Gå till innehåll

tmpolice

Members
  • Innehållsräknare

    24
  • Gick med

  • Besökte senast

Profile Information

  • Ort
    Örebro

tmpolice's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

0

Webbplatsen Anseende

  1. Ja många verkar nöjda med den med. Jag ligger nog i den prisklassen att jag får nöja mig med en av de tidigare av lc200 eller D4. Lite sugen på en 200:a med lite högre miltal och bra historik (min prisklass).Yttermåtten bryr jag mig inte speciellt mycket om. Däremot körbarheten, motor, växellåda, drivlina, pålitlighet. Låter irriterande att lc200 som borde vara "pigg" med ganska kraftig motor är lite seg och att växellådan inte växlar "rätt". Borde kunna åtgärdas med programvara men toyota verkar inte bry sig. Jag ska in med min D3 inom kort och se över bussningar och länkarmar men också byta olja frontdiff och låda. Den är i mycket fint skick men frågan vad som behöver göras. Jag har varningslampa för eas:en som lyser så får se vad som behöver göras med den. Gillar bilen men måste prova lite annat också. Rädd att bli besviken bara och att jag ångrar mig.
  2. Svårt val är det och idag har jag en mycket välvårdad bil som har mycket bytt. Mesta slitdelarna är bytta förutom lite bussningar och sånt. Jag har lite klonk i framvagnen och ska kolla om det är krängningshämmare, länkarmar, bussningar och fick på köpet med en varningslampa för luftfjädringen. Antagligen en av givarna eller beroende på ovanstående. Bilen är oerhört trevlig och upplevs ganska pigg trots sin vikt och inget chip. Pendlar kortare till jobbet på 1,8 mil enkel resa med 4km stadskörning inräknat. Drar 1,1l/mil. Tänkte ifall den ska vara kvar kanske en coil conversion är ett alternativ. Verkstadsproblem/svårt hitta verkstad är inget kul. Är ganska dålig på att skruva och har idag ingen plats heller för egen verkstad. Får väl fundera ett varv till men D3:an känns ganska svårslagen i förhållande pris/prestanda. Får ju en coilconversion kit för 6500kr så då slipper man ju det stora problemet. Ska fundera lite......
  3. Är ett svårt val. Som det ser ut idag så är lc200 intressant utan tvekan. Mina andra val är D4 eller behålla min D3:a och kanske göra en eas till coil conversion. Är det som Peder säger så är det ingen större driftsäkerhet med lc200:an kontra en D3:a med 2" bolt on höjningskit. Motor, drivlina, växellåda verkar ju bra på D3:an (utom hjullager, ev nedre länkarmar). Jag tittar på lc200:an för driftsäkerhet, utrymme men blev lite tveksam efter Peders svar. Jag har ju idag en av de sista bästa riktiga fyrhjulsdrivna bilarna. Vad säger du Peder om en LC200 mot en D4 med eas to coil conversion med 2" höjning? Då pratar vi everyday use och en längre tripper men också lite offroading?
  4. Tackar för infon. Vi (du och jag Peder) språkade 2012 tror jag det var angående lc100 och likvärdiga bilar. Det hela slutade med att jag köpte en LR Discovery 3 HSE 2006 titanfärgad med en ägare. Mesta struldelar bytt som kompressor, hjullager med mera. Bilen var i nästintill mint condition och ser fortfarande ny ut. Lite plastigt inuti men allt fungerar. Jag letar för tillfället efter en verkstad då jag har lite klonk i framvagnen och som kan byta olja framdiff, låda och som gillar 4wd (land rover). Är väl mest brist på verkstad som gör att jag funderar på byta. Delar från England är riktigt billigt till den. Du kanske vet någon verkstad/mekaniker Peder? Nåja lite sugen på en lc200 är jag men står lite mellan D4 och LC200. Hur var det nu med modellerna på lc200? Hur vet jag om den saknar ställbar fjädring (vilket jag vill slippa)?
  5. Spinner vidare på tråden. Jag tittar lite på lc200 och funderar på ett köp i slutet på året eller början på nästa. Beror lite på hur min Discovery 3:a sköter sig. Vad skiljer modellerna och vilka modeller finns det? Jag letar främst efter en utan ställbar fjädring då jag inte anser mig behövs det och skulle vilja höja bilen 2". Jag har försökt läst mig till det men hittar inga bra svar. Det är en diesel vi naturligtvis pratar om. Jag har förstått att Australien har en mer enkel lc200 och USA har en Lexus lc200 men här i Europa? Finns lc200 utan ställbar fjädring i Europa?
  6. Efter en lång tid i en Ford så börjar köpnerven klia lite för en äkta 4x4. Lc 100 finns ju inga och då har vi bara tre kvar: Pajero 2007- Discovery 3 Land cruiser 120 Tävlingen är väl mest mellan 120 och disco 3:an. Är väl lite som Peder säger att mer elektronik ger mer problem. Däremot så är terrain response systemet i discon:n grym. Är det någon er som provat disco 3 och jämfört med 120:an. Både lc 150 och disco 4 ligger utanför min ekonomi.
  7. Nu börjar vi snacka..... Kul att få höra om fina erfarenheter. Det är sånt här jag efterlyser
  8. Var lite min tanke med då jag läst på en del forum samt Australiensiska sidor och de verkar gilla patrol. Däremot har jag ej lyckats hitta en patrol vs land cruiser jämförelse både modifierat samt omodifierat.
  9. Rockslider naturligtvis. Hade jobbat natt och var inte i superform direkt. Blir det någon scaning av jämförelsen??? Tycker det ser lite klent ut med personer som verkligen jämfört dessa bilar och objektivt kan säga skillnader. Visst, jag har testat båda men jag är en riktigt rookie. Jag skulle inte ens själv lita till min åsikt med den lilla erfarenhet jag har.
  10. Det här blev en mycket rolig tråd att läsa. Jag är inte speciellt svårövertalad men tänkte jag kunde få lite tankar och jämförelser angående bilarna. Patrol är riktigt mycket billigare i pris och blev då nyfiken hur mycket det skilde. Jag vill ha en bruksbil men med extrautrustning och som jag kan bygga vidare på för långköring samt eventuella expeditioner. Blir inga urskogssafaris men vill ha en mycket duglig bil ändå som klarar en rejäl skogsrunda lika bra som i asfaltsdjungeln. Så höjd, diffad, arb-front (eller liknande), rockclimbers, vinsch, snorkel, höjd (oldman eller tough dog typ), bättre däck och lite sånt kul =). Det råder mycket delade meningar om vilken som är bäst av patrol eller land cruiser iallafall med hdj80. Däremot så skulle det nog bli mycket tuffare i jämförelse med den stoa TD motorn i patrolen (4,2 eller 4,5l). Läser gärna den där jämförelse ändå så skulle vara kul om någon scannade den. Förstår ju att ni är mycket inne på LC men ni är samtidigt objektiva och trevliga så därför ställde jag den känsliga frågan mellan LC ovh patrol.
  11. Trodde det skulle komma en snabb kontring från Klydd på denna men väntar fortfarande. .....
  12. Skulle mer än gärna läsa artikel och du får mer än gärna skicka pm till mig så jag får läsa den......
  13. Såg definitivt intressant ut =) Hur var det nu med patrol och LC i jämförelse??? Samt artikeln jag länkade till???
  14. Tänkte inte dra igång något krig här men hittade detta på en australiensisk sida. Då jag är nybörjare så lägger jag inget värde i det utan låter er andra kommentera. http://www.4wdaction.com.au/articles/bu ... -series/2/ http://www.4wdaction.com.au är väl väl respekterat för tester och artiklar? Ser gärna fortsättningen på vilken som har bäst drivina, modifierbar, diffar, axlar, ombyggnad med mera
  15. Jag letar för fullt och har siktet inställt på en Hdj80 24v och hoppas hitta en sådan innan sommaren. Om patrol hade 4,2 td så hade allt varit lite lättare men som sagt vill ha en LC.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.