Jump to content

Bränsleförbrukning LC90

Globecruiser

Recommended Posts

Min har legat på ca. 0,95-1 med sommardäck bridgestone dueler at 215-80-16

Med kuhmo kc11 dubbdäck 195-75-16 har den dragit ca 0,05-0,1 mer när jag räknat in skillnad i rullomkrets

Tyckte mig märka en marginal ökning i förbrukningen, mindre än 0,05 i alla fall, när jag slängde på mina 4 lysen högt upp på fronten, men det kan ju vara inbillning. Tycker det är svårare att få den att dra mindre nu än förut.

Jag ser du Carl har 125 hestarn.. Vad har ni andra? 125 eller 163? Vilken är vanligast i Sverige? Drar de ungefär samma? Vilken motor är vanligast i sverige?

Av dieslar är 125hkr varianten vanligast (fanns -97 - -00) 163hkr fanns bara -01 & -02, därefter ersattes LC90 med LC120. Skulle tro att bensin är den vanligaste modellen på svensksålda bilar.

• 2 months later...

Jag har en japanimporterad Prado-96 TX med 1KZ-TE-motorn (diesel med turbo-intercooler på 140 hk). Har bara haft den i vinter och den drar (med lågt däcktryck) 1,2l/mil blandad körning med många kallstarter och 1l /mil landsväg.

• 4 weeks later...

Jag lyckades att pressa ner 1.4 liter i snitt på 115 mils sträck-körning med vinterdäck,stort boogiesläp med fult lass samt takräcke o bra lass i bilen samt lite tung högerfot. Det var nog rekordet under snart 20000 mil .

LC 90 (163hk)

Bränsle förbrukningen o pris spelar ingen större roll för min del, för jag tankar alltid för en hundralapp ;)

JAK

• 6 months later...

Lite nyfiken vad ni har för bränsleförbrukning på era bilar..

Min KDJ90 med D4d med

245/75/16 Cooper M+S drar ca 0.9 blandat

275/70/16 Bf goodrich AT ca 1.1 blandat

Lyckades köra en tank på 0.82 med vinterdäcken vid långkörning..

Hej!

Har du gjort någon modifikation på din bil eller får du plats med 275/70 orginal?

• 5 years later...

Bumpar den här -

LC90 50th annniversary, 235/85/16; dubb hakkapelita. Automat, bensin v6. 1.51l / mil. Blandad körning; men mestadels landsväg/motorväg. Ingen blyfot direkt.

Har jämfört bilens tripmätare med en app som heter speed box och på flertalet mätningar kommit fram till att tripmätaren ger 2.5% kortare sträcka än speed box. Har därför räknat mer den diffen.

Bytte bränslefilter, tändstift, luftfilter på senaste servicen.

1.51 känns högt även för en bensinare - några tankar på hur man kan komma ner i förbrukning?

Tack

CarlGustaf

hastighet brukar slå illa på förbrukning, säkert märkbar skillnad att köra i 100km/h istället för 120km/ på motorväg.

Höjningar, takräcken, takbox, extraljus och liknande brukar inverka negativt på förbrukning.

Tack - däcken är ju lite större än original om jag förstår det rätt; men jag tror inte hon är höjd. extraljusen gör säkert sitt ja - tänkte inte på det. Men då kanske Wazehastigheten får bli 100 från och med nu för att se om jag kan skrämma ner henne till 1.45 i alla fall.

tack än en gång Klydd.

På vintern drar min bensinare betydligt mer än under sommaren.

1.15-1.25 på sommaren alltid över 1.3 på vintern och inte ovanligt med 1,4.

Men det blir fort varmt i bilen :)

/Jonas

Vad har du för däck? Båge och extraljus? Manuell el automat?

Min 3.4 WB med manuell låda låg på 1.15 blandad körning i Stockholm, helt ok för en 4x4 tycker jag! Båge och extraljus, 16" Cooper Discoverer.

Körde från förorten in till Bromma varje dag, och dessutom en hel del korta sträckor så jag var ganska nöjd. Tror jag tjänade mycket i förbrukning på att jag sällan låg över 110km/h

Min Pajero Sport automatare låg lite lägre, men den drev ju bara bak 99% av tiden.

Edited by Tapiren

• 1 month later...
  • 1 year later...

Min 3,4l bensinare snittar ca 1.11 vid normal körning, fått nytt jobb vilket kräver mer stadskörning då hamnar jag på 1,25 i snitt, har extra ljus, båge, större stänkskärmar, bfg all terrain ko2, 265/70r16. Köper nya vinter sulor snart får se vad som händer då!

• 2 years later...

Vad kan va galet?

Förra tankningen låg vi på 1,8 l/mil med mest stadskörning. Något lågt lufttryck på 2.0.

Fyllde upp luften till 2.2 men nu var förbrukningen 2,11 l/mil. Enbart stadskörning.

Det har varit lite kallare men inte direkt skitkallt. Frugan som kört och hon har ju inte buskört men vet att hon är tyngre på foten än jag.

Original hjul, nybesiktigad. Tomt i bagaget, inget takräcke. 3,4 liters V6, automat.

Fortsätter det såhär illa så måste man nog sälja bort den. 1,3 l/milen kan jag leva med men det här...

Edited by seww