Jump to content

Dålig värme trots varm motor..?

Pistvakt

Recommended Posts

Hej.

Är ny här på forumet och söker kunskap om mitt problem med förvånansvårt dålig värme i min LC 120D4D -07 ägd av mig sedan mars 2011. Startade en tråd på slck.se i våras men med få svar om än med någon med liknande problem. Med värmen glömdes problemen bort men med vinterkylan återkom upplevelsen och jag tycker det känns tydligare än förra vintern.

Jag kan inte nöja mig med att någon enstaka med liknande problem ska vara bekräftelse på detta som "standard" och behöver mer kött på benen. Jag kartlade för några dagar sedan lite mer i detalj hur problemet ser ut:

- Motorn går upp i normaltemp efter ca 8-10 min.

- Under 1000 rpm: endast kalluft blåser oavsett uppnådd motortemp

- 1000-1500 rpm: plusgrader blåser...

- 1500-2000 rpm: ljummet

- över 2000 rpm (landsvägsfart): varma vindar

- förarsidan luftspjäll blåser kallare än passagerarsidan

- att nyttja "Pwr heat" (tomgångshöjare) är ingen hjälp eftersom den inte fungerar när motorn börjar bli varm

På julaftonens färd längs E4 försvann dessutom värmen över 2000 rpm men då insåg jag att kylvätskan måste ha sjunkit och mycket riktigt saknades då ca 1 liter. Efter påfyllning var det bättre men beskrivningen ovan kvarstod i stora drag.

Är denna värmeprestanda(!) "standard" även i era LC120 eller ska min 07:a anses vara avvikande, dvs defekt? Vad kan i så fall vara orsaken?

Läste i någon annan tråd (annat forum?) om möjligen något spjäll som kanske inte funkade som det ska, men ägaren återkom inte i tråden efter aviserat verkstadsbesök så utfallet är okänt.

Tacksam för alla uppslag. Under tiden får jag försöka lokalisera kylvattenläckaget...

Hej och välkommen hit!

Har ingen erfarenhet av 120, men i mina öron låter det galet. I alla de landcruiser jag ägt (80 och 90 serie) så har det funnits värme så det räckt och blivit över.

När man vrider på vredet inne i bilen öppnar man ett spjäll till varmvattnet, detta är justerbart. I alla fall var det så på min 80. Skulle det kunna vara detta som menades? Det kanske även kan kärva?

Om vatten försvinner, börja med att kolla rören under som går bak till bakre värmepaketet. Det är nog inte ovanligt att dessa rostar.

/Henrik

Hejsan. Problemet är inte okänt. Finns även beskrivet på norska forumet. Jag har själv liknande erfarenhet. Det troligaste är att du har luft i kylsystemet, inte helt lätt att lufta men ett tips är följande.

Kör upp motorn i normal arbetstemp, ställ dig i en kraftig lutning, alltså med kylaren högst. Öppna försiktigt locket på expansionskärlet o fyll på kylvätska ,håll på så till dess du har stabil nivå, du kan även krama ihop den grövre övre kylarslangen för att hjälpa till.

Har du en LC med bakre värmepaket är Klydds tips ngt du ska kolla. De rören kan lätt rosta så de läcker. Enkelt att åtgärda genom att kapa dem o istället montera slang.

Tack för tipset, det var ett nytt uppslag till lösning. Och dessutom billigt :-P. Jag ska snarast åka till stans brantaste backe och prova detta.

Beträffande läckaget har jag mig veterligt inget bakre värmepaket, det borde väl framgå av någon separat manöverpanel eller? Jag har vidare bara sett våt fläck på garagegolvet i höjd med motorn, där jag sommartid upplevd att kondens från AC:n droppar. Var på bilens yta borde läckage från sönderrostade rör ske?

Kom gärna med fler uppslag den som har!

Som jag skrev i det andra forumet (som tyvärr inte alls är lika aktivt) så handlar det nog om en luftbubbla i systemet beroende på för låg nivå. Tyvärr kan detta bero på blåst topplockspackning (då varvtalet ökar trycket i systemet), men det kan också vara vattenpumpen som läcker, eller rören till bakre värmepaketet (om du har ett sådant). Värmeväxlaren mellan automatlådekylare och den vanliga kylaren kan vara värt att kolla, men är det samma konstruktion på 120 som det är på 90? Kollas enklast genom att dra upp oljestickan till automatlådan, oljan skall vara klarröd och inte lukta illa.

Men uppenbarligen har du ett kylvattenläckage, börja där.

Givetvis har du kollat motoroljan så den inte är grådaskig, eller att det finns olja i kylarvätskan, i så fall är det toppackningen. Det KAN också vara så att luftfickor medför att den trycker ur sig vattnet ur expansionskärlet.

Hej igen,

Inledde dagen med att ställa mig i uppförsbacke och lättade på expansionslocket á la Carl (ska fylla på när jag får tag i rätt glykol). Ställde mig sedan i garage för xenonkonvertering och kollade kylvätskenivån som sjunkit från max kvällen innan till min efter "luftningsförsöket" (inget läckage har kunnat konstateras på marken där jag stått parkerad). Jag håller tummarna för millgards tes om att luftfickor då och då har tryckt ut kylarvätska, till slut visar sig vara orsaken...

Motoroljan var inte grå men däremot lite för mörkt men det är också dags för service.

Kan någon vägleda mig om hur man hittar igen rören till det bakre värmepaketet? Och om man har något..?

Återkommer när jag provat levererade, och kommande, uppslag om orsak. Ska t ex kolla automatoljan när släktmiddagen är över...

Har du ett bakre värmepaket så brukar det finnas ett fläkt- och ett värmereglage i mittkonsolens bakre del, dvs åtkomligt för baksätespassagerarna. LC90 har det, det finns också varianter med dubbla luftkonditioneringsanläggningar men de såldes nog inte i Sverige. I så fall går rören till värmepaketet under bilen i närheten av kardantunneln.

Om kylvatten har försvunnit under körning bör du dra öronen åt dig lite grann i alla fall. Kontrollera också så att den inte trycker ur sig vatten ur expansionskärlet eller locket till expansionskärlet. På gamla Saab 900 sprack ofta expansionskärlet i en skarv, och det fanns andra bilar där den lilla ventilen i locket gav upp och när trycket ökade pös ånga ut genom locket...

Enligt vad jag har kunnat utläsa på nlck så har INTE lc120 ett bakre värmepaket.

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=6668

Dock finns det versioner (high grade?) som har bakre fläkt, men detta är endast för kyla. (det är inte utmärkt någonting om värme på reglaget heller. Endast blått och mindre blått på tempvredet plus knappen "REAR COOL").

Både lc90 och lc150 har tydligen haft tillvalet bakre värme.

Hur går det med värmen? Löser det sig?

Man borde ha en luftskruv á la bostadselement även på bilar.

Edited by silverstål

Det brukar alltid finnas på bilar också. :)

Leta på den högsta punkten på kylvattensystemet, ofta på någon av slangarna till värmepaketet. Det kan finnas flera stycken och vissa bilar kräver en komplicerad procedur för att bli fri från luftfickor.

Hm, nu är jag verkligen ingen expert som många andra här på forumet, men, jag känner igen lite av beskrivningen d v s vid låga varvtal så är värmen i underkant, vilket i o f är rätt vanligt på dislar om jag förstått det hela... Många märken har separata värmare för att tillförsäkra ordentlig värme i diselbilar. Om jag kör stadstrafik, d v s, låga varv så är värmen i min bil oxå i underkant framförallt när man behöver den som mest.... När det är kallt ute. Den behöver komma över 2000 i varv ett par min för att släppa fram värmen till värmepaketet för att man skall få ordentlig värme i bilen. Men det jag funderar på är termostatet... Kan det vara så att det inte öppnar upp ordentligt? När du vill ha värme är när det är kallt! Om det är så att du har termostat som inte släpper fram (varm)vattnet till värmepaketet p g a kyla... Bara en tanke... Lycka till

Åter efter en dryg vecka i fjällvärden!

Följande har hänt:

På kvällen den 26:e letade jag upp traktens brantaste backe och parkerade bilen med motorn på. Fyllde sedan på en knapp liter glykol. Körde dagen efter upp till fjällen (nära 40 mil). Kollade nivån som åter sjunkit till min. Fyllde på till max. Körde ca 15 mil under några dagar och kollade innan hemfärd och fann en nivå på min. Fyllde till max...

Vet inte om jag gjorde rätt i "luftningsförsöket" men som synes försvinner vatten vid körning. En mångsidig kollega hävdade idag att landsvägsfart i 40 mil ska spola bort luftfickor och han satsar på att trasig topplockspackning som gör att vätskan försvinner ut med avgaserna. Vad tror vi om det??? Det låter inte tråkigt dyrt...

Om ni inte har några andra felsökningsförslag, eller mer korrekt luftningsförfarande, får jag nog rådfråga verkstan.

Vidare, jag tycks endast ha kyla i baksätet vilket är synd. Bakrutorna immar fort igen och barnen ser inte ett skvatt. Då har jag mao inget rör att undersöka..?

Åter efter en dryg vecka i fjällvärden!

Följande har hänt:

På kvällen den 26:e letade jag upp traktens brantaste backe och parkerade bilen med motorn på. Fyllde sedan på en knapp liter glykol. Körde dagen efter upp till fjällen (nära 40 mil). Kollade nivån som åter sjunkit till min. Fyllde på till max. Körde ca 15 mil under några dagar och kollade innan hemfärd och fann en nivå på min. Fyllde till max...

Vet inte om jag gjorde rätt i "luftningsförsöket" men som synes försvinner vatten vid körning. En mångsidig kollega hävdade idag att landsvägsfart i 40 mil ska spola bort luftfickor och han satsar på att trasig topplockspackning som gör att vätskan försvinner ut med avgaserna. Vad tror vi om det??? Det låter inte tråkigt dyrt...

Om ni inte har några andra felsökningsförslag, eller mer korrekt luftningsförfarande, får jag nog rådfråga verkstan.

Vidare, jag tycks endast ha kyla i baksätet vilket är synd. Bakrutorna immar fort igen och barnen ser inte ett skvatt. Då har jag mao inget rör att undersöka..?

Om Du måste fylla på så pass frekvent/mycket och det inte läcker ute eller inne i bilen (om inne borde Du känna doften, samt få en "film" på rutorna), inte har grå olja i motor eller automatlåda, eller att det bubblar i expansionskärlet med motorn igång och med gaspådrag, så är det med största sannolikhet via avgaserna det går, och då troligen fel på toppen (packningen eller spricka).

Känns bilen slöare på sista tiden?

Bilen känns inte slöare vad jag kan känna men jag är samtidigt inte den som kontrollerar att alla hästarna är på plats...

Jag får nog skriva under på övriga symptom, om än med tillägget att jag vill tolka det som att kylvätskenivån inte fortsätter sjunka så mycket efter att ha sjunkit under min. Men det kanske bara är en önsketanke eller har en naturlig teknisk förklaring.

Vad kan byte av topplockspackning resp byte av topp kosta..?

Mamma...!

Jag antar att Du har en liten avluftning ut från expansionskärlet!?!?! Sätt en liten flaska där och se om det är så att den trycker ut vattnet där! Om så är det troligen bara planing av topp och packningsbyte (dvs. trycket från cylinder/cylindrar trycker ut i någon vattenkanal). Be även någon att göra ett komp.prov så vet Du mer! Kostnad för byte/lagning är svårt att sia om innan felet är upptäckt. Märkesverkstäder tar som regel en smärre förmögenhet (även om dom ibland kan chocka en med billiga priser), men känner Du till någon seriös och duktig småpulare, så handlar det ju bara om några kkr! Min nu tyvärr avlidne morbror som var fd. verkmästare på Volvo, planade tex. toppar privat för 500kr/st. En packning kan ju inte kosta mycket, låna en bra moment nyckel och kanske nya bultar om det står att även de skall bytas, sedan är det ju bara att följa en instruktion som Du säkerligen hittar på nätet, eller får med från den Du köper packningen från. Dvs. snacka med någon meck kunnig i Din närhet, så löser Ni det säker detta bra och billigt.

Lycka till!

Edited by BJ42 Daniel

Jorå, jag har en liten pip på expansionskärlet och har tänkt fästa en flaska vid den, men det har inte blivit av. Ska göra det nu som en sista kontroll...

Tack för uppmuntran. Ska kolla med brorsönerna som rör sig i mekarkretsar. Påminns dock om att sist jag nyttjade deras yrkesmekanikerkompis för service på vår A2:a, skar motorn en tid senare...

Nu säger min begåvade kollega att kontroll av ev läckage från expansionskärlet inte kommer göra mig klokare eller lyckligare. En orsak till mina problem kvarstår oavsett, sannolikt i form av läckage i toppen (packning eller gods). Om inte jag har ett läckage i kyl-/värmesystemet, vilket jag inte kunnat skönja på parkerade platser. Får be verkstan provtrycka detta vid servicen.

Och jag som kostnade på mig en LC för den förväntade problemfriheten... Även solen har fläckar.

Nu säger min begåvade kollega att kontroll av ev läckage från expansionskärlet inte kommer göra mig klokare eller lyckligare. En orsak till mina problem kvarstår oavsett, sannolikt i form av läckage i toppen (packning eller gods). Om inte jag har ett läckage i kyl-/värmesystemet, vilket jag inte kunnat skönja på parkerade platser. Får be verkstan provtrycka detta vid servicen.

Och jag som kostnade på mig en LC för den förväntade problemfriheten... Även solen har fläckar.

Att din motor eventuellt har spruckit i toppen eller i blocket har nog knappast med att det är en Toyota att göra utan snarare på tidigare ägare. Har du kollat med Toyota för att se om bilen har en tydlig servicehistoria (vilket man normalt gör då man köper en "nyare" bil)? Tidigare ägare kan också ha kört motorn varm (t.ex. under vintern med ispropp i kylsystemet). Kan finnas en rad anledningar till att du har besvär som har med tidigare skötsel av bilen att skaffa.

Säljaren som du köpte bilen av - kanske skrattade när han gick till banken.

Istället för att gissa. så tycker jag du skall lämna in bilen på märkesverkstad för att få en korrekt diagnos.

Mvh,

Edited by Peder

Som jag skrev: "Sätt en liten flaska där och se om det är så att den trycker ut vattnet där! Om så är det troligen bara planing av topp och

packningsbyte (dvs. trycket från cylinder/cylindrar trycker ut i någon vattenkanal). Be även någon att göra ett komp.prov så vet Du mer!"

Då vet Du ju om toppen skall av eller inte, och först när den är av ser Du om den har sprickor!

Instämmer även med Peder (för ovanlighetens skull 8-)), klandra inte Toyota för vad ev. tidigare ägare har utsatt bilen för :-P Och lämna in den på diagnos eller åtminstone komp.prov. Och har Du inte tillgång till någon kompetent "påsidanskruvare", lämna in den, kan bli otrevligt dyrt annars och inga garantier!

Edited by BJ42 Daniel

Ooops, där kände sig tydligen några nödgade att skynda till varumärkets försvar :-P

Servicehistoriken tycks ok med de två tidigare ägarna sedan ny och säljaren som finns i samma stad har jag mött sedan dess och pratat med utan känsla av dubier. De flesta skulle nog undvika att sälja defekt bil till någon man riskerar möta igen i en småstad som denna. Jag "finansierar" mitt bilintresse genom att alltid köpa bil privat, runtom i riket, men har trots den högre risken så här långt aldrig behövt ångra det. Tack o lov.

Bokade idag servicetid på verkstan som skulle titta på problemet. Serviceteknikern trodde mest på luft i systemet och underströk svårigheten att få ut den. Jag håller hoppet uppe men är beredd på djupare ingrepp i plånkan :shock:

Jag har följt med på tråden ett tag, inte för att jag saknar värme men detta med att kylvätskan på magiskt sätt försvinner ner till min. level och stannar där. Som Daniel skrev:

Om Du måste fylla på så pass frekvent/mycket och det inte läcker ute eller inne i bilen (om inne borde Du känna doften, samt få en "film" på rutorna),

Vissa dagar så är det en svag sötaktig lukt i kupén och min Eberspächer visar tecken på litet läckage den oxå i form av små rosa kristaller uppe på toppen av brännaren ( dåliga packningar/ o-ringar? ) av avdunstad kylvätska.

Bilen markerar inte revir med kylvätskan och avgaserna luktar bara Nox och annat nammenam.

Var ska jag börja felsöka? Hade bilen på service alldeles nyss och jag tycker att de som servade bilen borde bemärkt om oljan i motorn var mjölkig.

Värmen är det som sagt inget fel på.

I väntan på verkstans service och felsökning nästa vecka kan jag meddela att värmen känns aningen bättre på läga varv efter påfyllningarna, även om nivån i burken är nere på min sedan en vecka. Kanske någon del av eventuell luft i systemet har ersatts med kylvätska..?

Prognosen från pågående verkstadsbesök är att kylvattnet läcker ut vid motorvärmarelementet men att det hinner dunsta innan det lämnar motorrummet. Det låter som ett rätt tilltalande felalternativ. Om det stämmer...

Andra bilen är för övrigt också inne idag efter befarad vevhusventfrysning och motorhaveri, men jag tycks ha stannat precis i tid. Det räcker med en sån erfarenhet. På samma bil...