GRISBILEN Posted April 20 Report Share Posted April 20 (edited) Sett i Sörmland i går: En dubbehyttar HiLux med kåpa 2,4 liter diesel som såg ut att vara hyggligt rostfri. Huva- hemska tanke..... Edited April 20 by GRISBILEN 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted April 20 Report Share Posted April 20 Det är väl bra att ungdomarna har god smak och inte nöjer sig med vad skit som helst 👍🏼 😄 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GRISBILEN Posted April 20 Author Report Share Posted April 20 Men det är väl självaste f*n att den är förlorad för all framtid (som bil) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted April 20 Report Share Posted April 20 Jo, men nu stannar den å andra sidan i landet 👍🏼😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted April 21 Report Share Posted April 21 17 timmar sedan, GRISBILEN säger: Men det är väl självaste f*n att den är förlorad för all framtid (som bil) Den är så gammal att den går att återställa till LB om man vill, i framtiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rylander Posted April 21 Report Share Posted April 21 7 timmar sedan, MFI9 säger: Den är så gammal att den går att återställa till LB om man vill, i framtiden. Pratade med en besiktningsingenjör för något år sedan om att regga tillbaka en a-traktor men enligt honom så var det näst intill omöjligt att göra detta. Är det några regler som har ändrats under senaste året som underlättar återreggandet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valdas-76 Posted April 21 Report Share Posted April 21 6 timmar sedan, Rylander säger: Pratade med en besiktningsingenjör för något år sedan om att regga tillbaka en a-traktor men enligt honom så var det näst intill omöjligt att göra detta. Är det några regler som har ändrats under senaste året som underlättar återreggandet? Kanske det, om man tar någon rejält ombyggd Volvo 740 sedan eller liknande, men tittar man på dagens a-traktorer så kanske är det inte alltför svårt. Tar man t ex en Nissan Navara D40 som är ett måste för alla lagom bortskämda ungar så är det nog bara hastighetsbegränsning och LGF-skylt som är skillnad jämfört med vanlig LB-reggad. Inga ändringar karossmässigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted April 23 Report Share Posted April 23 Jag tar tacksamt emot tips om det är någon i vårt avlånga land som känner till en station där dom (bevisligen) har reggat tillbaka en A-traktor till bil/lätt lastbil igen . Sist jag kollade så var ända möjligheten att bygga om bilen så mycket att den kunde SFRO besiktigas. / Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAK Posted April 23 Report Share Posted April 23 Sök på youtube Att återställa en A-traktor till 18 års bil Motorblog of Sweden Verkar inte jätte smidigt om den är helbilsgodtjänd 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted April 23 Report Share Posted April 23 På 2023-04-21 på 22:46, valdas-76 säger: Kanske det, om man tar någon rejält ombyggd Volvo 740 sedan eller liknande, men tittar man på dagens a-traktorer så kanske är det inte alltför svårt. Tar man t ex en Nissan Navara D40 som är ett måste för alla lagom bortskämda ungar så är det nog bara hastighetsbegränsning och LGF-skylt som är skillnad jämfört med vanlig LB-reggad. Inga ändringar karossmässigt. Visst måste man väl ändra på karossen, en traktor är ett dragfordon och får bara ha ett barlastflak med begränsade mått. Tveksam till om en Navara har tillräckligt lite flak för att klara kraven. Av modernare fordon så är det i princip bara Suzuki X90 som klarar kraven utan karossändring. Dock måste bakluckan spärras i låst läge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valdas-76 Posted April 23 Report Share Posted April 23 3 timmar sedan, MFI9 säger: Visst måste man väl ändra på karossen, en traktor är ett dragfordon och får bara ha ett barlastflak med begränsade mått. Tveksam till om en Navara har tillräckligt lite flak för att klara kraven. Av modernare fordon så är det i princip bara Suzuki X90 som klarar kraven utan karossändring. Dock måste bakluckan spärras i låst läge. Navara är fyrhjulsdriven så den omfattas inte av krav på barlastflak. Såväll som andra fyrhjuldrivna fordon samt de som har högre tjänstevikt än 2000 kg https://dekra-bilbesiktning.se/wp-content/uploads/2020/12/Tips_och_rad_vid_ombyggnation_av_bil_till_A-traktor_201210.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valdas-76 Posted April 23 Report Share Posted April 23 Jag tycker att återställning av a-traktor till bil/lastbil är oftast inte aktuellt eftersom många a-traktorer baseras på vanliga bilar, t ex Volvo V70 gen 2 och Navaror är allra populäraste i området jag bor. Man ska inte heller glömma att a-traktor inte sällan kostar bra mycket mer än den ursprungliga bilen så det finns ingen anledning att återställa någon dussinbil till sitt ursprungliga läge och försöka regga om igen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted April 24 Report Share Posted April 24 7 timmar sedan, valdas-76 säger: Navara är fyrhjulsdriven så den omfattas inte av krav på barlastflak. Såväll som andra fyrhjuldrivna fordon samt de som har högre tjänstevikt än 2000 kg https://dekra-bilbesiktning.se/wp-content/uploads/2020/12/Tips_och_rad_vid_ombyggnation_av_bil_till_A-traktor_201210.pdf Du missförstår mig, jag skrev inte att A-traktor baserad på Navaran måste ha barlastflak. Jag skrev att man bara får ha barlastflak. Dvs fordonet är ett dragfordon och inte avsett för att innom eget karosseri transportera gods. Därmed har Navaran för stort flak och ingrepp i karossen behövs för att begränsa lastutrymmet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valdas-76 Posted April 24 Report Share Posted April 24 10 timmar sedan, MFI9 säger: Du missförstår mig, jag skrev inte att A-traktor baserad på Navaran måste ha barlastflak. Jag skrev att man bara får ha barlastflak. Dvs fordonet är ett dragfordon och inte avsett för att innom eget karosseri transportera gods. Därmed har Navaran för stort flak och ingrepp i karossen behövs för att begränsa lastutrymmet. Jag förstår mycket väl vad du menar. Just på Navaran har jag sett flera varianter hur är det genomfört, en heltäckande aludurk allt som oftast. Såg även en Navara med plastskydd över hela flaket. Tror inte att det är så svårt att återställa bilen till sitt ursprungliga utförande just när det gäller sådana "karossändringar". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts