Gå till innehåll

Mecki´s BJ42:a

Mecki

Rekommendera Poster

När 42:an väcktes ur sin vinterslummer så läckte det lite vatten ur vattenpumpen som det inte hade gjort tidigare. Efter att den nya vattenpumpen var beställd så slutade det att läcka .

För en månad sedan på väg ut på en roadtripp så blev läckan i kylet så stor att det var nödvändigt med en sväng in på ICA för att skaffa några påsar med mald ingefära att täta läckaget med. Efter några mil var det tätt igen och resan kunde fortsätta. När packboxen (runt vevaxeln) i kåpan (timingcover) på motorns framkant började läcka var det dax att göra nått åt saken.

Ny vattenpump införskaffades från Toyota till samma pris som en pirattillverkad från Australien och då räknade jag inte med frakten även packboxen blev levererad av Toyota. Kylet däremot kunde dom inte leverera så det fick bli ett inköp på Ebay :-).

Kylet ser ut exakt som orginalet och passade perfekt till en kostnad på drygt 3000:- inkl frakt.

När jag för några år sedan behövde byta kyl på 80:an kollade jag vad det skulle kosta att reparera det och då låg reparationskostnaden på 5000-6000:- så valet var ganska enkelt.

Nu hoppas jag att 42:an vill fortsätta att leverera nu när den fått lite tlc så sommarupplagan av Småland Traxx går galant så vi efter den kan fortsätta söder ut mot några veckor med sol o bad :-)

Det är underbart när alla skruvar lossnar lätt och fint även drygt 30 år efter att dom skruvats dit .

post-917-0-68916800-1436007420_thumb.jpg

Det svåraste var att få bort remskivorna på vevaxeln.

post-917-0-68954400-1436007447_thumb.jpg

Ny orginalvattenpump.

post-917-0-51454400-1436007482_thumb.jpg

Det nya kylet på plats.

post-917-0-45862200-1436007514_thumb.jpg

/ Mecki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken är att vi i mitten av V29 åker mot Kroatien via dom Österikiska och Italienska alpvägarna, inget mer än så är planerat annat än att önskemålet från resten av familjen är att vi inte skall ligga på vägarna varje dag utan hitta nått mysigt ställe vid havet där vi kan softa i en vecka innan vi drar hemmåt igen.

Nån mer som tänkt sig åt det hållet under samma tidsperiod?

/Mecki

Länk till kommentar

Kör mot Kroatien veckan efter. Startar tisdag 21/7 från Gbg med ett monster leg till Nurnberg ( nattkörning ). Ska vara framme följande lördag och har ett hus till den 1a Augusti i Muntic rätt nord för Pula. Ska försöka få till någon dagsutflykt med familjen eller delar av resesällskapet ( om min research stämmer det minsta så går det ett offroad-spår rätt utanför huset :) ). Kan vi inte ringas så ser vi om vi får till att mötas?

Länk till kommentar

Batterierna har varit lite trötta på sista tiden så nu får vi se om Optimabatterierna är så bra som alla säger.

Enligt batteriförsäljerskan så skall dom två 75:orna klara både monsterwinchen och övrig förbrukning så det skall bli kul att testa detta nästa helg :-)

Passade perfekt, tur att dom inte var större för då hade det inte gått.

post-917-0-24366400-1436111830_thumb.jpg

Enligt utsago skall den klara att dra upp en Unimog ur vilket surhål som helst, synd bara att man inte känner någon med en sådan så man kan testa ;-)

post-917-0-18440100-1436112023_thumb.jpg

/ Mecki

Länk till kommentar

Då var Småland Traxx avklarad och tre dagar med hård offroadkörning är till ända. Både winch och batterier fick bekänna färg men levererade som dom skulle.

Lite geggigt på sina ställen.

post-917-0-77512600-1436736418_thumb.jpg

post-917-0-54414000-1436736521_thumb.jpg

En naturskön Basecamp.

post-917-0-13308200-1436736623_thumb.jpg

post-917-0-91347700-1436736746_thumb.jpg

Riktigt fin körning.

post-917-0-16860700-1436736950_thumb.jpg

Tyvärr så envisas bultarna till höger bakre drivaxel att gå av.

Sen jag satte i diffspärren och började använda den så har bultarna gått av flera gånger.

Först så var det dom rostfria bulten som förre ägaren hade monterat. I höstas monterade jag orginal pinnbult men dom gick också av och då ersatte jag dom med svarta 8.8 bult men nu är det en som har gått av igen :-(

Lite tråkigt om man måste avbryta en skön offroadhelg bara pga det .

Är det nån som vet varför det blir så här eller har en bra lösning på problemet.

post-917-0-46139600-1436737496_thumb.jpg

I morgon står urpackning och service av 42:an på dagordningen så att vi kan semesterpacka den och ställa kosan mot Kroatien.

/ Mecki

Länk till kommentar

I princip alla liknande bultförband är ju tänkta att ge tillräcklig friktion mellan Delarna. Något gör antagligen att friktionen inte blir stor nog för att hindra delarna att vridas i förhållande till varandra och då skjuvas bultarna av. Så tipset borde vara att förbättra friktionen och förspänningen på bultförbandet på något sätt.

Redigerad av Magnus LC
Länk till kommentar

Magnus: Tack, så långt tänkte jag inte. Orginal skall det vara en tunn papperspackning, den strök jag ett tunnt lager med Permatex packningsmassa på när jag satte i drivaxeln efter spärrmontaget, jag skall slipa av metallytorna och montera ihop utan Permatex nästa gång.

Daniel: Första gången bultarna gick av satt orginal styrpinnar men dom gick tvärt av. Andra gången hade jag inga styrpinnar alls . Nu tredje gången hade jag gjort nya lite grövre pinnar utav borrskaft av en lite grövre storlek än orginalet eftersom hålen blev lite skadade när jag skulle borra ur dom. Dom nya styrpinnarna sitter kvar och denna gång är det bara en utav bultarna som har gått av.

Jag testar Magnus tips så får vi se hur det håller.

/ Mecki

Länk till kommentar

Jag övervägde vid ett svagt ögonblick att svetsa fast sk!*en men det kändes lite väl drastiskt ;-)

Hålen för både bult och styrpinnar blev lite deformerade när bulten gick av så det kan vara en bidragande orsak så till vintern blir det att plocka ner navet och borra nya friska hål.

/Mecki

Länk till kommentar

• 2 weeks later...
  • 6 months later...

Då var det dax att krypa in under 42:an igen , den här gången har turen kommit till växel och fördelningslådorna.

Vi får se vad ett lagerbyte i lådorna kan göra åt ljudnivån inne i bilen.

2 st lager och packningssatser från Terrain Taimer har införskaffats.

post-917-0-57269200-1454448869_thumb.jpg

Alla bultar har lossat snällt och prydligt utan övertalning (inte dåligt på en 33 år gammal terrängbil ;-) )

Det är ordentligt överdimetionerat på 40-serien, växellådorna hade kunnat sitta på vilken mindre lastbil som helst, det märker man nu när dom skall baxas ner från sin position.

Med hjälp av ett specialfäste (tack för lånet "Båtis") skruvas lådorna fast på den stora garagedomkraften och sitter stadigt utan att kunna ramla ner.

post-917-0-24568500-1454449513_thumb.jpg

post-917-0-68378100-1454450180_thumb.jpg

Inne i bilen har plåtarna runt lådan samt växelspakarna demonterats för lite mer manöverutrymme.

post-917-0-60662000-1454449711_thumb.jpg

Nu visade sig att specialplåten och metoden för att plocka ner lådorn är utvecklad på en axelvänd 61:a på 37" däck.

42:an är inte lika fullvuxen så morgondagens problem blir att lösa hur jag skall få ut lådorna monterade på specialpkåten ut ur under bilen :-)

post-917-0-25748700-1454450005_thumb.jpg

/Mecki

Redigerad av Mecki
Länk till kommentar

Det gick bra att få ut lådorn från under bilen även om dom var bra tunga, hade väl tjänat några kilo på om jag kom ihåg att tömma ut oljan innan.

Inpackade i många års "skit" så en rejäl rengörning kändes som en god ide att göra innan nått annat.

post-917-0-51309700-1454864950_thumb.jpgpost-917-0-38010300-1454864988_thumb.jpg

Ser lite bättre ut så här.

post-917-0-50691600-1454865046_thumb.jpgpost-917-0-69543300-1454865073_thumb.jpg

Än så länge ser det bra ut även om toleranserna ligger mot dom övre gränsvärdena. Lagren är slitna men kugghjulen ser nästan ut som nya.

post-917-0-47733200-1454865220_thumb.jpgpost-917-0-59494400-1454865243_thumb.jpg

post-917-0-07106200-1454865271_thumb.jpgpost-917-0-98452200-1454865295_thumb.jpg

/Mecki

Redigerad av Mecki
Länk till kommentar

Tack för hygglig fika igår! Det blev ju riktigt folksamt där ett tag :). Snövit tålde, trots Mr T's chefsingeniörer, hemfärden med en väldigt överlastad släpkärra - blir spännande att se vad förbruket blev. Till besvikelse så var Tollstationen på Svinesund " obevakad " idag men Klydd kanske kan lägga ut så länge? :). Ses om ca en månad!

Länk till kommentar

I dag hittade jag lite "spännande" saker när jag mekade.

Hittade dessa stålbitar i en "fälla" i locket mellan fördelningslådan och den 5:e växeln. I locket sitter en plastbit som skall fungera som en tratt för att förse lagret på bottenaxeln med olja där i hade dessa små bitar fastnat.

post-917-0-47167000-1454962426_thumb.jpgpost-917-0-86992200-1454962496_thumb.jpg

Det enda jag har hittat (än så länge) är att det gått en liten bit ur en kugge.

post-917-0-56579100-1454962882_thumb.jpg

Får se om jag upptäcker mer när jag får delat lådan ännu mera.

5:växeln sitter utanför växellådan.

post-917-0-07521800-1454963080_thumb.jpgpost-917-0-94297300-1454963244_thumb.jpg

/Mecki

Länk till kommentar

Jag övervägde vid ett svagt ögonblick att svetsa fast sk!*en men det kändes lite väl drastiskt ;-)

Hålen för både bult och styrpinnar blev lite deformerade när bulten gick av så det kan vara en bidragande orsak så till vintern blir det att plocka ner navet och borra nya friska hål.

/Mecki

Skaffa nya styrstift av bra kvalitet, gärna så grova som möjligt och kanske 1-2st fler än original. Limma dom med locktite 648 och limma även på anläggningsytorna så ska du se att det håller sen. Tänk på att det inte får finnas något kännbart glapp mellan styrstift och drivaxel.
Länk till kommentar

Tråkigt när man hittar lösa metallbitar. Metallbitarna hör dom till 5:e växeln, för dom kommer väll

inte från drevet som är skadat? Hur är det att få tag i nya kuggdrev till lådan?

Det känns ju sådär :-( men eftersom man inte ser några mer tydliga tecken på vart bitarna har hört hemma så misstänker jag att dom kan vara från ett tidigare haveri.

Jag har kört bilen 6-7 tusen mil utan andra problem än att det skorrar lite ifrån lagren. Men vi får se när resten utav lådan är isär tagen.

Jag har hittat några utav dreven på wyprawa4x4.pl men tyvärr inte detta, men jag tror inte att det är "hela världen" att det fattas lite ur en kugge när kuggarna som den möter är oskadade och hela.

/Mecki

Länk till kommentar

Skaffa nya styrstift av bra kvalitet, gärna så grova som möjligt och kanske 1-2st fler än original. Limma dom med locktite 648 och limma även på anläggningsytorna så ska du se att det håller sen. Tänk på att det inte får finnas något kännbart glapp mellan styrstift och drivaxel.

Tack för tipset Yota, jag har ett annat nav där hålen för styrstiften skall vara oskadade så det blir ett byte av detta innan våren . Jag har sett precis som du skriver att det finns dom som kompletterar med mer stift så att man får totalt 6 st och det borde väl räcka för att tygla dom frustande hästkrafter 3B motorn ger ifrån sig.

/ Mecki

Länk till kommentar

Frågan är om man skall hålla sig till orginalstiften eller om det går att få tag i några som är grövre ?

/Mecki

Om du sätter dit 6st borde det hålla med samma storlek som original, skaffa stift av bättre kvalitet än original. Jag vet inte hur det ser ut på din bil, men stiften ska vara krympta fast och inte gängade.

Du ska använda 2 olika brotschar, en till där stiftet ska sitta fast och en något lite större till den delen stiftet ska glida i vid mont/demont. Det är väldigt noga det inte finns något glapp om det ska bli starkt..

Det är är ju inte hästkrafterna som orsakar problemen, utan brytningen när du svänger med diffspärren i.

Länk till kommentar

Stiften är krypta dit och inte gängade, läste nånstans att stiften till HDJ100 (tror jag att det var) är grövre och eftersom jag borrade upp hålen i drivaxeln lite så tror jag att jag satsar på sådana. Då gäller det bara att skaffa brotchar till vilka stift det nu blir.

/ Mecki

Länk till kommentar