Gå till innehåll

MrWIBs HDJ100


MrWIB

Rekommendera Poster

Kul med prylar Oskar :)

Men, att alltid kunna ringa innebär väl även att man alltid kan bli uppringd? Se nu till att ditt nummer inte läcker ut till din arbetsgivare, så du fortfarande kan ha semester, var du än är :D

 

Ha ha good point :)

Skall försöka hålla det topphemligt ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Så, då börjar det äntligen komma in lite saker till bilen :)

 

Fegis byte, men vad gör man inte för att slippa byta däck på något krångligt ställe på semestern ... Nu är frågan bara vad jag gör med två nästan 100% fräscha (minus skadorna på sidan) däck, gunga på landet? :unsure:

bild+1.JPG

 

Nu väntar vi bara på Ledrampen och så själva bilen då, men det får vänta ytterligare några veckor.

Längtar ... :wub: snart e det SOMMAR!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev det bara två däck?

 

Ja vafan, det är ju bara två det är skador på :)

Lite ekonomisk får man väl vara ...

De har knappt rullat ... tja, jag säger max ca 3000mil (skrev jag inte det i någon tråd?), så de är inte direkt slitna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förra veckan däck, denna veckan varde ljus (ha ha?)

 

Hemkört till dörren ..

Paket.JPG

 

Hoppas någon läst detta

Lapp.JPG

 

Ramp.JPG

 

26x10W mitten spot, yttre flood.

Tror det bästa hade varit bara spot, men har ju inte testat i verkligheten så väntar med att ge ett riktigt omdöme.

 

Så hur starkt lyser den?

23 400 lumen enligt säljaren.

Jättestarkt! enligt sonen.

Grannarna tittade ut genom fönstret för att se vad det var som sken :)

Om ca 30 dagar skall jag ge ett mer uttömmande utlåtande, då är den monterad på bilen.

För affär osv se här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste missat något :unsure: , har inte du bilen avställd den mörka perioden av året :lol:

 

Förlåt, kunde inte låta bli.

 

Ha ha jo så ere juh! :P

Men mest saker på bilen när han dör vinner!

 

Och sen så upptäckte jag (eller snarare blev påmind) hur sjukt mörkt det är söder ut även på somrarna.

Den Albanska landsbygden var svart som en säck, och jag misstänker att Marocko är något liknande.

Fast jag har lovat mig själv att aldrig (mer) köra i mörker i "sådana" länder ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Man vet att det är vår när man plockar fram ...

 

bild.JPG

 

Känns bra på något sätt att ha den ståendes på uppfarten igen :D

 

Hade inte det börjat regna så hade operation "uppgradera LED-ljus där fram" inletts, men det får vänta till en annan dag tydligen.

Ett sånt där garage alltså ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, idag började det f-n regna i samma stund som jag gick ut med skiftnyckeln i handen ...

 

Men sånt trams hindrar inte ett enkelt ledrampsmontage :P

Nu är det ju aldrig riktigt så enkelt som man först trodde att det skulle vara, men jag skall inte klaga för mycket.

All el osv var ju framdragen, bara att montera bort de gamla led:arna och sen försöka få dit den nya, jättemycket större rampen.

 

Men efter lite svärande och annat så satt den på plats, hurra!

bild+1.JPG

 

Tog en testrunda för att göra en shakedown inför besiktningen imorgon, tur var väl det. För min gettolagning (från Island 2012) av höger framblinkers gav sig (för korta kablar), så nu är även den åtgärdad på ett 110% korrekt sätt.

 

Körde igenom en tunnel och tog en obligatorisk bild med alla ljusen påslagna ...

Skyller på iPhonen för den dåliga bilden ;)

2014-04-06.jpg

Ikväll blir det nog en testrunda när det blivit lite mörkare :D

 

Nästa helg är det dags att montera backljusen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytte du "bara" ut rampen eller uppgraderade du något relä/kablage för att matcha den ökade effekten? Märker du någon skillnad på generatorspänningen när du slår på allt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Bytte du "bara" ut rampen eller uppgraderade du något relä/kablage för att matcha den ökade effekten? Märker du någon skillnad på generatorspänningen när du slår på allt?

 

Relät skall enligt vad jag kommer ihåg palla, men kanske skall dubbelkolla det :P

Kablarna är 6mm2 så det måste! räcka.

Märker inget på generatorn/ laddspänningen.

Redigerad av MrWIB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite bilder enligt utlovat ...

 

iPhone är onekligen inte det bästa att använda vid sådana här tillfällen, men man kanske kan ana skillnaden?

 

Första bilden är med halvljus, den andra med allt påslaget.

Skillnaden i verkliga livet är otroligt! Som att köra i dagsljus en solig dag typ ...

 

Halvljus

bild+1.JPG

 

Extra allt

bild+2.JPG

 

Halvljus

bild+3.JPG

 

Extra allt

bild+4.JPG

 

Inte kollat räckvidd, då jag knappt vet var en sådan mörk raksträcka finns i närheten av hemmet, men som sagt är jag inte ute efter superräckvidd bara supermycket ljus i bilens närhet, och det har jag fått :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPad+Air.JPG

 

Idag tog jag ett slutgiltigt beslut, det får bli navigering med iPad och div andra GPSer som stöd.

Efter att noga (?) ha tänkt igenom de olika alternativen fick det bli denna lösningen, en iPad Air 4G (annars får man inte med GPS-funktionen).

Har fullständigt ruttnat på iPad 2an som jag har idag eftersom iOS blivit så tungt att det tom laggar när man läser surfar på den :(

Jag har köpt en massa kartappar till iPad redan så jag behöver inte köpa många fler (men Sygic "Världen" + "Marocko" får det bli, Marocko ingår inte i Världen :) ), sen skall jag väl hitta dit jag behöver.

 

Alternativet med en Surface Pro 2 skulle nog inte funka optimalt då den inte har inbyggd GPS och behöver en 220V matning för att laddas, det finns inga (vad jag hittar) billaddare till den.

 

Känns skönt att ha bestämt sig iaf ;)

 

Det obligatoriska Otterbox-skyddet är beställt det med, för det hade de inte till Airen på MM, bara till alla andra iPads, konstigt ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

It has begun ...

 

I fortsättningen kommer jag se vart jag backar, även på kvällen ;)

IMG_0318.JPG

 

Detaljstudie

IMG_0316.JPG

 

Ganska tight men det klarar sig :)

IMG_0314.JPG

 

Nu återstår bara att dra all elen och koppla knappar i kupén.

Skall sätta mig och tänka igenom vad det är jag vill styra och hur, och sen dra all kabel på en gång in genom torpedväggen, det e ett jävla mecka att riva hela instrumentpanelen för att få in kablar och annat, så det vill jag helst inte göra mer än var femte år eller nått sånt.

Tänkte passa på att dra "massa" extra reläkablar när jag ändå håller på, så slipper man den biten nästa gång :)

 

Hittade även denna tjäcka sak när jag var ute och panikshoppade brickor i rätt storlek, den verkar hur bra som helst ...

IMG_0319.JPG

 

Har torr-testat iPaden oxå, vilken jävla skillnad! Den inte bara laddar ner saker och ting snabbare, allt flyter på otroligt bra på den. Rekommenderas.

Har köpt Sygic enligt ovan och GPS Nav (skobbler), båda tror jag bygger på OSM. Vi får se vilken som blir den föredragna i sommar ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilen din blir bare råere og råere, du er klar for det meste Oscar:)

 

Tackar :)

Bara den tar oss hem från sommarens resa så är jag nöjd ;)

Har beställt lite extra "bra att ha saker" eftersom vi kommer köra solo i Marocko, och då är det väl better safe than sorry som gäller ...

Mer "info" kommer inom kort, stay tuned ^^

 

Vilken cliff hanger ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En heldag med bilen ...

 

Börjde iof igår när UPS knackade på dörren och överlämnade denna häringa

IMG_0336.JPG

Ett måste för äventyrs-iPads ... ;)

 

Idag gick jag ut hårt och hoppades kunna koppla in bakbelysningen till fullo.

 

Först koppla ihop jättemassa kablar från respektive ledlampa

IMG_0341.JPG

Mycket kopplande blev det ...

 

Sen dra kabel fram till batterierna, så här ninja är kabeln från fönsterlisten ner i motorutrymmet.

IMG_0344.JPG

Vet man inte om det så ser man det nog inte utan vidare ...

 

Fästa lite kabel ...

IMG_0343.JPG

 

Snabbkoll så allt funkar innan man fortsätter ...

IMG_0345.JPG

 

Montera ner handskfack för att komma åt

IMG_0347.JPG

 

Dra igenom några kablar genom torpedväggen ...

IMG_0349.JPG

 

Kolla så det funkar ...

IMG_0350.JPG

IMG_0352.JPG

 

Montera knappen, done!

IMG_0353.JPG

 

Fiiii fan vilken tid detta tog ... Ok, jag lagade lite mat in i mellan, men ändå. Verkligen en hel dag.

 

Jag och el är ingen höjdarkombo, men det är nog allt jävla pill och fixande som tar mest tid.

Men nu har jag dragit några extra styrkablar så jag slipper göra om den manövern iaf, alltid något.

 

Dessutom fick jag fixat en lös batteriklämma och lite annat smått och gott, så det var en bra dag.

En liten rolig sak är att när jag bytte i höstas så har de lagt in kabeln som går på höger sida vid vindrutan inne i själva vindrutefastsättningen, så det är en jävligt fast installation nu mao ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va bra det blev med kabeln upp till takräcket !

 

Inget dåligt jobb du lägger ner på kabeldragning och lampor , det är himla gott med ljus för alla möjliga sittuationer .

 

/Mecki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va bra det blev med kabeln upp till takräcket !

 

Inget dåligt jobb du lägger ner på kabeldragning och lampor , det är himla gott med ljus för alla möjliga sittuationer .

 

/Mecki

 

Tack.

Ja belysning kan man inte få nog av när man väl behöver det :)

 

Nu återstår bara däckbyte och en liten svets-åtgärd för sista delen av skyddsplåtarna (den till bakre diffklumpen), sen är bilen fit for fight för nya äventyr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt Oskar! Ja, det tar en evinnerlig tid med all el-pill, paneler och liknande.

Har du kopplat så det tänds med backen, eller är det helt manuellt?

Hur löste du säkringsfrågan? En central, eller hängsäkring på varje förbrukare?

Glad påsk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.