Jump to content

Bildator


Martin

Recommended Posts

Vi har nog alla när vi tittat på till exempel google earth drömt om att ha tillgång till liknande kartor I bilen. Högupplösta och detaljerade. Är det möjligt att ha samma system I bilen?

 

Svaret är ja. En vanlig laptop fungerar utmärkt. Dom är normalt väldigt tåliga mot stötar och yttre påverkan. Dom senaste riktigt små lapptopparna fungerar ännu bättre efter som dom ofta kommer med solid state hård diskar och bantade operativ system. Det enda man behöver är programvara och GPS. Problemet med en laptop är att den är ganska svårplacerad.

 

Vilken programvara behöver man?

Det beror helt på vad man skall använda datorn till. Där finns ju navigator programvaror som Route 66 och Garmin mobile PC. Dom fungerar på samma sätt som din TomTom eller Nuwi. Men är det bara det du skall ha den till så finns det ingen anledning att skaffa en pc. Sedan finns där ju så kallade moving map progam. Jag har själv Fugawi och Oziexplor. Dom fungerar på liknande sätt och för sverige så rekommenderar jag lantmäteriets gröna kartor. Finns där inga kartor så kan man skanna in själv från pappers kartor. Sedan finns där ju internet baserade kartor som Google earth. Det enklaste är nog att skaffa sig ett 3G eller NMT usb modem och plugga det in I sin laptop. 3G är billigare än NMT systemet men fungerar tyvärr bara i det mer tättbebyggda områdena av sverige. NMT alternativet har betydligt bättre täckning. Kommer man utomlands blir det svårare eller rättare sagt dyrare. Roaming utomlans kan bli jättedyrt så detta är ofta inte ett alternativ.

 

Vilken GPS kan man använda till sin dator?

Man kan använda i stort sett vilken GPS som helst så länge en har en dator port. Har man ingen GPS så skall man nog ställa frågan v ad man skall ha den till. Em liten billig hand navigator är kanske ett alternativ. Då kan man ju koppla loss den när man skall ge sig ut och plocka svamp. Ett annat alternativ är en USB GPS som får ström från datorn. Enkelt, lätt och det billigaste alternativet. Planerar man inte att ha en yttre antenn så rekommenderar jag en SIRF III GPS som är känsligare än en vanlig.

gps.jpg

 

Vad är det för skillnad mellan en laptop och en fast monterad bildator?

Funktionen är den samma och båda alternativen har fördelar och nackdelar. En laptop har ju allt byggt in i samma enhet. Stor skärm, keybord, mus och backup batteri. Problemet är att placera den. Där finns ingen plats. Normalt är den för stor för instrument brädan och där finns inte så många andra alternativ. Bildatorn är normalt lättare att placera. Man kan montera den bak i bilen eller som jag under ett säte. Skärmen är inte lätt att placera men betydligt enklare än en laptop. Tuchscreen kan fungera för navigering men det är inte lika enkelt som ett vanligt keybord. Man där finns ju möjlighet att ha båda. Ett annat problem med tuchscreen är att pc progam normalt inte är gjorda för det. Ikonerna är för små för mina knubbiga fingrar. Ett annat problem är strömförsörjning. En dator tycker normalt inte om att man stänger av strömmen. Spänningen sjunker ju också när man startar bilen. Läsningen på detta är ett extra batteri eller en power supply med en kondensator.

 

Vad behöver man för att bygga en bildator?

Det viktigaste är skärmen ljusstyrka och kontrast är det man skall titta efter. Det är jättejobbigt att se något på en dålig skärm i dagsljus. Storleken beror på hur mycket plats du har i bilen, ju större, ju bättre. 4:3 eller 16:9 är också en smaksak. Jag föredrar 4:3 efter som att kartor gör sig bättre i det formatet.

Sen behöver man en dator. Numera finns där färdig byggda system att få tag på ( http://www.cartft.com/catalog/il/884 )och för att vara helt ärlig om jag skulle bygga ett nytt system i dag så skulle jag välja ett av dom. Men vill man göra det själv så kan man bygga av vanliga komponenter man hittar hos sin lokala datorhandlare. Jag skulle personligen välja en lite långsammare processor som inte behöver fläkt kylning. Det samma gäller för grafik kort. Så fort man behöver fläkt så blit datorn full av damm. Det största problemet är strömförsörjningen. Som jag sa tidigare så gillar inte datorer att man stänger av strömmen eller har power drops. Att starta motorn eller använda winchen räcker för att spänningen skall gå ner. Har man ett separat batteri för alla sina tillbehör är det inga problem Även ett separat litet motorcykel batteri bara för datorn räcker ofta. Sätter man ett relä / solonid, dioder eller har tunna kablar för laddningen gör att spännings fallet blir mycket mindre. Ett annat alternativ är att köpa en powersupply som har ett par inbyggda kondesatorer för att kompensera spänningsfallet .

DSC_0013.jpg

 

Vad kan man mer ha bildatorn till?

Det är ju en vanlig dator så i praktiken kan man ju göra allt som du kan göra hemma. Video, dvd och musik är ju inga problem. Dagen hårddiskar har nästan obegränsat utrymme så du kan ta med dig vad du vill. En annan sak som jag rekommendera är att koppla en sladd till ODB porten på din bil. Du kan sedan ha en extra instrument panel eller logga alla värden. Olje temperatur, luft mängd, exakt hastighet, turbo tryck, olje tryck, bränsle förbrukning är exempel av vad du kan få ut. Du kan också ha ett frärd dator program sån håller reda på genomsnttsförbruking och gör statistik.

odb.jpg

Ett kanske lite udda andvändningsområde är internet radio. Jag lysnar ofta på P3 när jag är ute och kör (tyvärr har vi begränsad teckning på 3G nätverket).

Där finns ett antal så kallade ”front ends” på internet för nedladdning. Det är ett skal man bygger över sina program. Dom har ofta navigation, ODB, musik och video samlat i samma program. Man sköter det hela på samma sätt som en inbyggd navigator. Du kan hitta massor med information på internet om detta. http://www.mp3car.com/ Jag har provat några stycken, men att konfigurera ett system så att det passar just din bil tar massor med tid.

En annan sak som jag rekommendera är att installera en back kamra och koppla den direkt till skärmen. Ett tillbehör som fungerar bra både on och off road.

 

Är det strait forward att ha en bildator?

Nej tyvärr är det inte så. Man bör nog vara en entusiast och ha lite data vana. Men systemen blir enklare, mer driftsäkra och intresset blir större för varje dag så innom en snar frmtid så kommer vi nog att se kompletta system för bil instalation. Jag har min dator som ett komplement till min vanliga GPS. Jag har en topogrfisk karta på datorn för att få en överblick av området, möjliga ställen att besöka, vägar, staket och så vidare. För direkt navigation så använder jag min Garmin.

dash.jpg

 

Min dator är monterad under passagerare stolen på on LC200 (där navigerings system och förstärkare sitter på full option modeller). Tyvärr har jag datorn hemma för tillfället så det lönar sig inte att ta kort på kabel härvan.

 

Skärmen sitter i mitten av instrumentbärdan. Jag har plockat ut original radion och ersatt den med en single din enhet. Det gav mig tillräckligt med plats för att bygga en hållare till skärmen. Tyvärr skymmer den bilens inbyggda klocka, men... Den sitter i alla fall stadigt och man kan använda tuchscreen funktionen även om det hoppar och skakar.

DSC_0014.jpg

 

Jag skall ta lite bättre kort när jag har datorn i bilen igen.

Link to comment
Share on other sites

Trevligt!

Håller själv på att klura ut något vettigt alternativ. Men det blir 9" "mini-bärbar" med solid state disk. Det känns som en ganska prisvärd lösning. Nackdelen är väl den lilla fläkten, som du skriver drar åt sig dam osv. Det finns några som använder sig av den lösningen och det har fungerat fint.

 

Nu återstår väl valet av mjukvara just för navigering, det har pratats lite om det här i forumet men jag ska kolla vidare lite så får vi se vad det kan bli.

 

//Anton

Link to comment
Share on other sites

Intressant uppbyggnad Martin.

Nu kanske det inte gäller dig då mycket men hur går det om du t.ex vadar och det kommer in några droppar ?

Hur tål datorn stötar ? Dom vägarna vi åkte i sommras hade garanterat tagit kål på allt vad vanlig laptop heter.

 

Lite frågor !

Har du på något sätt fuktsäkrat dator burken ?

vad kör du med för operativsystem ?

Hur sitter skärmen fast ?

Vad har du för hårddisk ?

Limmar du komponenterna ?

 

 

Jag har precis gjort iordning fyra stycken GPS datorer.. Samtliga från JLT tre stycken 8403 och en 8404.

Samtliga har installerats med Microsoft MapPoint 2009 och Touratech QV på WXPP. Tycker dessa datorer fungerar kanon bra. MIL standard: Vattentåliga, slagtåliga och kompakta.

Link to comment
Share on other sites

Martin, trevlig läsning!

 

Har funderat en hel del på detta själv, men det brukar sluta med total beslutsångest och därmed fortfarande ingen dator i bilen :)

Lite funderingar jag brottats med tar du upp, tex strömförsörjning. Som du säger så tycker inte en dator om spänningsfall när man startar bilen. Hur har du löst detta på ditt bygge? Man vill förmodligen dessutom ha möjligheten att stänga datorn genom att bryta strömmen och ändå få en datorvänlig nedstängning. Stödjer en sådan minidator detta?

En variant jag funderat på är att ha en sk. netbook med en extern touchscreen. Då får man dels samma uppsättning som du har, dels en bärbar man kan ta med och använda till annat. Eftersom den har batteri klarar den även ev spänningsfall. Problemet blir av och påslag av datorn. Samt hur man ska montera den, helst avfjädrad i en dockningstations eller liknande.

Uppenbarligen har din dator klarat sig bra eftersom du haft den i 5 år, men som Globecruiser kommenterade, hur klarar sig hårddisken? Övriga komponenter? För vanlig körning på snälla svenska vägar håller nog det mesta, men hur blir det på grusvägar, tvättbrädor och så vidare.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

I och för sig, det är ambitiöst att bygga sin egen dator - men det finns en uppsjö av ruggade mini-PC för fordon och marint. Många av oss är ju förespråkare av JLT men dessa är extremt dyra (och förmodligen extremt tåliga).

http://www.innova.se/.

Hårddiskar är inte att rekommendera och är en gammalmodig lösning. Man måste söka sig till compact-flash bestyckade datorer. Idag finns det datorer med mycket snabba flash-minnen upp till 100 GB. Fördelen är att man kan ta loss huvuddisken och köra den i sin egen hemmadator. Jag har även Panasonic's Toughbook som är hårddiskbaserad och och riktigt ruggad. Nackdelen är att datorn är tung. Denna finns med touch-screen och vändbara skärmar. Går att köpa hyfsat billigt begagnat. Sailor är också en tillverkare av ruggade datorer http://www.elektronix.se/Nyheter/27950

Som sagt mycket finns det - det är mest en fråga om tycke, smak och kassa. Fundamenta är dock att undvika hårddiskbaserade system i en terrängbil. Som Jens tidigare skrev - vår färd på Kola-halvön skulle fått vilken hårddisk som helst att ta ner skylten.

Link to comment
Share on other sites

Har haft fullt up dom senaste dagarna och inte haft tid att svara.

 

Mini bärbar fungerar utmärkt. Troligt vis den enklaste lösningen. Problemet är att hitta en bra plats för den. Ett annat problem är att se något på den i solsken. Bärbara monitorer är normalt inte så ljus starka.

 

Mjukvara. Jag har provat ett par olika lösningar. För vanlig väg navigation är det enklare att använda den vanliga GPSen.

- Men jag har route 66 installerat men kartmaterialet är inte lika bra som Garmins. När offroad navigation så vill jag ha topografiska kartor. Hemma i sverige är det ju inga problem. Lantmäteriet har gröna kartan i 1:50000. Man kan inte hitta bättre karta.

- Men det blir värre när det gäller afrika och asien. För det första är det jättesvårt att få tag på kartmaterial även på papper. Topo karter finns inte och dom som finns kan vara jätte gamla.

- Det bästa generella alternativet jag har hittar är kartorna som används i flygplan. Dom finns över hela välden och kan köpas även utanför dom länder man skall besöka. Skala 1:20000 är inte speciellt detaljerade men ger en bra överblick.

- Tillgången till satelit foton blir bättre och bättre. Dom fungerar inte speciellt bra för skogsbeklädda områden efter som att vägar och andra föremål är dolda. Men dom fungerar utmärkt i öknen. Man kan se dom större dynorna, vägar, bosättningar och oaser. Ett utmärkt verktyg om man kör sönder och måste ta sig enklast möjliga väg ut. Där finns en del som redan har geo data, men dom är inte lätta att hitta.

- Jag har provat 2 olika progam för ”moving map”. Fugawi och Ozexplor. Båda har fördelar och nackdelar men principiellt fungerar på samma sett. För att få in pappers kartor i datorn behöver man en scanner och mycket tålamod. Kartbitarna blir ganska små om man har hög upplösning (1:50000) så det är ganska svårt att få en överblick. Jag brukar därför ha mer än en karta av varje område. Den större för att få överblick och för att planera en rutt. En mindre skala för att hitta lämplig väg och för att kunna dra sig ut om det skulle behövas. Min personliga favorit är Fugawi. Det är också lämpligt att lägga en vektor karta ovanpå satelitt foto eller skannad karta

- Google earth kan länkas till Fugawi eller användas separat. Fungerar perfect och man behöver inte tänka på att ladda ner kartor på förhand. Bristande länken är nätverk... Fungerar bara på vissa ställen. Dyrt överalt utan för Sverige... Men en skoj funktion att leka med... :)

Min dator är inte fuktsäkrad. Det har inte behövts. Dom andra systemen jag har byggt har inte varit fuktsäkrade, men på 2 av dom hammanade datorn bakväggen istället. Ger en betydligt högre placering. I och med att datorerna blir mindre och mindre så hoppas jag att min nästa dator kommer att hamna under instrument brädan och då behövs det ju förhoppningsvis ingen fuktsäkring. Jag är alltid rädd för kondens när jag fuktsäkrar. Kan inte vatten komma in så kan det inte komma ut...

 

Jag är förvånad över hur väl dom tål stötar. Jag trodde aldrig att speciellt hårddisken skulle hålla. Efter dagar på sabkas och obefintliga vägar fungerar den fortfarande. Alla lösa delar (minne, kablar) inne i datorn är säkrade med stripps. Mina senaste datorer har dock fått solid state diskar istället.

 

Jag kör en bantad windows XP pro liknande dom som man finner i Mini PC. Snabb att starta / stänga och mindre saker som kan gå fel. Jag har även provat win media center, men jag gav upp. För krångligt att använda...

 

Toyotas original radio är dubbel din format. Jag tog ut den och installerade en enkel din. I hålet som blev över installerade jag ett plast fack som jag sedan byggde om och förstärkte. Från det går där ut vinkeljärn som sitter fast i skärmen. På en tidigare design använde jag en träkloss i radio format för att fösta skärmen. Fungerar lika bra som min nuvarande design. Dom hållarna men kulleder, justeringar, tejp och / eller sugproppar som kommer med skärmarna är normalt helt värdelösa och alldeles för klena. Inte nog med att dom går sönder, det är omöjligt att se något och ännu värre att peka på skärmen om den skakar hela tiden. Om ägaren av bilen inte har något emot att borra i instrument brädan rekommenderar jag vinkeljärn, genomgående bult och stora brickor. Ju stadigare, ju bättre.

 

Jag har löst strömförsörjningen lite olika på mina byggen. Det enklaste är att skaffa en power suplay avpassad för ändamålet. Dom har allt man behöver. Jag har handlat från carTFT. Men på mina tidigare byggen så har har jag löst problemet med extra batteri. Har du extra batteri på din bil (isolerat med solionid eller relä) så får du nog inga problem med spännings fall. I annat fall fungerar ett litet motercykel batteri alldeles utmärkt. Av och på läser man direkt från moderkortet. Där finns pinnar avsett för det. Jag har en knapp på instrument brädan där jag kan välja on datorn hur min dator skall fungera på / tändning / av. Där är dock en sak man bör tänka på. Även när en dator är av så tar den ström. Det är inte mycket, men... Jag installerade därför ett tidrelä som stänger av all ström ett par minuter efter datorn stängs av.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hallå alla Toyota fanatiker!

 

Jag gör min premiär i denna forumsavdelning såvida det inte finns en introavdelning. :)

 

Jag har alltid haft en intresse av 4x4 och livsstilen. Mina favoriter har alltid varit LC och Land Rover. Dels för deras "heritage" , dels för deras kunskaps- och ambitionsnivå.

Jag äger tyvärr själv ingen LC, men det kommer säkert. Jag är precis gjort entre i vuxen livet så tid har jag.

 

Men jag är också prylnörd, därav läser jag denna tråd med glädje. Tyvärr kan jag inte direkt bidra med egna erfarenheter av PC konstruktioner.

 

Men jag kanske kan komma med förslag.

Jag funderade på om inte en "Tablet" skulle vara en smidig lösning. Dock så är det nog inte den billigaste lösningen. Men jag vet inte vad ett eget "bygge" kostar så jag har inte något att jämföra med.

Det finns många "rugged" Tablet:s ute på markanden.

 

Ett alternativ skulle kunna vara HandHeld ( http://www.handheld.se/ ) som har tre tillsynes bra Tablet:s för ändamålet.

Algiz 10

Algiz 8

Var dem som mina ögon fastnade för. Dels för att Algiz 8 har en fordonshållare som ser ut att hålla måttet. (Finns klipp på YouTube om både Algiz 10 och 8, för dom intresserade.)

Att länka ihop ett tangentbord med "trackboll" via usb, IR eller bluetooth ser jag inte som något problem. Ifall man vill ha ett tangentbord.

 

Dock så har jag ingen aning om vad enheten kostar, men som exempelvis så nämdes Panasonic's Toughbook som kostar ca 40.000 goda bananer i Sverige. En försumbar kostnad. :shock:

 

Hoppas att min vinkel på problemet kan ge någon en eller flera Idéer .

Slutligen vill jag tacka för ett bra forum, minns att det finns ett LC forum sedan tidigare som inte fått något genomslag. Men detta har tagit fart, kanske fler gjort som jag, hittat hit via 4 Wheel Drive.

 

PS.

Skall väl även gratulera Martin för sitt utomordentliga fordon som får oss andra att dregla. Som alla vet så har varje forum sin typsika gestalt och jag tror Martin har god chans/risk att bli det här. Tack vare sitt fordon och sin Car PC.

Vi uppskattar människor som bjuder på sin 4x4 och sin kunskap.

DS.

 

// Mr TT

Link to comment
Share on other sites

Halloj Mr TT och välkommen hit!

 

De tablet PC som du refererar till är väldigt lika de JLT som nämns ovan av Globecruiser & Peder. Men som du skriver, det är en hel del pengar oxå.

Att bygga en car-PC är säkerligen betydligt billigare än att köpa en färdig tabletPC eller liknande, men som Martin skriver, man får nog vara lite entusiast oxå för att få till det bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jag gillar idén av en liten dator!

 

http://www.systemtech.se/index.php?id=1547

 

det ser ut som att den levereras med en vanlig HDD. Skulle varit bättre med ett SSD minne som finns på samma sida.

 

http://www.systemtech.se/index.php?id=700

 

Det tycker jag ser ut som en smidig lösning :D fast då vet jag inte vad priset blir :)

Link to comment
Share on other sites

Verkar vara en helt vansinnig montering. Man vill ju gärna ha kartbilden i närheten av blickfånget och inte uppe i himlen. Om man nu skulle behöva skriva i datorn så måste man vara en riktig duktig atlet.

Link to comment
Share on other sites

Dom använder den att tävla offroadorientering med i Finland bl.a. Eftersom dom vinner så fungerar det uppenbarligen...

Bilden är vänd på datorn, tangentbordet behövs inte, bara en datormus. Behöver man tangentbord kan man koppla till ett trådlöst. Datorn sitter i taket för att inte bli dränkt vid vadning (djupdykning).

Väldigt specialiserat och funkar givetvis inte till alla aplikationer men värdelöst är det inte.

 

/Johan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.