Jump to content

Taktält

MrWIB

Recommended Posts

Hej,

har funderingar på att skaffa taktält till min LC90, skall på längre tur runt Sverige i sommar och tycker det verkar grymt smidigt att ha tältet "färdigt" på taket.

Nu till mina frågor:

1. Går det att fästa tältet direkt på befintliga takbågar eller måste man skaffa svindyrt takräcke? Kanske beror på tältmodell?

2. Var köper man dessa tält billigast? Skall ju inte ner till Sahara el dyligt så det behöver inte vara värsting grejor.

3. När de specar 2 vuxna 2 barn är det "glädje siffor" eller funkar det, någon som testat?

Alla synpunkter, förslag, kommentarer är välkommna.

Hej !

Det finns i huvudsak två typer av taktält.

Ryggåstält som man viker upp bakom eller längs sidan på bilen.

Fördelarna är att tälten inte tar så stor plats på taket, ger stort utrymme i tältet, går att få med gardiner samt också ett behagligt väderskydd under tältet.

Naktdelarna är att tältet inte är lika väderskyddat som typ 2, kan upplevas bökigt att trä på och av presseningen runt tältet.

Glasfibertält som man vevar upp, ser ut som en taxbok.

Fördelarna är att de är extremt vädertåliga, aerodynamiska, allting kan ligga bäddat och klart i tältet under färg.

Naktdelarna är att de är lite mindre, dyrare och tar upp hela takytan.

-------

De flesta tält går att sätta på lastbågar, köp två par så skall det räcka, kör själv ett Autohome Maggiolina Extreme på tre lastbågar och det fungerar jätte bra.

När det står att tältet är för två vuxna och två barn så är tältet förmodligen 160 eller mer brett. Allt är som vanligt en fråga om tycke men 160 blir trångt med två vuxna och två större barn.

Peder skall sova i ett sådant tält i sommar med familjen så du får säkert en utvädering där om det gick eller inte.

De fabrikat som är något att ha är.

Autohom (Klassikern med mycket hög kvalitet)

Hanniball (sydafrikanskt tält)

Eezi Awn

Finns fler billigare alltenativ men det är nog klokt att hålla sig till de mer kända fabrikaten.

Lycka till

Hej,

tack för svar.

Vill bara förtydliga min fråga angående "takbågar", det jag avser är railsen som sitter på bilen från fabrik.

Tål de ett taktält med familj i?

Har tittat i manualen men hittar ingen maxlast för dessa där...

Bifogar en bil som förhoppningsvis klargör vad jag menar :)

Jag ska också montera taktält på rails. Utomlands är rails godkända för 100 kilo på LC:n, i Sverige är taklast på LC 90 godkänd 80 kilo. Observera dock att detta gäller last vid körning med dynamiska påkänningar. Vid stillastående gäller helt andra vikter. På en LC 90 skulle dock jag använda takräck som man sätter i dropplisten. Du kan få plats med 3 eller 4 st Thulebågar.

På min LC 90 har jag vid ngt tillfälle haft takräck i dropplisten lastat med ca 140 kg vid körning. Inga problem.

På en LC 90 skulle dock jag använda takräck som man sätter i dropplisten.

Tack för snabbt svar Carl,

skall jag tolka detta som att railsen mest är utsmyckning av bilen och inte duger till att använda som lastbärare?

Nja, på min LC KDJ 120 finns inga dropplister utan bara rails. Railsen är skruvade i speciella fästplattor i takkonstruktionen. Vad jag funnit vid förfrågningar samt vid studier av bilder från framförallt Australien, ska det inte vara ngt problem att nyttja railsen för taktältet. Vill man, kan man ta bort railsen o istället skruva ett roofrack i de fästpunkterna.

Jag tänker använda railsen med 3 st Thulebågar.

Lastvikten på taket (lastbågar, rails, takräcke m.m.) i enlighet med bilens specifikationer har inget med vad taket klarar av rent fysiskt (hållfastheten). Biltillverkaren mfl. baserar max taklast på bilen stabilitet. Man är mån om att bilen inte välter elle får sämre köregenskaper med för stor last på taket (högt CG).

Att montera taktällt på railsen anser jag inte som något problem alls (se tidigare inlägg). LC100 har mer eller mindre identiska rails samt infästningar som LC120 och jag kan lova att jag körde hårt med LC100'an på diverse resor. Har även haft dubbla tält monterade utan problem. Räddningsverket och FMV har haft problem med B-stolpen på LC105. Notera då att dessa bilar har haft tunga takräcken samt militärutrustning på upp mot 300 kg på taken(!).

När det gäller Autohome taktält så är de förberedda för att monteras på lastbågar av typ Thule (4-kantsrör).

Jag rekommenderar allatid att använda sig av 3 st lastbågar för att fördela lasten på varje fot på takrailsen.

Vid fäste i dropplisten brukar et ibland bli problem med att fästet inte nyper tillräckligt i listen och det hela börjar röra på sig. Notera också att i Thules prduktkatalog står det upptaget fel fästen för railsen när det gäller LC120 (och kanske eventuellt också LC90). Korrekt fötter skall vara de till LC100 (med triangelformade rails-profiler).

mvh,

Nu var det gjort!

Blev ett budget tält:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... TM:DE:1123

Frakten från tyskland blev lite dyr men totalt sett en billig lösning. Om den blir bra återstår att se...

Har varit och tittat på ett "live" och kvaliten verkar inte helt värdelös, och det ser riktigt bra ut. Sen är det ju det där med hållbarhet under hårda förhållanden ... Får hoppas att svensk sommar inte tar för hårt på det 8-)

Har även läst en del om det på nätet och folk verkar inte missnöjda med det iaf.

Får familjen blodad tand så blir det större tält av mer känt märke till nästa sommar :D

Återkommer givetvis med utförlig utvärdering av tältet.

Kul! När får du hem det? Är lite nyfiken, så jag kanske får titta förbi på en demo vid tillfälle?

Gjorde just beställningen, men mina erfarenheter säger max 1 vecka, i vanliga fall 2-3 dagar. Hade vart kul att få det till helgen så man hade kunnat pilla lite med det, men så snabbt lär det inte gå :D

Självklart är du välkommen förbi på en demo 8-)

Jag hör av mig när tältet har anlänt.

Hade också varit nyfiken på att kolla på tältet. Vet du hur mycket det kostar totalt med frakt och allt?

Då tar jag med det på träffen den 25e april :D

Med paypals pisskurs, 11.27 för euron, blev det 6628 sek inkl frakt. Frakten e 140 euro 8-)

Där skulle jag har varit med,hade behövt en förlängningsstege,bilen är för hög.Det ser ut som det är samma tält som jag har,det har fungerat helt ok.Det enda som jag kan klaga på är själva överdraget som inte är i bästa kvalitet.Annars är tältet både regntätt o vindtätt och kondens-fritt.Du kommer säkert att bli nöjd.

JAK

Finally =)

DSC01480.JPG

Tyvärr tog batteriet i mobilen slut (first time ever) så fler bilder får komma imon.

Det tog ca 3 timmar att få ihop och montera eländet, mycket beroende på jättelånga skruvar som skruvas åt med muttrar vid takräcket, det tog lååång tid och prövade mitt tålamod till det yttersta ;)

Nu kommer tältet sitta på bilen så länge jag äger den! Eller under sommaren iaf :mrgreen:

Hmm... Hur fungerar det med såna tält, hålls tältet uppe med stegen eller är det självbärande?

Hade funderingar på att köpa 2st tält och montera ett framåt så man går in över huven men det blir kan kanske bli problem om det hålls uppe av stegen. Så det inte brakar ihop menar jag.