Jump to content

Renovering av bromsok till LC100 -vem-var-hur-

mdjerf

Recommended Posts

Jag har precis bytt ett ok bak som fastnat och tänkte att 3000kr för delen var dyrt men går att leva med. Nu är det bytt och klart. När det sedan ryker en vecka senare från höger fram anar jag att det kanske är alla fyra som börjar bli pensionsfärdiga och då är det ju kostnader i en helt annan klass, även om själva oken är lätta att byta själv. Det är inte klotsarna som fastnat utan kolvarna som inte går tillbaka.

Känner du som läser det här till någon bra firma som renoverar bromsok, eller kanske säljer fabriksrenoverade för bättre pengar? (Toyota vill ha 4500kr för ett ok fram).

Jag är inte främmande för att beställa utomlands ifrån (köpte tex alla LandRoverdelar från Uk innan bytet till Toyota för fyra år sedan).

Mycket tacksam för tips!

Kolla även med Specter i USA dom har det mesta till Land Cruisers.

http://www.sor.com/sor/products2.tam?pagenumber%2Eptx=1&category%2Ectx=084%2D04&pagenumber%2Eptx=1&page%23%2Ectx=084b

Annars brukar det funka för mig ifall oken börjar att tröga att lyfta på gummi bälgarna o gjöra rent o ev slipa med lite våtslippapper pumpa kolvarna ut o in samt smörja med lite bromsvätska, glöm inte att lufta så att det kommer ut fräch bromsvätska i oket. Der brukar funka för mig :-)

/ Mecki

JAK:s tips på Milner verkar vara kanon. Kollade runt lite. Har ju en L 200 också, i Sverige kostar glödstift till den ,ellan 300 o 500 kr/st. Via England ca 80 kr styck. Såg även på Toyotadelar att priserna var mkt bra.

• 3 weeks later...

Har tidigare köpt renoveringssats på Mekonomen till LC-100 och även till gamla BJ-42. Nya kolvar, pack-ring och smärjelduk är förhoppningsvis vad som behövs.

Krånglande broms-ok uppkommer till nästan 90% pga av slarv med byte av bromsvätska. Denna skall bytas varje år. Korrosion kommer annars som ett brev på posten.

Hur många kolvar behöver du (har kanske några liggande)? Har för mig att Mekonomen ville ha några hundra per kolv.