Gå till innehåll

Lc 100 Vs Lc 105

Rekommendera Poster

Jag har börjat få över min kära sambo på att inom en överskådlig framtid införskaffa en till Landcruiser :)

Mina tankar går åt LC 100 eftersom den invändigt känns trivsam och modern och damen tycker att den "ser bra ut"

För min del så vill jag att det ska vara lite mer hardcore och inte så mycket elektronik. Jag har dock blivit lite fundersam angående 100/105. Vad är den stora skillnaden på dessa? och vad är att föredra?

Jag vill ha en stor turbodiesel i så basic utförande som möjligt.

Någon som kan bidraga med lite kunskap?

Gustav

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har börjat få över min kära sambo på att inom en överskådlig framtid införskaffa en till Landcruiser :)

Mina tankar går åt LC 100 eftersom den invändigt känns trivsam och modern och damen tycker att den "ser bra ut"

För min del så vill jag att det ska vara lite mer hardcore och inte så mycket elektronik. Jag har dock blivit lite fundersam angående 100/105. Vad är den stora skillnaden på dessa? och vad är att föredra?

Jag vill ha en stor turbodiesel i så basic utförande som möjligt.

Någon som kan bidraga med lite kunskap?

Gustav

Nu har jag inte full koll på alla detaljer. Men vad jag har för mig så har du inte turbomotorn i LC 105, utan den "vanliga" 4,2l sugdieseln. Det sitter stel framaxel till skillnad från LC 100, det är heller inte konstant 4x4 utan du har frihjulsnav fram. Vet inte riktigt hur det är med diffspärr på europamarknaden, men är inte säker på att det sitter spärrar i axlarna.

Det bör vara stående dörrar bak och inte lucka som du har på LC 100.

Sen skiljer det säkert en massa till, men det får dom andra fylla i..

Vad som är att föredra är alltid svårt att veta, en LC 105 är mer basic som du skriver men kanske lite tröttare.. Beroende på vad du ska använda bilen till, det är alltid gott med lite mos under huven, men för den vanliga körningen funkar ca 130 hk bra som jag tror att det är in LC 105.

Länk till kommentar

Ja tanken att sattsa på en 80 har slagit mig... men dom känns ju så otroligt trista invändigt... då känns ju tom bj75 roligare i instrumenteringen :)

Det är ju inte så lätt att hitta en lågmilad 80a längre....

Nä jag tror att det lutar åt en 100a

Länk till kommentar

• 2 weeks later...
Hittade precis en 105:a som är tillsalu, det är på en dansk bilsajt (så har man avslöjat den) där det finns mycket Cruisers.

Sen ska ju priset stämma oxå...

http://www.dba.dk/land-cruiser-105/id-66494020/

Magnus

Liberia reggad hur kul kan det vara? Det finns nog en risk att Svensk Bilskrotning har lite åsikter om en sådan.

Nej satsa på en riktig 90a istället en bil som även är bekväm på vägen ;) och med 163hk så kan man även köra om utan kilometerlånga raksträckor :mrgreen:

Nu har jag kanske trampat på någons fot men va då.

PMa mej så får du provköra.

JAK

Länk till kommentar

Tackar för tipsen!

Liberia bilen blir nog inte aktuell.... Det blir nog en riktig 100 så småningom, iaf som det känns nu...

Jag har kikat runt lite mer ner mot kontinenten men känslan för många av bilarna är att dom haft hårda liv...

Ska nog försöka hitta på en svensk "gubbkörd" hundra med snälla mil, så man själv får ge sig på att bryta ner bilen :D

Länk till kommentar