Gå till innehåll

JAKs LC90

JAK

Rekommendera Poster

Börjar bli jobbigt med allt detta mekande hela tiden 😅 fick byta stötdämpare bak eftersom den ena har gått av (har hänt tidigare också).

Men nu är den ok igen.

IMG_7380.JPG

IMG_7381.JPG

• Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• 7 months later...

Jaha då har man legat o skruvat på 90an igen 😅 kylaren började läcka för några dagar sedan så det fick bli en ny, och när jag beställde den så var det lika bra att ta hem en ny kondensor o torkfilter till ACn. Passade även på att byta multi remmen när kylaren var borta kom på att den har varit med i 30,000mil nu.

Så nu har jag en tät kylare och fungerande AC,m.a.o. redo för sommarens äventyr !

• Like 4
Länk till kommentar

• 4 months later...

Tjugo År Med LC-90

September 2002 hämtade jag ut en ny LC90 D4D med manuell växellåda som hade stått osåld hos TOYOTA sedan 2001-03-06.

Jag hade stor längtan efter en Land Crusier igen efter något år utan min gamla HJ60, som hade gjort sitt och kulle ersättas. Funderade först på en Forunner var i Göteborg o tittade på en men insåg att det inte var något för mej så på vägen hem så stannade vi till på Toyota i Ulricehamn och där stod en Nissan Terano ett år gammal grön metallic med en massa lull lull på det blev affär direkt.

Men det visade sig snart att det var värdens besvikelse stod mest på verkstaden under det år som den var i min ägo, därmed glömmer vi den.

Toyota i Ulricehamn fick uppdraget att kolla upp om det gick att få fram en ny LC90 diesel med
manuell låda, och efter någon vecka så ringde telefonen det fans en uppe i Sundsvall som dom kunde ta ner om jag var intresserad, det var jag! Så på den vägen var det.

Så nu efter 20år med 90an så är det dags att summera ägandet av denna fantastiska bil.
Jag vet inte hur vanligt det är i dag att man behåller sin bil så länge, jag får känslan att man byter lite oftare för att man tror att nytt blir bättre, vilket man bör fundera på.

Vad har då hänt under dessa 20 år, 90an har fått en service av Toyota vid första servicen och andra efter det så tog jag över och har gjort all service och reparationer vilka har varit sällsynta men har förekommit.

Jag gjorde en underredsbehandling strax efter jag hämtade bilen och ytterligare en efter två år.
Därefter så bättrar jag på behandlingen efter bästa förmåga.

Servicen har mest bestått i oljebyten byter motorolja var 1000mil axel olja var 2000mil,        växellådsolja vid 10,000mil och även kamrem med sträckarhjul o sträckare var 10,000mil.

Sedan har det varit byte av bromsklossar i vanligt ordning samt lite glödlampor mestdels huvudstrålkastarna.

Reparationer som jag gjort under dessa år är
Första som gick sönder var bränsleröret som kommer från tanken sönderrostat.
Batterierna gav upp efter 11år. Dom senare höll i 9år, är nu inne på tredje paret.
Avgassystemet gav också upp vid den tiden. Byttes mot ett som höll i två år! Det senare höll i 6år så även det är bytt nu.
Bromsoken fram började kärva renoverade alla fyra oken med nya kolvar o packningar.
Baklysena i stötfångaren har rostat bort och ersatts.
Vindrutemekanismen har kärvat och har nu nya bussningar (egentillverkade)
Bromssköld sönder rostad vänster fram.
Frihjul till generatorn byttes vid 31000mil
Byte av broms skivor bak
Byte av broms skivor fram (38000 mil)
Byte av avgassystem vid 40000mil 2021
Byte bromsskivor bak 41500mil 2022

Och nu så börjar rosten visa sig lite på några ställen. Annars så går den som en klocka både lätt startad o pigg.

Nybesiktigad 29/10 -22 med drygt 42000mil på mätaren.

• Like 12
Länk till kommentar

23 timmar sedan, JAK säger:

Tjugo År Med LC-90

Grattis! Coolt med "gammal" bil.

Även jag var ägare till en LC90 en kort stund som sedan far köpte, den tog rosten ganska hårt på. Axlar och lite annat :( 
Men fin bil, om än lite törstig (V6an) :)

Länk till kommentar

• 3 months later...
  • 8 months later...

Då var 2023 års besiktning avklarad för 90an, blev ett återbesök efter nedsyn på glapp i undre spindelled höger fram.

Med andra ord detta är det första som åtgärdas i framvagnen på denna bil, och det efter 43300 mil och 22år.

IMG_9122.thumb.JPG.4d9234ac3e6a6d9f075264ee033cd550.JPG

• Like 5
Länk till kommentar

• 10 months later...

Äntligen har jag inhandlat drömbilen.

Nu står den här hemma efter år av letande, efter ett objekt som jag skulle ha råd med.

Lite sliten men vadå? Tydligen har den sin historia i U.S !?? Army

IMG_9765.thumb.jpeg.60be2d72b8aada582a3ebc11e0873596.jpeg

IMG_9764.thumb.jpeg.c656b190d075059bd515b4537298debd.jpeg

Men gladas blev nog barnbarnen!

• Like 6
Länk till kommentar

• 2 months later...

Skilsmässa ?!!!

Var och besiktigade 90an i veckan och den gick igenom utan anmärkning bara positiva kommentarer. Nu är det så att jag känner att jag har en bil för mycket eller rättare sagt 3 har ju några willysar med. 

Men frågan ska jag låta 90an gå vidare eller tänker jag tokigt,

får lite ångest när jag tänker i dom banorna efter nästan 23år tillsammans. 

Vad tycker ni ?Jag har ju 150an kvar. 

Länk till kommentar

På 2024-12-18 på 20:29, Klydd säger:

sälj av några Willys :D

Vist men skillnaden är att Willys bilarna är skattefria och besiktigade till 2099 o kostar en tusenlapp i helförsäkring om året 🤔

Länk till kommentar