Jump to content

MrD's HDJ80 (BJ42 Daniel som inte har någon BJ42 längre)

BJ42 Daniel

Recommended Posts

Efter lite påtryckningar och nyfikna e-post så får jag väll få tummarna ur och starta ett garage på även denna bil.

Det är en HDJ80 från 1993 med manuell låda. Den köptes i lite i panik när jag skulle till Kola och insåg att jag och dottern troligen skulle mörda varandra om vi tog den tänkta nyrenoverade BJ45 Bushtaxin :rolleyes:

Bilen hade bara två ägare, en Dr i Tyskland som avverkat 14'mil och sedan en familj i Åre som rattat den i 30'mil till, dvs. den hade hissnande 44000mil på mätaren. Den var dock så välservad då det var dottern till Toyotahandlaren i Östersund som ägt den i Sverige. Och efter en provtur och syning var det inget att fundera på. Det enda som inte funkade var den bakre diffspärren.

Bilen express kitades inför Kola resan med lite som redan låg hemma sedan tidigare bilar. Kingspring HHD fjädrar, OME stöt- och styrdämpare, 33" hjul, Sparco rallystolar, uppflyttning av avluftningar till axlar och lådor, 3000 Watt 12/230 inverter (ink. 2xGula Optima), Weaco Kyl, Alan 27MHz CB-radio, Frontrunner expedition roofrack och en säng i 45x70 och plywood snickrades till.

post-854-051387200 1327166246_thumb.jpg

Efter Kola monterades Toyota original snorkeln med cyclonfilter (som inte hittades mall till innan resan), en Slee Shortbus bumper (som jag dreglat efter sedan min första 80ia), Warn XP9.5 winch med Masterpull syntetlina och trådlös styrning. Även hela framaxeln renoverades med nya lager, packningar och packboxar.

Närmast att göra är nya lager till bakaxeln och kanske svetsa ihop en bakre kofångare. Blir även en ny fällbar säng/lastnät/förvaringsdel i aluminium. Skall även blästra och måla 6st org. alu fälgar och sko dom med 35" troligen GoodYear MTR Kevlar.

• Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nice Daniel!

Jag gillar också Sleeoffroad's smäckra kofångare.

Jo vist är dom smäckra! TJM'n jag hade på min Mk2 var oxå smäcker, men inte lika robust och lite väl "alldaglig"!

Är lite anti mot ARB då de bygger ut så långt och förstör vinkeln på möjliga branter. Dessutom väger ARB's gigantiskt mycket. Denna från Slee lyfte jag på själv och då satt även winchen i (Och jag är en kontorsråtta utan muskler:))!

Synd att moms, tull och frakt förstör vitsen med att handla från USA, annars hade jag köpt deras bakkofångare oxå:)

• 5 months later...

Jahaja då har jag äntligen bestämt mej och fått hem en uppsättning Cooper STT i 35"x12,5".

Lämnade fälgarna på blästring och pulverlack och sedan på med däck och balanseringssand samt nya hjulmuttrar, blev riktigt nöjd!

Va tycks?

post-854-013869800 1342462225_thumb.jpg

post-854-085304300 1342462256_thumb.jpg

post-854-012414600 1342462280_thumb.jpg

... Ursäkta en novis men vad är balanseringssand och hur funkar det?

Inte helt hundra, men det är samma typ av sand som man använder till lastbilshjul. Sanden hälls bara löst inne i däcket och slungas väll sedan helt enkelt ut dit den behövs av centrifugalkraften, och sedan tror jag att den av statiskelektricitet till viss del blir hängande kvar. Funkar iaf kanon till mina däck och bil. Skönt att inte behöva tappa vanliga balanseringsvikter i ett kör och slippa få de nyalackade fälgarna söder knackade :rolleyes:

Edited by BJ42 Daniel

Hur är det med 93-orna, ingen luftkudde i ratten där eller? Koolt med genomgående Sparco i kabinen, är du med som privatåkare i nästa dakarrally? ;)

Nej inga "sovkuddar" i 93'orna!

Stolarna är helt underbart sköna, framför allt i teräng! (dock inte med två brutna revben 3v innan en tripp tor Kola)

Ratten är bara kul då den gamla är sliten och inte går att få ren, blir bara kladdigare ju mer man torkar och gnor! Och så fick jag ratten ny för 1200:-!!! Och den är av skin och inte mocka, så var bara att slå till! :rolleyes:

• 3 weeks later...

Jag får motvilligt erkänna att stolarna slår överdragen jag köpte på mekonomen :) Är de skruvade i ett läge eller har du någon justermån?

Dom går att flytta fram och tillbaka, samt vinkla och fälla ryggen på. När jag har sängen i så är det kanon att kunna fälla dom snabbt och enkelt framåt!

• 6 months later...

Så har man spenderat lite pengar igen:-)

Beställt och betalt en sådan här hög från 4x4LABS

post-854-0-15398300-1360399522_thumb.jpeg

Den skall sedan svetsas ihop till förhoppningsvis något likt denna, fast med även HiLift fäste bredvid stegen:

post-854-0-66410000-1360399616_thumb.jpeg

post-854-0-75899000-1360399641_thumb.jpeg

Här finns tex. två byggtrådar:

http://forum.ih8mud.com/az-copper-state-cruisers/142286-4x4labs-rear-bumper-build.html

http://forum.ih8mud.com/80-series-tech/560110-another-4x4labs-rear-bumper.html

Nu återstår bara att se om jag lyckas få med mej kollina hem från New York med SAS om två veckor när jag flyger hem :-)

Nu återstår bara att se om jag lyckas få med mej kollina hem från New York med SAS om två veckor när jag flyger hem :-)

Härligt med fler som spenderar oss ut ut lågkonjukturen :)

Blir det inte sjukt dyrt att ta med på flyget? Billigare att bara skicka väl?

Göör snygg rearbumper !

Pengar är väl runda för att dom skall rulla ! Eller? ;)

Det känns ju bra att den Svenska kronan för en gång skull är lite värd gentemot dom andra stora valutorna .

Du får väl flirta lite med flygvärdinnan så får du säkert med dig grejorna som handbagage :P

/Mecki

Beställt och betalt en sådan här hög från 4x4LABS

post-854-0-15398300-1360399522_thumb.jpeg

Den skall sedan svetsas ihop till förhoppningsvis något likt denna, fast med även HiLift fäste bredvid stegen:

post-854-0-66410000-1360399616_thumb.jpeg

post-854-0-75899000-1360399641_thumb.jpeg

Här finns tex. två byggtrådar:

http://forum.ih8mud....mper-build.html

http://forum.ih8mud....ear-bumper.html

Det der blir jo jätte snyggt :). Det bør jo være fullt mulig å få dette med deg på flyet, bare å betale for noen kolli ekstra vel... :-)

Edited by Stein Erik

Det der blir jo jätte snyggt :). Det bør jo være fullt mulig å få dette med deg på flyet, bare å betale for noen kolli ekstra vel... :-)

Jo då max 45kg och 220cm st tror jag är gränsen. Dessa kommer till mitt hotell i NYC från CA i 3 kollin á 45, 34 och 34 kg :-)

Kommer kosta 1800:-, 2x1200:- tror jag, om jag läst rätt på SAS!

Edited by BJ42 Daniel

Jo då max 45kg och 220cm st tror jag är gränsen. Dessa kommer till mitt hotell i NYC från CA i 3 kollin á 45, 34 och 34 kg :-)

Kommer kosta 1800:-, 2x1200:- tror jag, om jag läst rätt på SAS!

Ja det koster litt, men det er det verd :)