Gå till innehåll

Reparera Center Airbag Sensor Assembly?

sudden

Rekommendera Poster

Är det någon som har provat att reparera en styrenhet på sin LC?

Nån som har rekommendation på elektronikverkstad som gör reparationer av styrenheter?

Jag har en HDJ80 från 96 som indikerar fel på airbagsystemet.

Jag har provat att nollställa via OBD-kontakten => Varning kommer tillbaka.

Har låtit Toyota märkesverkstad göra en felsökning och de kommer fram till "Felkod 31 - Malfunction in center airbag sensor assembly"

Denna finns ej som reservdel så antingen är det en begagnad del som gäller eller reparation.

Artikelnummer på styrenheten är 89170-60020. Finns några ute i världen.

Tänkte det kan gå snabbare och vara billigare att få enheten reparerad om man kan hitta nån bra firma som kan/vill ta sig an det.

Vad tror ni?

Airbabmodul LC80.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipset!

Har frågat Laga Kretskort

Fick följande svar

"Nej, vi gör inte airbags tyvärr"

Har ställt frågan till några andra också

https://hktech.se/

https://www.bilelektronik.se/index

https://www.autohex.se/kontakta-oss/

Två har inte svarat på mail

Är i dialog med en, men det verkar inte vara helt självklart

När jag kollar runt på nätet verkar många göra re-set

Kanske färre som faktiskt vill/kan laga det som är trasigt

Ska försöka telefonvägen och se om ja får napp

• Like 1
Länk till kommentar

Skönt man inte har airbags...
Kanske bäst ha bra ansvarsförsäkring om man reparerar airbagmoduler

Kanske https://airbagtool.com/airbag/Toyota/Land+Cruiser/89170-60020 
De har mjukvara så man kan återställa modulen $15 

Redigerad av priffe
Länk till kommentar

På 2025-09-23 på 06:17, sudden säger:

"Felkod 31 - Malfunction in center airbag sensor assembly"

Är du säker på att detta betyder att styrenheten är problemet? Kan det inte även betyda problem med någon sensor eller ledning däremellan?

Minns inte hur det är i verkstadshandboken för 80 serien, men där kan säkert någon annan fylla i, men det kan finnas fler felsökningstips där och hur man kan mäta på sensorer och kanske även styrenheten för att försöka hitta felkällan.

• Like 1
Länk till kommentar

On 9/26/2025 at 9:26 AM, Klydd said:

Är du säker på att detta betyder att styrenheten är problemet? Kan det inte även betyda problem med någon sensor eller ledning däremellan?

Minns inte hur det är i verkstadshandboken för 80 serien, men där kan säkert någon annan fylla i, men det kan finnas fler felsökningstips där och hur man kan mäta på sensorer och kanske även styrenheten för att försöka hitta felkällan.

Var inte 100 säker på att styrenheten är problemet. Lämnade in till Toyota verkstad som gjorde felsökning och de kom fram till att det var styrenheten efter att deras "skarpaste kille" kollat på det. Så nu utgår jag från att styrenheten är problemet.

Har tänkt skicka styrenheten till HK tech i Övik så får de kolla på den. Hoppas de kan hitta felet. 

Vi får se om det är nåt som de kan fixa

Länk till kommentar

• 2 months later...

Har skickat och fått tillbaka Airbagmodulen från HK tech. Han kunde se att det var hårdvarufel som han åtgärdade, ärgat runt nån kondensator. Jag har fått tillbaka modulen. Dock kunde han inte köra reset. Jag har provat att köra enkel reset via OBD1 enligt denna (https://forum.ih8mud.com/threads/airbag-reset-proceedure.157278/).

Lampan släcks. När tändningen slås av och på så lyser lampan igen.

Någon som vet om ovanstående reset är samma reset som vissa sidor nämner, dvs en sådan man kan göra om man krockat?

Någon som provat airbagtool som @priffe nämner, eller något liknande?

Min fundering är om själva grundproblemet nu är åtgärdat och det är en återställning som behövs. Eller om det finns fler grundproblem.

Bilen är inte krockad, bara gammal :) och ärgad.

Länk till kommentar

@adventura har läst felkod genom hur varningslampan blinkar och återställ med kabelsnuttar på terminalerna i OBD-porten enligt metod i tidigare länk

Har ingen felkodsdator tyvärr.

Min fundering är just det, om det finns en annan metod att med tex dator nolla eventuella "permanent" flaggade fel. Det är ett långskott.

Jag kan temporärt få bort felindikation, dvs varningslampan slocknar. Men den blir tänd igen då tändning slås av och på.

Eller är enda utvägen att försöka hitta en fungerande begagnad? Har letat men verkar vara ont om dessa till salu

Länk till kommentar

• 2 months later...

PROBLEMET LÖST!!

Gör en uppdatering i tråden

Jag skickade styrenheten till Airbag24 i Tyskland. https://www.airbag24.de/

De fixade problemet och den funkar nu utan att ge felkod.

Det är lite oklart vad de gjorde men jag gissar någon typ av "nollställning" av mjukvaran på enheten och kanske mer fix med hårdvaran som verkar ha varit grundfelet baserat på vad HK Tech hittade.

Jag kan rekommendera denna firma. Smidig bokning via nätet och fick tillbaka efter ca 1 vecka. Inte snabba på att svara på mail men deras chattfunktion på sidan funkade bra om man vill komma i kontakt med dem och ställa frågor.

• Like 2
Länk till kommentar

Svar från Airbag 24

• I am curious. What was the underlying problem and what did you do to fix it?

12:27

• Customer Support:Dear Mr. Sund, Please excuse the delay in our response here. To answer your question: Our technicians identified a software error that was triggered by the water exposure. We were able to resolve this using a specialized diagnostic and repair program. The device is now functioning correctly again. Please note that our technical department does not generate detailed individual repair logs for internal processes, so this is the specific information we have regarding the fix.
  • Like 2
Länk till kommentar