Jump to content

JAKs LC90

Recommended Posts

Hej

Jag är nöjd ägare till en LC 90 D4D WB manuell från 2002. Jag köpte den ny hos Toyota i Ulricehamm, har hittills avverkat 170000km.

Bilen är höjd med Old Man Emu paket o rullar på 4st BF Goodrich 265x75x16 samt ett på reserven.

Har även tre Hella i fronten monterade på ett egentillverkat fäste. Bak i bagagen har jag en utdragbar låda som täcker hela golvet mellan hjulhusen, och ovanpå den en hundbur som tar halva utrymmet, så det är väl utnyttjat.

Har även heltäckande takräcke som jag monterar taktältet på(se bild).

58_ca09e7990c1b8724627c80c009fe2cfb_thumb.jpg

• Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nu kommer resultatet på test av avgas system från Milners, efter 2år och 3månader 4000mil se bifogade bilder.   Måste säga att ingen del av avgassystemet är bättre än vad bilderna visa

Händer inte så mycket med Toyota bilarna så får i alla fall uppdatera innehållet i garaget. Har blivit en Willys till 😜 hade lite delar över så jag byggde en.  

Lite info. att tänka på när man byter oljefilter på en 150 det sitter en hög med ventiler med små filter på, lätt att peta till så dom lossnar och försvinner. Det är tre stycken på bilden små sva

Posted Images

• 3 weeks later...

Har haft ett strålande vårväder här idag,så att jag var tvungen att tvätta o rensa bilen från skräp :)

58_4c06077541c441a9771f46c6fdd52cd9_thumb.jpg

Så nu är den ren o snygg igen.

JAK

• 1 month later...

Nu är bilen pimpad men nya stickers.

58_ac17fbba2fab3828b57bf6a835762ef8_thumb.jpg

Måste dock påtala att jag har allergi mot klistermärken, men i bland måste man bita ihop ;)

• 2 years later...

Hej har varit lite lugnt i mitt garage eller inte?

Takräcket är nu svart målat, det är nu även el uppdraget på räcket med fjärrstyrd arbetsbelysning fram(2x 35W xenon)

och backlampa (led 15W) samt 12v eluttag till taktlätet.

Extraljusen fram är även dom xenon konverterade med 3x75W.

• 4 weeks later...

8-) Redo för beach 2011. 8-)

Nu är äntligen safari snorklen monterad,det blev bra förutom att den vibrerar i bland mot a-stolpen, det löser jag med en 3mm gummimatta som jag kommer att lägga i mellan (hoppas jag).

post-833-026972400 1308081317_thumb.jpg

Även datorn är på plats i taket, sitter fast i ett hemmabyggt snabbfäste. Antennen sitter på baksidan av backspegeln.

Det som är kvar att lösa är strömförsörjningen. Jag köpte en laddare med en massa olika kontakter, men inte var det någon som passade på min dator.

post-833-088426700 1308081381_thumb.jpg

Ser bra ut! Hur löste det sig med snorkeln på insidan, till luftburken?

Spännande montage av datorn. Hur har du löst snabbfästet? Detaljbilder kanske? Har inte HP en original 12v laddare?

Ser bra ut! Hur löste det sig med snorkeln på insidan, till luftburken?

Spännande montage av datorn. Hur har du löst snabbfästet? Detaljbilder kanske? Har inte HP en original 12v laddare?

Efter lite sågande i insugsdämparen under skärmen så fick jag ihop det, vibrationerna försvann när jag kilade in en bit gummi mellan snorkeln och a-stolpen.

Lösningen av snabbfästet har tagit lite tid, men en bit ABS-plast ett par kökshandtag från Biltema samt några rostfria plåt bitar så vips så satt den där. Har gjort 3st olika prototyper som jag har kasserat innan jag fick till denna modellen. Sitter stadigt men ändå lätt fjädrande, skruvade fast plast skivan mellan två tvärbalkar i taket som jag sedan sätter datorn i, monteras o demonteras på ett par sekunder, tar säkert längre tid att sätta i kontakterna.

Det finns säkert en original billaddare men hur kul är det? Hittade en laddare hos Claes Ohlson med integrerad USB laddare

bra till telefon etc.

• 1 month later...

Och så ser mitt garage ut på insidan fullt ända upp i taket.58_5383a2e39c1b4499f812322ee14cff76_thumb.jpgJag kan lova att det ser inte bättre ut längre ner.

Nu är äntligen garaget uppdaterat o färdigt post-833-066183000 1313349158_thumb.jpg visserligen med en Willys i stället för en LC.

Nu är äntligen garaget uppdaterat o färdigt visserligen med en Willys i stället för en LC.

Vi har tydligen samma problem du och jag... post-839-079747600 1313501106_thumb.jpg

Men hos mig var min J**p redan en del av familjen innan Toyotorna blev det. Som synes är mitt garage i värre skick än när du började din städning...

/Anders

Vi har tydligen samma problem du och jag... post-839-079747600 1313501106_thumb.jpg

Men hos mig var min J**p redan en del av familjen innan Toyotorna blev det. Som synes är mitt garage i värre skick än när du började din städning...

/Anders

Misströsta inte Anders, mitt har sett ut så där sedan jag byggde det 1994. Nu när grabben är gammal nog att hjälpa till (27) så fixade vi det på några dagar. Två släp lass ca30m2 till återvinningen gjorde underverk.

Jeepen ser ju fin ut, men vi kanske inte får skriva det här :excl: för då kanske någon blir :angry: :-D :-D

JAK

• 2 years later...

Oj va tiden går :shock: har inte varit här o skrivit på ett par år.

Så jag får väll rätta till det, det har hänt en del inte så mycket med 90an mer än lite service, den bara går o går, efter 11år och snart 28000 mil.

Tiden har mest gått åt till Jeeparna som har kommit in i mitt garage Cj 2 an är nu i ett trevligt orginalskick.

post-833-0-76775100-1385224905_thumb.jpg

Det har även flyttat in en M38A1 som har fått lite omvårdnad och är i ett bra skick men allt annat än orginal.

post-833-0-73300200-1385225056_thumb.jpg

• 1 year later...

Då var årets lotteri över, jag vann får köra vidarte ett år till. Nu har jag haft bilen i 12år, kört den genom bilprovningen nio gånnger ua.

All serice gjord hemma i garaget, det måste betyda att jag kan sätta upp min sedan några år dolda skylt på framsidan av garaget eller?

post-833-0-98343000-1421952304_thumb.jpg

• 6 months later...

I måndags så fick JAKs LC90 ont, så ont att han tände alla varningslampor utom motorlampan och oljetryckslampan. Jaha vad är det nu då ? Först trodde jag att motorn stannade men inte, svarade på gaspådrag inget knackande eller konstig gång. Vad gör man då? Jo, man ringer en vän, sagt o gjort '' Hallå min bil håller på att konstra sig vad tror du osv. OBS jag kör fortfarande med bilen, går ju som den klocka den alltid har gjort :) tills nu vill säga, och rätt som det var så slocknade alla lampor. Vi hade spekulerat om glappkotakt osv. Men innan vi hann lägga på så lyste alla varningslampor åter igen.

Skit samma jag fortsatte mina 3 mil hem utan några andra konstigheter än dessa lampor som sken som

Las Vegas. Parkerade och tog kvällen. Under natten så jobbade hjärnspökena på så på morgonen fanns det en attackplan hur jag skulle gå vidare. Upp med tuppen, fram med spänningsprovaren och mätte på batteriet 12.65 volt visade den, startar upp bilen och mäter igen 12.1 volt. Aha, där var det, generatorn är paj, men vadå varför tänder bilen upp alla dessa lampor bara för att generatorn inte laddar, det borde väl räcka med laddningslampan. :roll: :roll:

Jo då kommer svaret inget fel på generatorn :rolleyes: men frihjulsremskivan :-( klarade endast 31000mil.

Jag vet inte om det är bra eller dåligt

post-833-0-98101800-1439233532_thumb.jpg

Såg lite trångt ut att komma åt

post-833-0-95502900-1439233609_thumb.jpg

Men när man fick bort luftburk o batteri så var det gott om plats

post-833-0-86904800-1439233685_thumb.jpg

Blir spännande att se om det håller 31k till :-P

• 11 months later...

Har blivit drabbad av problem igen!

Avgassystemet gav upp efter 14år och 33000 mil, beställde nytt från Milner off road och monterade passade perfekt och dessutom billigt en kombination som sällan sammanträffar. Sedan får framtiden sia om livslängden.

Usch vilka svåra problem du drabbas av. Typiskt du ska ha sådan otur :wacko:

Tror nästan jag får titta förbi dig nästa gång jag passerar för att i alla fall se till att du inte slarvar med fika :)

:D

Tack för ditt medlidande det behövs verkligen !

Slarva med fika är du inte klok! Sånt skojar man inte om :o risken är att du kan bli JEEP smittad när du kommer, här blir dom bara fler o fler.