Gå till innehåll

MrD's HDJ80 (BJ42 Daniel som inte har någon BJ42 längre)

BJ42 Daniel

Rekommendera Poster

• Svars 99
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hittade denna skönhet på campingen i Prag igår:)

En gammal volvo viking (tror jag). Harvade runt med sådana när man gjorde lumpen. 4 stregs låda med 1:an och 2:an som vanligt en 3:an tillhögrer nedåt och 4 rakt upp... Flldiffad och bättre i terängen än 30 och 40 bilarna efterson den väger mindre och har kortare hjulbas.

Där ser man hur gammal jag är... :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade denna skönhet på campingen i Prag igår:)

Tittade en gång till och ytterligare minnen kommer tillbaka. har för mig att den hette tgb 939. Men en skilnad så vitt jag kommer ihåg så hadde alla försvarets bilar taklucka på passagerarsidan. Kanske någon civil variant?

Länk till kommentar

• 3 months later...

För övrigt så var kopplingen som jag bytte innan Alpernaresan originalet från fabriken, och hade således gått 49000mil. Lamellen var inte slut alls, men fjädrarna i den var lite slappa och skramlade. Toyota is the shit!!! :-P Om man rår om dem och kör med förstånd 8-)

Länk till kommentar

• 1 month later...
  • 5 months later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 8 months later...

En liten "påse" med "gott & blandat". 6m pipa 3" i rostfritt, massa 90gr krökar, V-band och en bit flexslang.

post-854-0-43131400-1461746861_thumb.jpgpost-854-0-45669500-1461747759_thumb.jpgpost-854-0-36137700-1461747758_thumb.jpgpost-854-0-27899700-1461746862_thumb.jpg

Slutresultatet blev sjukt bra. Vi lyckades tom dra det samma väg som original systemet trotts att vi gick upp till 3". Låter gött med raka rör i rostfritt, och skönt att få bak avgaserna igen, mot innan med mitt hempul när de gick ut på sidan innan bakhjulet. Jag bidrog mest med att vara i vägen och komma med glada tillrop, men blev ju bra iaf!!! 8-) Notera det stiliga avslutet, snesågat som på original systemet :-P

Tack som "%€#& Mattias för hjälpen!

Länk till kommentar

Gårdagens arbete!!!

post-854-0-81312500-1462186488_thumb.jpg

post-854-0-63964900-1462186502_thumb.jpg

Ännu bara fylld med vanligt vatten tills dess att jag sett att de inte läcker någon stans. Nu återstår bara att koppla in avgastempgivaren, laddtrycksgivaren och IC-kylvattentempgivaren, sedan skall de labboreras med laddtyck och bränsle :-P

Länk till kommentar

Gött! Hade ju varit trist annars att upptäcka det nu :D Riktigt prydlig montering!

Har du någon uppfattning om skillnader mellan ditt system och tex All-Americans? pris/prestanda osv.

Mer jobb med din installation än All-Americans som är mer av typen bolt-on, men för utom det.

Länk till kommentar

Gött! Hade ju varit trist annars att upptäcka det nu :D Riktigt prydlig montering!

Har du någon uppfattning om skillnader mellan ditt system och tex All-Americans? pris/prestanda osv.

Mer jobb med din installation än All-Americans som är mer av typen bolt-on, men för utom det.

Luft/Vatten skall ju vara mycket effektivare än luft/luft. Där av att man kan ha mindre kylare, och man kan dra 24mm vattenslangar istället för 2,5tum alurör :-P

Det jag har finns att köpa bolt-on oxå, men för 18kkr, jag gav 6,5kkr för detta kitt. Återkommer när jag börjat ratta på tryck och bränsle. Blir nog dock efter Estlands resan (känns dumt att åka nytrimmat dit), dvs. efter midsommar.

Länk till kommentar