jobbar för att

leva och inte tvärt om :!:

146047199943001300_resized.jpg

146047199881411900_resized.jpg

Länk till kommentar

Tack för alla positiva tillrop!

Efter att ha bytt turbon så kan jag nu starta bilen utan att brandvarnaren drar igång i garaget. För att

stilla min nyfikenhet så var jag tvungen att dissekera den gamla turbon. Rejält söligt på avgassidan

även i insugningsröret fanns det gott om olja. Det bär emot att slänga turbon, det som behövs är en

ny turbin, så den läggs på hyllan. Vem vet, kanske kommer den till användning någon gång.

146073888477940600_resized.jpg?width=1280&height=720

Länk till kommentar

Dagens fyspass i garaget är avslutat. Började med en lätt uppvärmning genom att åka till soptippen

och slänga skräp. Efter detta blev det en kopp kaffe för att återställa vätskebalansen. Sedan backades

luxen in i garaget och framaxeln skruvades loss.

Har flyttat axeln 3,5 cm framåt, så nu skall däcken inte ta i vid inflex.

146143065562009900_resized.jpg?width=1280&height=719

När axeln kom längre fram så blev kardan för kort, men som tur var så hade jag en spacer liggandes.

Den var gjort till att passa 60 serien, borrade om den till luxens hålbild så var det problemet löst.

146143065247245700_resized.jpg?width=1280&height=719

Så här blev resultatet. Caster vinken ökade lite när axeln flyttades med et var bara positivt.

146143065917525000_resized.jpg?width=1280&height=719

Länk till kommentar

• Klydd changed the title to Solrosgaraget.