Gå till innehåll

Toyota4x4 Kola Peninsula 2011

Globecruiser

Rekommendera Poster

• Svars 133
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Vidarebefordrar Meckis SMS rapport.

Rapport 1. Expeditionens 2:a dag lider mot sitt slut. Vi har tagit oss 70 mil norr om Åbo och än så länge fungerar allt väl. I dag skulle vi träna på att överleva på vad naturen har att erbjuda, detta löste sig ganska smidigt med en närliggande Mc Donalds restaurang. Men prövningarna skulle inte sluta i och med detta, campingen i Naapurivaaran var inte ens tvåstjärnig.

Er utsände : Mecki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

"Peppar, peppar " bilen har fungerar kanonbra, det enda som gått sönder än så länge är 2 st H4 lampor och en glödlampa i baklyktan som exploderade när den hastigt kyldes av vid en vadövergång.

42:an är väl inget under vad det gäller komfort med sin korta hjulbas och sina bladfjädrar men det har funkar riktigt bra att hålla jämn talt med dom övriga. I vissa vägavsnitt får man ta det lite lugnare för att sedan öka farten för att komma i kapp.

Det är väl lika bra att erkänna att det var riktigt skönt att komma in i Finland och köra på slät asfalt igen. :lol:

Mecki

Länk till kommentar

Jag kan bara hålla med Mecki att det verkligen var värt besväret att ta sig dit. Vi hade väldig tur med vädret och i stort sett inga mygg alls.

Det mest spännande var nog trots allt de ryska gränspassagerna särskilt på hemvägen då Mats och jag blev anklagade för att vara dieselsmugglare vilket tog tre extra timmar innan vi var igenom. I mitt fall var det extra fjantigt eftersom jag bara hade en 20L jeepdunk som var problemet i deras ögon men att bilen var fulltakad med 270L var inget problem.

Kom hem tidigt imorse. Vi lämnade Ryssland tidig kväll i lördags och det är 180 mil hem genom Finland och via Haparanda. Lite väl långt på den tiden som ensam förare av bilen. Men det visar att det går att använda en "antik" 70 serie bil som milslukare också...

/Anders

Länk till kommentar

Vill passa på att tacka alla för en fantastisk vecka på kola peninsula.

Kan inte vara annat än nöjd med hela resan. En fantstisk grupp med många trevliga personer.

Skriver ihop ett litet repotage med lite bilder så alla andra också ser hur det såg

Med vänliga hälsningar Jens Licht / Globe Adventures

Länk till kommentar

Såjå, hemma igen.@

post-917-076109100 1315984869_thumb.jpg

En sak kan man ju i alla fall konstatera, vi hade en otrolig tur med vädret.

Väl ute ur Ryssland så började regnet och det ökade ju närmare hemmet vi kom vilket gjorde

att vi kortade ner vår restid ut med Norrlandskusten (det var svårt att matcha Kolavistelsen) . När det även började att blåsa ordentligt körde vi dom sista 80 milen direkt hem.

Der gick bra att köra men bränsle förbrukningen ökade från 1,2 l / mil när vi låg i 85-90

till 1,4 l / mil när vi ökade till 90-95 km / tim.

Vi vill också passa på att tacka alla för ett riktigt trevligt resesällskap, alla tider hölls utan gnäll trots att

vi var så många olika personer. Vill också tacka Jens som höll i trådarna och såg till att vi hittade rätt (och i bland fel) , detta gav helt klart mersmak.

Mikael, Maria och Lukas

Länk till kommentar

J I mitt fall var det extra fjantigt eftersom jag bara hade en 20L jeepdunk som var problemet i deras ögon men att bilen var fulltakad med 270L

hej!

Rysar ÄR petiga vid kontroller. I regelverket står det att max export UTANFÖR bilen, dvs utnför bilens tank är 10l bränsle inte 11, eller 12l utan 10 eller mindre!

Jag vet fall där folk har blivit kvar och häktade då man hittat hylsor i bilen efter jakt i Finland. Ne man ska inte "tycka" att nåt är löjligt, eller småaktigt vid ryska gräns/andra kontroller! Det kan kosta 1h,2h eller flera dagar i utredningar! Där har jag ALLTID 3-4 dagar extra på visumet, lämnar aldrig hemkomsten till sista dagen, ifall att....!

men kul att resan varit lyckad! nu får man v'nta filmer och foton fr resan! ;)

/Janne

Länk till kommentar

Japp, även jag är hemma efter Kolaresan. Vi var några som tog en sväng till Murmansk när vi ändå var i farten. Titta på stora soldaten och atomisbrytaren Lenin. Sedan bar det iväg till gränsövergången Lotta- Raja Jooseppi. Inga problem där, gick mycket smidigt. Väl i Finland så splittrade vi oss.

Tack Jens för det roliga och trevliga arragemanget. Och tack alla ni andra för en trevlig tur och samvaro. Vi ses igen?

Lars-Göran

Länk till kommentar

Hemma! laugh.gif

Kom hem natten till onsdag (typ 0200) efter att ha sträck-kört från Övik. Vi fick nog av det svenska höstvädret, inget är kul i ösregn och 15m/s vindarmad.gif

Däremot var resan sjukt bra, ett stort tack till reisleiter Jens för bra ihopsatt och spännande resa och till alla andra för det otroligt trevliga sällskapet (där skall du oxå räknas in Jens wink.gif)

Har bara laddat upp två bilder, håll till godo så länge ...

Bilen satt fast, men vädret var bra ... tongue.gif

IMG_2548.JPG

Fullt ös biggrin.gif

IMG_2536.JPG

Länk till kommentar