Höök Posted April 20, 2009 Report Share Posted April 20, 2009 Håller på och utrustar mig själv och bilen från ingenting så frågorna fortsätter. GPS finns ju som handmodell och i telefon men finns det minipc eller laptop med inbyggd gps? Har frågat på några onoffsibamegastores men säljarna känner inte till något (alls). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted April 20, 2009 Report Share Posted April 20, 2009 Dell's Mini-10 ska komma med inbyggd gps sägs det, men finns inte ännu. Jag känner inte till någon annan minidator/laptop med inbyggd gps. Men själva GPS mottagaren är relativt billig och kopplas via usb till datorn om man vill köra med den lösningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted April 20, 2009 Report Share Posted April 20, 2009 Vi använder JLT ruggade PC med separat GPS puck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders M Posted April 20, 2009 Report Share Posted April 20, 2009 Asus T91 är också på gång. Visades på Comdex för några månader sedan. När den kommer blir det PC i min bil.... Om den nu håller vad förhandsinfon lovar. Netbook med XP tablet, pekskärm, gps mm och troligen ett pris runt 6TSEK /Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Globecruiser Posted April 21, 2009 Report Share Posted April 21, 2009 Det där med PC i bil är lite klurigt.. Frågan är vad du skall ha den till ? Om du bara skall ha GPS funktion så tycker jag det är bättre att köra med separat GPS puck främst pga att den går att byta ut enkelt om det skulle krångla. GPS chipen uppdateras ständigt och i sommar skall ett nytt chip lanseras och då är sirf3 gammalt. Viktigast med datorn är att hårddisken är av typ flashminne. Annars rasar hårddisken efter första grusvägen. Skall man ge sig ut på äventyr med bilen så är en rugged PC att föredra. Dock är dessa betydligt dyrare. Jag som Carl använder JLT dator med Touratech QV och separat puck. Alldrig några problem med att systemet hänger eller låser sig och stängs av utan vibrationer. Finns det inga rugged IEEE datorer, typ som toughbook fast mindre ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Höök Posted April 21, 2009 Author Report Share Posted April 21, 2009 Var i Sverige hittar man JLT? Annars låter det som avvakta om det kanske är andra märken/modeller på g. Anledningen till att jag vill ha gps i pc:n är stor skärm. Pc:n för att kunna googla alla frågor man ställer sig ute på långresan; ortshistoria etc. Tänker även att det kanske går att kombinera gps med Google Map/Earth snart? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted April 22, 2009 Report Share Posted April 22, 2009 Tänker även att det kanske går att kombinera gps med Google Map/Earth snart? "The computer is really nice to have way out in the sticks to see where to go and what's around. It uses Earthbridge and Garmin software to allow Google Earth to be used for trail navigation. This lets me draw or load somebody else's trail from another trip, and then follow it out on the road. It's a terrific way to just go wherever you want to go and have all the information you need about where you are. " Från: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Supercha ... 482wt_1115 Har även hört från insatta källor att man (i USA) kan ladda ner planerade rutter från Google Maps/earth till sin BMW-navigator, så det är nog på g i Sverige oxå skulle jag tro. Ännu ett led i Googles världsherrevälde, se var alla befinner sig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Höök Posted April 22, 2009 Author Report Share Posted April 22, 2009 ..."The computer .... uses Earthbridge and Garmin software to allow Google Earth to be used for trail navigation.... "... Lysande! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ankarback Posted April 23, 2009 Report Share Posted April 23, 2009 Min syrras man (som är en riktigt hacker) använde sin mobil och en laptop med google earth som navigator när dom var på semester på Nya zeeland. Funkade bra enligt honom. /Johan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie79 Posted April 24, 2009 Report Share Posted April 24, 2009 Jag änvänder en Asus EEE 900 med två solid state diskar (SSD) som har fått mycket pisk men funkar fint fortfarande. Trodde att den höll på att ge upp i vintras i Ghana när skärmen slocknade då och då men det var bara två skruvar som hade skakat loss lite och behövde spännas. Vilket löstes med locktight. Har även en acer handdator med inbyggd GPS antenn men den suger... Får inte in alls lika många sateliter som Clas Olsson pucken (20 kanals) och EEE och fungerade inte alls när vi testade den i Afrika. Va du en köper så precis som Jens sa, se till att den har SSD disk (Flash minne). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted April 26, 2009 Report Share Posted April 26, 2009 Jag änvänder en Asus EEE 900 med två solid state diskar (SSD) som har fått mycket pisk men funkar fint fortfarande. Trodde att den höll på att ge upp i vintras i Ghana när skärmen slocknade då och då men det var bara två skruvar som hade skakat loss lite och behövde spännas. Vilket löstes med locktight. Har även en acer handdator med inbyggd GPS antenn men den suger... Får inte in alls lika många sateliter som Clas Olsson pucken (20 kanals) och EEE och fungerade inte alls när vi testade den i Afrika. Va du en köper så precis som Jens sa, se till att den har SSD disk (Flash minne). Vad kör du med för kartprogram i din Asus EEE900? Leter själv efter något vettigt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie79 Posted May 5, 2009 Report Share Posted May 5, 2009 Nroute använder jag och det är jag nöjd med. Enkelt och stabilt. Testade med Touratech innan men det kraschade för mig i tid och otid och var onödigt avancerat för våra behov. Jag fattade inte vad hälften av funktionerna var till för Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Globecruiser Posted May 5, 2009 Report Share Posted May 5, 2009 Jag har kört med både Nroute och Touratech QV. Tycker absolut bäst om Touratech QV. Mycket pga att den har pekfunktion för JLT skärmen. Programmet är hur avancerat som helst men håller man på med det en stund få förstår man ganska snabbt dom enklare funktionerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted May 5, 2009 Report Share Posted May 5, 2009 Ungefär hur mycket får man ge för programen och hur fungerar det med uppdateringar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie79 Posted May 6, 2009 Report Share Posted May 6, 2009 Tjaa... Innan Ipred lagen gick det fint Touratech kostar en halv förmögenhet men Nroute läste jag nånstans att man kunde ladda ner från Garmins sida men det kan jag inte bekräfta, har inte testat eftersom jag redan har det. Uppdateringar av programmet känner jag inga behov av men borde gå att göra Garmins hemsida. Kartorna är ju garmins kartor som man får uppdatera på samma sätt som nån annan Garmin GPS. Köpa eller trotsa lagarna. En del av dom kartorna som jag har använt finns ju gratis att ladda ner; Island, Marocko och div Afrika kartor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Globecruiser Posted May 6, 2009 Report Share Posted May 6, 2009 TTQ kostar ca 2000kr men det tycker jag det är värt om man ser till funktionerna man får. Programmet klarar alla kartformat som finns.. Nya klarar även av nya Garmin NT kartor. Men om du skall hålla nere kostnaden så duger Nroute säkert jätte bra. Finns något paket som man kan köpa från garmin med programvara gps puck och uppdaterade kartor (klydd vet mer) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted May 6, 2009 Report Share Posted May 6, 2009 nRoute utvecklas inte längre, men den senaste versionen som finns kan man ladda hem härifrån: http://www.garmin.com/software/nRoute_276.exe Tror inte den kostar något förutsatt att man har en kompatibel GPS (läs Garmin & mapsource) Det nya alternativet som Garmin nu säljer med usb-GPS och europakartor kallar de Mobile PC eller något i den stilen. Finns tex att köpa härifrån (england) http://www.gpsw.co.uk/details/prod4038.html för ca 1200:- spänn. Då får man både GPS enhet som kopplas in via USB samt kartor för hela europa, samt programvaran. Går även att köpa enbart kartor & programmet om man redan har kompatibel gps-enhet. Gissar att man sedan kan använda dessa kartor rakt av i Tourateq om man skulle vilja det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted May 6, 2009 Report Share Posted May 6, 2009 Har varit ute och kikat på tourateq och det verkar ju finnas några olika varianter, light, power, standard & pro. Måste undersöka lite vad dom alla innebär och på vilken nivå man ska lägga sig... Men det verkar ju vara ett väldigt kompetent program... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie79 Posted May 7, 2009 Report Share Posted May 7, 2009 Det jag hade ett tag var Pro. Kanske är lättare att använda dom mindre versionerna. Ni som använder Touratech, fungerar det bra för er? Jag testade olika versioner på olika datorer och hade problem med att så fort man skrollade eller klickade för fort så krashade det. Och ibland när man använt det en längre stund. Sen ville jag ha ett program som kunde ge mig instruktioner och visa vägen när jag kör i Europa och det verkade inte gå. Eller missade jag den funktionen? Vad är fördelen med Touratech? Måste ju vara en massa bra saker som jag har missat eftersom många använder det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ankarback Posted May 15, 2009 Report Share Posted May 15, 2009 Finns det någon i Sverige som säljer touratech? Jag sökte på google men det enda jag hittade var en firma som sålde tillbehör för motorcyklar. Verkar ju smidigt om man kan använda garmins kartor också. /Johan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
disco3000 Posted May 15, 2009 Report Share Posted May 15, 2009 du menar den här sidan http://shop.touratech.se/SE/Catalog/navigationsprogram/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ankarback Posted May 16, 2009 Report Share Posted May 16, 2009 Ah, där var ju programmet. Då hittade jag rätt sida ändå /Johan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts