Jump to content

LC eller patrol eller mitsubishi wagon?

tmpolice

Recommended Posts

Hej!

Är ny på forumet och skulle behöva lite råd angående bilval med mera.

Jag letar efter en driftsäker höjd (OME "Old Man Emu" eller annan bra fullständig höjning med fjädrar och dämpare) terränggående bil.

De jag kollat på är Nissan Patrol, Toyota Land Cruiser 80 samt 100 och till sist Mitsubishi pajero wagon. Patrol och Pajero wagon är ju lättare att få tag samt till ett billigare pris samt nyare årsmodell men vilken fungerar bäst? Är landcruiser så pass mycket bättre än en patrol?

En nissan eller en Mitsubishi är lättare att hitta samt att priser är en aning humanare.

Är kanske en dum fråga men vad är största skillnaderna på dessa och vad ska jag välja? Hållbarast? Bäst 4wd, bäst spärrar (diffar), körbarhet, lätthet att bygga om?

Jag letar efter en bil för max 200 000kr (skulle helst ligga mellan 80-150). Bilen ska vara lagom höjd (snorkel, vinsch är uppskattat).

Vad ska jag titta på av Land cruisern 80 eller 100 (har läst Peder Silfverhjelms jämförelse)? Enligt den så är LC 80 (HDJ) en mycket bättre bil som jag kan se?

Är det förresten någon som har en expeditionsbil till salu så är jag intresserad.

Jag hoppas ni kan hjälpa mig, ta er tid och svara på mina frågor.

MVH

Tomas

• Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej Tomas och välkommen hit !

Först och främst vad skall du använda bilen till ?

'

Hade jag varit dig så hade jag direkt plockat bort Mitsubishin från listan. Några år gammal Patrol tål att gämnföras med LC80 men saknar en del som en LC80 har att erbjuda t.ex fulldiffat, bra motor och bra komfort.

En Patrol med 3.0 motorn är absolut ingen dålig bil så jag tycker att du skall provköra både en LC och en Patrol.

Tillbehören behöver du inte bry dig om vid köp tillfället utan montera på de du vill ha efteråt t.ex snorkel och höjning m.m

Tackar för snabbt svar. Varför ska mitsubishin bort?

Vi planerar att flytta ut på landet dvs mer otillängligt och vi vi ha en bil som fungerar över skog och mark samt genom snö. Det fungerar inte med en suv utan det måste vara snäppet värre. Vi har hund så lastutrymme ska finnas både för denna samt en framtida barnvagn. Bra diffat (gärna fulldiffat som HDJ80 är) samt hög, låg är ett måste. Bilen ska vara ett allt i allo dvs vill jag ut i skog, över sten eller vada ska den klara det lika bra som att köra på väg. Detsamma om vi vill åka långväga resa till ex afrika eller kortare till Island. Vi vill ha en slitvarg med utrymme, komfort och hög framkomlighet.

Jag undrar också vad tillbehör kostar ex old man EMU komplett höjning med andra måste modifieringar?

Vi har testat och kollat lite (läst en hel del) och LC verkar på alla sätt bättre än patrol. Var lite därför jag undrade om dessa i jämförelse.

Håller med Jens. Märk dock att Patrolen har en svagare drivlina än HDJ80.

Om du inte får en trovärdig och fullständig historik på en bil som är utrustad - råder jag dig istället satsa på en standard (som Jens beskrev). I orätta händer kan en färdigutrustad äldre 4X4 varit utsatt för många osmakligheter.

Tyvärr har jag ingen bil till salu i den prisklass du efterfrågar.

Duger inte med en SUV skriver du. Vad menar du då?? XC90, KIA Sorento, Santa Fe?? Finns LC 90 o LC 120 som är mycket bra bilar för det ändamål du beskriver. Tror du kan hitta en mkt fin LC90 o utrusta den efter dina önskemål o väl sluta i det prisintervall du skriver. Kanske att du även kan hitta en LC 120 på utlandsmarknaden.

Antagligen skulle jag kunna hitta en LC 90 eller 105 men jag vill ha en bil att åldras med så att säga. Därför är LC 100 och LC80 mer intressanta för mig.

Min tanke är att fixa bilen i etapper och att då från börja köpa något rejält. Japp, har haft xc70, xc90 kört kia sorento, kia sportage, audi allroad, santa fe och jag gillar inte dessa utan vill ha allt eller inget dvs en riktigt terrängbil med rätt framkomlighet eller bara en vanlig kombi. Mellanting är inget för mig utan jag har både behov samt önskan om en "riktig" bil på detta sätt.

Är lite av en dröm att få köpa/bygga en HDJ80 med höjningssats, grövre däck, vinsch, snorkel och att få åka utomlands med den.

Är lite av en dröm att få köpa/bygga en HDJ80 med höjningssats, grövre däck, vinsch, snorkel och att få åka utomlands med den.

Lev drömmen fullt ut!

Jag har lärt känna en Islänning som flyttade till min grannby och hade med sej en sån HDJ 80 bil som flyttgods med 38" hjul. En -02 tror jag det var.

Oj vilken bil att åka i!

Tyvärr flyttade han tillbaka till Island- för han lyckades inte hitta nån användning för sin bil och sitt sätt att leva sitt liv i Sverige.

Han lever sin dröm- Åker upp på glaciärer var och varannan helg året runt.

Du kanske ångrar dej om du inte satsar fullt ut på den bil du verkligen vill ha.

:D

Tänkte inte överdriva så mycket som en artic truck då detta är overkill för mig men vill som sagt att ha hållbarhet, fulldiffat, höjd vinsch och lite annat kul. Kanske blir en riktig långresa om det fungerar bra. Känns lite så där att köpa en bil och att tanken skulle växa om att göra någon speciell resa och då få leta efter en ny bil.

Bättre att ha mer saker när man inte behöver det än att ha för lite då det skiter sig.

Verkar helt klart som en LC80 eller ev LC100 hade varit en bra bil för dig. Då har du både bra komfort och redo att ge sig ut på långa resor.

Dock är det svårt att hitta bra HDJ80 speciellt 24V som inte gått för långt. Mitt tipps är att kolla i Frankrike, Spanien och kanske Italien efter bil. Belgien, Tyskand, Nederländerna börjar få ont om bra exemplar.

Skjut inte över målet bara. Om ni bara skall vara två personer som skall ut på äventyr så är även LC90 och LC120 mycket bra kandidater. För min egen del har det visat sig att LC120 med rätt utrustning är t.o.m. att föredra framför 80- och 100-serien. Den är betydligt lättare och tar sig fram lika bra som HDJ80 i terrängen och faktiskt bättre har det visat sig (beroende vem som sitter bakom ratten :lol: ). Lägre bränsleförbrukning och skatt/försäkring. Vikten gör att den tar sig fram i terrängen på ett smidigare sätt. Reservdelar finns i överflöd till rimliga priser (likaså 4X4 tillbehör).

80-serien är mer hard-core (både för- och nackdelar med detta). LC100 är en något större LC120. Genom att välja en 90 alt 120 så får du en nyare bil med oftast betydligt färre mil på mätaren. En LC80 som rullat 25-30 000 mil har kanske endast 70-75% kvar av effekt och drivmoment även om motorn är extremt tillförlitlig.

I min LC120 har jag idag 225 hk och 510 NM och tillsammans med den låga vikten är den mycket potent.

Jag har under många, många år både byggt och kört HDJ80 och LC100 (i skogen, expeditioner och till vardags). Trots denna 80-smitta blev 120-serien ett riktigt lyft. Under den senaste Sahara-resan så fungerade bilen klanderfritt i både sandöken, stenöken och i lerig terräng och gick bättre än 80-serien på både landsväg och i terrängen.

För en kortare period (ca 1 - 1,5 månad) går det att åka två vuxna och två barn på expedition i en LC120. Det är lite trångt men med god planering så fungerar det faktiskt.

Risken med att köpa en "billig" LC80 runt 25'-35' på mätaren är att bilen kräver mer och mer underhåll och byte av komponenter79_a02c8ba310287a6d1451cbdf2c11ece0_thumb.jpg

Kan bara säga att jag håller med Peder. Min erfarenhet av 120:n är likadan. Har också nu i vinter kunnat konstatera att den är klart kompetent att ta sig fram i snö.

Är mycket positivt överraskad av 120:n. Med viss ombyggnad, framförallt av fjädring o stötdämpning får man en bil som klarar mycket mer än vad man kan tro.

Då jag är ny i detta så tackar jag och bockar för alla visa råd och tips som kommer från er.

Anledningen att jag kollat på HDJ80 är att det som Peder skrivit tidigare än av de bästa bilarna både hållbarhet samt att bygga på. LC 90 känns inte intressant men LC 120 verkar intressant. Jag vill igentligen ha en bil med diff i framaxel med lik HDJ80. Då är nästa fråga går detta att fixa och varifrån och till vilken kostnad i så fall?

Jag lever efter livsregel att man måste vara ödmjuk inför det man ställs samt att det finns ingen anledningen att uppfinna hjulet på nytt med ex bilarna. Med det menar jag att det är viktigt för mig att lyssna på er som gjort detta förut och varit på expeditioner och liknande så att jag ej gör samma misstag som ni gjorde som nya utan lär och lyssnar.

En annan fråga:

Hur bra är automatlådorna på dessa bilar dvs 4-speed från HDJ80 samt den nyare från LC 120? Undrade detta då det är en aning enklare att hitta automater än manuella.

Går utmärkt att montera diffspärr fram på en LC IFS. Framaxeln är dock av naturen lite känsligare på en IFS.

Du kommer dock nästan aldrig använda spärren fram. Diffbroms är nästan ett bättre alternativ då den är snällare mot drivlinan.

Automatlåda i all ära (det bästa man kan ha vid terrängkörning). Varför jag inte förespråkar automat på en expeditionsbil är att den kan gå varm vid extrema temperaturer och om den går sönder har du absolut ingen växel att åka på - och till sist, svår att reparera hos bysmeden.

Automater har sin svaghet (se ovan) under extrema temperaturer där tillförlitligheten minskar vid höga temperaturer och låga temperaturer. Lastbilar använder sig oftast av speciella kylare + värmare av automatlådorna. En manuell växellåda är alltid "hard to the metal" och lätt att förstå.

Hmmm ...

Nu blir jag lite förvirrad/osäker.

Håller själv på att leta ersättare till min LC90 som mycket väl klarade av en familjeexpedition (2vuxna 2 Barn), rent packningsmässigt, för 3 veckor i Sverige. Då hade vi ändå tryckt in en j-vla barnvagn där bak :P

Siktar på en LC80 för att gå upp i storlek och tillförlitlighet ute i buschen, men börjar bli lite osäker på detta.

Planerar Island och Afrika när bilen är inköpt. Enligt en bilexportör känner de bara till 2 varumärken i afrika, Coca-cola och Toyota, så LC känns som rätt val :)

Det pratas mycket om att minimera elektroniken i bilen, därav LC80ans popularitet har jag förstått.

Hur klarar LC90 (tänker främst på D4D varianten) och 120 vada över floder och liknande?

LC80 24V kostar i paritet med LC120 6vxl mauell D4D, då är LC120 ca 10år nyare bil, men lite klenare byggd och mer elektronik som kan strula?

LC80 12V finns i betydligt humanare priser, men då dyker lite andra frågor upp.

Hur stor skillnad är det på LC80 12 och 24V, tänker då mest kraftmässigt, är 12V mycket tröttare?

Andra skillnader som kan vara värt att notera? Airbag och ABS verkar inte finnas på alla 12V, det känns ändå som ganska nödvändiga säkerhetsutrustning i dessa dagar...

Är LC90 och 120 storleksmässigt, jag tänker då främst bagagerumsmässigt lika?

Svårt det här med att välja bil...

Jag förstår - ångestliknande?

LC 80 24V har en något modernare motor (ytterliagre några ventiler samt lite mer elektronik) än vad 12V erbjuder och därför högre effekt och bättre vridmoment. Utvecklingen av 24V motorn sitter i LC100 (där man genom ännu mera elektronik får ur mer effekt och vrid (samt snålare)). HDJ80 har databox/elektronik som styr luftblandning, laddluft och insprutning (de modeller med automat har mer elektronik). 24V kan du köra utan styrboxen med sämre prestanda. Insprutningspumpen på HDJ80 är mekanisk (det är ett stort plus). Insprutningspumpen på LC100 är elektronisk (därav bokstaven E - i motorfamiljen.

LC120 Standard manuell har inte mycket mer elektronik än HDJ80. Den är oerhört basic. Tillskillnad mot LC80 24V har 120 Standard en datorbaserad styrenehet till motorn och elektronisk insprutningspump (120 har en Common Rail motor som levererar ett betydligt högre bränsletryck). Däremot LC120 Wide Body m.fl. med automat har en mycket mer komplex elektronik som jag inte gillar riktigt. Blir det problem så går knappt bilen (varken automatlådan eller motorn).

T.ex. vid ett tillfälle började hela instrumentbrädan på min LC120 Standard att blinka och lysa som på ett flipperspel. Motorn gick ner på tomgång. Vid återstart gick motorn ok igen (dock med fortsatt blinkande lampor). Väl på Toyotaverkstaden fick inte läsinstrumenten kontakt med styrenheten i bilen. Alltså, ingen förbindelse mellan motor och styrenhet. Det visade sig att kontaktdonet hade hoppat ur styrenheten/trimchipet. Facit: bilen gick att köra utmärkt trots att motorn fick leva sitt eget liv (det rök lite mer än vanligt, men det var full fart på den). Hur länge detta går att göra utan att skada partikelfilter m.m. vet jag dock inte.

Min LC120 Standard har nu rullat 7 000 mil under många gånger extrema förhållanden (både öken och vadning till backspeglarna) och fungerar fortfarande som ny (om inte bättre då den nu är inkörd).

Det enda som har bytts ut är kontakten på växellådan som går till diffspärren bak. Den nya kontakten är nu ordentligt insmord med Vaselin. Samma problem uppstår ibland på HDJ80 och LC100.

Tack Peder för lite klargörande :)

Återkommer nog med lite fler funderingar vad det lider ...

Till alla LC-spekulanter måste jag rekommendera, Blocket Frankrike, massor av LC och tack vare Google-översätt förståbart även för oss icke fransktalande:

http://www.leboncoin.fr/

Välvårdade och förhållandevis lågmilade tycker jag det verkar.

Någon som har erfarenhet från frankrikeimport?

Tack Peder för lite klargörande :P

Återkommer nog med lite fler funderingar vad det lider ...

Till alla LC-spekulanter måste jag rekommendera, Blocket Frankrike, massor av LC och tack vare Google-översätt förståbart även för oss icke fransktalande:

http://www.leboncoin.fr/

Välvårdade och förhållandevis lågmilade tycker jag det verkar.

Någon som har erfarenhet från frankrikeimport?

Äntligen!

Har letat efter den där sidan i en evighet :)

Vilker riktpris ligger en 120 manuell med spärr bak och AC (mer än så behöver jag inte)?

Någon nämnde i prisklass med en 24v hdj80, dvs runt 140-200k?

Vilker riktpris ligger en 120 manuell med spärr bak och AC (mer än så behöver jag inte)?

Det var jag som nämnde prisklassen :P

Det är en högst personlig efterforskning som visar denna "samma pris", men runt 15000+ euro verkar de ligga på.

Vissa billigare, men antingen är det riktiga fynd eller så blir man lurad. Jag blir alltid lurad...

Farligt att länka annonser då de försvinner, men denna http://www.leboncoin.fr/vi/94283161.htm?ca=1_s

(LC120 med skinn å lull lull, manuell, diesel, 125000km 2005) ligger på 17500 euro, vilket verkar vara vad man får lägga för en HDJ80 24V idag.

Var sitter diffspärrsvredet/knappen på 120? Det står extremt sällan utskrivet att bilen har diffspärr(ar) även om den har det, antar att det inte är försäljningsargument nr1, förutom i vissa kretsar :)

Det var jag som nämnde prisklassen :P

Det är en högst personlig efterforskning som visar denna "samma pris", men runt 15000+ euro verkar de ligga på.

Vissa billigare, men antingen är det riktiga fynd eller så blir man lurad. Jag blir alltid lurad...

Farligt att länka annonser då de försvinner, men denna http://www.leboncoin.fr/vi/94283161.htm?ca=1_s

(LC120 med skinn å lull lull, manuell, diesel, 125000km 2005) ligger på 17500 euro, vilket verkar vara vad man får lägga för en HDJ80 24V idag.

Var sitter diffspärrsvredet/knappen på 120? Det står extremt sällan utskrivet att bilen har diffspärr(ar) även om den har det, antar att det inte är försäljningsargument nr1, förutom i vissa kretsar :)

Notera att bilar med klimatanläggning har den stora styrdatorn (=mer elektroniskt trassel). Sträva efter en bil med endast manuell AC. Såg också att bilen du hittade är en VX = mycket elektronik som anti-spinn etc etc. Skulle nog leta efter en Standard LC120 (som exteriört kännetecknas av att den inte har skärmbräddare i plast).

120 standard är en beställningsbil, tillverkas bara på beställning för den nordiska marknaden. Utrikes finns den på några marknader men observera att den sälja i vissa länder med en annan motor än den vi har i svensksålda. Tror att det är den gamla 125 hästars dieseln som finns även i 120:n.

Gick bättre än 80-serien på både landsväg och i terrängen.

Klart en SUV går bättre på landsväg.. Sen så höll vi bara halvgas.. Skall ladda upp en sekvens där man ser 80´ans riktiga muskler arbeta och då är det någon som ropar av förtjusning.. Minns du det ?