Gå till innehåll

LC eller patrol eller mitsubishi wagon?

tmpolice

Rekommendera Poster

Min kommentar om drivlina bygger på vad jag läst, mestadels från tidningen som nämns ovan, 4WD Monthly. De brukar kommentera drivlinan i Patrol som "bulletproof" och liknande. Jag tror inte det går att hitta någon Toyota med Nissan drivlina, lika lite som det går att hitta det omvända. De är båda mycket starka drivlinor i förhållande till andra bilar.

Jag vill bestämt minnas att det finns ett beg-test i någon av tidningarna där de jämför just HDJ80 mot Patrol, ska se om jag hittar den artikeln igen.

Skulle mer än gärna läsa artikel och du får mer än gärna skicka pm till mig så jag får läsa den......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Svars 72
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Otroligt att vi kommit upp till 6 sidor i denna tråden, och vi har fortfarande inte övertygat tmpolice att det är en Toyota han ska ha! Nåväl, jag hittade artikeln i Australian 4wd Action, men tyvärr har jag ingen scanner så ni får nöja er med digitalfoto av sidorna.

20100217430.jpg

20100217431.jpg

20100217432.jpg

20100217433.jpg

20100217434.jpg

20100217435.jpg

Jag får kolla runt i bekantskapskretsen om det är någon som har en scanner för det är nog inte helt enkelt att läsa från dessa bilder tyvärr :)

Länk till kommentar

mmm svårt att läsa... Jag kan scanna in dom åt dig om du vill...

Dock är det en sak som slår mig när jag bara ser bilderna i tidningen.. det är väll en Hzj80 som är med på flera av bilderna ? Och om jag inte missminner mig så har HZJ och HDJ inte samma drivlina ?

Länk till kommentar

Det är två skilda världar. Patrolen är också av en helt ny generation (från den tiden man byggde ordentliga bilar). Patrolen GR som är med i reportaget går snart när inte att få tag i då de mer eller mindre har rostat bort. Annars gillar jag modellen i sig. Bägge bilarna är ju ordentligt ombyggda så artikeln är ganska orelevant.

Nej - det krävs starkare bevis. Jag vill se jämförelsen mellan två originalbilar av samma årsmodell.

Handlar det enbart om att ta sig fram i terrängen så slår en lätt och smidig Suzuki både Patrolen och LC'n med hästlängder.

Länk till kommentar

Det här blev en mycket rolig tråd att läsa. Jag är inte speciellt svårövertalad men tänkte jag kunde få lite tankar och jämförelser angående bilarna. Patrol är riktigt mycket billigare i pris och blev då nyfiken hur mycket det skilde.

Jag vill ha en bruksbil men med extrautrustning och som jag kan bygga vidare på för långköring samt eventuella expeditioner. Blir inga urskogssafaris men vill ha en mycket duglig bil ändå som klarar en rejäl skogsrunda lika bra som i asfaltsdjungeln.

Så höjd, diffad, arb-front (eller liknande), rockclimbers, vinsch, snorkel, höjd (oldman eller tough dog typ), bättre däck och lite sånt kul =).

Det råder mycket delade meningar om vilken som är bäst av patrol eller land cruiser iallafall med hdj80. Däremot så skulle det nog bli mycket tuffare i jämförelse med den stoa TD motorn i patrolen (4,2 eller 4,5l).

Läser gärna den där jämförelse ändå så skulle vara kul om någon scannade den.

Förstår ju att ni är mycket inne på LC men ni är samtidigt objektiva och trevliga så därför ställde jag den känsliga frågan mellan LC ovh patrol.

Länk till kommentar

Tycker det är bra att frågan LC vs. Patrol tas upp. Tror att många som köper 80 resp 100 alla har funderat på en Patrol istället.

Precis som du säger så får man en ganska mycket nyare bil för pengarna.

Även jag gick och sneglade på Patrol när jag skulle köpa 80´an. Var till och med och provkörde några stycken. För varje gång jag provkörde ju mer besviken vart jag tyvärr.

Även om de håller bra kvalitet så är den tråkiga motorn i kombination med ett väldigt traktorlikt körsätt tillräckligt för mig att istället köpa en LC.

Tyvärr så var det enklare för mig än det blir för dig att hitta en 80 då det för några år sedan fanns betydligt fler och många av dem hade gått under 20kkm.

När du beskriver ditt användingsområde så kanske en moddad LC120 eller 90´a räcker ?

Och vad är Rockclimbers ? ;) (kanske du menar rocksliders)

Länk till kommentar

Rockslider naturligtvis. Hade jobbat natt och var inte i superform direkt. ;)

Blir det någon scaning av jämförelsen???

Tycker det ser lite klent ut med personer som verkligen jämfört dessa bilar och objektivt kan säga skillnader.

Visst, jag har testat båda men jag är en riktigt rookie. Jag skulle inte ens själv lita till min åsikt med den lilla erfarenhet jag har.

Länk till kommentar

Jag valde också mellan Patrol och LC när jag skulle byta ut min suburban. Ville ha något som var lite smidigare i terrängen men tillräckligt stort för att kunna bo kortare tider.

Valde en HJ60 pga av den otroligt tåliga drivlinan och att dom i stort sätt bara behöver lite större hjul för att kunna köras offroad. Det är rätt svårt att få tag på fina äldre LC och Patrol i Sverige, dom flesta är rosthögar.

Kollade på en film från Outback-challenge i australien som är en riktigt tuff tävling. Där var det ca 70% patrol 20% toyota och resten landrover och jeep. Patrol kan alltså inte vara nåt speciellt fel på den heller och många danskar tävlar ju också challenge med patrol.

/Johan

Länk till kommentar

Många inlägg blir det… Jag har lite egen erfarenhet som förvisso kanske inte är relevant men jag delar med mig ändå… ;)

Jag bodde i Rwanda under dom sista 5 åren på 1900 talet. Bland dom fordon jag nyttade på jobbet fans min LC75 1994/5 års modell, första årgången av defender med TD5 motorn (97/98) och sista årgången av förförra generationen patrol (97/98).

För att börja med min LC75; 4.2 liters diselen utan turbo är kanske inte den roligaste, men räcker fullständigt till så länge det inte finns några asfalterade vägar. Jag som så många andra glömde ofta att vrida på frihjuls-naven innan man skulle ut i leran och det straffar ju sig själv. Låsen är helt värdelösa och en valnlig småtjuv öppnar den på 10 sekunder med en ståltråd. Fram sitter man utmärkt, men baksätet var ju en bedrövelse och blad fjädringen gjorde ju inte det hela bättre. Men vilken bil på riktigt dåliga vägar. Lägg den i tvåan och tugga dig fram. Du kan starta på samma växel, inga problem.

Efter som att det var sista modellen av patrolen så fick vi den fullutrustad. Lyx så det förslår. Men motor och växel låda var en katastrof. 4.5 liters diselen har på pappret bättre data än LC 75 men dom fungerar bara inte tillsammans. Steget mellan andra och tredje växel var alldeles för långt så kör man upp förs back så fick man växla hela tiden. 2:an för låg och 3:an så hög att motorn inte orkar med. Komforten bak är ju mycket bättre än land cruisern, men när vägen började bli dålig märkte man att säten var alldeles för svampiga. En annan sak som retade mig var att men behövde en hjul nyckel för att låsa frihjuls naven.

Defendern är ju en helt annan historia. Den levde upp till sitt dåliga rykte när det gäller hållbarhet. Komforten på dåliga vägar är katastrofal då man sitter och hoppar i sätet. Jag är för lång för att sitta fram och satt man bak så kunde man inte se något. Efter något år på dåliga vägar höll den inte ihop längre.

Jag var nog ett Land Cruiser fan redan då, men mina år där nere fick i alla fall mig att inse att jag aldrig skulle ha någon land rover. Patrolen var väll ok så länge man höll sig på någorlunda vägar och när man hade passagerare. Men min gamla 75 överklassade all dom andra. 25000 mil på mätaren, samtliga på inga eller dåliga vägar, när jag lämnade tillbaka den och det enda som jag bytte var bromsar, fjädring och stötdämpare.

Några år senare hamnade jag i mellan östern och då stod valet mellan en 100 serie LC eller en patrol båda med 4.7 liters v8 bensinare. Båda har fördelar;

Nissan är nog den enda bilen (förutom defender och HMMWVI) som man kan ta direkt från affären till öknen utan att riskera att plastbitar skall trilla av. Där finns inga. Allt är riktigt hederligt järn. Den är ju bara ”part time 4wd” så mitt lås är ju inga problem och dessutom är båk lås standard på många modeller. Men det som definitivt fick mig att välja bort nissan är att tanken är liten och bilen jättetörstig. Knappt 250km tuff öken…

Land cruisern blev igen mitt val. Plasten som sitter dumt till trillar av efter hand och kan ersattas av metall… Minst 400km km för en bil med dubbel tank.

Araberna älskar patrolen som lekbil. Kraftfull motor som är lätt att trimma… Däremot är LC: n den klara favoriten när det gäller längre och mer seriösa turer. Bilarna har ofta 4.5 liters rad bensin 6:a samma som satt 80 serien. Lika bra på vägen som i sanden. Har en räckvidd som utklassar alla konkurrenterna (utan LC 120 som har 180l tank som standard). Diesel är inte lika populärt. 4.2 liters motorn utan turbo är ingen höjdare i sanden.

Det känns ganska otroligt att se en kamel grupp kameler i öknen och en ensam beduin i sin LC.

Sedan dess har det blivit LC för min del. Kostar mer, men i detta fall får man vad man betalar för…

Länk till kommentar

Kul att du tyckte om det. Amledningen att jag trodde att det inte var relevant är att jag vet att dom specifika modellalternativen kanske inte finns i Sverige. För Patroll vet jag inte ens vad som finns i Europa. Jag har för mig att lc 75 kom med både 4,2 liters motorn som jag har haft och göra med och en 3,x (??) liters turbo diesel. Jag tror aldrig 100 serien kom till Europa med någon 4,5 liters rad sexa. Enda alternativen var 4,7 liters bensinare eller en 4,2 liters turbo diesel. Prado / LC120 finns med 180 liters tank, 100 serien med 140 och 75 med 160 på andra marknader, medan här hemma får man bara enkel tank.

Lycka till med ditt sökande. Jag är fast vid Land Cruiser. Den är dyrare, men värd att betala det lilla extra för.

Länk till kommentar

• 2 months later...

Jag måste bara kasta in en pinne i HDJ80 vs Patrol brasan... ;)

Detta blir även mitt första inlägg här så därför blir det lite kort historik.

2001: Offroadträffarna och långresorna jag läst om på diverse forum och sajter verkade ju vara galet kul så nu skulle det bara inhandlas en riktig bil som passade för ändamålet.

2002: Efter många om och men. Eftersom vi bodde i lägenhet utan meckmöjlighet och endast en parkeringsplats så funkade det inte att bara köpa en extra lek/skogsbil utan kravet blev att bilen skulle funka som både familjebil och skogsbil.

2003: Lyckades övertyga frun om att vi skulle byta ut 9-5 kombin till en tung SUV med ett förbihåll, automat var ett krav. Inga problem, automat är ju att föredra i skogen. :) Jakten kunde börja.

Jeep och Land Rover avfärdades ganska snabbt. Jag ville ju köra, inte mecka. Även Pajero avfärdades. 2 st kandidater kvar: LC och Patrol. Reserch på forumen hade klargjort att det var stel framaxel som gällde om man skulle vara seriös. Alltså bara 2 kombatanter kvar: HDJ80 och Patrol. För en motornörd som mig så var valet enkelt. Jag kan inte hjälpa det men ljudet från en diesel sexa är bara så gött!! :) Har ni hört en Volvo BM 810/814 med tungt lastat släp eller dragandes en stor plog så förstår ni vad jag menar... :D Patrolens 2,8l sexa låter faktiskt helt OK, men den är seg och den finns inte med automat. Fyrcylindriga dieslar har nästan det tråkigaste motorljud som finns så Patrol 3,0 ströks från listan. HDJ80 finns med automat och enligt de källor jag kunde hitta då så är den i princip skottsäker, samma låda sitter tydligen i tunga bussar. NU var det bara ett problem kvar, om det var svårt att hitta en manuell HDJ80 så var det i princip omöjligt att hitta en med automat. Ett par intressanta objekt i tyskland försvann efter bara 2-3 dagar.

Patrol 3,0 var efter några månader återigen med på banan och 2 veckor senare så dök rätt objekt upp och vi slog till!

En 00:a med 6000 mil på mätaren. Vi körde 6000 mil på 4 år utan ett enda fel!!! Klart den bästa bil jag haft ur det hänseendet. Det enda jag bytte var batterierna där 2st celler hade gett upp i det ena. Jag satte då i 2 st Optima Red Top och sen var allt frid och fröjd, även vid minus 17.

Det som dock imponerade mest på mig var terrängegenskaperna i originalutförandet. På grund av ytterligare barnproducerande och krav på att kunna perkera i parkeringsgarage så blev det inget av mina många moddningsplaner. Men jag åkte ändå på ett gäng träffar och det var mer än en gång som folk blev ordentligt förvånade över hur bra den tog sig fram. Och då hade jag inte ens offroad däck på den utan jag körde med Cooper HT.

En av fördelarna med Patrolen jämfört med alla(?) andra bilar är möjligheten av frikoppla den bakre krängningshämmaren med ett vred/knapp på instrumentbrädan. Kanske är det detta som tillför det där lilla extra som behövs ibland och som gör skillnaden mellan att köra fast eller köra vidare...

Angånde dimensioner på delar i drivlinan så har jag läst på nätet någonstan att när Arctic Trucks bygger om bilar för att kunna köra med 38" hjul så var Nissan Patrol den enda bilen som de INTE behövde byta drivaxlarna på... (Detta är ju att likna vid hörsägen men det borde vara enkelt att bekräfta eller dementera för den som orkar...)

Efter några år utan bilar med lågväxel så står det nu en LC90 med V6 (gott ljud :D ) på vår gård. Den är ett perfekt komplement till vår vanliga bil som är en snusförnuftig MPV med fyrcylindig diesel...

Jag har tyvärr inte hunnit testa LC90 i skogen ännu. Återkommer när det är gjort.

// Andreas

Länk till kommentar

Välkommen hit! Kul story, undrar hur den slutat om du hittat en HDJ80 istället ;)

Tror att flertalet av deltagarna på träffen i Skövde i lördags kan skriva under på att en LC90 imponerade stort i terrängen!

@tmpolice,

hur har det gått? Har du bestämt dig för något?

Länk till kommentar

• 10 months later...

Halv gammal tråd, men intressant diskussion så jag bumpar den med lite nya frågor. Om man tycker att hdj80 är för dyr (både inköp och äga), lc120 också. Hur står sig hilux mot dessa, års runt 00. Själv kan jag tycka det är en nackdel med flak. Verkar ju finnas mest kompetens och reservdelar till Toyota nere i Afrika. Hilux eller Patrol?

Redigerad av mlh
Länk till kommentar

Halv gammal tråd, men intressant diskussion så jag bumpar den med lite nya frågor. Om man tycker att hdj80 är för dyr (både inköp och äga), lc120 också. Hur står sig hilux mot dessa, års runt 00. Själv kan jag tycka det är en nackdel med flak. Verkar ju finnas mest kompetens och reservdelar till Toyota nere i Afrika. Hilux eller Patrol?

Sett ur en komfort syn så har du bättre förutsättningar i en HDJ80 eller LC120. Det går inte att jämföra mot Hilux.

Vet inte om man kan dra några slutsatser i hållbarhet mellan bilarna. Du har stel framaxel i HDJ80 men delad framaxel i Hilux och LC120.

Möjligt att den stela axeln tål mer. Men jag tycker nästan att det oftast är något annat som ger sig först..

Under vår resa förra året åkte vi med en LC75 och en Hilux -00. Hiluxen va helt standard vad det gäller drivlina, upphängning osv.

En service gjordes innan avresa och nya däck skoddes på fälgarna. Sammanfattningsvis rullade bilen till Kongo utan något bekymmer.

Bilen rullar fortfarande i Kongo utan problem..

Du hittar reservdelar till Hiluxen överallt. Utan att jag har något underlag för mina utlägg,

vill jag påstå att det är den bil (av långfärdstyp) du lättast hittar reservdelar till i Afrika, med omnejd.

Summan är att jag tycker Hiluxen är en otroligt prisvärd bil för långfärd/-hobbybil.

En bonus är att den är lastbilsreggad och du kan åka 5 personer (i dubbelhytten) hyfsat ok..

//

Länk till kommentar

Om man tittar till driftsäkerhet så är ju LC generellt grövre byggda än hilux. men om man tittar till tillgänglighet på reservdelar och teknisk kompetens så ska man ju föredra den bilmodell som är vanligast, då går kanske vissa lite mer udda LC modeller bort, kanske när det gäller driftsäkerhet att man ska välja bort lite äldre modeller också, inte för att de är äldre, men för att de kanske är mer slitna.

Priset är ju ganska mycket lägre på hilux än LC, komforten och lyx nivån är lite lägre också speciellt på de äldre modellerna

Motormässigt, att hilux har en mindre/svagare motor än LC kompenceras kanske av att den väger betydligt mindre också.

Flak/icke flak, det beror ju på vad man ska lasta, om man har kåpa, etc. En hilux med kåpa lasta ju väldigt mycket, man kan ha smutsiga grejer, dieseldunkar etc, som luktar på flaket utan att det stinker i kupén. I mitt nuvarande bygge av expeditionsbil har jag fokuserat väldigt mycket på låg vikt och att placera vikten långt ner och centralt i bilen, dvs inget takräcke, inge extratank och reservhjulshållare bakom bakaxel etc. då är ett stort flak väldigt behändigt.

Patrol är väldigt stora (tunga) bilar i likhet med LC-80 och LC-100, men med ganska små motorer, de patrolmodeller jag stött på har varit VÄLDIGT trötta. Men i likhet med LC80 väldigt robusta och tåliga bilar.

denna länk har funnits på forumet tidigare tror jag:

http://www.newsweek.com/2010/10/14/why-rebel-groups-love-the-toyota-hilux.html

http://www.newsweek.com/photo/2010/10/14/toyota-trucks.html

Länk till kommentar

• 4 weeks later...

Nu kommer jag med ännu en dryg fråga om bil jämförelser, hur står sig Mercedes g-klass mot tex hdj 80 och Patrol? Enligt mig är den fränast till utseende tätt följt av Toyota, men ska vara sämre, och kanske saknaden av populäritet i världen gör den till en dålig expeditionsbil?

Länk till kommentar

G-wagon är långt ifrån en dålig bil. Robust konstruktion med stela axlar, diffspärrar och en pålitlig motor gör den till en bra expeditionsbil.

Det som dock talar emot g-wagon är tillgången på reservdelar i vissa länder. Om man nu väll hittar reservdelar så räkna med att dom kostar en mindre förmögenhet.

G-wagon har ett brett område på motorer. Har för mig att det finns allt från någon trött sugdiesel till en turboladdad V12 med närmare 500hk.

Dom få gångerna jag fått möjligheten att köra/åka med har inte imponerat i komfort.

Bästa är att åka och provköra.

Länk till kommentar

Välj aldrig en nyare G-Wagen (2005 >). Elekroniken i dessa bilar är en mardröm. Ett mindre fel (typ backljuskontakten eller AC'n) kan få hela CAN-BUS systemet att få hjärnsläpp vilket gör att varken motor och växellåda fungerar som de ska.

Äldre och även nyare bilar rostar rejält (både kaross och chassi).

Länk till kommentar