Gå till innehåll

MrWIBs HDJ100

MrWIB

Rekommendera Poster

Inspirerad av min lyckosamma lagning av BMWn så gav jag mig på en väldigt simpel men ack så viktig del i bilen, den glappande extratankspumpsknappen, som jag insåg hade glappat redan under 2011 och då fått en kvickfix på Kola, mha eltejp :rolleyes:

Idag var jag lite mer noggrann, kollade vilken kabel som glappade, sprutade på "eltvätt", bände lite lagom i stiftet för bättre kontakt och satte ihop allt. Succé :)

H%25C3%25A4rryda-20130528-01356.jpg

När jag satt där i framsätet och väntade på att eltvätten skulle torka (10min), så kom jag ihåg den briljanta idén jag fick häromdagen!

Tänkt och gjort ...

H%25C3%25A4rryda-20130528-01358.jpg

Sitter som F-N :D

H%25C3%25A4rryda-20130528-01357.jpg

Nu e det bara lite rost och back/campingbelysningen kvar.

Har inte riktigt kommit på den ultimata dragningen av elen ännu, det är mest det som hindrar mig att fullfölja ...

• Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat Oskar, du ligger i även med detaljerna som annars har en förmåga att aldrig bli fixade.

Men, brandsläckaren gör mig lite orolig. Hur väl sitter den fast vid en eventuell olycka? Om något skulle hända i hög fart, och bilen rullar, då är det inte roligt med en brandsläckare som slamrar runt som en verktygslåda i torktumlaren..

Bara något att tänka på i alla fall..

Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Bra jobbat Oskar, du ligger i även med detaljerna som annars har en förmåga att aldrig bli fixade.

Men, brandsläckaren gör mig lite orolig. Hur väl sitter den fast vid en eventuell olycka? Om något skulle hända i hög fart, och bilen rullar, då är det inte roligt med en brandsläckare som slamrar runt som en verktygslåda i torktumlaren..

Bara något att tänka på i alla fall..

Mmmm har tänkt på det oxå ... får väl dra fast den med lite buntband, eller helt enkelt flytta bak den ... Well vi får se, säkert skall det bli!

En bra sak med att beställa saker med lång leveranstid är att man lixom glömmer bort dem :D

Idag dök denna upp i brevlådan som en trevlig överraskning, ännu ett steg i min "kan själv" karriär ...

H%25C3%25A4rryda-20130530-01359.jpg

Känner mig ganska väl rustad för sommarens äventyr nu.

Nästa helg, rostfixning!

Bilen skall ju vara fin nu när den skall runt europa och visa upp sig ;)

Redigerad av MrWIB
Länk till kommentar

Blah!

Fick flytta brandsläckaren till bakre regionerna, min fastsättning var inte riktigt så optimal som den först framstod som ;)

Men jag skall suga lite mer på det innan jag ger upp helt.

Idag skulle den första campingnatten varit, men pga av halvtaskig planering och ganska mycket oflyt så blev det inställt.

Bla så slog BMWn tillbaka efter mitt lyckade ingrepp och skruvade av samtliga bultar till vänster bakhjul, kunde gått illa det ... som tur var så upptäckte vi det när det iaf var 2 bultar som hade någon gänga kvar innan de hade släppt helt :blink: :wacko:

Så vad göra då, jo börja rostfixning en vecka i förtid :)

Har dock lite funderingar som jag tänkte få lite hjälp med ...

Så här ser skadeområdet ut

H%25C3%25A4rryda-20130601-01365.jpg

Frågan är var som är bästa att maskera av vid målningen.

Om jag förstått det rätt så kör man bara grundfärg precis på "skadan", slipar ner den till släthet och utan skarvar mot övrig lack och sen kör man på sin färg och därefter klarlack

Men när man skall måla på "färgen" så att säga så vill jag maskera lite mot olyckliga rörelser odyl.

Var lägger man maskeringarna bäst, min idé är enligt markerat med biljardköer (jag saknar det gamla picasa :( )

photo.jpg

Dubbelvikt papper, ej ihoppressat utan med en mjuk böj, har jag läst ger en fin linje.

Håller vädret i sig imon (minus störtskurarna idag) så blir det skarpt läge.

Skall hinna till Btema och köpa nya hjulbultar till BMWn oxå, två av dem var böjda/skadade och gick inte att montera tillbaka, de andra tre var bara lite skadade ... och reklamera min färskvatten pump som orsakat tre veckors lidande :angry:

Länk till kommentar

Just det, glömde ...

Tänkte även lägga på en genomskinlig skyddsfilm där, för att förhindra framtida skavmärken.

Har någon någon idé var man kan få tag i sådan film?

Länk till kommentar

Ajdå, tur det inte gick illa med BMWn. Verkar vara någon sjuka de bilarna har, för en kompis BMW gjorde det samma :wacko: :)

På blocket finns lite olika stenskotts-skydd. Gissar du kan använda densamma. Tex http://stenskottsfilm.se/stenskottsfilm-lackskyddsfilm/

Tackar, precis vad jag behöver!

Låt målandet börja ...

Länk till kommentar

ÄSCH!

Ibland bör man nog inte hålla på med saker ... Dagen kan bäst beskrivas som ett milt misslyckande :(

Det började bra, först markera var all rost är någonstans, har märkt att det är lätt att missa det när man är inne i sitt slipande ...

H%25C3%25A4rryda-20130602-01368.jpg

Sen slipa ...

H%25C3%25A4rryda-20130602-01372.jpg

So far so good ...

Maskera inför grundfärgen

H%25C3%25A4rryda-20130602-01373.jpg

Grundfärg applicerad

H%25C3%25A4rryda-20130602-01377.jpg

Tanken var att lägga på grundfärg med skarpa tejplinjer, ta bort tejpen, slipa ner kanterna och sen lägga på lacken med mjuk övergång. Fin tanke var det iaf :P

Ångrade mig och la på lite färg och tänkte slipa ner kanterna och sen lägga på mer färg med mjuk övergång ...

H%25C3%25A4rryda-20130602-01384.jpg

Resultat so far inte så dåligt, det enda som egentligen syntes var att jag inte spacklat ojämnheter

H%25C3%25A4rryda-20130602-01385.jpg

Tydlig skarv efter att tejpen är borttagen

H%25C3%25A4rryda-20130602-01392.jpg

Slipa slipa slipa

Spraya spraya spraya ...

H%25C3%25A4rryda-20130602-01398.jpg

Närmast ser man en konstig skiftning som uppkommit :( Får fixa det en annan dag, dessutom tog färgen slut 150ml räcker inte lång kan noteras.

Annan vinkel

H%25C3%25A4rryda-20130602-01400.jpg

Klarlack på

H%25C3%25A4rryda-20130602-01401.jpg

Fortsättning följer ...

Klydd, varför kan man inte posta fler bilder i trådarna, det är ju bara länkar ... ?

Länk till kommentar

Främre delen ser ju inte fullt så jävlig ut ...

H%25C3%25A4rryda-20130602-01402.jpg

Det mest positiva man kan säga om dagens jobb är att färgen matcha faktiskt riktigt bra, det är nog min okunskap som ställer till det :P

En sak blev lyckad iaf ...

H%25C3%25A4rryda-20130602-01391.jpg

Bytte bakre torkare efter att den varit trasig/utsliten i 2år ... Vissa saker tar mer tid än andra :D

Länk till kommentar

Imponerad bror :). Men om du använder dig av pappskiva med hål i så blir det inga skarpa kanter som du behöver slipa.

Det ska väl sitta ett skydd över oxå så då spelar ju finishen mindre roll eller? Det viktigaste är ju att det blir rent från rost.

Länk till kommentar

• 4 weeks later...

Jaha, idag var dagen som jag liksom lite väntat på.

Undertecknad och bilar hör inte ihop eller hur man skall säga ...

Dagen började med en rejäl frukost och iväg till gymmet 0630, på vägen dit så ringer jag Toyota (som har föredömliga öppettider) och avbokar ett byte av säkerhetsbälten till baksätet, eftersom jag efter lite testande kom fram till att det var inte bältena det var fel på, det är för att barnstolen är som den är ...

Under samtalet med Toyota så knakar något till i bilen och den slutar att driva. Samtidigt som jag avslutar samtalet med Toyota så stannar bilen och vill inte röra sig mer ...

Ringer bärgaren efter några fruktlösa försök att få bilen att röra på sig, men det slutar bara i otäcka skrapljud.

Bärgaren kommer efter 1.5h, inte efter de max! 60min som utlovats, men skit samma, vädret var bra.

Blir körd till Toyota och förklarar för dem, att nu e det panik! Båten går söder ut på fredag och jag MÅSTE med den.

Killen förklarar att de skall göra så gott de kan och försöka titta på den under dagen, vilket jag tycker låter bra.

Ringer igen strax innan lunch, och får då beskedet att: Nja, det är semestertider och de är underbemannade redan som det är ...

Jag lägger igen fram min minst sagt stressande situation och förklarar att jag måste faktiskt ha bilen på fredag!

Mmmm vi får se, kan kolla på den på tisdag, eller måndag ...

Aj aj aj ... Mitt mod sjönk ganska rejält där, men försökte ändå hitta något positivt i det hela, det gick inte riktigt ;)

När jag kommer hem ser jag att jag missat ett samtal från Toyota! Ringer upp, inget svar. Ringer upp igen, pratar 30sek, sen bryts samtalet. Ringer igen, blir kopplad till växeln: Tyvärr har vi telefon problem idag ...

Arrrgggh!!!! Slänger in sonen i bilen och gasar mot Toyota!

Träffar en mycket sympatisk herre som det första han säger är: detta kommer att bli dyrt ...

Detta är synen som möter mig

IMG-20130628-01493.jpg

Skuren framaxel ... (framaxel lager? jag vet inte exkat vad som skurit, men något är det!!)

Typ allt inkl bromsskivor är uppfuckade bortom all hjälp!

Listan på nya delar är 8 A4 sidor lång, nästan iaf ;)

IMG-20130628-01490.jpg

IMG-20130628-01489.jpg

Ni får ursäkta bildkvalitén, det var ett tungt ögonblick i bilen och min relation, lite uppskakande faktiskt! ;)

Nåväl, han sa priset, vilket är högt, typ begagnad småbil högt.

Men what the fuck, de skulle få delarna på tisdag och smälla ihop eländet på tisdag/onsdag/torsdag så med lite lite tur så rullar bilen ink familj ombord på båten söder ut på fredag mot nya äventyr! :D

Tack till:

Toyota för ett mycket alert mottagande och inlyssnande av ledsen/desperat kund! Nu håller vi tummarna för att delarna kommer som de skall och inget annat otäckt dyker upp. :D

Jes för snabb telefon-assistans, även om det inte var så denna gången, var du rätt ute iaf. :)

P.S. Det ironiska är att jag hade bokat tid idag hos Toyota eftersom jag tyckte att bromsarna inte tog som de skulle .... undrar vad det kunde bero på :D :D :D D.S

• Like 1
Länk till kommentar

Tråkigt att höra Oscar, men tur att det inte var värre.

Hoppas att allt hinner lösa sig och att ni kommer iväg på ert äventyr.

/Mecki

Ja peppar peppar, vi håller tummarna att vi får komma iväg på ett "inte lika enkelt" äventyr ;)

Shit bror! Hoppas att detta löser sig på bästa sätt. Skulle verkligen vilja höra vad mekanikern tror ligger bakom detta haveri.

Japp, jag oxå.

Återkommer när de monterat ihop den och överlämnat den till mig igen. Det var lite svävande svar när jag frågade ...

Länk till kommentar

Jag kanske är dum o blind men isf skyller jag på iPhånens lilla skärm; vad är det som skurit i framaxeln? Hjullager kan jag till viss del förstå men är det något mer? Surt med ny småbil :-(

Länk till kommentar

Jag kanske är dum o blind men isf skyller jag på iPhånens lilla skärm; vad är det som skurit i framaxeln? Hjullager kan jag till viss del förstå men är det något mer? Surt med ny småbil :-(

Mja, jag är inte någon expert på delarna i framaxeln (inte någon annan del heller för den delen), men något om det är ett lager och man säger framaxeln, eller om det är själva axeln som skurit ihop vet jag inte, men jag förstod det som ett lager. Men axeln hade liksom oxå ganska kraftiga spår, det ena gav väl det andra eller något.

It was a mess ...

När jag samlat mig skall jag prata med Toyota igen och reda ut exakt var och hur saker och ting har gått sönder.

Inte ny småbil, bara begagnad småbil ;)

Länk till kommentar

Hej , jag hjälper gärna om jag kan :-) . Hmm när hade du bilen på service sidst ? Var det et stort service? Detta är intet som kommer fra en dag til en annan . Jag tror att dit hjul lager har värt fell justerat (eller inte alls justerat ) . Och det är också en bra idé att byta fett i hjul Lagerne med jämna mellan rum. Hur långt har din bil mil har din bil kört nu? Får du gjort allt hos toyota , tycker jag att de har ett rejält förklarings problem .

Mvh

Jes

Jag bifoga et kort ifrån dagens job (da du ringde mig) ;-)

post-2175-0-89099000-1372448646_thumb.jpg

Länk till kommentar

Hej , jag hjälper gärna om jag kan :-) . Hmm när hade du bilen på service sidst ? Var det et stort service? Detta är intet som kommer fra en dag til en annan . Jag tror att dit hjul lager har värt fell justerat (eller inte alls justerat ) . Och det är också en bra idé att byta fett i hjul Lagerne med jämna mellan rum. Hur långt har din bil mil har din bil kört nu? Får du gjort allt hos toyota , tycker jag att de har ett rejält förklarings problem .

Mvh

Jes

Jag bifoga et kort ifrån dagens job (da du ringde mig) ;-)

Hade bilen inne på (full)service i augusti 2012, efter Islands resan. Efter det ställdes den av och har rullat ca 200mil sedan dess.

Bilen har gått ca 16 900mil.

Har ägt bilen sedan mars 2011 och sedan dess servat den hos Toyota, innan dess ägdes den av en gubbe i Tyskland som vad jag kan se inte slarvat med servicen han heller.

Får ta ett snack med Toyota vad och varför som sagt ...

Ser avancerat ut det där ... :D

Kom ihåg att checka vänstra sida också .

Mvh

Jes

Japp, kommer inte ihåg om de sa att de skulle byta där oxå. Vet iaf att de skulle byta bromsskivor på bägge sidor. Skall försäkra mig om det imon.

Det är väl lika bra att byta där oxå, eller skall man nöja sig med att de kontrollerar lagret?

Vill ju inte bli stående med samma sak på semestern ...

Länk till kommentar

Du behöver inte byte lager på vänstra sida om där inte är fell på det. Bytt eventuellt fett och justere tillspänningen på lageret.

Mvh

Jes

Länk till kommentar

Säg det säg det .... Helt ärligt, eftersom jag inte fattar något av det som skett, förutom att något har gått sönder väldigt mycket, har jag inte koll på ev orsak/verkan osv osv.

Toyota har sagt att massa saker skall bytas, däribland vänster framaxel tror jag, får väl försöka få fram mer info när jag har möjlighet.

Jag bara betalar och försöker se glad ut ;)

Faran med att ha en intresse för att resa med bil utan att ha koll på det tekniska med bilar, blir dyrt i längden förstår jag :)

Länk till kommentar

Jag tror att låsringen på din fremaksel er gået sönder . Också kan akslen gå ut av ingreb , och dermed mister du drivningen. Men låser mitt diffen (kobler ind konstant 4x4) ville du ha kunnat kört videre.mvhjes

Redigerad av Jes
Länk till kommentar

Det måste va något annat som orsakar att det inte driver, det kan inte va ett hjullager. Jag skulle tippa på antingen converter(vanligt fel på 100:an),fram diff eller drivaxlar fram.

Drivaxeln höger fram skall bytas vad jag förstår.

Fick inte tag i någon på Toyota idag för genomgång, men skall försöka på måndag igen.

Jag hoppas de har koll.

Converten har jag svårt att tro att det är, efter att ha läst på forum hur bilarna beter sig innan de ger upp så känner jag inte alls igen det.

Framdiffen är väl en lågoddsare på att ha gått åt h-vete när andra saker skar ihop.

Men som sagt får se vad de säger på måndag.

Summan jag skall betala tycker jag täcker in det mesta :P

Jag tror att låsringen på din fremaksel er gået sönder . Också kan akslen gå ut av ingreb , och dermed mister du drivningen. Men låser mitt diffen (kobler ind konstant 4x4) ville du ha kunnat kört videre.mvhjes

Hade inte tid att gå upp och testa detta efter att jag lämnat bilen, men ringde Toyota och nämnde detta som ev orsak till problemet.

Nåväl, europa tour blir det med eller utan LC, men huvudresemålet får vi tyvärr stryka då pga vägstandard. Slappa på en beach i Kroatien är väl inte fel det heller :)

Hämtade ett paket idag så vi skall hitta runt och hem igen, känns tryggt!

IMG-20130629-01497.jpg

Länk till kommentar